[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:54

pretty schreef:
Hier begint de kleine nu al aan alles te zitten wat mama eet,ik zag hem gisterenavond worstelen met een biet.. :9 en zit aan het drinkwater ook..
Dan is het inderdaad niet raar dat ze al eens aan de diarree raken. Tot nu toe nog niks. Na het weekend mag hij zijn shotje ontworming. ;)

ik vroeg me al af of dat normaal was, maar dat doet saphira ook, neusje in de waterbak, of ze er echt van drinkt weet ik niet, maar staat wellekker met mama mee te knagen op het eten, ik doe op 10 dagen meestal een beetje ontworming op mijn hand, die likken ze er snel af, want vinden ze lekker :)
saphira heeft ook een beetje vies staartje, klein beetje diarree, maar komt toch ook van de merrie? als de merrie hengstig word weer?

Afbeelding

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:04

ik weet ook niet beter of het ligt aan de hormonen die in de melk komen door de hengstigheid...

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:04

Eindelijk een beetje buik!!
#40daysleft
Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:09

Volgens kliniek komt het niet van de hormonen maar wordt dit in de volksmond wel zo verteld :P ik geloof zelfs dat in het boek van Paul de vriese er ook iets over staat, zal eens bekijken vanavond.
Kortom ik weet als ze aan de diarree zijn je zoveel mogelijk moet zorgen dat ze geen liksteen, zand en dergelijke dus alle niet bedoelde stoffen voor veulentjes moet vermijden dat ze het binnenkrijgen, het zijn net baby's die alles in hun mond stoppen, ocharme hun darmpjes :P en wormen krijgen ze dus ook mee met de melk grrrr

Euh beetje buik _/-\o_ niet bescheiden zijn, ziet zr goed uit en aftellen *\o/*

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:24

prachtige foto (die laatste) peetjjuh!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:32

Heeft inderdaad niets te maken met veulenhengstigheidshormonen, maar valt gewoon toevallig zo samen, vandaar dat zo gedacht wordt. Weet alleen niet meer waarom het dan wel is, staat inderdaad in het boek, maar dat ben ik na 2 verhuizingen kwijt, ligt ergens in 1 van de vele dozen. :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:47

Dank je wel Neonlight. In de winkel zeiden ze dat het dus niet kon, maar het kan dus wel.

Maar goed de staleigenaar is nu opeens 300% omgedraaid. Eerder had hij zijn eigen merrie's ook onder de camera staan, en die moeten er nu onderhand ook onder.
Nu zei hij wel dat ze sinds ruim een half jaar een nieuwe modem hadden en op zijn camera was nooit eerder een probleem.
Dus hij heeft aangegeven zijn camera weg te gaan halen, en dan kijken of hij die wel draaiend krijgt. Die hangt hij dan in Bo dr stal en niet bij zijn eigen drachtige merrie's.
Omdat hij vind dat hij makkelijker met de nacht kan kijken dan wij. En in principe zijn die van hem later uitgerekend.
Maar ook hij snapt het niet meer omdat het met het oude modem dus altijd wel prima ging.
Dus duimen dat het lukt.

DB, ik had daar ook nooit van gehoord maar goed ik ben ook niet helemaal thuis in het zelf fokken. Maar is een lekker ding!

Luna, kijk dr gaan. Bo gaat dus ook op die manier uit dr plaat. Maar zonder knipogen.

peetjjuh, wauw mooie foto's

Nu weer richting stal.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:00

jolandje schreef:
pretty schreef:
Hier begint de kleine nu al aan alles te zitten wat mama eet,ik zag hem gisterenavond worstelen met een biet.. :9 en zit aan het drinkwater ook..
Dan is het inderdaad niet raar dat ze al eens aan de diarree raken. Tot nu toe nog niks. Na het weekend mag hij zijn shotje ontworming. ;)

ik vroeg me al af of dat normaal was, maar dat doet saphira ook, neusje in de waterbak, of ze er echt van drinkt weet ik niet, maar staat wellekker met mama mee te knagen op het eten, ik doe op 10 dagen meestal een beetje ontworming op mijn hand, die likken ze er snel af, want vinden ze lekker :)
saphira heeft ook een beetje vies staartje, klein beetje diarree, maar komt toch ook van de merrie? als de merrie hengstig word weer?

