[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:37

jazzejam schreef:
Hier helpt de da de merrie vaak wel met een spuitje chorulon (eitje afspuiten) mijn ervaring is dat ze daar vaak wel wat heftiger hengstig van worden dan wanneer ze thuis hengstig staat. Echt hengstig spuiten nog nooit hoeven doen dus geen ervaring mee.

Een ei afspuiten kan pas als ze al hengstig zijn en het ei minimaal 3,5 cm is, bij voorkeur zelfs 4cm of groter.. Ze worden er niet hengstig van, enige wat er gebeurd is dat het eitje springt, 36 uur na de injectie.

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:39

Wij hebben vorige week de eerste gedekt, met 2 gesprongen eitjes scannen op dag 16. De springmerrie is nu dan ook 'eindelijk' goed hengstig, die wordt morgen geïnsemineerd.
Volgens mij is een andere merrie ook aan het hengstig worden, donderdag scannen, die mag voor de embryotransplantatie :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:48

Ooh leuk Vulina, ook een paar hele vroege daar volgend jaar dan!

Hier Satinka nog niet gescand, zaterdag maar pas. Jade had netjes geovuleerd, dus die mag ook op het wachtbankje.

De laatste jaren hebben we hier de hengst in de wei naast de merries lopen en ik heb de indruk dat dit wel goed is, puur psychologisch dan. Goede hengstigheden, propere baarmoeders, mooie ovulaties.. Dat ze zo hun hormonen kunnen laten losgaan en elkaar wat kunnen verleiden aan de draad :P

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:06

Ik moet zeggen dat ik dat nu wel mis. Dit is het eerste jaar dat we hier nu geen hengst hebben staan (ja, een jaarling :+ De enige die plast als hij naast een merrie staat is hijzelf _O- ), maar dat is wel echt een stuk lastiger met de hengstigheid zien. Sommige merries tonen nog steeds wel redelijk goed, maar ik heb er ook staan waarbij ik het nog niet 1x gezien heb, zelfs de veulenhengstigheid niet.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:22

Janinevv schreef:
Tot hoelang zouden jullie door fokken qua leeftijd ?

Mijne heeft haar laatste gekregen met 24. Merrie had het wel zwaar in de laatste lootjes, maar niks dat niet acceptabel was. Moet wel zeggen dat die merrie zo onwijs goed is dat ze nu met bijna 27 nog onder het zadel is (en ook dressuurmatig nog op M niveau wordt getraind, ORUN basissport heeft gelopen afgelopen jaar etc.)
Haar dochter is nu drie en mag dit jaar voor het eerst.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:24

Myrthee_ schreef:
Janinevv schreef:

Mijne heeft haar laatste gekregen met 24. Merrie had het wel zwaar in de laatste lootjes, maar niks dat niet acceptabel was. Moet wel zeggen dat die merrie zo onwijs goed is dat ze nu met bijna 27 nog onder het zadel is (en ook dressuurmatig nog op M niveau wordt getraind, ORUN basissport heeft gelopen afgelopen jaar etc.)
Haar dochter is nu drie en mag dit jaar voor het eerst.

Wat een mooie leeftijd nog! Mijn nieuwe merrie krijgt hier als alles lukt haar 5e veulen bij mij op 13 jarige leeftijd. Dan heb ik idee als ze in goede gezondheid blijft hoeveel veulentjes er misschien nog kunnen komen.

Maar wie weet doe ik dat ook niet.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:08

Jazzejam. Spannend. Ik ben benieuwd of het gelijk lukt met diepvries. Welke hengst hadden jullie gebruikt?

Dustinlover. Prachtige combinaties. Helemaal fan van je nieuwe hengst <3

Pradadaan. Dat wordt dan idd een merrie bijkopen :')

Jeanine. Dat verschilt per merrie. Sammie is nu ook 22 jaar. Als alles goed gaat wil ik haar nog een keer laten dekken.

Vulina. Spannend allemaal weer. Welke hengsten gaan jullie dit jaar gebruiken?

Tinniie. Nog even spannend dus. Jade nu ook klaar.

Ik denk dat het ook scheelt hengsten in de buurt van de merries. Dit jaar heb ik dat ook voor het eerst. Ik ben benieuwd of het bij Wild Thing nu ook wat makkelijker gaat. zij is hormonaal altijd wat lastig. Vaak net niet mooi hengstig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 02:49

Janinevv schreef:

Onze merrie was een ervaren moeder en kwam met 19 bij ons terug. Was wel verwaarloosd, dus eerst de winter aangekeken.
In voorjaar gaan scannen, maar had cystes, dus hebben de gok niet genomen.

