[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:14

Mijne komt ook nog op de lijs, heb al een pb gestuurd.

Treasure tja.. erg onrustig van 2 tot 3 vannacht dus toch maar naar stal gegaan. Woon er circa 7min vanaf dus moet toch iets eerder weg. Uiteraard toen ik er was alles rustig. Toen vanmorgen rond half 8 lag ze terwijl ze dan nooit ligt. Dusss maar weer heen en ze bleef zelfs liggen toen ik in de stal kwam. Moraal van het verhaal: banden zijn slap, vulva lang en begint te zwellen, uier bomvol melk is wit en zoet(mag nog net wat witter en plakkeriger) en ze is er vooral klaar mee.
Hoe lang ze deze modus vol houdt, dat weten we zodra ze begint.
Afbeelding
Samen met haar bejaarde aanstaande oma. (Ja oma is te dun, maar mist meerdere kiezen en kan geen slobber oid eten. Ze is gelukkig nog fit en zolang dat is zien we wel)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:23

Wat is Idris toch mega knap Cynthia! <3
Mooie felblauwe oogjes waar je echt in verdrinkt.

Je mag de slappe banden en zo wel hebben Riv, dan wacht ik nog wel even 3/4 weken. _O-
Volgende week wordt het gelukkig wel iets warmer 5-10 graden, maar nu nog sneeuw... Ben heel nieuwsgierig naar het veulen, maar vind het niet zo erg nog even te wachten. _O-

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:29

Het wordt allemaal spannend. Ben benieuwd wie er als eerste gaat.

En een mooi veulen is idris <3

Ik word helemaal nieuwsgierig naar het veulen van Loes. Maar ze zit pas op 329 dagen. En het is haar eerste, dus ik verwacht dat het nog wel even gaat duren.
Al meen ik vanmorgen wel een doorzichtig opgedroogd druppeltje aan haar uier te zien. Maar misschien wil ik het ook wel gewoon zien. _O-
We proberen het gewoon rustig af te wachten, al wordt dat wel steeds moeilijker.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:07

Merriebrok kun je ook voeren als je merrie niet drachtig is, juist om ze op gewicht te krijgen/houden. Voornamelijk om het hoge eiwitgehalte.
Onze merrie (KWPN 1.69) is nu 9 maand drachtig en krijgt 3/4 schep Pavo Podolac en 1/4 Dodson & Horrel Stud Muesli en dat 2x daags. In de laatste maand gaan we dat opvoeren naar het dubbele en als het veulen er is zal ze naar 3x daags gaan. Hoeveelheid bekijk ik dan tegen die tijd. Ligt er ook aan of ze veel invalt van het veulen.

Jeetje 370 dagen, ik hoop niet dat April zo lang gaat, we zijn al best laat

Grasje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:09

Hi allemaal!

Ik volg dit topic al een tijdje en heb nu toch besloten ook mee te delen in de voorpret en laatste loodjes. Mijn merrie is nu 333 dagen drachtig en heeft nog weinig tekenen. De vele laatkomers geven me weinig vertrouwen dat t hier snel gaat komen. Wel is haar humeur de laatste dagen niet te pruimen. Ze eet nog goed, geen uier, banden matig slap. 4e veulen voor haar, 1e voor mij, is al 8 jaar geleden dat ze voor t laatst drachtig was.

Leuk om alle veulenfotos te zien en verhalen te lezen. Ik leer hier enorm veel van en ben heel benieuwd wie de eerst volgende is!

Vandaag krijg ik hopelijk het geboorte alarm werkend (Sim had vermoedelijk geen bereik, heel fijn :( ) dat gaf ook wat stress!

Wat doen jullie als er nog geen tekenen zijn maar het wel zou kunnen komen? Om de hoeveel tijd kijken jullie op de camera?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:19

Jeniffer0 waarom laat jij je niet op de lijst zetten? Als er iemand op die lijst hoort ben jij het wel.... misschien wil je merrie wel gewoon
heel graag op de lijst en wacht ze daarop.... ben je er hopelijk ook zo weer af!

Verder over het voeren van merriebrok. Nu heb ik het geluk of de pech net hoe je het bekijkt dat die van mij heel veel brok nodig hebben. Maar als je bang bent dat je paard te dik wordt zou ik zou ik Pavo Podo Care gaan bijvoeren dat is een vitamine mineralenkorrel speciaal voor veulen en drachtige merries die niet op het voer kunnen.

