[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:21

Even vlug tussen het werk door antwoorden. Hier ga ik nergens van uit. Ik zeg wat mijn gevoel zegt moment dat ze drachtig is. 3 jaar geleden op eerste scan zei ik dat het een bruin bont hengstje ging zijn. Dat is er effectief ook uit gekomen.
Nu bij de eerste scan zei ik. Waarom heb in het gevoel dat deze een draak gaat zijn. Draakje = merrie. Haar gedrag is niet anders dan haar vorige dracht en gewoon over het algemeen is haar gedrag niet anders. Ze is even nukkig als er aan paard passeert als ze op de poets plaatst staan of ze nu drachtig is of niet, dit is ook zo ivm knuffel gedrag. De ene dag dat meer dan de andere. Dit is ook zo als ze niet drachtig is. dus we zullen zien.

MallyBelly

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:52

Mallow is vreselijk chagrijnig naar onze ruin (wat normaal echt dr maat is.), vorige keren kreeg ze een merrie dus ik verwacht nu een hengst.
Zaira is niet anders bij een hengst of merrie tot nu toe, al dicht zegt mn gevoel een merrie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:10

Zilver is qua gedrag echt nooit anders. Daar kan ik het niet aan aflezen. Gek genoeg aan haar uier wel. Deze had ik vorig jaar gemaakt, toen was ze in verwachting van een hengst. Maar in de collage staat nog een vraagteken.
Afbeelding
Ik zou dus met haar uier nu zeggen, een merrie. Want ze is weer vroeg.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:37

Mijn merrie was kort na de inseminatie superlief en aanhankelijk terwijl ze normaal juist wat afstandelijk en op zichzelf was. Dat viel me enorm op kort na de inseminatie. Ik had hier al ergens gelezen dat het dan mogelijk een merrie was.

Helaas dus te vroeg geboren, maar het was inderdaad een merrietje, dus geen idee of het puur toeval was, maar vond het wel bijzonder.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:09

Leuk onderwerp dit haha. Silhouette kreeg echt hengstengedrag zo rond de 3 maanden dracht (brullen, graven, over mest mesten, maaien). Ze heeft nu nog steeds een “mest-obsessie” :D
Haar moeder bijvoorbeeld was emotioneel nooit zo bewogen, nooit iets dergelijks aan gemerkt. En Silhouette is een maiden, dus ik laat me verassen haha.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:17

Her heeft nog maar 1 hengst gehad, maar dat was duidelijk anders. Vanaf de 10e maand kreeg ze hengstengedrag. Tussen de achterbenen van de andere merries ruiken, hinniken als een hengst. Eén keer heb ik zelfs gezien dat ze probeerde op een andere merrie te springen. Daarnaast was ze 2,5 week overtijd.
Bij al haar 3 merrie veulens daarvoor had ze dat gedrag niet en ze is toen ook maar tussen de 3 en 5 dagen overtijd geweest.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:20

hier ook onbekend hoe ze is in gedrag tijdens de dracht, vorige keer had ze een hengst.

nu wel na ongeveer een maandje mocht niks bij haar in de buurt komen en anders moest het dood van mevrouw }:) nu gaat het goed alleen heeft ze nog steeds het gillen en maaien naar andere paarden, terwijl ze ook aandacht van ze wilt :+

ook wilt ze heel graag gekriebeld worden.

normaal was ze volgens mij niet super moeilijk maar hoefde ze geen drukte om haar heen.

zelf vermoed ik een hengst ( zegt mijn gevoel ) terwijl mijn staleigenaresse heel erg hoopt op een merrie :))

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:20

Sanet schreef:
Zijn er mensen die aan de merrie denken te zien of merken of de merrie een merrie- of hengstveulen gaat krijgen en zoja, hoe dan?

Ik denk dat er een merrietje in zit. Merrie gedraagt zich echt als godzillah met haar merriekuren en dat deed ze bij het vorige merrie veulen ook.
Toen ze het hengstje droeg, gedroeg ze zichzelf soms als een halve hengst.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:23

Ik heb mijn merrie pas sinds eind september dus ik durf het niet te zeggen! Ik weet wel dat ze als ze drachtig is etc. ook vaak als een hengst gaat hinniken. Ik hoor haar vooral nog piepen na het neuzen met de buurvrouw(en) als ze buiten staat. :')

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:49

Sanet schreef:
Zijn er mensen die aan de merrie denken te zien of merken of de merrie een merrie- of hengstveulen gaat krijgen en zoja, hoe dan?