Ze is nu 28 en hartstikke fit. Je gaat wel dingen zien en merken, maar ik vind dat ze op hogere leeftijd eigenlijk al wat ervaring moeten hebben en basis fit. Stap,draf,galop, goed liggen, opstaan en rollen, goed op gewicht te houden.

Mijn merrie lijkt vandaag toch eindelijk echt hengstig te zijn geworden. Deze slaan we over, dan kijken wanneer ze weer hengstig is en daarna gaan we pas weer aan de gang.

Eerst nog baarmoeder check.

Geen hengst hier, maar ze loopt met haar broer die wel wat enthousiast kan worden. Toen ze elkaar eind 2019 voor het eerst zagen, wilde hij wel springen en was hij behoorlijk hengst. Nu laat ie wel wat zien, maar probeert niet te springen gelukkig.

Moeders is ook hengstig.

Hier lopen ze 24/7 samen rond. Ik had in feb met die hele mooie dagen al meer reactie verwacht, maar nu is het toch net langer licht ook. We doen ook overdag altijd de dekens af.
Ben benieuwd of ze nu een nette cyclus gaat krijgen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:36

Net was de hoefsmid hier, en gelijk stonden er 3 merries hengstig. Ik heb hem maar even gevraagd welke parfum hij op had :+

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:12

Onze merrie vandaag gescand en hengstig gespoten. Wel 2 cystes dus zou wat moeilijker kunnen worden. Ze wordt gedekt met Woodrow Carisbrooke. Hadden eerst een andere hengst in de planning liggen maar deze hengst past toch beter.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:50

AM_Horses schreef:
Vulina. Spannend allemaal weer. Welke hengsten gaan jullie dit jaar gebruiken?

Vaderland, Panenka de Kalverie, Fonq, Funch Hatton, Valverde, Lowlands, Nashville, Sky, Ferguson en Raven.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:17

ik had gehoopt dat merrie hengstig zou zijn deze week. maar ze is nog steeds boos op de shet ruin. waar ze normaal met hengstig zijn héél verlieft op is

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:37

Vulina: Op wat voor merrie gebruik je Ferguson? Ik heb aan hem gedacht voor mijn merrie (met af en toe nog een lichte twijfel of ik hem niet toch zal gebruiken :o ). Heb je al eens een veulen van hem gehad?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:24

Onze merrie lijkt toch weer heel onregelmatig. Leek in Feb 1 dagje wat hengstig. Toen 2wk geleden incl veel reactie van haar broer, maar mn andere ruin was net ingeslapen.
Nu dus ook 1 dag hengstig, ook zien knipperen eindelijk, maar dat was het weer.

Eigenlijk twijfelen we een beetje waar we de dracht begeleiding en evt insemineren gaan doen. Ik wil het liefst aan huis en dan is de keus beperkt.

Vorig jaar wel steeds aan huis gescand en was ze ook wat onregelmatig en kreeg geen mooi ei. Bij de hengst werd ze pas na weken goed hengstig en gelijk ook gewillig. Maar ik denk dat het verplaatsen ook echt invloed heeft gehad, dus wil ik nu voorkomen.

En we hebben voorkeuren voor een paar hengsten, maar zaad moet er wel goed en vlot aankomen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:17

Yvk schreef:
Vulina: Op wat voor merrie gebruik je Ferguson? Ik heb aan hem gedacht voor mijn merrie (met af en toe nog een lichte twijfel of ik hem niet toch zal gebruiken :o ). Heb je al eens een veulen van hem gehad?

Op deze merrie:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/96152/tanita
Ik wil graag behouden/verbeteren: Front, schoudervrijheid, knie, niet te strak in de rug/lendenen, krachtig achterbeen, karakter en de bloedvoering. Verder hoop ik als extraatje op wat extra wit :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:22

Interessant om allemaal te lezen met insemineren en alles , hier nog even geduld ik hoop dat mn nieuwe merrie rond 3e of 4e week april hengstig is.

Heel misschien gaat onze fries ook onder de hengst.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:56

Gave hengsten Vulina. Sky kende ik nog niet, mooi dier :j en top bloed.

Superpony. Als ze zo onregelmatig is zou ik haar daar wel in ondersteunen. Anders krijg je haar ook niet zomaar drachtig. Bij mij hielp toen de fertile van pavo heel goed. En anders even aan de regumate.

Corinadrenth. Met veulen laten ze het niet altijd goed zien.

