[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:04

Ik zou ook veulen nooit brengen. Ze komen ze maar halen op eigen risico of het nu veulen of volwassen paard is. Kennissen hebben dat voor gehad. Accident bij het brengen van een paard. Je zal maar zien dat je dat net tegenkomt.

Libera

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:24

Ik heb ze wel naar het vliegveld gebracht… risico is dan idd wel voor de koper maar vind het voor het paard dan wel fijn dat ik ‘m zelf in de vliegbox kon laden enzo. Ik speen wel vantevoren af anders is zo’n lange reis veel te stressvol.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:31

Vulina Proficiat met je drachtige merrie *\o/*

AM_horse Super dat de echo's goed waren *\o/* Nu kan het aftellen beginnen :D

Hier wordt geen een merrie gereden van de fokmerries ;) We hebben 1 drachtige merrie voor de verkoop. Die train ik gewoon door tot ze aangeeft dat het genoeg is.

Cynthia82 Wij geven de aanbetaling volledig terug als het veulen overlijd. Als het veulen dermate gewond raakt dat hij/zij niet meer gebruikt kan worden voor het doel dat de koper voor ogen heeft, dan krijgen ze ook het voorschot terug. Als de koper annuleert dan krijgen ze het voorschot niet terug.

Splenius Wij spenen de veulens een week voor ze vertrekken. We spenen ze altijd per 2. Dus ze staan met een vriendje in bekende omgeving. Vind dat wel fijn voor de veulens zelf en zo kan ik in die week zien of ze goed eten, drinken enz na het spenen. Hier betalen ze of de dag/dagen van te voren via overschrijving of als het cash is dan bij aflevering/ ophaling. Wij brengen 9 kansen op 10 ook de veulens zelf weg. Wij hebben een veulenrek en een camera dus het is een fijn gevoel om zo te reizen. En zo kan ik zien waar ze terecht komen, wat ik ook altijd fijn vind.

Ondertussen heb ik telefoon gehad van de vrouw, ofja beter gezegd de man belde mij. Zoals ik al vreesde was er vanalles gebeurt. De ouders van de man hebben een ongeluk gehad in het buitenland. De vader is overleden en de moeder ligt in coma. Vind het zo erg voor ze ;( Ik had al zo een voorgevoel. Ik weet iniedergeval nu wat er speelt en dan zien we verder. Die mensen hebben nu even andere dingen aan het hoofd, het veulen staat niet in de weg.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:36

Ik heb jullie echt zwaar verwaarloosd de laatste tijd. Wel alles meegelezen, maar geen tijd gehad om uitgebreid te reageren. Helaas heeft 1 van onze merries een ongeluk gehad, maar zal daar later nog iets over schrijven. Anna is nog steeds niet drachtig helaas, een paar dagen geleden haar nog geinsemineerd, en ook gespoeld en dichtgezet voor de zekerheid.

Wat betreft de verkoop, wij spenen de veulens vaak hier af. Ik heb ze zelf weggebracht (wel op risico van de koper) en ik heb ze op laten halen. Net wat de koper wil, mij maakt het niet zoveel uit. Een veulen afspenen door het alleen op de trailer te zetten zou ik niet durven, dan nog liever met moeders op de trailer en daar eraf halen. Ik zou veel te bang zijn dat het veulen in paniek zichzelf bezeert in de trailer.

Wij gebruiken vaak wel een contract, voor buitenlandse klanten doen we er meestal een maand gratis stalling bij (die kunnen vaak niet op korte termijn transport regelen). Bij Nederlandse klanten doen we meestal 2 weken en voor veulens is de stalling gratis tot moment van afspenen (op 5/6 maanden). Daar horen dan de 'gewone' kosten van hoefsmid, schetsen en chippen en DNA testen bij. We hebben deze kosten ook als ze niet verkocht zijn, dus het minste dat we kunnen doen zijn deze gewoon betalen.

