[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:20

zojuist weer scan gehad.

Ei was 2 dagen terug 3.6 nu 3.8.
Werkt dus nog niet helemaal mee. Baarmoeder werkt wel mee.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:14

Hmm das dat weer hè, gelukkig wordt het wel terug beter nu.

Satinka kwakkelde ook zo, we hebben uiteindelijk wel op 4 geïnsemineerd en afgespoten. Maar toen wel wat vocht gemaakt, dus gespoeld met antibiotica en enkele spuitjes oxy moeten geven.

Dus niet zo’n goed oog op, over 2 weken zullen we het weten..

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:51

Ook wij hebben net een scan gehad. Wainonia heeft een mooi ei van 5 cm, baarmoeder mooi hengstig. We gaan vanavond insemineren. Even wat geregel gehad omdat ik een dag van te voren moet bestellen, maar ik mag vanmiddag het sperma gaan ophalen bij het dekstation en dan wordt ze vanavond thuis geïnsemineerd. Zo loopt je dag opeens toch weer anders dan gepland he :D

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:01

Madelief is ook gescand, maar nog helemaal niet hengstig. Dat hadden we zelf ook gezien... Hopelijk volgende week dus.
Madelief houdt ook niet zo van de trailer, maar ze staat tegenover de kliniek dus wij gaan er lopend naartoe.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:23

corinadrenth, hopelijk doet het weer komende week goed en zet het goed door.

Tinniie, nog even spannend dus, we duimen dat ze drachtig is

Nobel01, spannend! Gaan duimen

Muronia, even een hoop geregel maar fijn dat het zo ook kan. We gaan duimen

nessinator, ja dat is ideaal, hadden we op onze oude stal later ook. Kliniek zat eerst verder weg en later 10 minuten lopen. Gingen we ook vaak lopend heen. Gelukkig waren ze braaf want moesten wel via een brug over de sluis.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:55

Hier komen ze donderdag ook scannen. Eens kijken waar de dames zitten met hun eitjes.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:28

Mijn merrie loopt nog met een veulen van vorig jaar aan de voet. Het veulen drinkt nog af en toe even kort bij haar maar dan is ze er klaar mee ....

Als ik de merrie naar de hengst breng zal het afspenen en dekken in 1 zijn .... heeft iemand daar ervaring mee?

Ik merk aan het gedrag van mijn jaarling hengsten dat ze hengstig is. Als ze plast dan staan die te flemen en komt die hele slurf er uit.... Maar de merrie wordt echt heel boos als ze aan haar kont willen ruiken... Zegt dat iets over de hengstigheid? Is ze dan niet goed hengstig? Of kan ze ook gewoon geen interesse hebben in jonkies?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:28

Er zijn merries die zich alleen laten dekken op de eisprong (meestal rond dag 5 a 6 van de hengstigheid). Dan zijn ze daarvoor wel al goed hengstig maar laten zich nog niet dekken. Ik zou die hengsten er snel bij weg halen anders hoef je niet meer met die merrie naar de hengst, dan heb je dr al drachtig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:43

Ik snap ook niet dat er nog hengsten bij lopen nu..
Misschien is ze al wel gedekt en slaat ze al af daarom..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:47

Dddara. Ik snap dit niet zo goed. Ik dacht dat we een paar pagina's terug al wel duidelijk waren. De jaarlingen kunnen prima al dekken. Wegbrengen om te dekken en gelijk afspenen lijkt me ook niet handig. Lekker uier op spanning, voor je het weet een uier ontsteking.

Nessinator. Nog even geduld dus

Muronia. *\o/* spannend. Dat ze maar goed zwemmen

Nobel. Nog net op tijd. Spannend

Tinniie. Jammer is dat. Als ze zo kwakkelen lukt het meestal niet. Maar Wie weet nu wel. Duimen draaien. Met zelfde hengst terug gedekt?

Corinadrenth. Niet heel veel groei dus. Wellicht nu met zonnetje, dat het doorzet. Nu ovuleren sommige merries met wat kleinere eitjes. Ik heb ook wel gezien net 3.5 cm

Kiki. Dan loopt het idd wel op. Ik heb dit jaar andere dierenarts dus ben benieuwd naar de factuur :')
Mijn andere dierenarts had het te druk, en doet het enkel nog bij hem op stal.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:10

Veel mensen op het wachtbankje hier zie ik! Spannend! Mijn duimen draaien dat ondanks de gekke weersomstandigheden, de dames toch mooi drachtig worden!

Woensdag ga ik met Tet naar de kliniek om te kijken hoe en wat. Ik heb inmiddels wel besloten dat mocht het foute boel zijn, ik niet ga dekken met haar. Sowieso ga ik niet dekken als ze niet helemaal gezond is. Dus het wordt even spannend woensdag :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:18

flubberboot: succes woensdag, duimen voor goed nieuws!

muronia: duimen dat het dit jaar wel lukt!

