Ontzettend weinig aanmeldingen veulenverkiezing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:31

hahahatsjoe schreef:
Mizora schreef:
Sommige veulens hebben een foto die in mijn ogen de pracht van het veulen wegwuift, dat is jammer maar zorgt er wel voor dat dat niet de veulens zijn waar ik op stem. Als de enige foto die je hebt een streperig geschoren veulen is dat kan zijn kop laat hangen, dan lokt dat toch niet.

Sorry Mizora, maar dat vind ik een rotopmerking. Ten eerste is mijn Kruimeltje niet streperig geschoren, Maysoon Rashid heeft geschoren en dat is echt niet de eerste de beste. En zijn kop laten hangen doet hij niet, hij stond te slapen. Ik vond die foto zo schattig dat ik hem in een spontane opwelling ingestuurd heb. Reacties zoals de jouwe daar wordt ik niet goed van. Gelukkig hoef jij hem niet mooi of lief te vinden, hij werd op zijn eerste show eerste in de veulenklasse en 5e bij de kleurenklasse dus hij is mooi genoeg en ook al werd hij dat niet, hij is zo verschrikkelijk lief dat ik hem nooit kwijt wil. Bijzonder banketstaaf reactie, bah.

En het komt niet bij je op dat ze het ook over een ander veulen kan hebben, bijvoorbeeld over het streperig geschoren veulen met lage hoofdhouding in de merrieverkiezing....?
Je veulen heeft dan weliswaar al zus en zoveel wedstrijdervaring, maar niet alles draait om hem. 8-)
Los daarvan is het misschien handig om dingen even in perspectief te zien: jij plaatst een foto in een fotobeoordelingswedstrijd. Dat mensen jouw foto lelijk vinden zegt niet over of jouw veulen lelijk is.

Verder ben ik het trouwens helemaal met Mizora eens; ik vond de foto ook geen goede kwaliteit hebben en de pose/omgeving niet sfeervol/boeiend genoeg om dat op te heffen. De foto van Henkie vond ik ook kwalitatief minder maar de houding en omgeving geven samen zo'n mooie sfeer aan de foto dat ik het helemaal begrijp dat mensen daar op gestemd hebben.
Los daarvan zou ik zelf uit principe nooit op een geschoren veulen stemmen omdat zo'n beestje dan van zijn eerste levensjaar dan een half jaar met dekken op moet lopen, maar dat ook dat zegt niets over jouw veulen, maar alleen iets over mijn eigen keuzes als stemmer. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:32

hahahatsjoe schreef:
Mizora schreef:
Sommige veulens hebben een foto die in mijn ogen de pracht van het veulen wegwuift, dat is jammer maar zorgt er wel voor dat dat niet de veulens zijn waar ik op stem. Als de enige foto die je hebt een streperig geschoren veulen is dat kan zijn kop laat hangen, dan lokt dat toch niet.

Sorry Mizora, maar dat vind ik een rotopmerking. Ten eerste is mijn Kruimeltje niet streperig geschoren, Maysoon Rashid heeft geschoren en dat is echt niet de eerste de beste. En zijn kop laten hangen doet hij niet, hij stond te slapen. Ik vond die foto zo schattig dat ik hem in een spontane opwelling ingestuurd heb. Reacties zoals de jouwe daar wordt ik niet goed van. Gelukkig hoef jij hem niet mooi of lief te vinden, hij werd op zijn eerste show eerste in de veulenklasse en 5e bij de kleurenklasse dus hij is mooi genoeg en ook al werd hij dat niet, hij is zo verschrikkelijk lief dat ik hem nooit kwijt wil. Bijzonder banketstaaf reactie, bah.

Ik had het niet over jouw paardje. Even opgezocht welk paardje de jouwe is, en hoewel ook dat niet mijn type foto is, geeft dat toch een totaal ander beeld dan de foto die ik bedoel. Daarnaast begon ik met de tekst de pracht van het veulen, oftewel: de foto doet het veulen geen eer aan (dus het veulen is vast mooier in het echt).

Ik had het inderdaad over het merrieveulen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:40

xyzutu2 schreef:
En het komt niet bij je op dat Mizora het ook over een ander veulen kan hebben, bijvoorbeeld over het streperig geschoren veulen met lage hoofdhouding in de merrieverkiezing....?
Je veulen heeft dan weliswaar al zus en zoveel wedstrijdervaring, maar niet alles draait om hem. 8-)
Los daarvan is het misschien handig om dingen even in perspectief te zien: jij plaatst een foto in een fotobeoordelingswedstrijd. Dat mensen jouw foto lelijk vinden zegt niet over of jouw veulen lelijk is.

