[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:24

Vanmorgen weer gescand met April, helaas weer meer vocht in de baarmoeder. Wel 2 grote eieren (groter dan maandag). Ze is gespoeld en heeft oxy gekregen, vandaag nog 3x zelf spuiten.
Morgenochtend weer terugkomen en hoop ik dat ze gedekt kan worden. Hengstenhouder heeft nl net aangegeven dat ze morgen wel kan dekken, maar vrijdag niet en zaterdag weer wel. Dus als ze vrijdag gedekt moet worden dan krijgen we diepvries. Niet blij mee. Ik vind het ook raar om in het seizoen gewoon dan een dag niet te kunnen dekken. Of hebben jullie dat ook wel eens? Nu is het wel later in het seizoen, maar blijf het bijzonder vinden.

Quir fijn dat het erin zit, hopelijk kun je straks op het wachtbankje

Caily, wat een brave hengst, geweldig!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:26

Setteli,
Inseminieer dan donderdag, vers sperma blijft langer goed en indien nodig kan je zaterdag nogmaals insemineren. Zo overbrug je de vrijdag die niet kan. Wel apart, bij ons kan iedere dag, ook zondag en als de vaste dierenarts niet kan komt er een ander.

En sorry, op iedereen reageren lukt mij niet. Vooral niet via telefoon. Ik lees bijna alles en reageer dus af en toe. Momenteel zitten we in een kleine verbouwing. Vloer is geschuurd en gelakt en nu kan heel de inboedel weer terug. Was even kamperen in eigen huis.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:30

Wat een heerlijke snoet Janine!

Yeah, het kán dus gelukkig ook goed gaan Quir! Hopen dat ze nu netjes ovuleert.

Is wel vaker dat er op bepaalde dagen geen sperma wordt geleverd Setelli. Ik weet eigenlijk niet waarom, misschien dat de hengst dan wat rustdagen tussendoor heeft?

Wel stoer zo'n hengst Caily, heel zuinig op zijn!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:32

ja bij de dierenarts kan ik gewoon ook elke dag terecht. Weekend wel op afspraak, maar er is gewoon een merriespreekuur. Maar als ik de hengstenhouder was, had ik de hengst dan een dag bij Holstud laten staan. Esmee kreeg vorige week al van haar te horen dat het haar nu best wat kostte zo _-:( eeuuhh, ja dat is het risico van een hengstenhouder. Esmee is nu ook al tegen de 1000 euro kwijt en we hebben nog niks.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:12

Elke dag springen is niet goed voor het sperma. Zeker voor een hengst die meermaals per week moet springen daalt de kwaliteit dan aanzienlijk. Daarom springen de meeste hengsten maar om de dag.
Bij warmbloeden op het dekstation zijn er zelfs veel die enkel ma-wo-vr springen en nooit in het weekend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:24

Wat een heerlijke hengst Cally!

Quir, eindelijk gelukt met het sperma! In ieder geval de weg naar Zweden weten te vinden, nu nog even de goede weg richting het eitje zwemmen. :))

Ik hoor dat het een lastig seizoen was, maar meer door eerst de Corona en daarna, toen het dekseizoen een beetje op gang kwam, hele koude nachten. Ik heb er gelukkig geen last van gehad, keurig van 1 inseminatie drachtig.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:52

Tinniie schreef:
Elke dag springen is niet goed voor het sperma. Zeker voor een hengst die meermaals per week moet springen daalt de kwaliteit dan aanzienlijk. Daarom springen de meeste hengsten maar om de dag.
Bij warmbloeden op het dekstation zijn er zelfs veel die enkel ma-wo-vr springen en nooit in het weekend.

Deze hengst dekt niet veel. Voornamelijk haar eigen merries en een klein aantal van buitenaf waaronder wij.
Hij hoeft ook niet elke dag te springen, maar zou jammer zijn als onze merrie er morgen nog niet klaar voor is en vrijdag wel en dat ie dan niet dekt. Zaterdag kan weer te laat zijn -O-

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:15

Ik zou dan ook doen zoals StalMelyn aangeeft, morgenavond insemineren en dan eventueel zaterdag weer.
Onder de microscoop valt van onze hengsten niet te onderscheiden of het net afgenomen is, of 48u oud is. Dus 1 dag moet echt wel voor elke hengst haalbaar zijn qua kwaliteit..

