[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:04

Ik hou helemaal niet van te veel rommelen met de merries tenzij er een indicatie is. Maar goed ieder op z'n eigen manier :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:16

Pretty Fabregas is 1.02 :P

Woogy ja mijn knappe Harley :( Ik heb natuurlijk enorm gevochten voor hem. Het begon met verslagen droes welke we overwonnen hadden. Nou dat gebeurd bijna nooit, maar hij was zo ontzettend sterk en lief dat ik gewoon 3 weken lang iedere dag een naald in hem mocht steken zonder maar een kick te geven. Daarna kregen we koliek.. onverklaarbaar.. Blind behandeld en hij werd weer beter dus na paar dagen mocht hij weer mee naar huis. Dat ging even goed, maar hij werd mooier dan dat hij ooit was geweest. Ik vermoede dat er altijd al iets had gezeten want sinds de peniciline bloeide hij op. Helaas eind januari was het weer raak en had hij weer vreemde koliek. Weer naar de kliniek en er kwam na wat onderzoeken " maagzweren" uit. Helemaal blij want nu kon hij gewoon op medicijnen staan en konden we dus verder! woensdag avond 24 januari ben ik hem op gaan halen en donderdag ochtend zag ik hem raar doen op de camera. Ik dacht dat hij met zijn been in zijn deken vast zat. Toen ik daar aankwam wist ik dat het over was... Hij lag er verschrikkelijk bij en dat beeld zal nooit van men netvlies verdwijnen. Dierenarts gebeld, maar het was al te laat.. Uiteindelijk bleek uit sectie dat hij zo slecht was verzorgd(ik haalde hem verwaarloosd op) en slecht was ontwormt dat hij een geperforeerde darm had van de bloedworm wat weer leidde tot buikvliesontsteking.

Verschrikkelijk gewoon dus.. Nu heb ik 2 knappe veulens van hem lopen en verwacht er nog 3 van hem gelukkig :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:32

Arme Harley,ik ben wel "blij" dat hij nog net op tijd weer thuis was uit de kliniek om dan bij zijn baasje te mogen gaan die hem wél graag gezien heeft.. :(:)

Oeps hij is flink aan de maat :P Dat ga ik toch niet doen want Smiley is de grootste merrie van mijn stal hier,ik durf haar geeneens meer te meten. :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:48

Dustinlover schreef:
Pretty Fabregas is 1.02 :P

Woogy ja mijn knappe Harley :( Ik heb natuurlijk enorm gevochten voor hem. Het begon met verslagen droes welke we overwonnen hadden. Nou dat gebeurd bijna nooit, maar hij was zo ontzettend sterk en lief dat ik gewoon 3 weken lang iedere dag een naald in hem mocht steken zonder maar een kick te geven. Daarna kregen we koliek.. onverklaarbaar.. Blind behandeld en hij werd weer beter dus na paar dagen mocht hij weer mee naar huis. Dat ging even goed, maar hij werd mooier dan dat hij ooit was geweest. Ik vermoede dat er altijd al iets had gezeten want sinds de peniciline bloeide hij op. Helaas eind januari was het weer raak en had hij weer vreemde koliek. Weer naar de kliniek en er kwam na wat onderzoeken " maagzweren" uit. Helemaal blij want nu kon hij gewoon op medicijnen staan en konden we dus verder! woensdag avond 24 januari ben ik hem op gaan halen en donderdag ochtend zag ik hem raar doen op de camera. Ik dacht dat hij met zijn been in zijn deken vast zat. Toen ik daar aankwam wist ik dat het over was... Hij lag er verschrikkelijk bij en dat beeld zal nooit van men netvlies verdwijnen. Dierenarts gebeld, maar het was al te laat.. Uiteindelijk bleek uit sectie dat hij zo slecht was verzorgd(ik haalde hem verwaarloosd op) en slecht was ontwormt dat hij een geperforeerde darm had van de bloedworm wat weer leidde tot buikvliesontsteking.

Verschrikkelijk gewoon dus.. Nu heb ik 2 knappe veulens van hem lopen en verwacht er nog 3 van hem gelukkig :)

Och het arme mannetje :( Heb weleens gehoord dat ze van verslagen droes ook absessen op de darmen kunnen krijgen.
Buikvliesontsteking is echt hel voor ze :( Ik heb het echt met je te doen, Harley was een briljante kerel met een kort maar machtig leven.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:18

Wat een knap hengstje Dustinlover <3 Ik heb het verhaal van Harley gevolgd, echt verschrikkelijk.

Wild vandaag weer gescand. Een mooi vruchtje te zien *\o/*
26 dagen:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:19

Gefeliciteerd!! *\o/*

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:56

Gefeliciteeeeerd!
Vind het altijd net loch ness monstertjes :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:13

Gefeliciteerd AM

Loch ness monsters :')

Ik ben ook zeker geen voorstander van hengstig spuiten en alleen omdat men merrie er zo hevig op reageert maar er zijn vast merries die er wel tegen kunnen.

Ik hoop dat het je dan gaat lukken tinniie en in 1 keer drachtig want pfff wat een miserie voor wat zaad.

Noisy hier ook eentje die wel mooi hengstig staat zoals voorspelt rond 12 april, 2 dagen vroeger dan mijn berekening.
Maar ik vind het nog te vroeg dus we wachten tot de volgende hengstigheid dan maar.

Knappe hengst dl

En het gaat hier precies eens zwaar zwaar onweren.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:10

Fijn AM!

Woogy dat klopt van die abcessen op de darmen. Dat had hij ook(konden ze later in de sectie terug vinden) alleen was dat de das omgewonden door de penicilline.

