[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:03

Ik wil m je wel doorsturen Muronia, zal er aan proberen te denken als ik achter de pc zit!

En hoelang je door kan rijden is helemaal afhankelijk van de merrie en ook hoeveel langere singel je nodig zou hebben.
Gewoon proberen dus

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:12

Daphara: idd wat Balko zegt. Ik rij 3-4 pw in de bak. Wel rustig aan. Kijk het dag voor dag aan. Lekker blijven bewegen met haar is alleen maar goed.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:25

Even nog n kleine ondertiteling. Heb een merrie die na n half jaar echt niet meer gereden wil worden, een andere is tot een maand ervoor rustig doorgereden. Toen ging ze vaak struikelen en hebben we haar stil gezet

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:33

Gewoon naar je merrie kijken, je kent haar het beste. Als je merkt dat ze het moeilijker je krijgt seint ze je wel. :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:20

Cynthia, je zegt in het contract "zonder nadere ingebrekestelling" en gaat dan toch een aangetekende brief sturen met uiterste termijn. Dat is dan toch tegenstrijdig?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:03

Hier op de valreep toch nog 1 drachtig, voor ons 9 veulens volgend jaar als alles goed mag gaan!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:44

Balko schreef:
Even nog n kleine ondertiteling. Heb een merrie die na n half jaar echt niet meer gereden wil worden, een andere is tot een maand ervoor rustig doorgereden. Toen ging ze vaak struikelen en hebben we haar stil gezet

Een kennis/paardenvriendin van mij had een paar jaar terug een drachtige sportmerrie, ze reed die gewoon rustig door bij de verenigingslessen, want die leslocatie was maar 500 meter rijden vanaf haar huis. Ik weet nog dat ik een keer met haar stond te kletsen na de les en dat we het er over hadden dat het nu misschien iets te zwaar begon te worden voor de merrie en dat ze haar de volgende week thuis zou laten.
De volgende ochtend lag het veulen er al naast, iets van 2-3 weken te vroeg, maar prima gezond.

Nou weet ik dat DAT niet de standaard is, meer een uiterste, maar nu mijn eigen merrie drachtig is, staat me dat beeld helder bij. Toch lees ik ook veel dat sommigen hun paarden al stil zetten met 5-6 maand drachtig en dat lijkt mij ook weer zo vroeg. Als voormalig manege instructeur ken ik weinig anders dan dat drachtige merries, hoewel minder vaak ingezet en na 6 maand geen "spring" lessen meer, toch ook vrij lang bleven lopen in de gewone lessen en een maand voor de uitgerekende datum naar de grote wei gingen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:45

Cynthia gefeliciteerd met de verkoop

Vulina *\o/* had je geen Embryo met spoelen bij andere merrie?

Elk paard is anders, ze geven het zelf wel aan wanneer het genoeg is.

Hier vanochtend gescand. Wild Thing had hartslag *\o/* en de andere dames ook nog mooi drachtig

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:49

Ik rij niet alle drachtige merries. Doe ik het wel staan ze eigenlijk vanaf het najaar stil. Springen zou ik al redelijk vlot niet meer doen.
Verder ben ik niet tegen het rijden van drachtige merries, maar wel tegen het verwachten van allerlei prestaties omdat de merrie het leuk vindt, of makkelijk aan kan. Dus ben voor lekker 'recreatief' blijven bewegen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:14

Ik heb ook door gereden tot een maand voor het veulen kwam.
Wel gewoon rustig aan wat gymnastiseren en lekker naar buiten.
De singel is altijd de zelfde gebleven hooguit iets losser.

Uiteindelijk merkte ik dat ze het singelen vreselijk vond. En nadat ze een dagje niet 100% zichzelf was ben ik gestopt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:49

Tx AMH :j Nee, de helgstrand hengsten werken blijkbaar niet bij ons..