Mijn veulen wil ik juist niet op veel voer omdat ik wil dat ze geleidelijk groeien daarom heb ik voor de veulens gekozen voor Vitalbix breed en grow daar hoeven ze maar heel weinig van. En is super laag in suiker en zetmeel. Want vooral hoge hoeveelheden zetmeel zorgen voor extra snelle groei wat er weer voor zorgt dat de bloed toevoer naar het bot niet voldoende zou kunnen zijn wat weer een belangrijke oorzaak van OCD is. En ik vind de hoeveelheid zetmeel vaak ZO HOOG en dan moet je er ook nog zo veel van voeren..... hoe zien jullie dat?

Ook heb ik been vraag over hoe jullie waken mijn merrie zit nu op 337 en ik zie er eerlijk gezegd echt nog geen veulen uit komen de komende tijd. Ze houd haar staart sinds kort juist niet meer af, haar uier vind ik ook nog heel bescheiden er zit wel wat in maar staat zeker niet strak. En ze heeft nog niet eens stopjes. Ze loopt er bij alsof ze denkt dat ze nog 3 maanden te gaan heeft.
Haar vorige dracht is ze met 342 bevallen maar dat was 5 dagen na een verhuizing en toen had ze naar mijn idee wel al tekenen van melk lekken (al weet ik dat niet meer 100% zeker) kan de verhuizing misschien effect hebben gehad op dat het veulen eerder kwam of kan er per dracht zo een groot verschil in tijd in zitten?

Ik twijfel dus heel erg over hoe ik moet waken heb haar nu nog zonder geboorte alarm lopen en zet geen wekkers omdat het me nog niet nodig lijkt. Kijk 's nachts wel af en toe op de camera als ik wakker ben. Hoe doen jullie dat als je dus wel aan de datum zit maar er nog geen tekenen zijn?
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:25

DDDara schreef:
Jeniffer0 waarom laat jij je niet op de lijst zetten? Als er iemand op die lijst hoort ben jij het wel.... misschien wil je merrie wel gewoon
heel graag op de lijst en wacht ze daarop.... ben je er hopelijk ook zo weer af!

Dat zou wat zijn, merrie op het lijstje, poef daar is het veulen. :=

Hier krijgen beide merries 2x 1/2 schep merrie brok. Ariel is zo groot niet, en Olivia heeft nog 2 maanden te gaan.

Qua waken, wij hebben afgelopen weekend de caravan op stal gezet.
Ik hou Ariel goed in de gaten, en als ik denk dat het bijna zo ver is ga ik op stal "slapen".
Stalhouders houden haar gelukkig ook goed in de gaten. <3

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:26

DDDara schreef:

Verder over het voeren van merriebrok. Nu heb ik het geluk of de pech net hoe je het bekijkt dat die van mij heel veel brok nodig hebben. Maar als je bang bent dat je paard te dik wordt zou ik zou ik Pavo Podo Care gaan bijvoeren dat is een vitamine mineralenkorrel speciaal voor veulen en drachtige merries die niet op het voer kunnen.

Mijn veulen wil ik juist niet op veel voer omdat ik wil dat ze geleidelijk groeien daarom heb ik voor de veulens gekozen voor Vitalbix breed en grow daar hoeven ze maar heel weinig van. En is super laag in suiker en zetmeel. Want vooral hoge hoeveelheden zetmeel zorgen voor extra snelle groei wat er weer voor zorgt dat de bloed toevoer naar het bot niet voldoende zou kunnen zijn wat weer een belangrijke oorzaak van OCD is. En ik vind de hoeveelheid zetmeel vaak ZO HOOG en dan moet je er ook nog zo veel van voeren..... hoe zien jullie dat?

Ook heb ik been vraag over hoe jullie waken mijn merrie zit nu op 337 en ik zie er eerlijk gezegd echt nog geen veulen uit komen de komende tijd. Ze houd haar staart sinds kort juist niet meer af, haar uier vind ik ook nog heel bescheiden er zit wel wat in maar staat zeker niet strak. En ze heeft nog niet eens stopjes. Ze loopt er bij alsof ze denkt dat ze nog 3 maanden te gaan heeft.
Haar vorige dracht is ze met 342 bevallen maar dat was 5 dagen na een verhuizing en toen had ze naar mijn idee wel al tekenen van melk lekken (al weet ik dat niet meer 100% zeker) kan de verhuizing misschien effect hebben gehad op dat het veulen eerder kwam of kan er per dracht zo een groot verschil in tijd in zitten?