Voor mij een eerste veulen, dus ik zou het echt niet kunnen zeggen. Rosa is heel lief en zoetjes geworden sinds de dracht, normaal is ze een échte vosse merrie..

Verder wil ik gewoon héél graag een merrie, dus ik vind dat het een merrie wordt :')

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:19

Goldy heeft alleen nog maar merrieveulens gehad en is nu qua gedrag hetzelfde, knuffelig, vriendelijk naar mensen, maar alleen Sjanty mag mee-eten (ook net als andere jaren) Niets afwijkends met andere jaren
Alinka is heel fel naar Sjanty in de zin van achtervolgen om weg te jagen. Haar heb ik pas sinds dit voorjaar dus geen idee of dit iets over het geslacht van het veulen zegt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:30

Het is mijn eerste veulen dus lastig zeggen. Ze was al knuffelig en na de inseminatie werd ze wat relaxter. Normaal zou ze veel eerder afschieten en dat was toen niet meer zo. Nu is ze extreem knuffelig geworden (dat was ze al maar nu nog erger).
Ik hoop op een merrie maar ze zeggen als je met de eisprong dekt wordt het een hengst. Dus ik heb altijd een beetje het gevoel dat het een hengst wordt maar stiekem hoop ik nog steeds op een merrie maar als het ene hengst is houd ik hem ook.

Vandaag maar weer eens gelongeerd en dacht weer even foto maken. Ze ging in het begin helemaal uit haar plaat dat ik dacht je schud je baby helemaal door elkaar en daarna was ze niet meer vooruit te branden na haar showtje
Afbeelding
Hier echt zo kijken van er zit iemand aan mijn eten
Afbeelding

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:52

Ik heb helaas geen vergelijk materiaal want Giv heeft tot nu tot 2 hengsten gegeven. Dus we gaan het zien dit jaar :j
Wat grappig dat sommige het echt een beetje kunnen aflezen aan hun merrie

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:30

Er zitten er echt heel veel rond hetzelfde aantal dagen. Wordt een baby boom straks :D

Kyrkelover Je ziet idd amper aan je merrie dat ze een veulen heeft gehad of hoogdrachtig was. Voor de rest bemoei ik mij ook niet met de discussie wel/niet springen. Mijn Tinkers springen sowieso niet dus hoef er ook niet over na te denken :')

Am_horse Wild Thing is breeeddd joh. Kan mij voorstellen dat ze het zwaar heeft zo. Heel fijn dat Nigrante vooruitgang boekt. Hopelijk toont ze ook vooruitgang onder het zadel.

Goldenarrow jaa alles over de 200 dagen *\o/* . Rustig aan aftellen dus.

Dreamguide Balen zeg dat ze geblesseerd is. Hoe heeft ze dat gedaan?

Corinadrenth bijna aftellen dus. Ze lijkt een mooi buikje te hebben van voren gezien.

Imani_abby Er zijn denk ik 2 opties. Ofwel is ze toch eerder al drachtig geworden en heeft ze zich nog laten dekken erna. Dat is uitzonderlijk maar kan zeker. Ofwel is er reden tot zorg en placentitis. Wellicht een x laten scannen voor de zekerheid?

Knolselder Balen zeg dat je nog zo ziek bent -O- . Hoe gingen je examens?

Luna2006 Ze lijken wel weer wat voller tegenover de vorige foto.

Muronia Dat is Balen dat ze weer zo gevoelig reageert. Is er bekend waarom ze maagzweren zou krijgen?

Sanet ik heb soms wel een gevoel bij bepaalde merries maar waar de ene zich als een hengst gedraagt en dan een hengst krijgt. Gedraagt Chrissy zich ook weer als een hengst en kreeg ze vorige x met dit gedrag een merrie :+ . Dat brullen en slaan is dus wat Chrissy doet naar elk ander paard :'). Chrissy drijft ook echt haar kudde bijeen en als ik een paard eruit haal en erna terug zet dan komt ze dat paard ook " halen" en drijft deze terug naar de kudde. Best bijzonder om te zien haha.

Bij Amy heb ik sterk het vermoeden van een merrie. Vorige 2x heeft ze een hengst gekregen. Ze was toen in de dracht heel bazig en chagerijnig in de kudde. Nu is ze heel meegaand,rustig en is ze zelfs onderdanig in de kudde. Bij Abby denk ik ook een merrie omdat ze veel venijniger is als normaal. De rest heb ik nog niet echt een duidelijk gevoel bij of ze gedragen zich zoals altijd in de dracht en hebben wisselend al hengsten en merries gekregen.

