[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:58

Wauw prachtige prestaties aniek!

Hier blijven de merries ook aan huis onder een camera en met melkstrips. Tot nu toe bij elke bevalling geweest. Als het dit jaar niet mogelijk is dan worden ze met 300 dagen weg gebracht

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:52

Wauw wat gaaf aniek!!! Gefeliciteerd!! Ik dacht alleen dat die van jou Welsh nwr waren of heb ik het nu verkeerd?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:17

Kabayo, wat sneu dat Abby verworpen heeft... Sterkte!

Wij laten onze merrie thuis bevallen en nemen inderdaad ook maatregelen om er bij te kunnen zijn :)
Verder gaan merrie en veulen waarschijnlijk na een maand of twee naar kennissen, zodat het veulen een speelmaatje (of meer) heeft. We proberen het dan zo te regelen dat het veulen bij een ander veulen komt, dat naar dezelfde begrazing gaat. Dan hebben ze alvast een maatje, en dat vind ik wel een fijn idee.

Aniek, wat een prachtige resultaten, gefeliciteerd!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:25

Bedankt allemaal! Zit ook nog helemaal op een roze wolk hoor! Super gaaf!
Nu ook een heel leuk stukje in de Paardenkrant!
ik krijg er een pdf'je van omdat ik deze zelf niet krijgt, als iemand de papieren versie krijgt en die toch weggooit, hou ik me aanbevolen hoor O:)

Linda, het afgetrainde valt eigenlijk nog wel mee :o Ben na inschrijving begonnen Lies te longeren, was ze onregelmatig := Dus haar gelijk weer stilgezet en werd gelukkig langzaam aan weer beter. Maar tot op het laatst getwijfeld of ik haar mee moest nemen, alleen het veulen was zo gaaf! Gelukkig liep ze de laatste weken weer goed! Maar dus eigenlijk niet getraind.
Gelukkig wordt Lies wel makkelijk strak. Laatste twee weken niet meer op het volle gras en kuil gevoerd. Roos blijft een hangbuikzwijntje, die hoop ik nu met een jaartje gust weer mooi strak te krijgen :P

En die winter is wel lang inderdaad, maar meestal ook druk met werk, dus vliegt ook wel weer voorbij.

DL, klopt hoor, mijne zijn NWR's, maar dat is echt van het Nederlandse stamboek en dit was een Engelse show. Bij het moederstamboek kennen ze geen NWR, daar is alles partbred ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:09

Ik ga even weer bijlezen hoor!

Twinklebel zo die is een stuk gespierder geworden in die paar maanden tijd! Leuk om dat verschil te kunnen vergelijken zo. Mooie merrie trouwens.

Cardy als het niet heel nodig is, dan zou ik het uitstellen, maar als het niet anders kan dan maar gewoon doen. Het schijnt niet enorm veel kwaad te kunnen doen maar toch..

LinSa / Vulina volgens mij mag je drachtige merries juist met ivermectine ontwormen en niet met moxidectine? Het staat wel op de verpakking van de spuit wat wel of niet geschikt is.

Sjintoo wat kunnen hormonen soms veel doen met het gedrag/karakter van de merrie he? Fijn dat de jouwe zo positief veranderd is nu. ze ziet er prima uit.

AZ inmiddels al een hengstige Aziza?

stal HD weet je inmiddels al meer (hengstig/drachtig of niet hengstig willen worden)?

draaakje leuk merrietje! Alweer een maand, nog 10 te gaan :D

Lorette ik kan me voorstellen dat je daar het balen van hebt, wat vreemd dat ze dat niet eerder hebben gezien dan?

Luna, Marley al over de 100 dagen, wauw! Wij moeten nog 5 dagen wachten tot de 100 :)

jolandje die van jou ook al over de 100 dagen, dat schiet op!

