[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:25

Heel eerlijk, dit is nu haar 3e dra cht en elke keer nog gewoon zo gedaan. Iedere keer vlotte bevalling en fitte merrie voor en na het veulenen. Ze moet nog wel even he en het zijn geen hoogtes maar huppeltjes. Dus nee zie geen problemen. Ieder moet doen wat ze zelf willen en denk dat ik de merrie behoorlijk goed ken daar ik haar immers zelf gefokt heb. Regels zijn er overigens maar voor internationaal dus dan praten we ook over hele andere inspanning

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:27

Dreamguide het lijkt me ook door de stalrust maar bij twijfel: bel de dierenarts.

Kabayo nog gefeliciteerd met je huwelijk. Zilver ziet er goed uit! Maar kloppen je dagen wel? Mijn merrie is 14-5 uitgerekend en is vandaag 226 dagen. Nog 114 dagen tot 340 en dus 94 tot veilig.
Vandaag hebben we onze laatste wedstrijd voorlopig gereden. Ik merk dat ze nu meer moeite heeft met verzamelen en buigen door haar buik, dus het is voor nu even klaar. Ik blijf wel rijden en ook af en toe een privéles maar geen wedstrijden meer. Nu kan ik me richten op mijn dochter en haar pony, zaterdag mogen ze naar de regiokampioenschappen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:37

Regel was vroeger na 4 maanden niet meer starten, tegenwoordig is dat alleen nog een advies vanuit de KNHS.

Merrie heeft net 3 weken op de kliniek gestaan (met uitgebreide antibiotica) dus placentitis lijkt me dan niet logisch?
Ik heb morgen contact met ze dus zal het even navragen! Bedankt voor het advies.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:29

Je beschermd paarden ook tegen hun zelf. Het is geen garantie maar waarschijnlijk gewoon geluk. 9 keer gaat iets goed en de 10e keer is het fout. Dat is met zoveel dingen zo. Het is gewoon een extra groot risico dat bewust wordt genomen, moet iedereen zelf weten maar ik vind het niet gepast in dit topic waar veel onwetende mensen in zitten.

Het zijn onwijs lage sprongen, maar een pony is ook klein. Dus in verhouding gaat het helaas niet op om te zeggen het zijn maar lage sprongetjes. Dat is een beetje naïef

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:30

DreamGuide schreef:
Regel was vroeger na 4 maanden niet meer starten, tegenwoordig is dat alleen nog een advies vanuit de KNHS.

Merrie heeft net 3 weken op de kliniek gestaan (met uitgebreide antibiotica) dus placentitis lijkt me dan niet logisch?
Ik heb morgen contact met ze dus zal het even navragen! Bedankt voor het advies.

Het is ook niet logisch en kan ook best van boxrust komen. Maa je kunt het beter wel te vaak checken dan te weinig. Veel dierenartsen herkennen het niet en het is gewoon erg jammer als het daarop mis gaat terwijl je nu zelf een teken hebt gezien. Goed dat je zo oplettend bent

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:40

LaDonna volgens mij kloppen de dagen wel. Ze is 13 juni gedekt. Ik tel af tot veilig met de app. Maar "officieel" dan 13 mei uitgerekend. Dat is uit mijn hoofd 335 dagen
Afbeelding

Springen zou ik zelf niet durven wegens risico op baarmoederdraaiing. Zilver heeft al 2 maand verlof maar dat komt ook door een eigenaar die niet in de regen wil rijden :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:43

De komende dagen zal ik nog eens een babyspam doen.
Ik ben super ziek en morgen nog een examen. Ik probeer het in 1 dag te leren met kleine powernaps en paracetamol %)
Dinsdag nog mondeling en dan even rust voor veel babyknuffels! Lexie mag het van mij nu wel nog even binnenhouden tot dan _O-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:06

Kabayo schreef:
LaDonna volgens mij kloppen de dagen wel. Ze is 13 juni gedekt. Ik tel af tot veilig met de app. Maar "officieel" dan 13 mei uitgerekend. Dat is uit mijn hoofd 335 dagen
[ [url=m/dmUiQZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Springen zou ik zelf niet durven wegens risico op baarmoederdraaiing. Zilver heeft al 2 maand verlof maar dat komt ook door een eigenaar die niet in de regen wil rijden :+

Ah dan zit daar het verschil. De Filiumapp rekent met 340 dagen. Mijn merrie is 9 juni geïnsemineerd en zit dus 14 mei op 340 dagen.