Zal het de weersomslag zijn dat de hengstigheid bij sommigen nog niet mooi doorzet?

nessinator: dat is handig, de kliniek op loopafstand!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:29

flubberboot ik hoop echt voor je dat het meevalt, maar ik denk inderdaad slim om het zo te doen.

Dit was wel even een hobby-dagje. Vanmorgen scannen, vanmiddag sperma halen, vanavond is ze geïnsemineerd. En nu staat de andere merrie ook goed hengstig dus morgenavond die weer scannen. Gelukkig ben ik dit weekend vrij en komende week ook de meeste avonden thuis, komt net mooi uit zo. Ik vind dit allemaal zo leuk en interessant he.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:17

Flubberboot. Heel goed dat je haar laat controleren. Spannend moment.

Jennyk. Het lijkt er wel echt op. Merries komen stil te liggen met deze kou. Gelukkig schijnt het zonnetje weer meer en wordt het weer warmer.

Muronia. Lekker druk. Vindt dit ook leuk. Lekker druk en de spanning. Met prachtig resultaat. Duimen dat ze mooi drachtig wordt. De andere merrie heeft er ook zin in. Laat het zonnetje maar zijn werk doen *\o/*

Odilia heeft voor het eerst aan de longe gelopen. Zo braaf <3 ze wilt enkel nog niet hengstig worden. Wellicht van de week met het zonnetje erop.
Afbeelding

Nu was Liezella wel wat verdacht in gedrag. Voor het eerst hier weggehaald bij de rest. Even poetsen, longeren en gewassen. Ze was zo rustig, normaal is ze dan een drama queen. Ze haat het om alleen te zijn :') met terug zetten moest ze eerst even behoorlijk slaan in de richting van Odilia >;) zouden dit tekenen zijn van dracht? Misschien zie ik wel spoken. Maar vorig jaar bij Nigrante wist ik het ook gelijk :j

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:24

Het voelt gewoon niet prettig om niet te onderzoeken dus dan maar even doen. Veulentje fokken zou natuurlijk nog leuk zijn maar de gezondheid van Tet gaat voor.

Spannend Muronia!! Lijkt mij allemaal ook zeer interessant!

AM, Odilia vind ik stiekem zo knap eh <3 Hopelijk wilt het allemaal met haar lukken en krijgt ze volgend jaar een knap veulentje!!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:14

Nobel01, spannend! Is ze vandaag geinsemineerd? Op het wachtbankje? :):)

Muronia, hopelijk wordt ze mooi drachtig na alle moeite laatste jaren! Wel heel fijn zo'n hengstenhouder die fijn mee denkt. Ze houden je zo wel bezig in het weekend, die merries. Hopelijk de andere merrie nu ook mooi hengstig aan het worden en twee baby's in de maak. Wel fijn in het weekend kunnen scannen en zo. :D

Nessinator, jammer dat ze nog niet hengstig is. Was ze wel al uit de winter rust of gewoon nog helemaal in rust?
Hopelijk wordt ze snel mooi hengstig!
Wel ideaal de dierenarts zo dichtbij!

AM, altijd weer spannend die factuur aan het einde. _O-
Gelukkig hebben we een vaste prijs afgesproken, exclusief medicatie, maar dat valt meestal wel mee. Alleen is het hier in Zweden sowieso wel erg duur. _O-

Wel mooi zo'n gedrag verschil!
Hopelijk inderdaad mooi drachtig en kloppen de vliegende roze olifantjes. En fijn dat Odilia zo braaf was, is een knap dier! Met het zonnetje erop en wat warmer zal ze vast ook wakker worden en hengstig worden. Lastig begin met zo'n voorjaar.

Flubberboot, spannend! Hopelijk valt het mee.
Vlak na de winter (rust) komt het wel vaker voor dat er een groot verschil is in grootte van de eierstokken. Hematoom hoeft gelukkig ook niets ernstigs te zijn, ze willen dan vaak alleen niet zo mooi in de cyclus komen en het duurt soms ook wel even voor het weg is, gelukkig nog redelijk vroeg in het seizoen wat dat betreft.

Mijn jongste D pony merrie heeft in 2020 ook een hematoom gehad op een eierstok gehad, uiteindelijk wel weer in een cyclus gekomen maar met of extreem grote follikels (7cm) of heel erg veel hele kleine follikels (ca 2,5/3,5cm). Toen werd ze drachtig van 3, maar waren toen al zo laat in het seizoen (eind juli/begin augustus, maar vanwege de winter hier in Zweden wil ik eigenlijk ook niet een te laat veulen (zodat ze niet vrij jong de winter in gaan), maar zolang we nog geen binnenbaan hebben thuis, wil ik het liefst eigenlijk alleen in mei/juni/begin juli een veulen nu := ), dat we daarna gestopt zijn. Dit jaar mag ze weer mee en hopelijk nu mooi drachtig. Voor nu lijkt ze in ieder geval wel mooi hengstig te worden (heel handig jaarling hengsten er naast _O- ).