Verder ben ik het trouwens helemaal met Mizora eens; ik vond de foto ook geen goede kwaliteit hebben en de pose/omgeving niet sfeervol/boeiend genoeg om dat op te heffen. De foto van Henkie vond ik ook kwalitatief minder maar de houding en omgeving geven samen zo'n mooie sfeer aan de foto dat ik het helemaal begrijp dat mensen daar op gestemd hebben.
Los daarvan zou ik zelf uit principe nooit op een geschoren veulen stemmen omdat zo'n beestje dan van zijn eerste levensjaar dan een half jaar met dekken op moet lopen, maar dat ook dat zegt niets over jouw veulen, maar alleen iets over mijn eigen keuzes als stemmer. :)

Ten eerste: het is geen fotobeoordelingswedstrijd, tenminste niet dat ik weet. Het gaat volgens mij om het leukste liefste en schattigste veulen. Ten tweede: ik had niet verwacht dat iemand anders ook zo gek zou zijn om zijn veulen te scheren, dus nam voetstoots aan dat het om mijn veulen ging. Enne, Kruimeltje looopt zonder deken hoor... Hij heeft nu al weer dik 2 cm vacht. Hij is begin september geschoren.

En Mizora: mooi dat je Kruimeltje niet bedoelde, maar dan nog vind ik het gewoon onaardig overkomen. Maar goed, dat zal mijn perspectief zijn, ik wil mensen nooit kwetsen op wat voor manier dan ook dus zal zoiets nooit zeggen.

Charaz

Re: Ontzettend weinig aanmeldingen veulenverkiezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:43

Smaken verschillen, het streperig geschoren veulen met haar koppie omlaag was mijn nummer 3, ik vind haar lijken op een veulen wat ik ooit gefokt heb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:44

Ik lees nu een aantal keer geen mooie foto, weinig moeite gedaan voor een mooie presentatie, veulen staat niet mooi op de foto.

Maar,...het is toch geen fotowedstrijd? Het gaat toch om het veulen? Het fokproduct staat toch centraal?
Ik geef toe het is vanaf onvoordelige foto's lastiger beoordelen of het een goed of leuk veulen is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 21:45

Waarom zou jij de enige zijn die geschoren zou hebben :?
Elk miniveulen wat op de keuring komt (en kampioen wordt, zoals die van jolandje) is geschoren.
Paar jaar terug op een haflingerkeuring stond ook alles geschoren, dus tja....

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:47

mijn miniveulens zijn ook geschoren, maar ik heb een foto van Kissy met vacht geplaatst omdat ik dat een hele leuke foto vond

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:48

LadyMadonna, denk omdat ik scheren koppel aan showen en niet veel mensen showen met hun veulen. Maar je hebt natuurlijk gelijk, op NMPRS keuringen enzo wordt ook geschoren, suf van me.

Maar ik denk oprecht dat de veulenverkiezing gewoon gaat om het leukste veulen, wat jij het leukste veulen vindt, niet om de beste foto of het beste veulen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:52

Ik kies ze puur op de foto uit hoe ze aangemeld staan.
ik lees niet het verhaal wat erbij staat of van wie hij is.
Als de foto mij aanspreekt dan ga ik daarop stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:54

Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn zoals ik die zich niet zo interesseren voor dit soort verkiezingen. Ik heb mijn veulen niet ingestuurd omdat ik me met dit soort dingen gewoon niet bezig houd. Druk met andere zaken.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:59

LadyMadonna schreef:
Waarom zou jij de enige zijn die geschoren zou hebben :?
Elk miniveulen wat op de keuring komt (en kampioen wordt, zoals die van jolandje) is geschoren.
Paar jaar terug op een haflingerkeuring stond ook alles geschoren, dus tja....

Niet alleen de kampioenen worden geschoren hoor :')
Daarnaast is die van jolandje geen kampioen geworden :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:03

Van inzendingen naar scheren..... :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:40

xyzutu2 schreef:
En het komt niet bij je op dat ze het ook over een ander veulen kan hebben, bijvoorbeeld over het streperig geschoren veulen met lage hoofdhouding in de merrieverkiezing....?

Dat is die van mij, ook geschoren voor de keuring. En toevallig kampioen en dag kampioen geworden.
Zoals die daar op de foto staat.
Je bent verplicht om te scheren voor de kleuren bij het NAS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:50

Gefeliciteerd! :)
Voor de foto vond ik het gewoon jammer - maar zoals gezegd is dat mijn mening over een foto. Ik vermoed dat hij geen kampioen is op basis van een foto. ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:54

vrouwke schreef:
xyzutu2 schreef:

Dat is die van mij, ook geschoren voor de keuring. En toevallig kampioen en dag kampioen geworden.
Zoals die daar op de foto staat.
Je bent verplicht om te scheren voor de kleuren bij het NAS.

