[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:16

Mijn merrie krijgt ook al een jaar lang vaste prik alleen merriebrok :j (en natuurlijk onbeperkt gras en nu in de winter ook hooi!)
Zodra ik er mee stop en ze is in volop in training (endurance) wordt ze ontzettend mager :=
Is dan ook op advies van de DA gegaan :j Kennelijk heeft ze het gewoon nodig :j

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:39

ponyparadijs schreef:
Mijn pony kreeg ondanks dat ze de neiging had heel snel in te vallen nooit merriebrokken of muesli
Dat was omdat ze anders meteen spierbevangen werd.
Mijn paard voer ik cavalor probreed.
Ik ben sowieso meer van de muesli en niet van de brokken.
En ik vindt cavalor erg fijn voer

Dat idd.. Ik zat aan merriebrok te denken maar dacht jaaaa vooral wat we net gehad hebben zit ik daar niet nog een keer op te wachten.. Maarja ik wil juist weer wel dat voeren wat er in die merrie broek zit..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:43

Al_Zawraa schreef:
Sorry, even ego-post :o Ik ga morgen weer bijlezen!

Ik heb vanochtend het beste verjaardagscadeau EVER gehad! *\o/* *\o/* *\o/*
Zoals velen van jullie mee gekregen hebben, hadden wij dit jaar een supergave hengst geleast, maar kregen we helaas maar niets drachtig. 2 weken voordat hij wegging heb ik besloten ondanks dat het al laat in het jaar was nog 1 laatste poging te doen, omdat het daarna nooit meer mogelijk zou zijn om met hem te dekken. De dag voordat hij wegging hebben we nog 1x gedekt, en dit heeft gelukkig goed uit gepakt!
Na een hele zomer aanmodderen nu dus EINDELIJK drachtig en vandaag op 27 dagen *\o/*

Dus ik denk dat ik volgend jaar het laatste veulen van dit DBT ga hebben. Het wordt een jaar van uitersten, eerste veulen begin februari en tweede veulen begin september.
Uitgerekend op 10 september 2015, GR Bint Shadwan (Mausi) x Amirat Al Ashaanon!

Mausi
[ Afbeelding ]

Amirat Al Ashaanon
[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd!! Laat veulen idd je zou bijna hopen dat het 2 weken eerder komt inverband nog knappe weer :') Maar top dat ze nog drachtig is!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:44

Al_Zawraa schreef:
Sorry, even ego-post :o Ik ga morgen weer bijlezen!

Ik heb vanochtend het beste verjaardagscadeau EVER gehad! *\o/* *\o/* *\o/*
Zoals velen van jullie mee gekregen hebben, hadden wij dit jaar een supergave hengst geleast, maar kregen we helaas maar niets drachtig. 2 weken voordat hij wegging heb ik besloten ondanks dat het al laat in het jaar was nog 1 laatste poging te doen, omdat het daarna nooit meer mogelijk zou zijn om met hem te dekken. De dag voordat hij wegging hebben we nog 1x gedekt, en dit heeft gelukkig goed uit gepakt!
Na een hele zomer aanmodderen nu dus EINDELIJK drachtig en vandaag op 27 dagen *\o/*

Dus ik denk dat ik volgend jaar het laatste veulen van dit DBT ga hebben. Het wordt een jaar van uitersten, eerste veulen begin februari en tweede veulen begin september.
Uitgerekend op 10 september 2015, GR Bint Shadwan (Mausi) x Amirat Al Ashaanon!

Mausi
[ Afbeelding ]

Amirat Al Ashaanon
[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd *\o/*

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:41

Nicole schreef:
ponyparadijs schreef:
Mijn pony kreeg ondanks dat ze de neiging had heel snel in te vallen nooit merriebrokken of muesli
Dat was omdat ze anders meteen spierbevangen werd.
Mijn paard voer ik cavalor probreed.
Ik ben sowieso meer van de muesli en niet van de brokken.
En ik vindt cavalor erg fijn voer

Dat idd.. Ik zat aan merriebrok te denken maar dacht jaaaa vooral wat we net gehad hebben zit ik daar niet nog een keer op te wachten.. Maarja ik wil juist weer wel dat voeren wat er in die merrie broek zit..

