[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:52

Ach ik heb ze hier ook alleen. Niks mis met ze hoor _O-
Ik vind 1 nu even zat per jaar. Na het spenen is het hun tijd {:}

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:11

Ik heb er ook maar 1, ze vermaken zich prima met mama pesten _O-

Wie weet dat ik er volgend jaar 2 ga dekken maar het plan is eigenlijk gewoon 1 per jaar.. Ben ook de enige op stal met een veulen haha
Lijkt me wel heeeel leuk hoor! 2 van die etters <3
Ik kom wel bij absque kijken of het het waard is :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:13

Hmm.. ik ben dinsdagochtend met mn oudere merrie naar de kliniek geweest. Toen werd duidelijk dat ze dus niet meer drachtig was. Ze hebben toen meteen gekeken hoe ze in haar cyclus stond. Nog geen hengstigheid op komst, allemaal kleine eitjes aan beide kanten en dus die mogelijke vergroeiing aan 1 eierstok. Ik moest over een paar weken maar terugkomen of eerder als ze hengstig zou worden. Nu zijn we 3 dagen verder...en ze is hengstig! En goed ook volgens mijn ruin. Is dat nou niet vreemd? Komt dit vaker voor?

Heel handig ook met een werkweekend voor de boeg. Mijn eerste optie om ermee heen te gaan is maandagochtend.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:22

Wil je niet eerst weten wat die vergroeiing is en wat dat doet voor je laat insemineren?
Ook wel makkelijk van de kliniek om te zeggen kom over een paar weken maar terug...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:31

Altijd zo mur. Ze voelen aan wanneer het niet uit komt :+

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:15

Perfecte timing Muronia :roll:

Wild Thing is net gescand, zag er goed uit. Ei van 4 cm. Morgen dekken *\o/*

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:28

Oh das een mooie timing inderdaad Muronia, ze zal het geroken hebben, dat het je echt niet uitkomt.

Super nieuws van Wild AMH!

Hier ook maar 1 dit jaar en hopelijk maar 1 volgend jaar. Ze vermaken zich inderdaad prima met snotneuzerij en moeders, tante en oom kl*ten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:38

Mooie timing Muronia!

Jij ook, AM, netjes! :)

Fi wordt rond 7 mei gescand. (Shiloh is van 6 april, 10 dagen veulenhengstigheid en 21 dagen gewoon), dan is het 7 mei.
Shiloh kan al een paar stapjes aan het touw lopen <3
Alleen halster om doen, blijft hij vervelend vinden. Nu in stal lukt het altijd (met wat moeite), maar op de wei is dat een ander verhaal natuurlijk.

Ik heb net even geoefend nadat ze 5 uur buiten hadden gestaan en hij moe was ;). Dat ga ik nu de hele week doen.

Al zei de da vandaag dat het ook wel op de wei lukt (met een paraplu tegen de zon) _O- nog een uitdaging :')

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:40

Dat is mooi nieuws AM!

Muronia, toch apart die merries. Hopelijk alles goed en kan je dekken straks.

Hier na wat wikken en wegen toch besloten de veulen hengstigheid over te slaan.. Ze kunnen bij ons gewoon te weinig buiten half maart, vind deze tijd een veulen toch wel heel fijn. Dus hopelijk volgende ronde gewoon in 1x raak. Kan ik ook nog even iets beter over m'n hengstenkeuze na denken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:45

Goede keus!
Ik sla die ook over omdat ik ze half maart niet lang buiten kan zetten (en niet op de wei).
Hoewel nu insemineren veel makkelijker was geweest op stal :)
Maar liever nu even niet zo makkelijk met naar stal lopen met een veulen van een maandje oud. Dan volgend jaar een maand ongemakkelijk omdat ze niet lekker naar buiten kunnen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:50

Welkom en oude bekenden met leuke plannen.

Hengstigheid is hier normaal ook altijd super duidelijk. Dames stinken ook en hangen vaak vol pis. :P Alleen nu staan ze met twee en een hengstenveulen van paar maand en merk niks meer. Ze zijn ook heel verbitterd op het hengstje. Dus ze tonen niet altijd beter met hengst in de buurt.

Am spannend duimen draaien.

Muronia ik hoop dat het meevalt en geen tumor is. Twee veulens is altijd leuker dan 1 dat is zeker en vast waar.

Ik rij normaal maandag naar kliniek voor scan. Ben benieuwd want een maiden is altijd afwachten.

Veulen hengstigheid ben ik ook niet zo een voorstander. Tis een gedacht waarschijnlijk :') maar lijkt me aangenaam eerst d e baarmoeder proper te hebben en alles beetje gekrompen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:12

Nou dat ook Fotsy.
Ik ben nog meer voorstander van een jaar overslaan, omdat ze anders én veulen zogen én alweer een nieuwe baby moeten laten groeien. Maar Fi wordt volgende week pas 7, dus het moet maar een keertje kunnen (ik weet dat dit ook echt tussen mijn oren zit)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:41

Cynthia82 schreef:
Fi wordt rond 7 mei gescand. (Shiloh is van 6 april, 10 dagen veulenhengstigheid en 21 dagen gewoon), dan is het 7 mei.

We lopen gelijk, mijn veulen kwam 5 april.
Pleun toonde afgelopen dinsdag hengstig. Ik laat haat 4/5 mei scannen en dan kijken we weer verder. En als ik denk dat gaat sneller dan eerder natuurlijk maar gelukkig toont ze goed altijd.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:48

Hier nog niets hengstig gezien. :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:07

Ik snap best dat sommige 1 veulen genoeg vind.
Hier zaterdag avond scannen met Meijs. Ze begint hengstig te worden, dan zondag ochtend met mevr G die is dan als het goed is hengstig en maandag avond met Diantha op dracht scannen. Druk weer dus..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:27

StalMelyn schreef:
Wil je niet eerst weten wat die vergroeiing is en wat dat doet voor je laat insemineren?
Ook wel makkelijk van de kliniek om te zeggen kom over een paar weken maar terug...

