[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:29

Hier eten ze ook de oren van mn kop, 3-4 dagen met een 100 kilo voordroog baal en een halve 20 kilo baal oud hooi per dag (ligt in de paddock voor als het voordroog op is). Gisteren was het oude hooi helemaal opgegeten ook, dan weet ik dat ze vrij snel hun voordroog op hadden :-) gemiddeld eten ze samen 25-30 kilo voordroog per dag en 10 kilo hooi (12,5-15 voordroog pp en 5 kilo hooi pp). Briesje weegt denk ik rond de 600/625 kilo als het niet meer is en Boyan 450/475

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:48

Mexx heeft buikpijn gehad.. :(
Ze stond met haar buik tegen de stalwand te duwen, en toen zijn ze met haar gaan wandelen, daarna was het minder.
Ze had te lang op een nieuw wei'tje gestaan, en Mexx had zichzelf propvol gegeten.

Plassen doet ze nog steeds heel erg veel, gisteren was het alleen een ander plasje, wat kleiner, en troebeler...
Ik ben ook zo onzeker hé.. :(

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:15

martinev schreef:
:( -O- Net Nikay weer gescand voor de drie maanden check, en weer het vruchtje verdwenen...... Vind het echt zo ontzettend jammer.... Vooral omdat er dus kennelijk meer aan de hand is dan "alleen" een vruchtje dat niet goed was, anders gebeurt dit niet twee keer achter elkaar. Moet me er dus maar bij neerleggen dat we geen veulentje van haar zullen krijgen... :(

Owwww neeee.... -O-
En wanneer had je hiervoor voor het laatst gescand?

Bij mij is het vruchtje toen verdwenen rond de 25 dagen,
en nu wel drachtig gescand bij 30 dagen, mét hartslag.
Maar ik ben ook zo bang dat het weer mis gaat...

Echt vervelend voor je...

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:47

Mexxuna schreef:
Plassen doet ze nog steeds heel erg veel, gisteren was het alleen een ander plasje, wat kleiner, en troebeler...

Mijn merrie plast ook kleine troebele plasjes soms, ik krijg dan ook iedere keer een soort van hartaanval :o maar ze was met 40 dagen gewoon prima drachtig. Heb haar later niet opnieuw laten scannen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:26

tammiebels schreef:
Mexxuna schreef:

Mijn merrie plast ook kleine troebele plasjes soms, ik krijg dan ook iedere keer een soort van hartaanval :o maar ze was met 40 dagen gewoon prima drachtig. Heb haar later niet opnieuw laten scannen

Mexx is nu 50 dgn drachtig, heb net de dierenarts nog even geraadpleegd over wat te doen, maar zij vond alles zo piekfijn in orde met de 30 dgn scan dat ze vond dat ik me geen zorgen moest maken, en evt. pas rond de 90 dgn moest scannen.
Ik denk dat ik dat maar doe!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:46

Dustinlover schreef:
Martine balen zeg!!

Zo inge dat is goed nieuws :) Ik hoop voor je dat het van die palo hengst is die is echt geweldig! maar het zal denk ik wel van de vos zijn. Wel fijn dat je nu een dekdatum hebt hoef je niet zo te gissen.. Ik had al zo'n vermoeden toen je vertelde een handelaar die al zijn pony's drachtig verkoop omdat ze dan rustiger zijn dat het bullsh*t was :P

Ah we hebben een kans van 1 op 3 :D , nee maar denk ook dat het wel van de vos zal zijn, ben erg benieuwd .

Cynthia, wat een miepie om je zo te laten schrikken, mijn welsh merrietje kan dat ook zo goed, al wat hartverzakkingen erdoor gehad :+

Hier heeft ze ook flink honger ja, hoe doen jullie dat met hooi, ze krijgt nu al meer dan die andere twee bij elkaar , moeten ze ook echt veel meer krijgen?
Verder krijgen ze allemaal nature's best van Pavo nu, normaal voer ik Marstall maar die moet weer besteld worden.

Mexxuna, kan me voorstellen dat je er onzeker van wordt, hopen dat alles in orde is, wel fijn dat de dierenarts je even wat gerust heeft kunnen stellen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:00

Ik geef even niks krachtvoer bij nu, enkel hooi (vrij grof) en liksteen, worteltje een of 2keer daags. hier doet ze (pony van 300-350kg), 4-5 dagen met een baaltje van 25kg. maar als ik meer neerleg, is het ook weg denk ik. moet er nog een jaarling bij komen te staan, haha, dikke vreetzakjes.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:48

hier heeft de één meer honger dan de ander. één iets hebben de drachtige merries bijna allemaal,dat is dat ze de eerste maanden een zootje maken van hun stal en naar de laatste weken toe wordt het een paleisje,zo netjes. ;)
Ze eten hier allemaal meer hooi nu,maar de één heeft meer honger dan de ander. één merrie wordt nu weer zo enorm dik na het dekken,het valt nog af te wachten of ze drachtig is,maar haar hele lijf schreeuwt van wel. Het zal me benieuwen!