Als ik jou was zou ik wel een merrie muesli kiezen.
Maar dan pas redelijk laat in de dracht beginnen niet voor 10 maanden.
Een hele voorzichtige overgang maken.
En in eerste instantie voorzichtig voeren.
Als ze bevangen was door voer zijn ze er vatbaarder voor dan nu in jou geval door de esdoorn denk ik

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:47

Nicole schreef:
Gefeliciteerd!! Laat veulen idd je zou bijna hopen dat het 2 weken eerder komt inverband nog knappe weer :') Maar top dat ze nog drachtig is!

Ach, afgelopen jaar beviel ze op 320 dagen, dus ruim 2 weken te vroeg, dus dat mag ze van mij weer doen :D

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:54

Al-zawraa gefeliciteerd

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:01

Az wat leuk dat t toch nog gelukt is! Gefeliciteerd!

mijn merrie staat op een 2x een halve kilo pavo natures best een flinke hand wortels en 3x 4 kilo voordroog. Ik ga ook pas met 9/10 maanden beginnen met merrie brok.. weet nog niet wat maar ik denk een musli oid dat bevalt wel..

ze staat ook nog in training en van de week wilde ze springen..
met dit als resultaat een dikke buik achter de sprong maar wat had ze een lol en werd ze fel op de sprong.. heerlijk dat ze dat na 5 maanden nog wil! vorige keer was t hele rijden na 3 maanden al klaar!
Afbeelding

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:49

mijn merrie krijgt de fokkerij muslie van marstall.. Dit in overleg met hun. Ik voerde de champion maar daar zitten vrij veel kruiden in waarvan sommige vrucht afdrijvend kunnen werken. Hun hebben toen geadviseerd om al over te stappen.

Leuk hoor nog lekker springen.. Ik zou ook wel weer een keer willen met die drachtige merrie van mij, maar weet niet of het verstandig is i.v.m. stress.. Ze vind het wel helemaal geweldig

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:04

Leuk zeg! Fanatiek ook nog om te springen!

Ik rij nu zo'n 2x per week en ik merk dat het zadel steeds meer naar voren gaat kieperen..dikke buik gaat in de weg zitten..ben ook al van singel 60 naar 65 cm gegaan, want ik kreeg 'm niet meer vast.
Hebben jullie paarden ook dat ze tijdens het rijden nu zoveel moeten mesten? Ik ben vandaag tijdens het rijden wel 5x afgestapt. En met mijn les liep m'n instructrice ongeveer met de poepschep achter me aan, zoveel mestte ze.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:13

Heel bekend, de mijne mest ook vaak nu (ook onder het zadel wat ze anders nooit deed). Ook het zadelprobleem herken ik, Wainonia heeft al weinig schoft, is rondgeribd en heeft de singelgroeve ver vooraan, en nu ook nog een ballonbuik erbij. Drama! Ik rij nu 2 a 3 keer per week nog dressuurmatig en dat zou ik ook graag nog even willen volhouden (ook voor haar eigen conditie. Looplust heeft ze nog genoeg).

AZ gefeliciteerd met Mausi!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:19

Ik wil ook nog even door blijven rijden als het kan. Longeer nu 1x per week en dat zal wel meer worden naar het einde van de dracht toe (en dan dus minder rijden), maar onder het zadel heeft ze net wat meer looplust dan aan de longe. Vind het iig wel prettig on ze in een zo goed mogelijke conditie te hebben voor de bevalling.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:23

Oef, ben nog bezig met bijlezen, jullie gaan hard.

Nicole, heel fijn dat het weer beter gaat met je merrie! En dat de beeb in orde is!

Lady Liberty word niet meer gedekt, ze is 21 als ze is bevallen van de baby, dus dit word haar laatste veulen.
Ze zit vandaag pas op 131 dagen maar krijg haar 0-grams deken amper nog dicht. De singels kunnen net wijd genoeg.

