[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:29

Rianne fijn dat alles vlot ging!

RX ik had inderdaad een foto gezien waarbij ik dacht van oei,die staat tegen hoefbevangen aan. Soms willen ze dan ook erg lastig drachtig worden (zelf ondervonden met mijn dikkie :') )
Fijn dat ze nu al wat kwijt is! Wordt jij ook luxer dan? :P

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:50

Pretty nou bij mij is het nog niet zoo veel te zien, 3,6 kilo nog maar.
Bij smooth is er veeeel meer af.
Ik wil natuurlijk ook geen vervetting.
Kwa bevangenheid lijkt ze wel immum, als je eens wist hoe we der daar weg haalden.
Smooth komt er wel.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:42

nee inderdaad opgelet voor vervetting.
Nu vraag ik me af of mensen dat ook kunnen hebben als ze te snel te veel afvallen? :o?

Gelukkig niet bevangen dan! Eens ze het geweest zijn,is het vreselijk opletten geblazen. Ik heb helaas 1 zo een merrie staan hier.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:13

Ha ha pretty geen idee.

Wat naar van jouw paardje.
Gelukkig hou je haar in de gaten en is ze niet bij iemand die er de balle verstand van heeft.

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:30

Te dikke pony's is zooo zonde,pepper is ook te dik.
Ik heb haar natuurlijk al die tijd op dracht gevoerd.

Vind het wel moeilijk dat ze straks bij mijn vriend in drenthe staat.
Over een week of 3 gaat ze erheen en dan zie ik haar maar om het weekend.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:42

He gedverderrie inowa, dat is ook niet leuk.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:44

Het is gelukkig nog wel bij jouw vriend en niet bij een vreemde,maar het zal wel wennen zijn!

Rx ja valt wel mee allemaal hoor,en magnesium bijvoeren en podo doet haar echt goed merk ik!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:09

Ik ben in de 9 jaar dat ze van mij is nooit langer dan 4 dagen van haar gescheiden geweest!

Zou niet weten wat te doen met mijn vrije tijd.

Ze staat daar wel lekker op een grote wei vol gras met de welsh merrie van mijn vriend.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:19

Mijn span gaat naar vreemden op date.
Dat vind ik best eng.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Paardje rechts is zeer hoogdrachtig.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 27-03-15 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:23

Lijkt me inderdaad heel spannend. Liz staat ook bij vreemde :x

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:33

Ik moet altijd zoveel moeite doen om Cheyenne van haar dracht buik af te helpen, serieus dat paard eet en eet en eet. Maar bewegen ho maar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:41

Gelukkig stond Bo vorig jaar dichtbij bij de hengst dus kon ik wel regelmatig (lees iedere dag tot max om de dag) bij d'r gaan kijken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:52

Dat is wel lekker!

Dais staat vaak zo´n week of 5 bij de hengst. Als ze er 2 of 3 weken staat, ga ik bij haar langs. Toen ze drachtig was van Fi, ben ik een weekendje blijven slapen. Misschien doe ik dat dit jaar wel weer :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:54

Leuk, uit logeren :))

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:23

mooi span rx.

ja te dik ken er ook alles van en inderdaad dan krijg je ze nog moeilijk drachtig.
Flo is vorig jaar geleden zo een 70-80 kg afgevallen en toen van de eerste keer drachtig, jaar ervoor bleek ze leeg en toen stond ze ook heel vet en geraakte ze niet meer drachtig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:27

Hier is Snazzy ook veel te dik. Ze staat nu ook bij Patton in de paddock en gaat helaas deze zomer dus niet de wei op.
Hopelijk volgend jaar weer een veulen aan de voet en dan kan ze het wel hebben. Al liep ze vorig jaar op een gegeven moment zelfs toen ze een veulen had nog met een graaskorf om.

Wegbrengen van merries voor het dekken ben ik ook nooit zo blij mee. Zonder veulen vind ik het niet erg maar als ze een veulen hebben vind ik het echt niet leuk. Je mist zoveel en ze zijn toch vaak wel een maand of langer van huis.
Zo heb ik ook wel eens een merrie 2 jaar achter elkaar naar Frankrijk gebracht voor een dekking en met veulen erbij wilde ze slecht hengstig worden en toen is ze bijna 3 maanden weg geweest. Kende haar veulen niet meer terug...
Maar goed, soms moet je wel als je bepaalde hengsten wil gebruiken. Ook met diverse hengsten thuis kies ik er wel voor om buiten de deur te dekken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:30

Dat is toewijding zeg ff een dekking in Frankrijk. Ik vond het al ver rijden toen we mijn hengstje daar gingen halen. Hengstje is inmiddels alweer verkocht maar wij hebben ruim 5 uur gereden en nog eens 5 uur terug. En dat heb jij dus 4x moeten doen!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:34

Laten jullie je merrie allemaal natuurlijk dekken als ik vragen mag? Omdat ik lees dat ze bij de hengst blijven?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:35

Wij verleden jaren wel, paar keer gewoon in een kudde gegooid. Nu worden ze met eigen rietjes geïnsemineerd maar dit wordt voor ons de eerste keer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:38

Oh wat ben ik blij met een eigen hengst :D Geen gezeul met de merries (en veulens).
Wij dekken eigenlijk altijd met eigen hengst en niet buiten de deur. Maar dat komt omdat ik mijn merries bij mijn hengst heb uitgezocht :Y)
Ik heb een moeder en dochter staan maar de dochter is nog bij de vorige eigenaar gefokt en van een andere hengst. Dus schuiven we ook onder de mijne dit jaar :).

