candalisa schreef:Busymissy dat is zo zuur! Maar kan je evt de merrie tijdens je vakantie niet weg brengen? En dat iemand dr ophaalt? Of sperma op stal laten bezorgen? Heb ik vorig jaar ook gedaan toen merrie van Mn vriendin geinsemineerd moest worden. Dierenarts kwam op stal insemineren ik vond het niet erg om daar bij te zijn!
Sperma komt niet van een EU gecertificeerd station dus moet het zelf in Duitsland op gaan halen. HippoExpress transporteert het dan tot net over de grens bij Venlo, bij een andere dierenarts (mits deze thuis is, anders moeten we het helemaal zelf ophalen).
Merrie daar brengen lukt nu ook niet, het is 5 uur enkele reis met de trailer. Dat doe ik een paard met deze temperaturen niet aan.
Mijn DA zit niet zo heel dichtbij en insemineert daarom niet aan huis. Is voor hem qua reistijd geen doen om op en neer te moeten voor scannen, hengstig spuiten en insemineren. Verder staat de hengst er dus niet meer op het hengstenstation, dus geen sperma (of ik moet nu een andere kiezen) en dan loopt het ook nog laat in het seizoen. Als ik een hengstveulen krijg wordt het altijd verkocht en dat is zo laat in het jaar altijd moeilijker. Genoeg redenen voor mij om hier nu een dikke streep te zetten.