Qua springen, ik heb tot een maand geleden nog 50cm gesprongen. Prima toch, niet veel meer dan een galopsprong/rare sprong in de wei. Ik snap dat je een sportpony met dito postuur wel een laag parcoursje durft te laten springen als ze het gewend is en goed in conditie is. En ik snap ook dat iemand het niet meer durft. Doe vooral wat goed voelt.

Knolselder beterschap en succes morgen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:13

Kabayo onze merrries lopen bijna gelijk! Mijne laatste dek datum 16 juni dat is mijn maiden merrie

Mijn andere merrie is al over 50 dagen zover *\o/* of veilig

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:13

Tinniie Zooo Jade is lekker rond haha :') . Jij kunt ook al bijna aftellen dus.

Claucarlien Die is idd al goed aan uier begonnen zo te zien. Spannend

Kiko Wij hebben geen verzekeringen op de veulens. Zou zoiets alleen overwegen als het een super dure dekking was denk ik.

Pradadaan schiet idd al lekker op zo

Dreamguide ik zou het sowieso even laten nakijken door de veearts. Kan mss idd met de boxrust te maken hebben. Maar better safe than sorry.

Kabayo Ooh leuk dat je het komende veulen dan wilt houden. Ben benieuwd als je in de toekomst een foto toont. Jij kunt ook al haast aftellen. Vooral als Zilver weer zo vroeg eraan begint :+

Kyrkelover Je merrie is idd nog heel bescheiden zo te zien. Wat fijn dat ze nog zoveel energie heeft.

Knolselder Dat is Balen zeg. Ziek en dan ook nog examens -O- hopelijk voel je je snel beter, succes met je examens nog.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Lexie - 333 dagen
Knolselder - wiske - 302 dagen

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:59

Cioccolato schreef:
Je beschermd paarden ook tegen hun zelf. Het is geen garantie maar waarschijnlijk gewoon geluk. 9 keer gaat iets goed en de 10e keer is het fout. Dat is met zoveel dingen zo. Het is gewoon een extra groot risico dat bewust wordt genomen, moet iedereen zelf weten maar ik vind het niet gepast in dit topic waar veel onwetende mensen in zitten.

Het zijn onwijs lage sprongen, maar een pony is ook klein. Dus in verhouding gaat het helaas niet op om te zeggen het zijn maar lage sprongetjes. Dat is een beetje naïef

Zoveel mensen zoveel meningen. Ik ben niet anders gewend dan dat ze doorgereden werden (mits uiteraard de merrie dit ook makkelijk kan).
Zo ken ik merries die na 5 maanden al echt last hebben en topzwaar zijn en andere die dagelijks rennend, bokkend springend met de staart erop door de wei scheuren. De mensen die mijn pony niet kennen zien doorgaans een 3 tal weken van te voren pas dat ze drachtig is.

Afbeelding
Afbeelding

Fotos van vorig jaar dag voor veulenen en dag zelf :+

Ook wel leuk om te zien,paar uurtjes na veulenen.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:08

Het heeft er weinig mee te maken met hoe ze eruit zien of wat mensen er aan zien.. dus ik snap niet dat je het aanhaalt. Het gaat om wat er zich van binnen af speelt en dat zie je dus niet.

Feit (geen mening!) is: zo intensief rijden; voornamelijk springen, huppeltjes voor ons maar in verhouding is een pony kleiner, is een risico.

Wat ieder ermee doet moet die zelf weten, maar feit is er en mag ook zeker in dit topic benoemd worden. Juist hier. Want het is niet een normale gang van zaken om zo intensief door te gaan

Zal er verder persoonlijk niks meer over melden, dit is m'n laatste post in t algemeen voor ieder die er wel info over zoekt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:23

Cioccolato schreef:
Het heeft er weinig mee te maken met hoe ze eruit zien of wat mensen er aan zien.. dus ik snap niet dat je het aanhaalt. Het gaat om wat er zich van binnen af speelt en dat zie je dus niet.