Zaad blijft nog minstens 48u leven in de merrie want daar zijn de omstandigheden optimaal hè.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:47

Zaad blijft wel even leven in de merrie ja. Ik houd zelf ook altijd 2 dagen aan en soms met heel goed zaad zelfs 3.

Is er op bokt niet iemand die een merrie had die op dag 4 of 5 na inseminatie nog drachtig raakte? Een Arabier dacht ik? Ik kan mij zoiets heugen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:54

Ben je geswitched van hengst? Want het was in eerste instantie toch de hengst van je zus die je voor April gebruikte?

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:16

Huh, ik dacht ergens op te reageren, maar of het is nu heel druk, of ik ben vandaag onhandig bezig met mn telefoon.
Ik dacht nog iets te zien over bloedei en vroeg mij af, hoe ontstaat zoiets eigenlijk?
En is dat dan een ei dat zich zomaar met bloed vult, of ontstaat dat tijdens een eisprong (daar komt toch ook een klein beetje bloed bij vrij?)?

Verder, ik lees ook via telefoon, dus red het niet overal op te reageren. Las wel dat het sperma nu gelukkig wel gewoon in Zweden is gekomen. Jeh!
En extreem goed opgevoede hengst. Gaaf hoor!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:30

Hier gelukkig geen problemen met het minder worden van het sperma, maar die van mij heeft dan ook gigantisch goed zaad. Zat hengsten die heel wat slechter sperma hebben en als ze dan iedere dag springen wordt het toch lastiger. Mijn hengst heeft afgelopen week 6 merries gehad waarvan de 1e en laatste middels KI waardoor we dus konden kijken hoe het was. Nou het was echt gigantisch goed whaha.

Quir, eindelijk is het helemaal gelukt, spannend!

Iedereen op het wachtbankje succes!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:57

Wij kunnen over die van ons ook niet klagen, blijft 4-5 dagen goed op de rollenbank en steeds tussen 87-93% levende zaadcellen. Gaat ook elke keer onder de microscoop met volledig rapport dus je ziet de verschillen echt wel.

Maar er komt op het dekstation bv ook een hengst die tussen het natuurlijk dekken door komt.. zit maar 30% leven in en als hij er die week veel gedekt heeft zie je af en toe zelfs maar een levende zaadcel passeren. Dus het doet echt wel wat als ze veel zaadlozingen hebben op korte tijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:59

Neonlight schreef:

Quir, eindelijk gelukt met het sperma! In ieder geval de weg naar Zweden weten te vinden, nu nog even de goede weg richting het eitje zwemmen. :))

Ik hoor dat het een lastig seizoen was, maar meer door eerst de Corona en daarna, toen het dekseizoen een beetje op gang kwam, hele koude nachten. Ik heb er gelukkig geen last van gehad, keurig van 1 inseminatie drachtig.

Denk dat Corona wel roet in het eten gegooid heeft ja. Ik ben door Corona ook pas laat kunnen starten helaas. :\

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:06

Ayasha schreef:
Neonlight schreef:

Denk dat Corona wel roet in het eten gegooid heeft ja. Ik ben door Corona ook pas laat kunnen starten helaas. :

Hier ook enkele merries die naar mij zouden komen of waarvoor sperma naar het buitenland moest wat gewoon niet ging.
Seizoen is nu dan ook voor mij echt wel later begonnen.
Heb afgelopen week nu 6 stuks gehad en er moeten er nog 2 a 3. Allemaal 1e ronde.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:11

Neonlight schreef:
Ben je geswitched van hengst? Want het was in eerste instantie toch de hengst van je zus die je voor April gebruikte?

nee, is nog steeds dezelfde, maar ik noem haar maar even hengstenhouder...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:18