We laten wel altijd een deel aanbetalen, hoeveel dat is hangt af van of het een buitenlandse of Nederlandse klant betreft en ook of het een veulen of ouder paard is. Er is niet echt een goed of fout in, je moet voornamelijk samen tevreden zijn over het contract. En bepaalde dingen zijn voor ons niet over te onderhandelen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:33

splenius schreef:
ik weet zelf ook niet hoe het werkt met een contract.
Deze keer is voor mij de eerste keer.
En heb gewoon een contract opgesteld wat ik op internet had vonden bij verkopen van een veulen.
Maar toch zijn er onduidelijkheden, ik heb de koper dat contract gestuurd maar deze willen nu dus andere voorwaardes dan die ik wil.
En dan gaat het over de levering van het veulen met 4.5 of 5 maanden oud.
Deze kopers willen dat ik met mijn merrie en veulen naar hun toe kom en dan het veulen bij hun achter ga laten en dan met mijn merrie zonder veulen weer terug ga rijden!!
Maar mijn voorwaarde is dat ze zelf het veulen halen waar het veulen staat bij de merrie.
Dat doe ik altijd zo met kopers, ze halen zelf het veulen op.
En hun voorwaarde is dat ze 1 dag voor levering het veulen betalen?
Dus anders zou ik zelf zonder moeder het veulen naar hun toe moeten brengen.
Maar wat als er dan onderweg iets met het veulen gebeurt wie is dan verantwoordelijk?

Wij leveren altijd het veulen zelf. Vinden wij het veiligst en zijn ze onderdweg het rustigst als de moeder ernaast staat. Wil er niet aan denken dat ze gek doen op de trailer als ze alleen staan en zo weg moeten van moeders. krijg je zeker een geblesseerd veulen van en misschien zelfs een trauma voor de trailer.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:51

Ik rijd liever met een veulen, op een veilige trailer, die wat overstuur is, dan met een merrie die haar veulen moet achterlaten.

Voor degenen die dat hier op het bedrijf wel zo hebben gedaan, vind ik de veulens veel overstuurder, dan dat ze zonder moeder aankomen. Daarnaast heb ik ook wel merries gezien die de trailer verbouwden, toen ze zonder veulen weer weg moeten. Ik doe dat dus echt niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:10

Dat is mijn gedachte ook. Ik kan wel met merrie en veulen op pad gaan, maar als dat veulen dan weg is, dan hou ik geen trailer en geen merrie over vrees ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:31

nieky1993, toch echt wel een gegronde reden dat ze niet reageerde. Wel echt een heftige periode voor ze zeg.

goldenarrow, heftig van je merrie! Komt het wel goed?
Hopelijk lukt het deze poging alsnog bij Anna

Ik zou hier ook nooit met mijn merrie het veulen wegbrengen, liever het veulen alleen op pad.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:44

ooit 1 x gedaan met merrie en veulen naar aflever adres gereden.
veulen uitladen en met merrie weg rijden.
Nou dat doe ik nooit meer. Die merrie heeft de hele weg terug lopen stampen en slaan.
Met veulen vervoeren alleen in de trailer nooit problemen gehad.
(dus deze keer gaat ook gewoon de moeder niet mee dus of ik breng het veulen zelf of ze komen hem ophalen)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:45

Hier speen ik zeker af voor de naar hun nieuwe eigenaar gaan. Eerst snachts er bij weg. Daarna helemaal. Zelfs dan wacht ik nog minimaal 2 weken. Liefst iets langer. Ik vind het "minder risico zonder eerst af te spenen" een beetje eigen belang eigenlijk :o Al vind ik dan sowieso het abrupt bij moeders wegtrekken altijd wat sneu. Tenminste als ze verplaatst moeten worden naar een nieuwe plek. Eerst stress want de merrie is weg, daarna stress van een rit en daar bovenop nog stress van een nieuwe plaats en andere paarden. Dat wil je ze toch een beetje besparen door eerst thuis af te spenen? :o

Ik heb zelf mijn hengstveulen naar het Zwarte Woud in Duitsland gebracht. Een rit van 8 uren. Hij stond alleen, gewoon vast aan 2 kanten (niet te strak) en een bult hooi mee. Ik kon hem zien in de trailer via een camera. Nooit spanning, nooit geroepen naar moeders, geen getrap of gedraai. Hij ging direct eten en onderweg een paar keer slapen. Ideaal.
Hij was dan al 4 weken snachts alleen en 2 weken er helemaal bij weg. Op de foto al meer dan 6u onderweg
Afbeelding
Brengen/ophalen zou mij niet uitmaken. Brengen zou voor mij meer risico zijn. Maar ik heb zelf dit dier op de wereld gezet en ik voel mij er zeker verantwoordelijk voor. Mocht er iets gebeuren dan betaal ik het, of gaat het veulen terug naar huis als ze m dan niet meer willen. Daar doe ik niet moeilijk over

Ik werk niet met contract. Wel met voorschot. De helft van het aankoopbedrag. Bij overlijden natuurlijk terug. Dierenarts/hoefsmid en veulenkeuring kosten zijn voor mij tot hij bij de eigenaar staat/opgehaald wordt.