[ [url=m/kyUJYO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja Storm is ook aan de diarree, de fokker van de hengst zegt dat dat komt omdat de moeder hengstig is. Storm knabbelt ook al mee aan het hooi en geniet ook met van zijn neus in de waterbak duwen.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:14

zooo hehe wat een lees werk gaven jullie mij hahah

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:39

Ik heb nog een vraag. Younah is vast niet de enigste merrie die veel inleverd....en dus ook niet aankomt qua gewicht. Ze zit nu ( per dag)op 3 kilo Podolac winter editie en een kilo totaal aan overige voer (Metazoa, HP 23 en Pavo care for live). Dus 4 kilo per dag, verdeeld over 2 porties.

Maar ze blijft mager :( .....wat kan ik het beste bijvoeren, ook omdat ze zelf ook nog moet groeien. Ze is immers nog maar 2,5 jaar....

Wie o wie

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:44

Zemelen/slobbermash?
Is ze goed ontwormd?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:50

Bietenpulp extra geven? Onbeperkt hooi. Een goeie scheut olie (zonnebloem/mais) bij haar brokken? Zo hebben wij hier crome in no time op gewicht gekregen..

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:56

Ze krijgt elke dag ook lijnzaad olie door haar voer. Ze heeft altijd hooi tot haar beschikking.
Ze is ontwormd en ga binnenkort weer mest onderzoek doen en ze krijgen sws straks beide weer een wormenspuit (niet gelijktijdig ivm overdosering Mick).

Kan het ook zo wezen, omdat ik 3 kilo Podolac voer, het veulen juist zo groot is. Dat de melkproductie enorm is waardoor het dus eigenlijk "mijn schuld" is dat hij zo groot is.

Zat zelf te denken om een mais/lijnzaad brok mss nog toe te voegen ......en wat extra luzerne.
Laatst bijgewerkt door Mopjemop op 18-03-16 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:58

Of senior priores. Dat is speciaal voor oudere paarden of schrale paarden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:59

Dat is superspul werkt zeker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:06

Paardenmeel werkt ook prima als dikmaker, zit ook mais in. Ik heb die van DW, ook bijzonder geschikt voor lacterende merries.
Verder de porties voer niet te groot maken, beter is om meerdere keren per dag te voeren. Neon heeft een keer hele erge koliek gehad met een veulen aan de voet, toen zijn we naar 5 voerbeurten op een dag gegaan. Teveel krachtvoer ineens wordt namelijk niet opgenomen.
Zorg ook dat er eerst ruwvoer gegeten wordt voor het krachtvoer.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:22

Onbeperkt voordroog voeren, eventueel senioren prioris bij geven. Daar zit alles in wat een paard nodig heeft. Dat geef ik liever dan 3 kilo brok...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:00

Zupa van Equifyt. Zéér goed spul, ik zweer erbij! Komen ze erg goed van aan, terwijl er erg weinig suikers en zetmelen inzitten.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:08

Crines wat betreft die bril schud ik je de hand. :')

Wat fijn Kiki dat de stalbaas nu gaat meekijken voor de cameras.

Luna marley in topvorm,kijk ze gaan. Nikita knippert zodra ik aan haar uier wil komen en ze is toch echt drachtig. :')

Ow peetjuh wat een knappe merrie is het toch!

Wij gaan weer aan de waak. Het uier is weer bomvol en de spenen lijken ook te vullen. Het alarm is alweer twee maal afgegaan dus het belooft weer eens.. we zien het wel,ik geloof er niet meer in. }>

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:09

Zo even geen tijd gehad om te reageren, ik ga een poging doen :D

Zie weer een hoop uiers die meer en meer vullen, stom hé dat we daar zo blij van kunnen worden :')

DL en skaay, ik heb gerekend met 320 dagen voor de mini's.

mijnlieverd, heerlijke foto's! Apart die wrat, maar straks niks meer van de zien dus :) En zijn kleur is gaaf!

pretty, ze kunnen je zo voor de gek houden he. Dat je denkt ja een mooie uier en dan pats boem weg issie :+

Lunu2006, snap je goede wil zeker om veulen te helpen en voor Luna gezelligheid! Maar ik ga ook met de rest mee.. soms moet je ook een paar stappen vooruit denken. Wat als Luna het niet trekt, weer last ergens van krijgt? Dan moet veulentje weer zonder 'moeder' verder.

Crines, lastig dat ze rond etenstijd zo fel is. Gelukkig is het dan 'goed' afgelopen met een schrammetje. Kijk je dan wel uit dat ze ook niet fel naar jou gaat worden als je er bij staat met voeren!