Ik twijfel dus heel erg over hoe ik moet waken heb haar nu nog zonder geboorte alarm lopen en zet geen wekkers omdat het me nog niet nodig lijkt. Kijk 's nachts wel af en toe op de camera als ik wakker ben. Hoe doen jullie dat als je dus wel aan de datum zit maar er nog geen tekenen zijn?
[ [url=m/OtNMOP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe moet ik me op de lijst plaatsen heb geen flauw idee ben net nieuw hier hahaha

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:29

Tja lastig Dara maar als je een alarm hebt zou ik die zeker op doen. Je weet het maar nooit

Ik ken mijn merrie heel goed ze heeft hier nu 3 veulens gegeven en weet dat ze altijd harst en melk gaat lekken voor de bevalling. Als ze gaat harsen gaat het alarm op. Mijn andere merrie krijgt rond de 320 dagen een alarm op omdat ik haar niet ken en ik verwacht dat ze de 340 dagen niet gaat halen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:43

Ik voer gewoon veulen brok van pavo. Laagje 2x daags met de merrie mee. In het begin zorg ik dat het in de bak ligt zodat veulen kan proeven. Dan gaat ze over op 2 of 3 x daags. Met spenen zitten ze op een halve schep per voerbeurt (2x). Dat kan ik dan iets verhogen en als ze invallen geef ik senioren priores bij.

Ik vind het juist belangrijke omdat er bepaalde ingrediënten in zitten die nodig zijn voor de groei. Dat de te snel groeien vind ik eigenlijk kul. Je hoeft er geen kilos in te stoppen natuurlijk.
Ik vind vitalbix te weinig toevoegen, dus voer het jonge paarden zeker niet als hoofd krachtvoer. Ookal ben ik juist van zo min mogelijk kracht voer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:51

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:51

DDDara mijne zit op 227 dagen en nog geen tekenen. Ik kijk vaak om het half uur op de camera en als ik tv kijk ofzo savonds laat ik hem gewoon aanstaan naast me. En inderdaad snachts ook kijken als ik even wakker ben. Nou staat ze tussen 7:30 en 16:30 buiten en heb ik geen zich maar ik moet er maar vanuit gaan dat het savonds of snachts komt. Ik sta een huis bij iemand en er is gelukkig wel veel controle :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:53

Dddara
Als je aan de datum zijn, maar ik denk nog niet dat het komt doe ik het alarm om. Als ik denk dat het komt blijf ik wakker.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:05

jennifer0 schreef:
Hoe moet ik me op de lijst plaatsen heb geen flauw idee ben net nieuw hier hahaha

Als je Renske_w die de lijst iedere dag plaatst een pb stuurt me de naam en aantal dagen van je paard zet zij je op de lijst

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:28

paardje2013 schreef:
Ik ken mijn merrie heel goed ze heeft hier nu 3 veulens gegeven en weet dat ze altijd harst en melk gaat lekken voor de bevalling. Als ze gaat harsen gaat het alarm op. Mijn andere merrie krijgt rond de 320 dagen een alarm op omdat ik haar niet ken en ik verwacht dat ze de 340 dagen niet gaat halen.

Ha ha je weet hopelijk wel dat dat geen garantie voor de toekomst geeft.
Geloof me het gaat altijd een keer anders dan je zal verwachten.
Ik had dit jaar een merrie die bij haar vorige 5 veulens altijd of op de datum of te vroeg en altijd als er wat aan de spenen zat kwam de nacht erna het veulen. Dit jaar 4 dagen melk langs haar benen en 16 dagen over tijd. En dat komt veel vaker voor.
Wij hebben al ruim 100 veulens gefokt. En geloof me vertrouw niet op het verleden

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:38

baudyh schreef:
paardje2013 schreef:

Ha ha je weet hopelijk wel dat dat geen garantie voor de toekomst geeft.
Geloof me het gaat altijd een keer anders dan je zal verwachten.
Ik had dit jaar een merrie die bij haar vorige 5 veulens altijd of op de datum of te vroeg en altijd als er wat aan de spenen zat kwam de nacht erna het veulen. Dit jaar 4 dagen melk langs haar benen en 16 dagen over tijd. En dat komt veel vaker voor.
Wij hebben al ruim 100 veulens gefokt. En geloof me vertrouw niet op het verleden

Dat geloof ik best dat het altijd anders gaat maar ik kan ook altijd anders beslissen. Tot nu toe heeft ze 2 veulens gebracht op 358 dagen en 1 op 348 maar toen was ze ook pas in juli uitgerekend dus na verwachting denk ik niet dat ze nu ineens met 330 dagen gaat en aan haar uier te zien is ze dat ook nog niet van plan :Y)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:44

Gewoon haar zelf in de gaten houden. Dat werkt het beste en dan nog kunnen ze je verassen hoor

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:45

DDDara schreef:
jennifer0 schreef:

Als je Renske_w die de lijst iedere dag plaatst een pb stuurt me de naam en aantal dagen van je paard zet zij je op de lijst

Super dankje wel !!