Doel van een nieuwe eigenaar in een contract lijkt mij wat lastig? Of is dat gewoon simpel , dressuur, springen, mennen? Wat als er iemand met onkunde mee bezig gaat en zo'n paard wordt "verprutst" en wordt het doel niet behaald. Wat dan? Geef je het complete aankoopbedrag terug? Ik verkoop een fries. Zelf weten wat je ermee gaat doen en hoe je m huisvest+traint. Maar ik hoef m over 10 jaar eigenlijk niet terug als het ineens niet bevalt. Mag dat überhaupt? Het is toch 6 maanden na aankoop retourneren?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 06:42

Ik denk ook dat bij een veulen het gebruiksdoel nog niet echt kan worden bepaald. Je weet nooit zeker hoe hij of zij uitgroeit en of het geschikt wordt voor de hogere sport of fokkerij.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:41

Kabayo, ik heb liever 1x stress, dan 3x (of zelfs vaker) eerst van de moeder er bij weg, daarna weer, daarna weer en daarna verplaatsen. Ik doe het het liefst in 1x, bevalt ons goed, ze staan altijd vlot rustig.

De meesten blijven hier thuis, en die hebben gelijk hun vriendjes.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:49

Vulina bij jou is anders. Die hoeven niet nog eerst een trailer op. Ik vind abrupt spenen thuis minder erg dan dat ze nog op een trailer moeten en naar een nieuwe plek moeten. Bij jou zijn ze al op die plek.

Die van mij zijn overigens al prima gewend alleen te zijn. Rijden, concours etc. Dus die hebben geen stress van snachts er bij weg te zijn. Ze gaan direct rustig eten en slapen. De moeder staat er naast of een paar boxen verder. Bevalt top

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:11

Wij spenen minimaal 2 weken voor een veulen weg moet af, wij brengen meestal zelf weg. Om de simpele reden dat wij een degelijke trailer hebben (ifor hbx511). We hebben voorheen wel vaker gehad dat er van die gammele trailers aankwamen met een zeiltje achter waar de veulens dan doorheen wilde springen (wij hebben ze er eigenlijk altijd los op staan). In onze trailer nooit problemen. Dus ik kies voor veiligheid en breng de veulens eigenlijk altijd wanneer deze binnen NL verkocht wordt.

Spenen gaat hier altijd vrij simpel. Ik heb alles in 1 kudde staan. Ik haal de merrie eruit en laat het veulen in de kudde. Geeft praktisch geen stress en bevalt erg goed hier.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:26

Wij wandelen al veel met de veulens of ze blijven even alleen achter op stal, dus ze zijn al gewend om even alleen te blijven. Dus dan geeft afspenen relatief weinig stress gelukkig.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:56

Ik heb 2 veulens destijds direct na afspenen in de trailer en naar de opfok gebracht. Phoebe ging toen naar de Eiffel en heb ik iets sedalin gedaan. Het was een hele reis op de trailer, maar ze heeft zich keurig gedragen.
Dotan heb ik precies zo gedaan, maar volgens mij geen sedalin gegeven. Ging ook prima.

Maar ik zou het nu denk ik wel anders doen. Ik heb er nu ook meer de mogelijkheid voor. Phoebe is al vaker van Fellow afgeweest. Gisteren naar de DA om te scannen en Fellow in de paddock bij oma en "tante" achtergelaten. Heb onderweg op de camera gekeken, maar hij stond lekker te scharrelen en was heel relaxed. Dus afspenen gaat ook goed komen

Phoebe is gisteren voor de 2e keer gescand en was nog mooi drachtig. Ze zit nu op 53 dagen!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 23:23

splenius schreef:
ooit 1 x gedaan met merrie en veulen naar aflever adres gereden.
veulen uitladen en met merrie weg rijden.
Nou dat doe ik nooit meer. Die merrie heeft de hele weg terug lopen stampen en slaan.
Met veulen vervoeren alleen in de trailer nooit problemen gehad.
(dus deze keer gaat ook gewoon de moeder niet mee dus of ik breng het veulen zelf of ze komen hem ophalen)

Ze roepen wat bij het vertrek maar zodra ze het veulen niet meer horen zijn die van mij rustig.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 23:45

Ik haak weer aan na een vakantie in Frankrijk.

Van harte gefeliciteerd voor iedereen die op de valreep nog een drachtige merrie heeft of een hartslag heeft gescand.

Goldenarrow, hopelijk toch ook succes met Anna. Duimen dat het u heeft gepakt.

Aan contracten bij verkoop heb ik tot nu toe niet gedaan. Altijd betalen op de dag van verkoop en daarna is het aan de nieuwe eigenaar.