Jeanine. Leuk, spannend allemaal

Hier toch wel zeker dat we onze jonge merrie gaan dekken met de nieuwe hengst.
Ik verwacht haar met een week opnieuw hengstig. Ze was laats mega hengstig en white dream was al helemaal verliefd :') nu nog steeds. Het wordt voor hem ook de eerste keer,toch wel spannend zo.
Ik heb nog geen goede foto's van beide, maar dat komt nog wel :j
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:03

Is ze geopereerd onlangs AMH?

Ja, ben wel benieuwd hoe Skly gaat ontwikkelen, tot zover lijkt hij mij erg goed. Goed achterbeen, body, echt een krachtpatser :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:11

Am spannend hoor dat word een knappe valk (denk ik)

Ik moet voor de Fries nog een Match zoeken wel een paar hengsten op het oog maar die ik eigenlijk graag wil weet niet of dat zonde is.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:12

Vulina schreef:
Is ze geopereerd onlangs AMH?

Ja, ben wel benieuwd hoe Skly gaat ontwikkelen, tot zover lijkt hij mij erg goed. Goed achterbeen, body, echt een krachtpatser :j

Nee keertje bloed afgenomen. Ze is zo groot en toen wat schraal even controle of ze genoeg binnenkrijgt en of ze nergens anders last heeft.
Ze heeft echt de tijd nodig, om haar nu al echt aan het werk te zetten vindt ik zonde. We gaan haar langzaam aan wel zadelmak maken maar meer als 2 a 3 keer in de week gaan we niet doen.
Ze heeft veel kwaliteit loopt mega en zo makkelijk.

Sky is gaaf ja. Lijkt wel wat compact? Zal vast bij een langergelijnde merrie super passen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:17

Ik vind het altijd zo jammer dat ons ras geen gave kleurtjes heeft. Zeker als ik dan van die gave hengsten zie, haha.

We zijn vandaag gebeld dat alles goed is gegaan met de inseminatie en dat het eitje weg is. Morgen gaan we Intissima ophalen en brengen we gelijk Prganza. Die stond nu mooi hengstig, dus die dekken we deze ronde nog. En dan houden we even pauze, want anders hebben we alle veulens tegelijk :+

Prganza
Afbeelding
X
SG Labib
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:21

Aha, scheren ze daar apart helemaal? Doen wij nooit :+

Wirosa haar ei was ook weg. Dus de 2de is in de wacht gezet :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:23

Goldenarrow, in Frankrijk hebben ze een aantal volbloed hengsten die extreem sabino zijn en dat ook doorgeven. Dus het kan wel als je dat ook onder leuk kleurtje verstaat.
Of ze je type zijn even buiten beschouwing gelaten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:27

Ik vind Sabino ook wel gaaf ja, ons jongste veulen lijkt Sabino te hebben, dat zou dan van de vader af moeten komen (hij is zelf schimmel dus toont dat niet). Ik hou sowieso wel van veel wit. Maar het zou ook wel tof zijn als je een valk AV hebt of zo. Ik zie ze weleens op Facebook voorbij komen die dan 95% AV zijn, en ook nog vrij rastypisch, maar je mag er helaas geen shows mee doen en je kan ze niet als zijnde AV inschrijven.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:09

Ik kom hier komend jaar ook voor het eerst mee praten!
Volg al wel tussendoor vaak het DBT maar nooit echt mee gepraat :+
Wij fokken sowieso met KWPN dressuur paarden en Friese paarden een paar shetlanders en dan nog de A welsh pony's.
De welsh pony's is echt mijn ding dus die zal ik actief delen hier :)

We gaan dit jaar .. Welshjes dekken

Rujas Dilly is de enigste die ergens anders heen gaat, niet omdat ik de combinatie afgelopen jaar niet geslaagd vond maar omdat ik nog een dekking afgesproken heb en ik die hengst echt graag ook een keer wou gebruiken :)
Afbeelding
En ze gaat onder Ysselvliedts Irresistible
Afbeelding

Blue dyfa's Jaimy mijn eigen gefokte pony wordt als alles goed gaat de vader van weer een groot aantal van onze pony's, de dames hieronder mogen allemaal met hem op date!
Afbeelding

Rujas Anna
Afbeelding
Shamrock Sweet Ciandra
Afbeelding
Vlonderzicht's Rose
Afbeelding
Wernderris Revlon
Afbeelding
Noa van de Es
Afbeelding

En dan hebben we Toytown Tornado aangekocht afgelopen winter, hij krijgt bij ons in ieder geval 2 merries!
Afbeelding

Elcon Polly Pocket
Afbeelding
Susan Bliss
Afbeelding

De meeste moeten eerst nog een veulen krijgen, maar Dilly, Anna en Noa hebben een veulentje en gaan met 30 dagen weer naar de hengst :)
Dit was mijn spam en nu ga ik jullie fanatiek volgen :D