Hier vandaag ook de 2e merrie gedekt!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:20

Rowan: heb destijds een harddraver verloren aan aneurysma's van spoelwormen. Dier ging van knijterfris naar strammer, vervolgens ging hij schilferen op z'n hals, kreeg rare ronde kale plekjes, had geen kleur meer, geen glans meer, werd mager en zou chronische buikvliesontsteking hebben. Dat bleek na zijn autopsie niet. Wel had hij giga abcessen in zijn organen onder andere z'n darmen en longen. Dier ging door een enorme hel, zijn ziekbed duurde ruim 5 maanden en ik vond elke dag er 1 te veel maar had het niet te vertellen over hem :(

Lees in je onderschrift dat Spook bevallen is! Hengstje?(gezien de blauwe tekst)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:18

Vandaag mijn moeders paard weggebracht te insimineren, horen we (van derden en op de plek waar ze nu staat) dat de hengst slecht bevrucht. Lekker dan. Merrie word al lastig drachtig ook door een cyste.
Zucht. Toch maar weer switchen??

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:01

Oh Kabayo wat kak, ik heb 4 veulentjes gehad ondanks er cystes op zaten dus hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn.
Is er iets bekend over de telling van de hengst??

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:17

Flo heeft ook cysten dus dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Het is wel beetje afhankelijk van waar ze zitten.
Wel vervelend zeg want als zaad al niet van goeie kwaliteit is.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 05:58

Woogy ja spook is zaterdag avond laat bevallen van een valk splash hengstje!
Afbeelding
Afbeelding

Wat een ellende als je je paard zo ziek ziet en niks kan doen..

Kabayo dat is minder.. hebben ze geen andere passende hengsten staan?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:35

Rowan wat een walgelijk mooi dier!

De lijdensweg toen was vreselijk hij had zo veel injecties gehad dat zijn hals aanvoelde als leer en we zijn dikke bilspier moesten gebruiken ;(

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:37

De cyste is het probleem ook niet. Maar speeld wel mee

Ja er staan wel andere hengsten... maar we wouden deze gebruiken..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:31

Zijn de gegevens niet op te vragen? Of het traag is, weinig goede zwemmers of kleine lozingen?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:28

Mijn merrie had zondag duidelijk haar laatste dag van de hengstigheid. Staart opzij, plassen, stilstaan als onze ruin in naar billen beet (normaal slaat ze altijd en draait weg), knipogen dus dat hebben we maar even in de agenda omcirkeld. Nu 3 weekjes wachten en weer goed opletten! Met een beetje geluk valt dit allemaal nog in mijn (mei)vakantie :)

We zijn inmiddels ook uit de hengstenkeuze:

Daisy (Gelderse merrie van upperville x parcival x indiaan)
Afbeelding

X

Casaron (Ggk Gelderse hengst van ginus x Zichem)

Afbeelding

Gefeliciteerd allemaal met de drachtige merries en succes voor degene die nog in afwachting zijn!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:04

Wat een knapperd DL, die gaat vast voor prachtige baby's zorgen!
Hopelijk kun je dmv hem de ellende met Harley een beetje achter je laten :(:)

AM_Horses gefeliciteerd *\o/*

Dat is wel balen Kabayo. Ik zou inderdaad doen wat Woogy zegt, nagaan wat de reden is van het slechte bevruchten. Dan kun je daar je uiteindelijke keuze op baseren. Joan heeft trouwens ook een cyste en is ook gewoon drachtig geworden, zelfs van de eerste inseminatie al. Dus het hoeft niet persé een probleem te zijn ;)

Ik heb besloten om toch een cyclus te wachten. Ik moest anders alles op stel en sprong zien te regelen. Nu kan ik in alle rust zorgen dat alles gereed is over 20 dagen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:43

Ze staat er al te insimineren. We proberen het eerst. Toch een gave hengst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:55

Gewoon proberen! Niet geschoten is altijd mis toch ;)

Wie weet lukt het gewoon. Hier is het nog afwachten tot ze weer hengstig gaat worden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:08

Kabayo hopelijk lukt het..

SparkYY_8 dat zou fijn zijn in je vakantie. Toch altijd een gedoe merrie scannen, weg brengen, ophalen etc.

Mijn merrie is gister gescand. Zag er allemaal top uit en een mooi ei. Vanavond brengen we haar naar de hengst. Zooo spannend. :):)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:25

Kabayo schreef:
Ze staat er al te insimineren. We proberen het eerst. Toch een gave hengst..

Vraag dan of ze de hele lozing onverdund erin stoppen

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:20

Ik zou ook gewoon eerst proberen.. slecht bevruchten kan aan vanalles liggen, ook de merrie of de veeartsen :P zolang je niet onder de microscoop gezien hebt dat het zaad slecht/weinig beweeglijk is kan je daar niet echt iets van zeggen denk ik.

Onverdund is soms ook niet meteen beter... die verdunningen worden elk jaar verbeterd en dienen net om het zaad te 'boosten'. Er zit voeding voor de zaadcelletjes in en bescherming zodat ze niet tegen elkaar botsen en elkaar beschadigen.. ook wordt alle viezigheid er uit gefilterd en gaat het zaad er bijna puur in..

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:59

Kabayo, ik duim voor je dat het netjes in 1 keer raak is! +:)+
Lijkt mij toch dat ggk hengsten met zeer slecht zaad niet zo maar ter dekking worden aangeboden?

Absque spannend!

Mijn merrie is ook beginnend hengstig. We twijfelen of we niet een cyclus overslaan, dat het volgend jaar wat te vroeg wordt. Maar van de andere kant wou ik vroeg beginnen zodat als het niet lukt we nog genoeg kansen hebben. :=