[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:53

Cioccolato schreef:
Ja dat doe je ook als je 'gewoon' de dagen tussen 2 data berekend :j
Datum van laatste dekking en vandaag.

https://www.berekenhet.nl/modules/vakan ... atums.html

Mijn paard is dus 2 maand en 5 dagen drachtig. Ofwel 66 dagen.

Oooh top! Die kende ik niet. :)

Gefeliciteerd CP!

Hopelijk blijft het zitten tinniie!

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:58

Leuke link
Sterre zit dus op 95 dagen
Eli op 80 dagen
Chablis weet ik niet, maar die is het langst drachtig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:38

Ja ik hou van google. En nederlandse sites _O-
Het is allene niet perse op paarden of drachtige dieren gericht. Maar gewoon data berekenen. Ik vind het een hele fijne site.

Wow wat heftig tinnie.. Wat balen ook zo met dit warme weer. Ben ik blij dat mijn merrie al op 66 zit.. Van de week was ze nog mooi drachtig, maar ik roep niks meer te hard gezien de ander op 70 verloor :')
Ik geniet pas, uh. Als de buik groeit volgend voorjaar. Wij scannen de drachtige merrie nog 1 maal denk ik, voor de gust.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:21

Ik wil Flup voor de winter nog 1x scannen voor de zekerheid. Niet dat ik er dan nog wat mee kan, maar voor mn gevoel wel fijner!

Ik gebruik gwn dreamdays, en tel 11 maand vooruit := ze is al 73 dagen drachtig! Tijd gaat snel
Afbeelding

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:51

Wij hebben hier de 1 na laatste scan voor onze 5 merries, 4 zijn al een tijdje drachtig maar 1tje morgen op 16 dagen. Ben er bang voor, maar we gaan niet weer een ronde dan wordt het allemaal wat te laat. Dan liever volgend jaar op tijd beginnen.

Zie dat het voor anderen ook niet helemaal positief is, ontzettend jammer, helaas gebeurd het soms.

Wat een hitte he, niet te doen.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:21

Oh dat wist ik niet Tinniie!

Ik hoop ook zó dat het blijft zitten... Vandaag 24 dagen.. Ze kan er ook echt niet goed tegen. Gisteren een paar keer afgespoten met fris water, stond gewoon te slapen. Ik houd ze nu overdag binnen. Tis haar veel te heet zo.

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:47

Jeetje wat zitten sommige van jullie al ver in de dracht, gaat snel!

Cp Wauw wat fijn! Dat wordt druk volgend jaar

Cheytjuh Spannend, duimen op de scan van morgen

Tinnie en Evelien Hoop voor jullie dat het blijft zitten (ondanks het weer).

Mijn verwachting klopte, merrie gescand en beginnend hengstig. Lijkt wel dat ze nu weer wat mooier hengstig is (na bloedei etc.) dus vanochtend naar HH gereden voor nog een poging. Word nu wel echt spannend zo op het einde van het seizoen, maar wilde het toch nog een keer proberen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:16

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:33

Sterkte met je schoonmoeder baudyh. Gefeliciteerd met de dracht van Cassio!

Oef, nog een Olaf veulen volgend jaar. Gefeliciteerd dan maar. Hopelijk wordt je positief verrast! Suus is knap!

candalisa gefeliciteerd!!

xHylkje gefeliciteerd!!

ajesca123 gefeliciteerd met de sterpremie!

ThornForest gefeliciteerd!!

Ik zou zelf nooit durven ouwehoeren met huidaandoeningen, ze komen dan geregeld in agressievere vorm terug.

:(:) Murosch Hopelijk kunnen de paarden straks weer een steun en manier van plezier voor je zijn! Brengt de situatie het ook in gevaar of je ze kan houden?

corinadrenth och wat jammer! Duimen op meer geluk volgend jaar en een mooie vroeg veulen in 2021!

tiwi1969, lees dat jij in je berekeningen er voor een bepaalde merrielijn een x aantal dagen aftrekt. Is de lengte van een dracht dan erfelijk van moeder op dochter? Ik heb nu de derde generatie, een maiden merrie, die als eerste gaat dit jaar. Dan heb ik dus alsnog beetje een richtlijn als het om aantal dagen gaat. De vorige 2 generaties droegen idd ongeveer even lang.

BusyMissy, pfff, wat zuur zo'n einde. Gatver wat een domper. Volgend jaar hopen op meer geluk! Wegbrengen zal wel een boel stress schelen. En met een jaar als dit qua kosten denk ik niet eens heel gek? Ze willen de transportkeuring ook afschaffen dus scheelt ook weer.

Wat fijn dat alles is gelukt Chantal! Een van Legend erbij, ook leuk! En knappe Cartouche x Noedel, gaaf!

___

Hier gisteren gescand bij allevier de merries 1.

Eerste merrie is van vriendin die haar hier heeft staan. Eigenaresse was zelf overtuigd dat merrie dragend was, ik kan zelf op die merrie geen peil trekken en aangezien er niet echt motivatie was vanuit de eigenaresse om te schouwen, ook daar geen idee door. Bleek dus hengstig te staan met ei van 4,5. Dus die is gedekt toen de dierenarts weg was. Heb haar verdorie zelf uit de wei gehaald gisteren en moet vlak langs de hengst om bij stal te komen. Niet dat dat domme beest wat laat zien he... Wel bijzonder dat ze 30 dagen na laatste dekking zat, dus regelmaat is er niet, of ze is dragend geweest en het in de eerste week/2 weken al kwijt geraakt?

Tweede merrie is mijn rij-Tinker, Phoebe, die ik eenmalig wilde laten dekken. Als het niet in 1 keer zou lukken zou ik het erbij laten en lekker gaan starten komend jaar. Die was nog mooi drachtig, vandaag dag 41.