Wij mogen echt niet klagen, weinig hinder ondervonden door Corona uiteindelijk. Transport van zaad was geen probleem en zelf afhalen of merrie brengen kon uiteindelijk ook met documenten van het dekstation. Mo heeft ondertussen 32 merries gedekt en Arany 25. En we zijn er nog niet, we hebben elk jaar ook nog wel enkele laatkomers in augustus en september.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:22

Ayasha schreef:
Neonlight schreef:

Denk dat Corona wel roet in het eten gegooid heeft ja. Ik ben door Corona ook pas laat kunnen starten helaas. :

Ik ben door corona ook laat begonnen met Olivia.
Maar dat komt omdat ze eigenlijk niet onder de hengst zou gaan dit jaar. :+ Dit jaar zou ze de sport in gaan, maar mede door corona werdt dat allemaal wat lastiger. :+
Toen nog een verhuizing waardoor ik geen ruiter meer had.
En nu dus hard duimen dat het deze poging wel heeft gepakt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:27

Helaas nog een keer duimen dat sperma in Zweden aankomt morgen in plaats van in Parijs of Tokio of weet ik waar. _O-
Eigenlijk is het helemaal niet grappig :Y)

De eitje(s) waren nog niet weg... Dus morgen nog een keer insemineren, hopelijk dan wel weg of minimaal 1 van de 3.

Wij zijn pas eind mei begonnen. Niet vanwege corona, maar omdat we niet heel veel eerder een veulen willen/kunnen. In april kan er nog gewoon sneeuw liggen en -15 vriezen. :+
Maar heel veel later dan juni/juli willen we ook niet, want oktober kan het ook gewoon weer winter zijn. _O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:27

Goh ik heb ook geen idee of het een moeilijk seizoen is. De meesten rondom mij allemaal makkelijk drachtig.
De keren dat het bij mij niet gelukt is, is te wijten aan menselijke Fouten of onvoorziene omstandigheden, te laat en eisprong al gehad, slecht sperma Door transport, diepvriesSperma, onkunde da, Verlof da voor verzending zaad buitenland, ook geen synchrone hengstigheid, vocht en zo van die dingen. Dus alleen als de omstandigheden allemaal ideaal zijn dan kan merrie drachtig worden. Dus je moet ook gewoon wat geluk hebben en dierenartsen met veel kennis van zaken.
En jonge merries gaan makkelijker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:36

kyrkelover schreef:
Hier gelukkig geen problemen met het minder worden van het sperma, maar die van mij heeft dan ook gigantisch goed zaad. Zat hengsten die heel wat slechter sperma hebben en als ze dan iedere dag springen wordt het toch lastiger. Mijn hengst heeft afgelopen week 6 merries gehad waarvan de 1e en laatste middels KI waardoor we dus konden kijken hoe het was. Nou het was echt gigantisch goed whaha.

Quir, eindelijk is het helemaal gelukt, spannend!

Iedereen op het wachtbankje succes!

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen met de CEM test dan? Dacht dat die uitslag wel even duurde? Tenminste, destijds bij mijn hengst zou ik dat niet voor elkaar hebben gekregen (en deed ik dat sowieso niet door elkaar, veels te veel gedoe met de CEM test en kans op besmetting).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:38

Als de merries cem vrij zijn hoeft de test niet opnieuw.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:48

Nee hoor, sterker nog, dier mag sowieso 30 dagen niet natuurlijk gedekt hebben, zie http://www.favv.be/home-nl/_documents/2 ... aarden.pdf. Wellicht belgische informatie, maar dit is EU vastgelegd. Op wetten.nl staat het ook zo, alleen kan dat niet met een rechtstreekse link omdat je een heleboel bijlage bij elkaar moet pakken, Nederland heeft er niet echt een makkelijk document voor. :))

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:53

Zoals ik dat lees geldt dit voor internationaal sperma. Binnenlands zijn de regels anders. Het wordt bij de Tinkers ook bij meerdere hengsten gedaan.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:00

Balen Quir, maar als het goed is weten ze de weg nu ;) (toch?)

Pfff dacht dat men naar Zweden emigreerde omdat het daar zo fijn was, maar 7 maanden winter lijkt me geen pretje? Of weegt dat op tegen de andere voordelen?