Vorige keer heb ik afgespeend met 1,5 jaar. Maar dat ging om een shetlandmerrie, afspenen door de box in 2en te delen met een muurtje waar ze overheen kon kijken. Dat was zo gedaan met die leeftijd. Als het nu een hengst wordt moet die uiteraard een stuk eerder worden afgespeend. We zien tegen die tijd wel hoe het loopt.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 01:15

Kiki: Wat grappig, Zirana krijgt hier ook op 13 sept haar laatste scan, ze zit dan op 126 dagen.
Daphara: Verschilt heel erg per merrie. Die van mij is nu op dag 110 en heeft afgelopen twee maand niet gedaan af en toe gelongeerd met bijzet. Ik merkte dat ze onder het zadel niet meer fijn was en dat het haar teveel energie kostte allemaal. Nu sinds een week weer rustig aan het oppakken, zij wilt nu wel weer heel graag (loopt zelfs te hard van stapel). Ik ga in september weer naar de clublessen toe. En dan gewoon aankijken tot wanneer zij het toelaat en leuk vind, en vooral tot wanneer het zadel past.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:10

Goldenarrow Oei een ongeluk dat klinkt niet goed. En hopelijk pakt het bij Anne nog. De laatste poging voor dit jaar?

Ik moet zeggen dat de merries hier nooit reageren op het spenen. Maar we zetten ze altijd in de kudde met de rest weer. Ik denk dat ze op de trailer de boel ook afbreken dan. Heb al teveel meegemaakt met paarden die flippen op de trailer. Dan ben je wel genezen van risicos nemen :+ ik ben dit jaar ook zo blij dat we een veulenrek hebben zodat de veulens los kunnen op de trailer. Dat vervoerd zoveel fijner. Voor de veulens en voor onze gemoedsrust.

Kabayo ik denk kwa afspenen een beetje hetzelfde als jou. Wij spenen ook van te voren af en na 1-2 weken verhuizen ze dan. Wij spenen wel altijd per 2 dus dan hebben ze ook een pak minder stress. Kwa contract en gebruiksdoel. Bij ons is het vooral zo dat de Tinkers voor de recreatie of fokkerij verkocht worden. Stel dat een veulen een ongeluk krijgt waardoor ze niet meer gereden kunnen worden of voor de fok geschikt zijn, dan krijgen ze het voorschot terug. En wat er eenmaal gebeurt als het veulen van hun is, dat is aan de nieuwe eigenaar uiteraard.

Setteli fijn dat phoebe nog gewoon drachtig is.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:57

nieky: wat een nare situatie voor de koper van je veulen, had je gevoel het toch goed.

goldenarrow: ai een ongeluk voor 1 van je merrie's hopelijk komt of is het goed gekomen. Hopelijk lukt het nog om Anna drachtig te krijgen

setteli: gefeliciteerd met de positieve hartslag scan

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:21

Helaas is mijn merrie niet drachtig.
Wou ook maar 1 x proberen omdat het al zo laat in het jaar was. (dus op veulenhengstigheid gedekt)
Dus volgend jaar maar op tijd beginnen.
Zit er aan te denken om ook nog een embryo te gaan spoelen.
Hoop dan op 2 veulens te krijgen van haar.
Hoe werkt het met invriezen van een embryo.
(ik heb nog 2 andere merries en wil dan misschien gebruiken als draagmoeder)
alleen 1 moet eind april een veulen krijgen en de andere zou beter passen die wordt in april 3 jaar oud)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:50

Een draagmerrie wordt toch sterk aangeraden om zelf al eens een veulen te hebben gehad? De 3 jarige zou dan al afvallen.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:34

Cioccolato schreef:
Een draagmerrie wordt toch sterk aangeraden om zelf al eens een veulen te hebben gehad? De 3 jarige zou dan al afvallen.

Mijn merrie die nu drachtig is.
Is al eens draagmerrie geweest toen ze 3 jaar oud was en nog nooit een veulen gekregen en dat is ook gelukt.
Dus als ik mijn eigen 3 jarige kan gebruiken zou ik dat ook zo weer doen.
De drachtige merrie wordt volgend 16 jaar. Dus dus zou ik ook nog kunnen inzetten ook ondanks haar leeftijd.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:37

Mijn 3 jarige begint nu wat te tonen kwa Dracht. Is nu bijna 5 maanden heen *\o/*

Afbeelding

Mijn oudere merrie is nu 4 maanden heen, maar toont nog weinig, zij gaat altijd ineens heel snel kwa buik :j