Zeker wil ik dat maar daarvoor moeten we nu dan juist naar de kliniek. Ik heb vanmiddag even met ze gebeld. Het blijkt dat de vorm/structuur van de eierstokken verandert tijdens de hengstigheid en daarom moet ze juist dan gezien worden. Pas als ze dat goedkeuren, zouden we opnieuw dekken. Maar ALS ze zeggen dat het kan, dan moet ik wel weten met welke hengst en hoe of wat. Juist omdat we maandagochtend pas heen kunnen is de kans groot dat ze dan ook op diezelfde dag geïnsemineerd zou moeten worden ivm eisprong.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:29

Weet je nog niet of je dezelfde hengst als vorig jaar wil gebruiken?

StalMelyn, toonde Fi het maar. Dat was zo veel makkelijker geweest. Iedere keer als ze haar staart maar iets optilt, zit ik op het puntje van mijn stoel :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:31

Ik had een andere hengst voor dit jaar uitgezocht, maar wel met de gedachte dat we dit jaar een veulen zouden krijgen. Nu wil ik haar inderdaad laten terugdekken.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:57

Muronia, duimen dat het goed is. En je hebt het weekend nog om na te denken en anders is keuze van vorig jaar altijd goed toch?

Als merries niet tonen zou ik gewoon eens op de gok scannen ja, anders heb je gewoon geen idee waar in de cyclus ze zitten.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:44

Spannend muronia

En leuk nieuws am. Daarna mooi op het 18 dagen bankje.

Nog even goed in de gaten houden mirjam?

Wat betreft mijn vorige bericht was het niet hengstig spuiten want dat is ze al maar hormonen voor de eisprong. Had nu twee eitjes waaronder een van 3,4.
Kan mij trouwens goed voorstellen dat veel 1 veulen genoeg vinden. Ik heb geluk dat stalgenootje ook haar merrie laat dekken dit jaar. :=

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:23

AM dan lopen we gelijk op met de merries. Fijn dat ze morgen wordt geïnsemineerd. Dat kon jij toch zelf?

Vanmiddag bij de DA geweest en de foto’s ook laten zien van de vulva. Nu geen gek vocht meer uit de vulva. Mijn merrie is gescand en 2 grote eieren. Baarmoeder en slijm voelde goed en zag er goed uit volgens haar. Toch voor de zekerheid AB toegediend, aangezien de foto’s van 2 april waren dus toch recent vuil uit de vulva. Voor nu dus aardig positief. Morgen avond gaan we terug om te insemineren.

Muronia dat zul je altijd zien! Net wanneer het je zelf niet uit komt. Gelukkig zit ik zelf in mijn zwangerschapsverlof dus kan gaan wanneer het nodig is. :o hopelijk valt het allemaal mee en heb je haar snel drachtig!

Baudyh daar wordt je inderdaad mooi druk mee!! Maar je weet waar je het voor doet! :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:21

Evelien_mg. Fijn dat het er nu wel goed uit ziet. Wat grappig allebei tegelijk. Klopt dat kan ik zelf :j

Cynthia. Altijd lastig in het begin met halster aan doen. Op de wei kan je idd ook scannen, maar dan zijn wat extra handen wel handig. Merrie vasthouden, eventueel apparaat en de paraplu :')

Immii_clarr. Begrijpelijk. Idd hopen dat ze dan wel gelijk drachtig is

Muronia. Als ze maandag ochtend goed wordt bevonden, kan je dan nog wel optijd aan sperma komen. Ik duim dat alles van binnen goed zit.

Baudyh. Idd best druk, maar wel leuk vind ik altijd :):) spannend voor de drachtscan

Als de merries idd niet goed hengstig tonen, zou ik idd ook gewoon gaan scannen. Vaak met veulen erbij laten ze zich niet zo goed zien. Hoevaak ik wel niet voorbij zie komen dat op de scan blijkt dat ze 'nu' gedekt moeten worden of zelfs net te laat zijn.

Didi is volgend weekend 18 dagen na de laatste inseminatie. Dan gaat ze naar het dekstation en kijken hoe ze ervoor staat. De kans is zo miniscule dat het gepakt heeft

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:22

Nou hier toch de shire niet weggebracht. Tussenschot van de trailer is vooraan gescheurd... Moest met de tinker ff op pad en dat ging nog wel maar die dikke dame die bijna een ton weegt en niet bepaald rustig staat vond ik niet prettig om erin te hebben :n.

Voorheen toonde ze dus niet hengstig. Maar nu ineens wel :')
De 12 jarige voormalig dekhengst (sinds 2 jaar ruin) begon ineens weer kriebels te krijgen :+

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 00:06

Ohjee al twee jaar ruin en kriebels _O-

Muronia ja dan kanje beter scannen op hoop van zegen en idd herdekken lijkt goed plan.

Hahaha Cynthia ik ben dus niet de enige met vanalles tussen men oren

Ben ook geen voorstander van hengstig spuiten flo was daar altijd heel ziek van. Maar wat moet moet natuurlijk.

Evelien goed dat ze dan toch maar ab heeft gehad. Is ze zeker proper vóór inseminatie

Das druk schema baudy jullie geeN last van Corona maatregelen

Am horses waarom is de kans klein bij didi? Heb ik erover gelezen?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:13

Cp. Wel fijn dat ze het nu goed laat zien. Kan het tussenshot er niet uitgehaald worden?

Fotsy. Bij Didi zijn er geen eitjes geovuleerd de laatste cyclus. Daarom is de kans echt miniscule