Super, je merries nog mooi drachtig! Hoor het ook wel anders om me heen momenteel!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:13

Kort vraagje voor de mensen die met contract werken:
Geven jullie de volledige aanbetaling terug mocht het veulen voor overdracht komen te overlijden?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:09

Ik verkoop ook altijd zonder contract maar idd als je met contract verkoopt goed de voorwaarden omschrijven en zeker als er een voorschot betaald wordt wat de voorwaarden daarvan zijn.
Zoals Vulina zegt gewoon terugstorten dan ben je vrij anders kan je nog wat voorhebben. Wettelijk gezien heb je een overeenkomst door de betaling van een voorschot en kom je daar niet zomaar aan onderuit tenzij je duidelijk in een contract hebt geschreven hoe de overeenkomst ontbonden kan worden maar dit kan meestal nooit eenzijdig zelfs niet bij overlijden. Dus goed mee opletten als je contract opmaakt. Soms ben je beter af zonder.
Met contract ben je ook verantwoordelijk voor de verborgen gebreken. Allemaal dingen waar je niet zit op te wachten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:12

Cynthia82 schreef:
Geven jullie de volledige aanbetaling terug mocht het veulen voor overdracht komen te overlijden?

Wettelijk gezien ben je verplicht tenzij anders vermeld in contract maar dan nog wie tekent zoiets dan. Je creeert een ruiltoestand en als je geen ruilwaar meer hebt tja moet ik geen tekening bij maken.

Tenzij je een contract opmaakt van verkoop, de overdracht al op papier hebt en stalgeld vraagt maar dan moet jij daar ook verzekerd zijn als er wat gebeurt met andermans paard enz dus dat zijn weer andere regels die gelden.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 26-08-22 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:14

Cynthia82 Gefeliciteerd met de verkoop.
Als het veulen overlijd en de koper heeft daar geen aandeel in, ja dan zou ik het logische vinden dat de aanbetaling terug gaat naar de koper.

Vulina gefeliciteerd *\o/*

AM, super fijn! Volgens jaar een WD baby boom *\o/*

Vorige keer was Bo in mei gedekt en gaf in december aan dat ze het zadel echt niet meer fijn vond, ook niet na wat aanpassingen aan het zadel.
Maar zonder zadel, dubbele longe vond ze allemaal prima. Enige wat ze soms deed was flemen, maar dat deed ze ook als ze zelf gek deed.
En nu we zien het wel hoe het gaat. Naast rijden zijn er genoeg andere dingen om haar in beweging te houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:14

Gefeliciteerd met alle drachten!

Zijn we ondertussen allemaal rond (of helaas niet) in het topic? Het loopt allemaal lekker tegen het eind zo, eind augustus.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:47

Cynthia82 schreef:

Ja, dat is bij wet zo geregeld. Daar kom je met een contract niet onderuit.

Ik geef de aanbetaling niet terug wanneer er vanaf de koper uit, om wat voor reden dan ook, wordt gecanceld.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:49

En wat als een veulen ongeschikt wordt voor het gebruikersdoel? Dus bv ongeschikt voor de sport of de fokkerij?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:07

Idem in principe. Ik heb in het contract ook het gebruikersdoel staan van de koper. Wanneer er bijv door een blessure oid het veulen hier niet meer aan kan voldoen dan voldoe ik dus niet meer aan onze gemaakte afspraak. Wanneer de koper dan afziet van de koop krijgt hij de aanbetaling terug.
Of, in overleg wordt het aankoopbedrag gereduceerd.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:09

ik weet zelf ook niet hoe het werkt met een contract.
Deze keer is voor mij de eerste keer.
En heb gewoon een contract opgesteld wat ik op internet had vonden bij verkopen van een veulen.
Maar toch zijn er onduidelijkheden, ik heb de koper dat contract gestuurd maar deze willen nu dus andere voorwaardes dan die ik wil.
En dan gaat het over de levering van het veulen met 4.5 of 5 maanden oud.
Deze kopers willen dat ik met mijn merrie en veulen naar hun toe kom en dan het veulen bij hun achter ga laten en dan met mijn merrie zonder veulen weer terug ga rijden!!
Maar mijn voorwaarde is dat ze zelf het veulen halen waar het veulen staat bij de merrie.
Dat doe ik altijd zo met kopers, ze halen zelf het veulen op.
En hun voorwaarde is dat ze 1 dag voor levering het veulen betalen?
Dus anders zou ik zelf zonder moeder het veulen naar hun toe moeten brengen.
Maar wat als er dan onderweg iets met het veulen gebeurt wie is dan verantwoordelijk?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:12