Verplicht??? Sinds wanneer?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 05:47

Wel als ze in dik veulenvacht zitten, om de kleur te bepalen.
Er komt meestal een andere kleur onderuit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 05:57

Ik heb het niet eens voorbij zien komen, anders had ik wel wat opgegeven. Zie het meestal als een van de eerste...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 07:28

Gefeliciteerd vrouwke. Dat laat dus duidelijk het verschil zien tussen een paardenkeuring en een fotostemming/fotowedstrijd.

Want als je geen achtergrondverhalen kent (of maar een enkeling en daarom daar niets mee doet) en geen bijzonder gevoel heb voor beoordelen van bouw wat trouwens ook van een hoop foto's niet mogelijk is, dan gaat het dus om hoe voordelig het dier op de foto staat waarmee hij zo veel mogelijk tot zijn recht komt. En jouw dier straalt op die foto niet. Een week of 2 later of net voor het scheren en dan lief liggen of met haar koppie omhoog of aan het dartelen had al een wereld van verschil gemaakt. En dus mis je dan stemmen. En dat is zonde voor een leuk veulen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:20

Mizora schreef:
Gefeliciteerd vrouwke. Dat laat dus duidelijk het verschil zien tussen een paardenkeuring en een fotostemming/fotowedstrijd.

Want als je geen achtergrondverhalen kent (of maar een enkeling en daarom daar niets mee doet) en geen bijzonder gevoel heb voor beoordelen van bouw wat trouwens ook van een hoop foto's niet mogelijk is, dan gaat het dus om hoe voordelig het dier op de foto staat waarmee hij zo veel mogelijk tot zijn recht komt. En jouw dier straalt op die foto niet. Een week of 2 later of net voor het scheren en dan lief liggen of met haar koppie omhoog of aan het dartelen had al een wereld van verschil gemaakt. En dus mis je dan stemmen. En dat is zonde voor een leuk veulen.

Ja klopt.
Zoiets als dit?

Afbeelding

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:22

<3 Ahhhh, wat cute!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:37

Nies_ schreef:
Er winnen al jaren lelijke veulens van mensen die gemiddeld 20 uur per dag aan bokt spenderen. Ik denk dat dat de reden is.

Echt exact dit. En dat heeft niets met jaloezie te maken :) Het wordt tijd dat er weer naar de veulens zelf wordt gekeken in plaats van naar de eigenaar, anders kunnen we er net zo goed een 'wie is de populairste bokker verkiezing' van maken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:44

Het lijkt mij niet helemaal de bedoeling dat men hier hoeft te verdedigigen waarom wie op welk veulen stemt.

Betreft het wel of geen goede foto. Een goede foto kan een minder mooi veulen toch goed uit laten komen en een slechte foto kan heel veel afbreuk doen op een mooi veulen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de foto an sich dus bepaald of het veulen wel of niet mooi is, dat is ook persoonlijke voorkeur net als voorkeur voor kleur of ras, maar wel negatief of positief kan werken voor het veulen.
Je heb ook niet perse een grote camera nodig meer tegen woordig, de meeste smartphones kunnen nu ook de mooiste plaatjes schieten.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:53

Jelleee schreef:
Nies_ schreef:
Er winnen al jaren lelijke veulens van mensen die gemiddeld 20 uur per dag aan bokt spenderen. Ik denk dat dat de reden is.

Echt exact dit. En dat heeft niets met jaloezie te maken :) Het wordt tijd dat er weer naar de veulens zelf wordt gekeken in plaats van naar de eigenaar, anders kunnen we er net zo goed een 'wie is de populairste bokker verkiezing' van maken.

Volgens mij heeft iedereen een andere smaak
Ikzelf vind kwpn en arabieren als veulen zijnde gewoon lelijk dit is mijn mening.
Koudbloeden maken bij mij een kans en grotendeels van de warmbloed niet.
Stel er wint een warmbloed dan kan ik ook zeggen wat is dit een lelijk veulen.
Iedereen heeft een ander mening kwa rassen.
Dus wie ben jij om te zeggen dat het winnende veulen lelijk is om zo maar even te zeggen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:05

Bouw is bouw, een lelijk veulen is imo een veulen dat niet goed in elkaar steekt (onvoordelig voor het veulen zelf.) of andere erfelijke belastingen mee draagt.
Wat mij op valt is dat de eerste drie vaak "omstreden" veulens zijn.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:12

Daar ga je al, dat is voor jou een lelijk veulen. Misschien kijkt een ander daar wel heel anders tegen aan.

Wat mij vooral op valt is dat er blijkbaar dus veel verwarring is over wat de veulenverkiezing inhoud, want iedereen heeft zo zijn eigen opvatting er over. ('Mooiste' veulen is daarin al heel subjectief. Is het de foto? Gaat het om de bouw? Leukste veulen? Met de meest aparte tekening?)

Misschien als daar een duidelijkere omschrijving/uitleg bij komt dat het voor vele al begrijpelijker is.