Moratoetje, leuk! Ik vind ook altijd dan je dan de echte hengst te zien krijgt. Niet dat opgefokte gedrag door alle hormonen door de hengsten in de buurt, maar ook hun gedrag in de omgang wat erg belangrijk is.

Knolselder, ja heeft ze dat wel eens gedaan? Ik heb er hier ook 1 staan die het toe laat dat er een andere probeert de drinken :+ Benieuwd of ze als ze zo haar veulen heeft het weer toe laat, want handig/fijn vind ik het niet helemaal.

pretty, wat een vrolijke spring in het veld foto's :j En Nikita heeft al een flinke uier zeg!

jolandje, fijn dat Camilla het ook zo goed doet! Toch altijd spannend met een maiden merrie. Kan je met een gerust hart met haar fokken :) En Saphira blijft <3 Fijn dat je straks een betegeld stuk heb, dat is zo handig!

Woogy, dat filmpje :wow:

suffie, dat is wel bijzonder dat je haflinger het veulen accepteerde. Kon het veulen wel makkelijk drinken wat betreft het hoogste verschil?

CubaLibre, das een beste omvang!

inowa, gaaf zoveel wit op het hoofdje. Jammer dat dit weg gaat schimmelen. Mooi veulen hoor :)

linda2008, ja ook een begin! Kijk maar uit, straks krijgt ze veulen opeens heel vroeg. Weet je nog, mijn 7,7 s'avonds en toch een veulen :+ Of ga je weer voor de op de dag van de hengstenkeuring :')

Tinniie, Chexy <3 Wat prachtig en wat een warme kleur zeg!

Nicole, fijn dat ze tot nu toe braaf veulen binnen heeft gehouden :j

Elmars_Floor, wat zit ze al dun in haar vacht!

Internet is maar een lastig iets soms. Hier hebben we ook met een wifi versterker moeten werken om het aan de praat te krijgen. Maar hoor inderdaad ook meerdere goede geluiden over power line, hebben we ook nog overwogen maar het werkt gelukkig zo al.

Mopjemop, zozo al een hele waterrad. Wel heerlijk zo'n watertje voor ze!

BonnyDione, veulens spam is altijd leuk :j Apart van de bloedtransfusie, voor zover ik er bekend mee ben eigenlijk nooit gehoord dat het gedaan word. Maar zal vast geen kwaad gekund hebben!

CubaLibre, hoe langer het veulen blijft zitten hoe meer je gaat kopen :+ Wat een leuk dekentje!

peetjjuh, wat ziet ze er uit als een lieve pony!

Poeh, er is zoveel optie om te voeren als ik het lees. Blijft altijd lastig, voor de ene werkt dit goed en de andere dat :j

Zo, volgens mij ben ik redelijk bij :D

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:13

pretty schreef:
Ow peetjuh wat een knappe merrie is het toch!
}>

:o Dank!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:31

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:55

Ook al zo druk Patrick pfff ze moeten dringend eens een dag uitvinden met meer dan 24 uur :P

Marley heeft bescheiden maar duidelijke buik vind ik wel hoor

Allez we willen veulens zien }> tinniie, Pretty, CL

Elsa had daarnet precies last van harde buiken, kan dit bij een paard?

Oh en gevonden op pg162, de infectie met de veulenworm leidt vaak tot diarree als het veulen zo'n anderhalve week oud is. Dit wordt dan vaak geweten aan de hengstigheid van de merrie door de veranderde samenstelling van de melk. Dit blijkt echter niet het geval te zijn, ik citeer dit even want diarree is toch niet licht te nemen bij veulens omdat ze vlug uitdrogen. Oh en veulenworm kunnen ze dus ook krijgen van te liggen want dringt door de huid van het veulen.

Ik ben nu toch aan het lezen, zal hem nog maar eens opfrissen. Al is het hier nog laaaaang wachten -O-

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:11

Joan, die kans zit er best in dat ze op de dag van de HK gaat. Als dat nu weer gebeurd ga ik proberen om er jaarlijkse traditie van te maken :') hihi

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:28

Woogy schreef:
Vulina, spannends! ben blij dat ik vannacht gewoon lekker plat kan en pas met de wekker eruit hahaha. Slaap lekker wakers ;-)

Ik moet nog 5 merries :') Je mag wel mee kijken op de camera hoor :P