De lange winter die komt er straks aan ja, ik vind het nu al niet echt snel meer gaan hoor haha, kan niet wachten tot het voorjaar straks! Maar eerst hier in het topic genieten van de straks dikker wordende buiken en uiteindelijk de eerste tiet-fotootjes. Het is toch wel erg leuk om dat zo samen hier te kunnen delen en met elkaar mee te leven.

Uitbesteden of thuis bevallen.. Daar is al heel wat over geschreven lees ik. Uiteraard moet je er de mogelijkheden voor hebben om thuis alles zo goed mogelijk te kunnen volgen en erbij te kunnen zijn als het zover is (melkstrips/camera/toezicht). Ook inlezen over bevallingen, wat je allemaal nodig hebt in je kraamapotheek en youtube zijn prima dingen om te leren. Het is en blijft een spannende gebeurtenis. Hier blijft Suzie thuis voor de bevalling. We deden dit bij mijn ouders vroeger altijd zelf (met de DA op de achtergrond wanneer nodig) en bij de eerste bevalling op mijn eigen stal had ik iemand erbij die ervaring had. Dit wordt de eerste keer dat we het helemaal zelf gaan doen, maar ook daardoor leer je een hoop dus we gaan nu op onze eigen kennis vertrouwen. Natuurlijk wel met een DA die op de hoogte is en die elk moment opgetrommeld kan worden.

Qua opgroeien, ik heb nooit veulens naar een opfok gebracht, eigenlijk altijd thuis in de kudde gehouden en dat ging prima. Tuurlijk is het leuk dat ze een leeftijdsgenootje hebben om mee te spelen, maar een jaarling of tweejarige wil ook graag spelen met een veulen en dat werkte hier ook altijd goed. Nu is het toevallig zo dat een vriendin van me ook een veulentje verwacht rond dezelfde tijd als Suzie, dus we hebben nu afgesproken dat de merries met hun veulens samen het land op gaan volgend zomer. Dat is wel zo gezellig voor de kleintjes.

AniekR wauw dat is een geweldige prestatie! Gefeliciteerd met merrie en veulen, wat goed!

LdenBoer ook alweer 100 dagen, ze ziet er nog mooi gestroomlijnd uit! Dat gaat nog wel veranderen denk ik zo haha.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:24

Murosch, een drachtige merrie mag inderdaad ivermectine hebben. Maar ik geef liever moxidectine, omdat die ook de ingekapselde larven en eitjes mee pakt. Ivermectine doet dat niet, wat kan zorgen voor resistentie bij die larven/eitjes.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:34

Murosch...thanks...en dat na een lange vakantie stilstaan :D Voor haar doen is ze al best wat spekkig maar we gaan weer lekker trainen net zolang tot ze aangeeft het goed te doen. Daarna maar lekker wandelen samen.

Ik breng tooske idd ook maand van te voren weg voor begeleiding. Ze gaat daar bevallen en zodra het veulen afgespeend mag worden blijft het veulen daar in de opfok en neem ik Tooske weer mee naar huis. Is op een stal bij mij in de buurt met heel veel ervaring dus ik kan dan makkelijk elke dag langsgaan en zodra het veulen de opfok ingaat wil ik er toch geregeld heen om te genieten <3

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:49

Woww Aniek Gefeliciteerd! Ze zijn ook wel echt super knap!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:31

gefeliciteerd Aniek, super !

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:29

Wauw Aniek, wat mooi zeg! Wat zul je trots zijn :D

Ervaren fokkers:
als een merrie die drachtig zou moeten zijn (gescand en zou nu 58 dagen moeten zijn) nu ineens iets anders gedrag vertoont en wat hengstigachtig lijkt.. kan het dan zijn dat ze niet meer drachtig is of komt dit ook wel eens voor bij drachtige merries? Ik heb mijn paard nu even niet bij mij thuis staan maar op een heel fijne stal en zij vertellen me dat ze ineens ander gedrag vertoont. We gaan 28 augustus a.s. naar de kliniek voor een ander ding maar laat haar dan ook scannen..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:39

Femskie, kan beide. Tot 35 dagen heb je nog bijna 10% kans op verwerpen, maar daarna gebeurd het ook nog wel eens.. Ik zag d'r nog staan afgelopen week ;)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:15

Aniek gefeliciteerd.