Toen Noeka, dat is eigenlijk mijn fokmerrie. Die is de vrucht dus verloren. Daar baal ik echt enorm van. Als een van de merries drachtig zou mogen zijn, zou zij het zijn. Ze is niet meer echt in te zetten onder het zadel (al gaat het opbouwen nu stiekem best goed), maar nog te jong voor pension. Heeft zelf een sterpremie en meerdere dochters ook, dus moederen is min of meer haar levensdoel. Het is mis gegaan ergens tussen dag 25 en dag 47, dus ik hoop heel erg dat het voor dag 35/40 was. Heb haar gelijk hengstig gespoten en nu maar schouwen... Als ze hengstig wordt gaan we insemineren met Finnegan.

De vierde merrie, Tjaja, zou nu 15 dagen drachtig zijn maar had dubbele eisprong gehad. Dierenarts riep eerst dat ze drachtig zou zijn en er maar 1 vruchtje was. Maar merrie heeft ook cystes en een daarvan lijkt op een vrucht, dus ik juich pas als we volgende week weer scannen en "het" is gegroeid. Mijn onderbuik gevoel zegt namelijk een beginnende hengstigheid. Ze wordt dan altijd wat hinnikig en hinnikte gisteren naar de hengst toen we terug liepen naar de wei. Aan de andere kant is ze in de kudde wel wat milder naar de andere paarden. Even spannend nog. Als ze wel hengstig wordt kan ze in ieder geval met Noeka mee om Finn zn kwakje te delen :Y)

Hoop zo enorm dat Noeka nog hengstig wordt en het dan allemaal mag lukken...

Krijg net wel goed nieuws dat de merries van vrienden beide drachtig zijn. Een was al drachtig. Dat zijn de eigenaren van Finn. Ze krijgen zelf nu 2 veulens van hem en 1 van Amadeus (cremello hengst). Qua kleurtjes erg interessante combinaties.
Die Amadeus is 100% valkbont met vosgen.
De ene van Finn is bruin(bont) of valk(bont) met mogelijk vosgen.
De andere van Finn wordt bruin(bont), (smokey)zwart(bont), valk(bont), smokeycream(bont) of perlino(bont), allemaal mogelijk met vosgen.
En dat terwijl Finn geen vos draagt, erg tactisch uitgezocht.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:38

@ Caily: mijn ervaring met deze merrielijn is dat ze altijd ongeveer 2 weken eerder dan de 11 maanden bevallen. Uitschieter de overgrootmoeder van Kees een gezond hengstveulen op 4 weken voor die tijd en de moeder van Kees haar eerste veulen drie weken voor 11 maanden, de andere 3 2 weken eerder. Kees vorig jaar 11 dagen eerder haar eerste veulen.

11 maanden is een paar dagen minder dan de 340 dagen van de moderne telling.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:17

Dan zit zirola nu op 128 dgn dracht. Meijs op 58 en hopelijk Cassio op 24 dgn.
Maar ik hou ook normaal gewoon de 11 mnd aan.

De paarden vinden het vandaag beduidend warmer dan gisteren. Maar het is nog goed te doen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:18

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:03

Ik heb die ene link even in mijn profiel gezet, makkelijk te vinden voor jezelf :P

Vandaag onze laatste merrie van klanten drachtig gescand en onze oma gecheckt op 35 dagen en die zat er nog netjes in.

Nu alleen Tanita nog, die spuiten we over 2 weken hengstig. Vaak heeft ze dubbele eisprong, ik hoop er dan 2 draag merries synchroon bij te hebben, en dus 2 embryo's te spoelen :j

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:35

Ik meld mij af bij het dikke buiken topic. Raven is weer niet drachtig. Het veulen wordt voor de verkoop gefokt dus is het te laat op het seizoen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:45

Ah wat jammer 2a!

Vulina wat spannend dus misschien volgend jaar een tweeling uit 2 verschillende merries.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:21

Wat jammer zeg dat het niet gelukt is 2a.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:32

Wat jammer! Hoevaak heb je gedekt?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:09

Jammer 2a54!! :(

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:35

corinadrenth schreef:
Wat jammer! Hoevaak heb je gedekt?

Tweemaal maar moest een hengstigheid overslaan anders ging het driemaal zijn.
Eerste keer 3 keer geinsemineerd op hengstenstation, tweede keer thuis eenmaal geinsemineerd met 2u oud sperma.

Er zat weer een eitje van 4,5 klaar. Maar ik kan Raven niet brengen naar de hengst momenteel. Kan misschien sperma halen maar weet niet of ik nog eens probeer. Wat denken jullie?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:51

Ik zou het nog een x proberen 2a. Als ze nu mooi hengstig is en er een mooi ei zit waarom niet. Niet geschoten is altijd mis.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:59

Ja maar met de hitte kan de hengst pas savonds heel laat springen en ik weet niet of ik een laat hengstenveulen dan wel kwijt raak...

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:02

Ik zou het ook nog proberen 2a wie weet 3 maal scheepsrecht!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:04

2a54z6e45r6r schreef:
Ja maar met de hitte kan de hengst pas savonds heel laat springen en ik weet niet of ik een laat hengstenveulen dan wel kwijt raak...

Met een vroeg veulen weet je dat toch ook nooit zeker..

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:16

Vulina schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

Met een vroeg veulen weet je dat toch ook nooit zeker..

Nee dat klopt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:20

Een laat veulen raak je ook wel kwijt.. Alleen de kans is kleiner qua opfok. Maar je kan misschien zelf een opfok zoeken en reserveren voor ene hengst of merrie. Aanhouden tot ze ouder zijn en dan verkopen :j