Maar goed, hopelijk valt het mee en kan je alsnog een mooi veulentje met haar fokken! <3

Voor iedereen op het wachtbankje, succes! :):)

En voor degene die verzend sperma nodig hebben, is dit wel een handig briefje. _O-

Afbeelding

De sneeuw dooit hier nu gelukkig goed en volgende week wordt het 8/9 graden en geen nachtvorst meer, dus laat de lente maar komen! *\o/*

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:25

Het enige waar ik wel mee zit is dat Tet trapt als je aan de buik zit en Tet is over et algemeen geen paard is wat snel schopt/uberhaupt trapt. Dus ze heeft er wel last van. Maarja, die buikpijn kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk. Woensdag gaan we dus naar de baarmoeder kijken en kijken of de pijn daarvan komt of ergens anders.

Dat briefje _O-
Fijn dat bij jullie de lente ook begint te komen!!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:07

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:21

AM wat heeft ze een leuke bles! Vrolijk koppie. Nu nog even hengstig worden.

Quir _O- geweldig! Fijn dat de winter ten einde komt daar, op naar het voorjaar.

Nobel fijn dat het is gelukt. Zou denken dat het laatste ei ook wel weg is maandag hoor!

Voordeel als je zelf sperma gaat halen is dat je dan ook even bij de hengst kan gaan kijken. Wat is hij imposant en groot, maar wat een schat. Dikke knuffelkont zonder ook maar iets van hengstenstreken. Perfect voor mijn Wainonia, dus kom op meid!

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:23

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:10

Ik kruip even onder de meelees steen vandaan.

@Muronia, wat tof dat je jouw oudere merrie weer geïnsemineerd hebt. Aan jouw doorzettingsvermogen ligt het niet!
Ik duim met je mee.

Als ik eruit ben of ik mijn merrie ook ga laten dekken, meld ik mij weer.
Heb haar al laten scannen ter controle en alles was goed. Nu zelf nog ‘even’ beslissen.

Succes iedereen verder

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:05

DDDara, pas je op met de jaarlingen. Bo is het verleden ook stiekem gedekt bij de vorige eigenaren, hengstje was 9 maanden.

AM_Horses, hier gewoon een merrie pakket en dat is een vast bedrag. Alleen medicatie indien nodig of bij diepvries als ze op de kliniek moeten blijven komt er nog apart bij.
Odilia heeft een mooi sprekend hoofdje.

Quir, begrijpelijk als het steeds nog zo koud is dat je een later veulen wilt.
Bo dr vorige veulen was toen van eind april, maar die nacht vroor het ook.
Nu toch bewust gekozen voor wel een wat vroeger veulen. Bij ons op stal gaat straks alles weer 24/7 naar buiten, zodra het weer het weer toe laat. En dan heb ik liever dat het veulen (als het mocht lukken natuurlijk) al wat meer kan hebben.

Flubberboot, duim voor jullie dat het meevalt

Nobel01, jeeyy, nu naar het wachtbankje. We gaan duimen!

Muronia ja dat is een voordeel idd, gelijk ff kijken. Mooie man, en heerlijk ff knuffelen <3

simpie94, succes met je beslissing.

Vanmorgen weer wezen scannen. Ei ni 3 cm, baarmoeder mooi hengstig. Dinsdag weer scannen. Da zei al, als het nu doorzet waarschijnlijk woensdag insemineren. Dus nog even geduld, maar zit schot in de zaak.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:42

Simpie zou leuk zijn toch? Ik stem voor doen! Niet te lang nadenken hoor :)
En thnx, sommigen zullen me voor gek verklaren, maar wat nou als het toch een keer weer mag lukken? Daar doe ik het voor.

Kiki fijn dat er wat vooruitgang in zit nu!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:45

Wij zijn net ook wezen scannen. Ook Intissima maar even meegenomen omdat zij na haar doodgeboren veulen een baarmoederontsteking had opgelopen, dus wilde even checken of ze iets bijzonders zagen. Was gelukkig niet het geval.

Savannah die naar China is verkocht was mooi drachtig *\o/* Echt heel blij mee. Prganza helaas niet drachtig, maar heel stiekem ben ik daar niet rouwig om want dan zouden we haar eventueel als draagmerrie voor Intissima in kunnen zetten. Voor Intissima had ik namelijk al een dekking gekocht, maar nu haar veulen doodgeboren is mogen we het nog een keer proberen met de hengst van vorig jaar. Dus nu heb ik 2 dekkingen voor haar := Van Prganza heb ik al meerdere veulens en dit jaar ook eindelijk het langverwachte merrietje en van Intissima heb ik nog geen nakomelingen. Keuzes, keuzes :')