Jolanda gefeliciteerd.

Femski ik heb dat ook wel eens met een merrie. Toonde ietwat hengstig. Maar was nog gewoon drachtig. Zeer frustrerend. Ik had het idee dat haar cyclus van Hengstigheid er nog wat inzat ofzo.duurde wel tot de jaarwisseling. Toen kon ik het veulen voelen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:41

dank je mathilda

leuk nieuws ook... mijn hengst heeft twee merries bij iemand anders gedekt en die zijn allebei drachtig gescant, dus eigenlijk vier veulentjes om naar uit te kijken :)

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:42

Montana was +2maand drachtig toen ze verwierp dus dat is zeker mogelijk. Zou de DA laten komen om te scannen als je gaat twijfelen door hengstigheid :-) .

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:55

Dank je wel dames! We gaan sowieso haar nog laten scannen deze maand, dan weet ik een beetje waar we aan toe zijn. Vind ik toch wel zo prettig!

Vulina: jaaa, ze staat ergens wat bij jou in de buurt he? :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:25

Een hoop bijleeswerk maar ja ik was op vakantie.. Moet ook gebeuren :D

Ik lees veel merries die toch niet drachtig zijn geworden.. Het rommelt echt flink dit jaar.. Helaas!
Aura heeft het er hier helaas uitgegooid, hele cyclus in de war dus geen hengstigheid meer dus ook geen terugdekmogelijkheid.
Orion is wel weer opnieuw drachtig maar ik juich pas bij de volgende scan. Heb er niet echt vertrouwen in namelijk.

@ Myrthee_ Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten!

@ AZ.. Ze werken bij jou ook niet bepaald mee he..

@ Kara.. Als ze 15-5 gedekt is hou ik 15-4 aan als uitgerekende datum.

@ Pretty.. Jeetje dat is balen dat ze verworpen heeft! Toch vind ik zulke foto's altijd wel heel interessant. We hebben het jaren geleden bij Alonna ook een keer gevonden. Zoiets blijft rot maar wel interessant om het te zien.

@ Bonnieaw.. Welkom. Leuke merrie!

@ DL.. Wat duurt dat lang bij jou. Sterkte!

@ Tiwi gefeliciteerd!

@ Vulina gefeliciteerd!

@ Kabayo Balen!

@ Femskie.. Welkom! Stoere combi!

@ Murosch.. Wat schattig die twee samen!

@ Twinklebel Dat is een verschil!

@ Jolandje.. Gefeliciteerd met je verjaardag!

@ Cardy.. Goede keuze om het uit handen te geven denk ik zo!

Ik heb dit jaar 1 veulen, staan wel tussen andere paarden in. En vorig jaar twee maar die speelden helemaal niet met mekaar. Mn hengstveulen toen ging juist de grote paarden vervelen. Merrieveulen dit jaar vermaakt zich ook prima tussen de groep dus vriendjes van dezelfde leeftijd zijn echt niet altijd nodig.

@ Aniek.. Dat zijn nog eens bekers en linten! Gefeliciteerd!

Bij mij bevallen merries thuis. Ik heb ze onder camera staan en heb een birth-alarm maar op een of andere manier wil die vaak geen verbinding maken. Afgelopen jaar melkstrips gebruikt maar deze verkleurde bij deze merrie totaal niet dus heb daar nog niet echt positieve ervaringen mee.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:31

Wauw wat gaat dit topic snel zeg.

Aniek van harte gefeliciteerd !!

Ik ga later even op iedereen reageren en het allemaal even rustig bijlezen lukt niet zo goed op mijn telefoon.