Feit (geen mening!) is: zo intensief rijden; voornamelijk springen, huppeltjes voor ons maar in verhouding is een pony kleiner, is een risico.

Wat ieder ermee doet moet die zelf weten, maar feit is er en mag ook zeker in dit topic benoemd worden. Juist hier. Want het is niet een normale gang van zaken om zo intensief door te gaan

Zal er verder persoonlijk niks meer over melden, dit is m'n laatste post in t algemeen voor ieder die er wel info over zoekt.

Het gaat erom dat de ene merrie de andere niet is. Bovendien ben ik niet anders gewend met heel wat merries. Overigens valt de onwetendheid in dit topic geloof ik wel mee. Zitten heel wat fokkers hier en ook legio bokkers die al jaren fokken en/of meerdere veulens per jaar hebben van zichzelf. Zelfs bokkers die geboortebegeleiding bij merries aanbieden. En nogmaals zoveel mensen, zoveel meningen. Betekent niet dat 1 mening heilig is. Zo dacht ik vroeger dat je een drachtige merrie niet kon opereren tot ik tijdens mijn werk in de kliniek heel wat merries op de tafel heb gehad. En nee dat was niet omdat het pure noodzaak was.

Iedereen mag er het zijne van vinden, maar jouw mening als feit doordrukken is echt niet nodig.
Denk dat men in dit topic prima zelf kan bepalen/bedenken wat ze wel of niet doen met hun merries.
Alleen al in dit topic zoveel verschillende ideeën over dracht, voeding, huisvesting, opfok etc.
En dat vind ik nu juist het leuke eraan.
Daar wilde ik het verder bij laten en ik laat wel weer iets horen als het bijna zover is.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 01:01

Kabayo. Nogmaals gefeliciteerd. Prachtige foto's! Silver is al goed dik

Tinniie dat gaat ook al opschieten!

Knolselder. Beterschap, en succes met de laatste examens! Erg benieuwd naar de babyspam. Lexie moet maar even geduld hebben :Y)

DreamGuide. Als het uier al vergelijkbaar is met hieronder zouden er hier zeker alarmbellen afgaan. Ik zou toch eens scannen om de placenta te controleren. Oei zo lang op boxrust ook niet stappen? Dan moet er wel een serieus probleem zijn.
Ik heb helaas ervaring met placentitis wat uiteindelijk niet goed is afgelopen. Kunnen rekken tm 317 dagen, maar veulen was heel dun en kreeg ik niet op gang (leefde wel even)
Ze kreeg antibiotica, ontstekingsremmer en regumate

Kyrkelover. Nog mooi in sport conditie. Gefeliciteerd met de resultaten. Iedereen zijn eigen mening. Ik zou het ook te spannend vinden het springen, ook al is het laag. Ik zou altijd de pech hebben dat het fout gaat. Ik vindt in conditie houden van de merrie wel heel belangrijk. Zolang het kan gewoon lekker wat doen

LAdonna ging het wel goed op wedstrijd?
Succes voor je dochter op de kampioenschappen

Wild Thing is alweer 290 dagen drachtig *\o/* nog 30 tot veilig.
Afbeelding
Afbeelding
Nigrante is 192 dagen drachtig. Daar heb ik nu even geen goede foto van. Voor de gene die nieuwsgierig zijn hoe het met haar gaat na de irap behandeling van haar bekken. Ik heb haar nu paar keer aan de hand gewerkt in de bak. Daar merk ik wel echt duidelijk verschil. Ze buigt makkelijker. Gaat makkelijker achteruit, schouder binnen en buiten gaat ook best goed. Dus tot nu echt wel verschil. Deze week er weer eens op gaan zitten en kijken of het onder het zadel ook beter voelt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 01:15

Knolselder beterschap en succes met je examen!