Het handigste is dat het veulen al afgespeend is vóór het verhuist.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:18

cp112 schreef:

Dat doen wij nooit. Ook met verkoop, het brengt ook weer risico's met zich mee.

In principe is het gangbaar, dat een koper het veulen zelf haalt/laat ophalen.
Tenminste, zo doen wij het wel, bij aankoop en verkoop. Ook de aangekochte veulens die hier komen, worden door de kopers gebracht.

Edit: Als een koper er op zou staan, zou ik denk ik wel brengen, nadat er volledig betaald is, en op risico van de koper..

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:36

splenius schreef:
ik weet zelf ook niet hoe het werkt met een contract.
Deze keer is voor mij de eerste keer.
En heb gewoon een contract opgesteld wat ik op internet had vonden bij verkopen van een veulen.
Maar toch zijn er onduidelijkheden, ik heb de koper dat contract gestuurd maar deze willen nu dus andere voorwaardes dan die ik wil.
En dan gaat het over de levering van het veulen met 4.5 of 5 maanden oud.
Deze kopers willen dat ik met mijn merrie en veulen naar hun toe kom en dan het veulen bij hun achter ga laten en dan met mijn merrie zonder veulen weer terug ga rijden!!
Maar mijn voorwaarde is dat ze zelf het veulen halen waar het veulen staat bij de merrie.
Dat doe ik altijd zo met kopers, ze halen zelf het veulen op.
En hun voorwaarde is dat ze 1 dag voor levering het veulen betalen?
Dus anders zou ik zelf zonder moeder het veulen naar hun toe moeten brengen.
Maar wat als er dan onderweg iets met het veulen gebeurt wie is dan verantwoordelijk?

Ik heb zelf gezegd het veulen wel te brengen. Vind het ook leuk om even te kijken waar ze komt.
Wel is het veulen dat al in hun eigendom dus hun risico.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:36

Vulina schreef:
cp112 schreef:

Dat doen wij nooit. Ook met verkoop, het brengt ook weer risico's met zich mee.

In principe is het gangbaar, dat een koper het veulen zelf haalt/laat ophalen.
Tenminste, zo doen wij het wel, bij aankoop en verkoop. Ook de aangekochte veulens die hier komen, worden door de kopers gebracht.

Edit: Als een koper er op zou staan, zou ik denk ik wel brengen, nadat er volledig betaald is, en op risico van de koper..

Ik speen ook nooit af. Als ik zelf het veulen hou breng ik het zelf naar de opfok.
En verkoop ik het veulen dan halen de kopers het veulen op.
Dus nu met deze koper maar even afwachten hoe we het gaan oplossen. We hebben nog tot half december of eind december de tijd om een plan te maken. :D
Laatst bijgewerkt door splenius op 26-08-22 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:37

Nieky: wat een rare situatie. Ik denk dat je inderdaad niet heel veel meer kan doen dan nog een aangetekende brief sturen. En misschien inderdaad overleggen met de politie wat zij aanraden.

Knolselderij: wat een mooie combinaties.. ik hoop dat komend jaar een beter jaar gaat worden voor je.

Vulina: gefeliciteerd!

Am horses: gefeliciteerd!

Hier is alles gelukkig nog goed. We zitten nu op 80 dagen. Nog 1 scan voor 1 oktober. Hopelijk krijgen we dan nog steeds goed nieuws.