Dus de ene merrie heeft bepaalde gedragingen en dan zeg ik dat wordt een merrie. Terwijl ik bij een andere merrie bij diezelfde gedragingen een hengst kan vermoeden. Hangt echt per paard en per dracht af.

Kabayo ik ben benieuwd of Zilver idd weer een merrie krijgt. Je zou idd haast zeggen van wel adhv de uier

Kiko ik weet eigenlijk niet of dat veel opgaat als je kort op de eisprong dekt dat je een hengst krijgt. Ik dek natuurlijk dus scan niet maar ik heb hier al merries gedekt die smorgens knetter hengstig stonden, gedekt en savonds al niet meer hengstig waren als ik met de hengst langs liep. En dan wisselend hengsten of merrie veulens kregen. Ben wel benieuwd wat andere hun ervaring hierin is met insemineren. Je merrie ziet er goed uit, mooi buikje heeft ze.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Lexie - 335 dagen
Knolselder - wiske - 304 dagen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:33

Een mannelijke zaadcel is sneller zegt men, en een vrouwelijke zaadcel leeft langer. Dus in theorie zou je dus voor een merrieveulen te vroeg moeten dekken zodat alle snelle mannen al dood gegaan zijn.
Maar goed…

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:50

In theorie idd. Maar als ik het mij goed herinner van Cynthia82 had ze geinsemineerd met ouder sperma voor zoveel mogelijk kans te hebben op een merrie en kreeg FI toen nog steeds een hengst. Dus daarom dat ik benieuwd ben bij hoeveel mensen dit wel klopt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:53

Dan zou je bij diepvries ook echt een veel groter percentage hengsten moeten zien omdat je dan eigenlijk altijd de eisprong afwacht

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:58

Ik denk een hengstje omdat mijn merrie ineens haar hengstige vriendin ging dekken bij twee maanden dracht. >;)
Volgens de dierenarts overigens een fabeltje, maar ik krijg het gevoel niet uit m'n systeem... Haha! :D
Zou haar eerste hengstje worden na twee merries.
We wachten geduldig af...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:04

Ik zeg al weken het word een hengst hier, maar dit word haar eerste veulen dus geen idee of het klopt. Wellicht ook gewoon een gedeelte hoop want een merrie veulen wil ik graag houden en die plek heb ik momenteel niet :=
Dus een hengst wil ik verkopen dus wellicht daarin mij gevoel. De tijd gaat wel snel ze is 13 maart alweer uitgerekend

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:24

O jeetje geslachtbepaling. Hier is het vaak mijn gevoel die goed zit, al hoop ik op een merrie.
Mijn alpha merrie dekte wel eens andere merries en toonde hengsten gedrag hier had ze ook altijd hengsten. De laatste was ze rustig maar of ze nu minder beschermend was wedt ik niet meer. Ze kreeg vorig jaar eindelijk mijn felbegeerde merrie. Helaas verworpen op 240 dagen.

Maraya had ik gevoel merrie, hoop op merrie, ben bang voor hengst, maar pendel zegt merrie. Dus hopen dat deze goed zit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:48

Op basis van de gegevens hier gok ik dat de mijne een merrie krijgt dan. Aangezien ze een stuk knuffeliger is en zeker geen hengstengedrag vertoont. Ik ben benieuwd.

Vandaag de tandarts gehad en de enting. Kunnen we die weer afstrepen van het lijstje.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:27

Mijn merrie was ook erg knuffelig maar wel chagrijnig naar andere toe. Het werd een hensgt, met merrie deed ze niet veel anders.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 01:42

Een maiden hier dus geen flauw idee.
Maar mijn kleine teen zegt merrietje.

Weet niet of jullie ooit van de spijkertest gehoord hebben?
In de categorie bijgeloof:
Je neemt een paar haren uit de staart van de merrie en knoopt die rond een spijker.
Daarna houdt je die spijker als een pendule boven de lendenen van de merrie.
Als hij heen en weer wiebelt wordt het een hengstje en als hij in rondjes draait wordt het een merrietje (of omgekeerd, weet het niet meer juist).
Had er nog nooit van gehoord maar er zijn hier mensen die er rotsvast in geloven.
Nouja, laten we gek doen.
Volgens de spijker wordt het veulen een hermafrodiet :+ .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 07:06

Iig erg speciaal dus :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 07:16

Die test hebben we jaren geleden met een boel mensen van het DBT gedaan, dat weet ik nog! Of het een beetje klopte kan ik me niet meer herinneren.