Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vulina schreef:Statistisch gezien, bij ei afspuiten, springt het binnen 48 uur. Als het eerder springt is het van zich zelf gesprongen, als het op 48 uur springt, komt het door de chorulon. Wij spuiten bv vaak ei af, einde middag, en insemineren dan 24 uur later. Dan blijft het sperma nog 48 uur leven in de merrie, dus zit je altijd op de eisprong.
Een enkeling ovuleert niet op de chorulon, dus zit het ei er nog op na 48 uur. Maar dat gebeurd toch zelden..
Caily schreef:Ik had vandaag toch wat raarsBen benieuwd of iemand dit ooit heeft mee gemaakt.
Merrie van vriendin die bij mij staat is hengstig. Ze stond eergisteren met ei van 4,5 en is gedekt. Mijn hengst loopt bij huis en de merries een paar honderd meter verderop in de grote wei. Ze kunnen elkaar absoluut niet zien (2 rijen huizen, een weg, voetbalveld en fietspad met bomen ertussen).
Ik kom bij de wei, alle paarden komen eraan, krijgen allemaal een aai. Ik loop weg om water te gaan halen (routine van elke dag) en deze merrie begint zenuwachtig langs draad op en neer te lopen en steeds te zoeken waar ik ben. Ik vul water en hou het in de gaten, loop met kruiwagen water naar de wei, merrie gaat bij de ingang van de wei staan. Ze krijgt een aai, ik kijk even of ik kan zien wat er scheelt, een vlieg ofzo, warmte? ik kiep kruiwagen leeg, loop terug en madam gaat in draf en zelfs galop met nijdige bokkesprongen langs draad op en neer. Wederom steeds mij opzoeken. Ik snap er geen snars van en app de eigenaresse met een paar filmpjes. Ik grap nog, ze wil gewoon gedekt![]()
Eigenaresse komt er gelijk aan en we kijken samen of we iets kunnen ontdekken. Niks te vinden, alleen erg ongeduldig. Dan maar even naar huis om te dekken, want dat moest toch nog vandaag. Beest stapt me toch hard door naar stal, paar keer op de rem moeten trekken.
Bij stal laat ze zich keurig dekken. Daarna terug naar de wei moeten we haar bijna meesleuren. Paard terug in de wei, neemt een slok water, loopt weg en gaat rustig staan grazen. Eigenaresse en ik hebben nog tijdje staan kletsen maar merrie heeft geen enkele interesse meer in ons.
Bestaat dit echt? Kan een paard dr eisprong voelen en mij proberen duidelijk te maken dat ze NU gedekt moet? Of word ik gekBen heeeeeeel benieuwd of ze zondag nog hengstig is. Paard in kwestie is op wel meer fronten erg intelligent en tikkeltje vreemd trouwens.