Maar ik mag vandaag ook Melden dat Sita drachtig is. Mijn dag kan vandaag niet meer stuk nu hopen dat alles blijft zitten.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:16

Bedankt allemaal!!

femskie, wanneer is ze voor het laatst gescand? Het kan inderdaad beide, in een vroeg stadium van de dracht kunnen ze het altijd nog verliezen (en later ook). Maar Lies heb ik vorig jaar ook vóór de 15 dagen scan en tussen alle scans door wat hengstig aan zien doen. Na 3 keer scannen ben ik er maar mee opgehouden. En daar is gewoon dat prachtige veulentje van de vorige foto's uit voort gekomen.
Nu twijfel ik ook af en toe weer, op 28 dagen voor het laatste gescand en denk binnenkort nog een keertje.

paardje2013 gefeliciteerd ook met de dracht!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:54

Gefeliciteerd Aniekr, wat ziet liesje er toch weer prachtig uit.
Ik kon ook even niet volgen toen je partbred schreef maar nu wel :o

Oeie pauk verworpen en iemand die twijfelde op hengstigheid, het kan natuurlijk, ze kunnen altijd in de dracht nog verwerpen als er tijdens de groei bijvoorbeeld blijkt dat er toch iets mis is met het veulen, zijn paarden veel beter dan mensen erop voorzien het vruchtje af te stoten.

Wat fijn jolandje van je eigen hengst, wow, ook speciaal

Murosch dat lijkt me ene mooie oplossing.

Gefeli paardje2013 en nu genieten dan

Ik vind de tijd juist erg snel gaan, straks zit Flo aan de 100 dagen en ik moet dringend nog eens een vrij uurtje vinden om te kunnen gaan scannen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:06

Even een vraagje, niet op mijzelf van toepassing. Maar hoe staan jullie tov. het dekken met een 2 jarige merrie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:32

Femskie ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik hoor het wel vaker. Ik hoop dat ze gewoon nog netjes drachtig is hoor.

jolandje gefeliciteerd met je verjaardag! En met de twee andere drachtige merries.

paardje2013 toch gelukt, gefeliciteerd!!! Ik ben blij voor je *\o/*

Molfre, tja vroeger was dat vrij normaal. Mijn oude merrie van inmiddels 30 heeft ook op haar derde haar eerste veulen gehad (niet bij ons). Ik denk niet dat ze er slechter van is geworden maar als ik nu naar mijn tweejarige kijk, dan zou ik daar nog geen hengst op zetten. Laat ze eerst maar eens zelf lekker uitgroeien voordat ze extra gewicht van een veulen mee moet zeulen.

Ik maakte deze week een foto van mijn tweejarige naast Suzie. Het is toch eigenlijk onvoorstelbaar dat Veronia 2 jaar geleden zelf nog een klein veulentje was. En ook onvoorstelbaar dat er volgend jaar een nog kleiner gevalletje naast Suzie staat :D

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:04

Pauk, mijn duimen draaien dat de volgende scan ook nog goed is.

Molfre, persoonlijk zou ik dat niet doen. Ook omdat ze nog niet uitgegroeid zijn, maar ieder moet zo iets natuurlijk zelf beslissen.

Heeft iemand toevallig ervaring met merries die zich als hengst gedragen? Mijn merrie is een drama naar andere merries. Hengstennek er op en wil springen als de merries hengstig zijn. Kunnen niet eens meer normaal wandelen :')

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:31

Zelf geen ervaring Myrthe, maar oud-stalgenootje had het ook. Niks aan te doen, zijn de hormonen, teveel aan testosteron.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 02:14

Myrthee; misschien helpt regumate?
Ik heb er zelf ook geen ervaringen mee.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:22

Nu niet ineens aan de regumate gaan zetten hoor, dat kan zomaar niet!
Zelf heb ik er verder ook geen ervaring mee.. Ik heb wel 1 merrie staan die steeds een andere merrie volledig claimt..