Bedankt trouwens voor de complimenten over Dotje. Leuk dat jullie hem ook zo dottig vinden :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:03

Volgens mij "moeten" ze niet veel meer dan als ze niet drachtig zijn.. Net als bij mensen. Zwangere mensen moeten ook niet het dubbele eten. Een glas melk en een banaan extra per dag is ruim voldoende om de extra energie op te vangen. Ik voer veel in verhouding met anderen, omdat Boyan herstellende is nog van de operatie en koliek. Heb er niet zo'n zin in dat hij tekort komt als ze alles opgegeten hebben.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:14

ik geef ook niets extra's, ze krijgt 2kg muesli op een dag en 4 x per dag flink wat hooi.
Ik ga eerder meer krachtvoer geven als ze harder moet werken, maar zo gaat het tot nu toe erg goed, ze is eerder te dik dan te dun. :)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:10

Hier staan 3 dikke merries dag en nacht op een goed gevulde wei..
Een snacht binnen, die word nog gereden en krijgt 2 kilo brok en kuilvoer op de wei en snachts binnen ook kuil

Martine, veel sterkte.. Toch vreemd dat ze zo goed pakt en tot 2 x toe verwerpt..

Hier zijn ze vorige maand nog alle4 gescand/opgevoeld (3 op 5 maanden en barcardi op 2,5 maand en nog mooi drachtig)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:13

de mijn krijgt ook niks extras 2 keer 3/4 brok en dan 3 keer per dag hooi

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:12

Die van mij krijgt ook niets extra's. Nu nog 24/7 op de wei met kuil en vanaf zaterdag op stal. Dan krijgt ze drie keer per dag een plak hooi en drie keer per dag biks en peen (3/4 schep eiwitarm biks en 6 peentjes over de hele dag).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:14

Wat bij mijn mini's speelt, is dat ze steeds sneller vol zitten omdat het veulen meer ruimte in neemt.
Op het eind van de dracht eten ze ongeveer een half tot max 1 plakje hooi en wat gras wat in de winter ook niet meer is dan wat vulling en water.
Kan je wel zeggen meer hooi voeren maar dat past dus simpel gezegd niet, of je moet gaan proppen :D
Ze krijgen meer dan dat ze opeten en slepen de rest vervolgens de stal door omdat ze vol zitten.
Vandaar dat ze dus wel krachtvoer bij krijgen. Zijn ze later uitgerekend, dan zit er ook al veel meer voedingswaarde in het jonge gras en hoeven ze amper wat bij.
Ik wil de merries ook niet aan de schrale kant hebben als ze in jan/mrt moeten bevallen want dan is er niet tegen het zogen op te voeren.
Meestal vanaf eind april kunnen de merries en veulens dan zonder bijvoeren de wei op.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:55

Joyce bacardi staat buiten op dat grote stuk toch langs de weg met die andere merries? Als ze dat is(die lichte vos) was ze net lekker aan het steigeren met een andere merrie toen ik voorbij reed naar huis :P

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 00:51

Ja klopt Rowan, 3 merries en 1 ruin.. Vanmiddag zag ik ze draven maar nu is ze heel kreupel, terwijl ze dat eigenlijk nooit geweest is..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:40

Ooh balen zeg.. Misschien omdat ze gisteren zo gek aan het doen was misschien?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:32

Oh? Mss idd door dat geklier dat DL gezien heeft dan.
Net stonden er 2 te dutten en 2 lagen erbij te slapen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:30

hey hallo!!!

ik kan toch meepraten voor dit jaar!

mag lekker met verzorgfriesje meedoen die inmiddels de 6 maanden dracht is gepasseerd.
ze is rond 21 maart uitgeteld

ze is nog heel bescheiden met haar buikje maar gisteren was het veulen goed te voelen,was wat aan het koprollen denk ik haha!

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:41

Leuk dat je erbij bent Inowa!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:56

zal eens kijken of ik een foto kan vinden,heb nog geen foto,s van aafke met babybuik maar zal die zaterdag eens gaan maken.

hier aafke met tjitske.
tjitske is een bonte fries die ik nu rij en daarachter is dus aafke.
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:20

leuke merrie Inowa! Ik had je zelf nog niet meteen gezien op een fries,teveel verankerd aan de welschjes vrees ik :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:24

haha,ik rijd toch al een tijdje met tjitske..is echt een leuk paard.

maar aafke is degene die drachtig is,daar word mee gemend en ze is zadelmak.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:01

Leuk Inowa dat je erbij bent! Alleen net wat pretty zegt ik combineer jou echt met welshjes als ik je naam zie haha :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:03

haha,helaas...dit jaar echt een fries haha