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:12

proficiat met de nieuwe veulentjes!! helaas vandaag geen veulens! hoewel er veel merries zijn die het spannend blijven houden!!

Jeetje!! 370 dagen! je zult zien sta je net op de lijst zal ze door zetten! :+ Hopelijk laat ze je toch echt niet lang meer wacht! Ik zou echt al gek zijn!

Ik voer men merrie ook nog steeds bij! zowel de merriebrok als slobber. Ze word gek als ik afkom met de slobber. Nog even twee foto's van toen hij de eerste keer buiten zat! Toch geweldig als je een vriendin hebt die fotograaf is :o
Afbeelding

Afbeelding

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:24

AnsoDM schreef:
proficiat met de nieuwe veulentjes!! helaas vandaag geen veulens! hoewel er veel merries zijn die het spannend blijven houden!!

Jeetje!! 370 dagen! je zult zien sta je net op de lijst zal ze door zetten! :+ Hopelijk laat ze je toch echt niet lang meer wacht! Ik zou echt al gek zijn!

Ik voer men merrie ook nog steeds bij! zowel de merriebrok als slobber. Ze word gek als ik afkom met de slobber. Nog even twee foto's van toen hij de eerste keer buiten zat! Toch geweldig als je een vriendin hebt die fotograaf is :o
[ [url=m/B0bwLu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/r3YpW7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hele mooie foto's. Om van te smelten <3

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:33

Setteli schreef:
Merriebrok kun je ook voeren als je merrie niet drachtig is, juist om ze op gewicht te krijgen/houden.

Ik voer mijn oude merrie van 25 in de winter ook merriebrok,in het voorjaar als het gras begint te groeien,bouw ik het af en dan ga ik over op ponybrok(nog steeds hoog in vitaminen mineralen ,maar laag in eiwitten en energie)

"Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst"...ik zou er ook niet op vertrouwen!
Na 10x dezelfde bevalling kan het zomaar ineens anders gaan.

Ik ben in het verleden, met het geluid aan op de camera ,al 2x 'Snachts wakker geworden van het geluid van de plons van vruchtwater dat breekt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:44

Idrisje <3 <3 echt knap. Slurfje er al af gekregen :')

Riv q dat ziet er veelbelovend uit. Ze wil alvast niet te lang op de lijst. Hij is ook al zo groot .

Ik zeg vooral goed je merrie bestuderen. Ik heb van de 7 veulens bij vier verschillende merries nog geen enkele gemist en ze gaven het toch wel allemaal duidelijk aan. Ok achteraf makkelijker gezegd natuurlijk. Maar de camera of ph strips (birth alarm altijd al voor geweest) hebben me zeer goed geholpen.
Uier zegt veel heel veel maar niet alles.

Merriebrok lijkt me onbelangrijk hoeveel je juist voert als je maar voert denk ik dan. Zitten toch andere samenstellingen in net als veulenbrok.
Lijkt me toch echt niet dat ze van dat beetje veulenbrok te snel groeien. Das allemaal goed uitgezocht. En beter goed groeien dan eentje die achterblijft want dat krijg je nooit meer goed.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:54

Dank jullie voor de tips! Ik ga het birthalarm om doen. Naar mijn weten slaapt ze niet vaak plat, is het dan slim om de slaapstand uit te zetten?

Chelleke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:01

Hallo allemaal, ik kom graag meelezen met jullie. Mijn merrie heb ik bijna 2 maanden en ik weet sinds 3 dagen dat ze drachtig is omdat haar uiers vollopen. We vallen een beetje van de ene situatie naar de andere (droes, cpl en nu dracht)
Gelukkig staat mijn paard op een plek waar ook veulens komen dus hebben we hulp. Heel erg spannend allemaal in ieder geval maar ook wel iets heel moois <3

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:19

Mooie foto's anso!

Welkom Chelleke, je bent de zoveelste met een verrassing hier dit jaar :D