AM_Horses Wild Thing heeft al een mooie grote buik.
Jij zit op de helft van mij. Wij zitten vandaag op 270 dagen dus ik heb nog 50 dagen tot veilig.

Ik heb ook maar eens een foto van de uiers gemaakt want anders heb ik straks geen vergelijk materiaal.. Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:15

Knolselder beterschap en succes met het examen. Rot-timing zo zeg.

AM dat schiet al op zeg! Nog maar een maandje tot veilig.

Veroon wordt al vanaf oktober niet meer gereden door het weer, we zien het komend jaar wel weer. Wel komt ze nog een paar keer voor de kar voordat ze helemaal met verlof gaat om het beleren een beetje te bevestigen.

Het veilige lijstje is heel kort nu, maar dat duurt niet meer lang denk ik.

Verzekeren ongeboren vrucht doe ik niet. Ik heb sowieso geen paard verzekerd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:47

kyrkelover schreef:
Cioccolato schreef:

Het gaat erom dat de ene merrie de andere niet is. Bovendien ben ik niet anders gewend met heel wat merries. Overigens valt de onwetendheid in dit topic geloof ik wel mee. Zitten heel wat fokkers hier en ook legio bokkers die al jaren fokken en/of meerdere veulens per jaar hebben van zichzelf. Zelfs bokkers die geboortebegeleiding bij merries aanbieden. En nogmaals zoveel mensen, zoveel meningen. Betekent niet dat 1 mening heilig is. Zo dacht ik vroeger dat je een drachtige merrie niet kon opereren tot ik tijdens mijn werk in de kliniek heel wat merries op de tafel heb gehad. En nee dat was niet omdat het pure noodzaak was.

Iedereen mag er het zijne van vinden, maar jouw mening als feit doordrukken is echt niet nodig.
Denk dat men in dit topic prima zelf kan bepalen/bedenken wat ze wel of niet doen met hun merries.
Alleen al in dit topic zoveel verschillende ideeën over dracht, voeding, huisvesting, opfok etc.
En dat vind ik nu juist het leuke eraan.
Daar wilde ik het verder bij laten en ik laat wel weer iets horen als het bijna zover is.

Er zit een ervaren deel en een onwetend deel dat veel vraagt en af gaat op het eerste deel. En daarvoor is mijn post.
Ik druk geen mening door, maar nog maals een feit (over springen met een hoog drachtige merrie).. wat een ieder ermee doet is eigen keuze.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:21

Ik denk dat het duidelijk is Cio. Laten we verder gaan met merriepraat :)

Alles is hier de 200 dagen gepasseerd *\o/*
Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:46

Kabayo schreef:
[ [url=m/dmUiQZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

welke app gebruik je daarvoor?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:50

Afbeelding

Ii gebruik de filiumapp.
Die telt idd met 340 dagen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:55

Mijn lijstje is aardig korter :D
Afbeelding

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:56

Muronia schreef:
Mijn lijstje is aardig korter :D
[ [url=m/kq0pVG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Shivani is mijn eigen merrie.
De rest van de baas : )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:01

Haha oh dat maakt wel wat uit ja. Dan hoef jij niet lang meer te wachten!

Het waait en het regent maar hiep-hoi het is weer dooi! Wat zullen de paarden blij zijn straks, kunnen ze zich weer echt uitleven.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:03

Murinua, de mijne ook hihihi.
Maraya is nu 203 dagen.

Al vind ik het ook super leuk als er bij medebokkers allemaal gezonde veulens geboren worden. Leef dan ook echt mee met het aftellen enzo.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:41

Muronia schreef:
Haha oh dat maakt wel wat uit ja. Dan hoef jij niet lang meer te wachten!

Het waait en het regent maar hiep-hoi het is weer dooi! Wat zullen de paarden blij zijn straks, kunnen ze zich weer echt uitleven.

Die van mij leven zich minder uit nu het weer dooit :P nu is de bak weer een zwembad en daar vinden ze niks aan. Toen het vroor deden ze wel voorzichtige draf en galopjes. Nu staan ze weer met z'n allen in een kluitje onder de luifel. Dus ik hoop dat het snel weer droog wordt!

Her zit nu op 239 dagen.