Ik rij eigenlijk niet meer, meer omdat ik er geen tijd meer voor heb ivm college dan dat zij niet meer wil.
Ik longeer nu 2x in de week, wandel/fiets 1x in de week en de rest vrij of weer even de natural horsemanship oefenen. Laatste tijd is ze lekker stout. Veel weg rennen, dus nu maar weer wat meer aan de bak zodat ze haar energie kwijt kan.

Ze krijgt overigens 2x per dag een handje subli basisbrok en 4x per dag een plak hooi (in totaal is dat over de dag 1 kleine baal)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:06

wow pagina's bij gelezen

PP altijd moeilijk, komt vast wel goed.

AZ *\o/* super van mausi en dan nog van de lease hengst.

Nicole blij dat het beter gaat.
Mijn merrie heeft ooit eens spierbevangen gestaan toen ze in volle training was, ik ging toen ook 1 keer in de week op cursus western style riding op het syntra, was s'avond en drie uur lang, dus oefening doen paard in zweet werken en dan stilstaan in de kou (en ze heeft nooit veel winterhaar) luisteren naar trainer en kijken naar ander paard. Die kon dag erna bijna niet meer recht, die spieren waren verzuurd geweest en dan afgekoeld en dan eten na het rijden (slechtste wat je kan doen blijkbaar). diagnose: Maandagziekte. Vanaf dan altijd nierdeken op en eten voor het rijden.

Ik geef mijn merrie nog altijd light mix, denk dat ik tegen dat ze 9-10 maanden is een beetje merriebrok zal mengen.
Men had me aangeraden ze wat luzerne ook te mengen in haar eten om de melkproductie te bevorderen, helpt dit? Mag dit?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:21

Totaal niks met dikke buiken te maken maar zo trots op onze nieuwe aanwinst!
3 jarige hengst voor het eerst onder het zadel <3

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:32

mooie hengst _/-\o_

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:10

Fotsy mijn merrie krijgt altijd lucerne en kan volgens mij geen kwaad, of t werkt voor de melkproductie??
nicole wat een leukerd!!!

Ff snel onderzoekje..

In de fokkerij zijn zeer positieve resultaten bekend over het voeren van Lucerne-mix tijdens de dracht en lactatie van de merrie en de opfok van jonge paarden.Lucerne-mix kent een hoog calciumgehalte en bevat foliumzuur en β-caroteen, essentiële vitaminen voor de vruchtbaarheid. In de periode van dracht en lactatie is de calcium/fosfor-verhouding van essentieel belang voor de conditie van de merrie en de botvorming van het ongeboren veulen. Het hoge calciumgehalte (3 keer zo hoog als hooi) en de essentiële aminozuren in Lucerne-mix voorkomen OC en OCD en dragen bij aan een optimale ontwikkeling van het botten- en spierenstelsel. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat calcium een positieve werking heeft op het op tijd afkomen van de nageboorte.
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... ucerne-mix

Ff snel onderzoekje..
Laatst bijgewerkt door Vitaquilla op 06-11-14 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:11

Om de melk productie te bevorderen geef ik frambozenblad thee en oud bruin bier.
Of lucerne werkt weet ik ook niet

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:38

Ik voer drachtige ook lucerne bij, nu nog iets tevv roeg maar straks wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:24

Wat een leuk dier Nicole, heel veel uitstraling!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:31

AZ gefeliciteerd! En wat een leuk verjaardag kado!

Nicole gaaf dier hoor!

Nog een fanatieke springer zag ik.
Hier word er over de minis gewoon wat brok verdeeld en staan sommige nog op gras.

Met vetje word alleen nog Door het kleine meisje mee onder het zadel gereden. Ze begon namelijk al wat last te krijgen. Ook voor de wagen moet ik haar veel meer aanmoedigen dus even kijken hoelang ze het volhoud :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:14

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:16

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:41

AZ gefeliciteerd!!

Mijn merries heb ik al 2 weken niet gezien. Kom zondag weer terug van vakantie en dan ben ik benieuwd naar de buikjes, die zullen wel gegroeid zijn :D
Eind volgende week komen ze dan in de nacht ook weer op stal en dan denk ik dat de camera ook weer online gaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:09

AZ, gefeliciteerd! Wat een leuke verrassing. *\o/*