Ik wil alleen graag een hengstveulen van onze eigen hengst. En die gaan we dan houden. Dan wordt het tzt bekijken of de huidige hengst blijft of niet (ik gok van wel want denk niet dat mijn vriend afstand van hem kan doen :'))

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:55

Ik dek ook veel met eigen hengsten maar soms is nieuw bloed toevoegen wel handig. En ik fok de veulens niet voor de verkoop dus dan loop je na een paar jaar vast. Zeker omdat 1 van mijn dekhengsten ook al zelfgefokt is en ik die merrielijn dus niet met hem kan dekken. Ik heb bv zijn moeder, half zussen en dochters lopen.
Dit jaar wil ik dus op zoek naar een goed hengstveulen om te kopen en op te fokken in de hoop daar later nieuw bloed aan te hebben voor de fokkerij.
Zelf heb ik ook een heel apart hengstveulen maar ook dat wordt weer lastig want dat is een zoon van mijn andere dekhengst. Voorlopig houd ik hem wel aan denk ik. Ben slecht in verkopen haha.

En voor ons was Frankrijk best een eind vanuit noord oost Nederland. 1x met file 11 uur over gedaan om de merrie daar te brengen...
Maar ik heb er een prachtige merrie aan over gehouden, inmiddels al 3 jaar, Europees kampioen en nu gedekt door een van mijn hengsten.
Haar moeder en oma zijn/worden door dezelfde hengst gedekt.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:29

Wow 5 uur rijden voor een hengst. Ik vond uur en kwartier al lang.
En helemaal naar frankrijk :wow:

Vandaag fotos van liz gekregen :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:25

Daisy wordt inderdaad natuurlijk gedekt.

Ik rij naar Sublime zo 2,5 a 3 uurtjes.

Als Dais een veulen heeft, zou ik haar ook echt niet wegbrengen! Ik wacht niet 11 maanden (bij Dais vaak nog langer) op een veulen om het dan in die eerste weken zo lang niet te zien :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:55

Wij laten insemineren, en degenen die onder de Appaloosa gaan mogen natuurlijk.
Beide hebben voor en nadelen.. Voor mezelf heb ik liever inseminatie.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:32

Wij doen normaal ook alles via inseminatie, alleen vorig jaar had ik een hengst geleast, dus toen hebben we natuurlijk gedekt, omdat ik hier op het eiland geen mogelijkheid heb om sperma af te laten nemen. Mocht ik die mogelijkheid wel gehad hebben, had ik het alsnog via KI gedaan.

Wel ben ook ik eens naar Zuid-Oost Duitsland (9 uur rijden) gereden met een merrie om te laten dekken, en dan ook nog via KI :')
Mausi had ik eind 2012 gekocht, en bij de fokker en tevens hengstenhouder laten staan tot ze drachtig gescand was en op 30 dagen nogmaals drachtig bevonden was (eind feb 2013). Toen merrie opgehaald, en op 60 dagen nog een keer thuis laten scannen, helaas bleek ze toen leeg. Daarna van alles geprobeerd via KI, ook nog een andere hengst, maar dat wilde niet pakken (waarschijnlijk kon ze niet tegen de verdunner). Dus toen het eind van het seizoen in zicht kwam, haar en mijn andere merrie (die helaas haar vruchtje verloren had, en dus ook nog een keer gedekt moest worden) op 7 augustus nog naar Zuid-Oost Duitsland gebracht en daar is ze nog dezelfde dag geïnsemineerd met vers, onverdund sperma, en in 1x raak :) Het prachtige resultaat is mijn merrieveulen van vorig jaar juni, dus de reis was niet voor niks.
Helaas was mijn andere merrie wel drachtig, maar voor de tweede keer dat jaar verloor zij het helaas door de stress van het reizen. Voor haar werkt alleen inseminatie thuis zijn we inmiddels achter (en gelukkig inmiddels ook een DA die mee werkt aan wat ik wil).

Ik ben dus wel heel benieuwd of Mausi volgend jaar wel op gaat pakken via verzendsperma. Dan gaan we het toch weer proberen. Inmiddels heeft ze dan 2 veulens gehad, soms maakt dat toch verschil.