[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:56

:( -O- Net Nikay weer gescand voor de drie maanden check, en weer het vruchtje verdwenen...... Vind het echt zo ontzettend jammer.... Vooral omdat er dus kennelijk meer aan de hand is dan "alleen" een vruchtje dat niet goed was, anders gebeurt dit niet twee keer achter elkaar. Moet me er dus maar bij neerleggen dat we geen veulentje van haar zullen krijgen... :(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:03

Inge zit dat achterin in het paspoort? vaak is het ook een rond stickertje.. Ik zou eventjes naar vd rakt bellen.. Want die plakken altijd stickertjes met nummers in het paspoort wat hun registratie code is.. Ze zijn altijd heel erg behulpzaam en aardige mensen. Hij zal misschien ook nog wel weten door welke hengst ze gedekt is.. Ik hoop zelf voor je door die palomino hengst die er vorig jaar stond die was zo geweldig :P
Dit jaar was er ook iemand in het DBT2012 die een veulen heeft gekregen en die kwam van de vos bonte hengst af.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:21

Martinev: wat ontzettend balen zeg! laten jullie nog onderzoeken wat het probleem zou kunnen zijn?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:24

martinev schreef:
:( -O- Net Nikay weer gescand voor de drie maanden check, en weer het vruchtje verdwenen...... Vind het echt zo ontzettend jammer.... Vooral omdat er dus kennelijk meer aan de hand is dan "alleen" een vruchtje dat niet goed was, anders gebeurt dit niet twee keer achter elkaar. Moet me er dus maar bij neerleggen dat we geen veulentje van haar zullen krijgen... :(

merrie van mn vriend raakte het vruchtje ook met 28 dagen kwijt, die hebben een hele tijd progesteron bijgegeven. laatste keer is het zo goed gegaan

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:26

LiiNd_Y schreef:
Martinev: wat ontzettend balen zeg! laten jullie nog onderzoeken wat het probleem zou kunnen zijn?

Daar gaan we over nadenken. Ze heeft in ieder geval 7 cystes en is inmiddels 17, maar ze wordt wel heel erg makkelijk drachtig, alletwee de keren in 1 keer, we hebben beide keren op 30 dagen het hartje zien kloppen. We weten dus ook niet wanneer ze het vruchtje kwijt is geraakt.

We kunnen evt een biopt laten nemen van de baarmoederwand, en de baarmoeder zelf laten controleren op bacteriën etc. Ook zouden we kunnen denken over het verwijderen van de cystes. Ik weet het niet. Moet je dit de merrie allemaal aan willen doen omdat wij zo graag een veulentje willen? Ik ga in ieder geval straks even contact opnemen met Emmeloord, mijn dierenarts heeft veel contacten daar en Nikay is er ook regelmatig geweest. Gewoon even kijken wat de mogelijkheden zijn, dan kan ik een weloverwogen beslissing nemen.

Iemand hier die nog tips heeft wat te doen?

@cemlys, bedoel je met progesteron Regumate?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:53

Martinev echt heel hard balen voor je :(:)
Het eerste waar ik aan dacht was inderdaad regumate bijgeven,ter bevordering van innesteling. Nu is het te laat natuurlijk,echt heel spijtig voor je :(:)

Polleman als je je ongerust voelt,moet je haar idd laten checken,hoop dat je gauw uitslag weet!

Cynthia ik zal even kijken als ik iets vind. ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:58

totaal offtopic,sorry. Overzichtje van onze palominobonte,exclusief voor Cynthia :P

Dotje toen we hem net kochten,als 5-maanden oud veulentje,al in wintervacht;

Afbeelding

Dotjes eerste zomer,als 1/anderhalf jarige

Afbeelding

Dotjes 2e winter

Afbeelding

Dotjes 2e zomer (2 jaar)

Afbeelding

Dotje nu,2.5 jaar en wintervachtje aan het krijgen:

Afbeelding

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:06

even echo post :D , heb echt voor mij een geweldige update :D

We hebben contact gehad met v.d Rakt , hij wist het niet direct omdat we geen nummer van hun hebben.
Maar we hebben wel haar levensnummer en chip en daarbij ze komt uit Denemarken dus aan de hand daarvan hebben ze haar terug kunnen vinden :D
Ze hebben later dus terug gebeld naar ons, ze is gedekt op 23 maart en dan 3 keer in totaal met elke keer 1 dag ertussen.
1 keer door de palomino hengst :D , en dan nog twee keer door een vos.
Dus gaat nog een surprise worden, beide waren wel New Forest natuurlijk.
Heb zo even op i' net ergens zo'n geboortedatum ding ingevuld en met de laatste dekdatum komen we dan op 5 maart 2013 als uitgerekende datum.

Dus wij zijn helemaal blij nu, zo is het een stuk duidelijker.
Verder is ze echt een schatje, ze staan nu met 3 op de wei en gaat super goed, ons welsh merrietje van 22 is wel wat boos op haar maar ze laat haar wel doen verder.
Zo schattig is ook als we aankomen dat ze direct in galop naar ons toekomt, ze hecht heel snel merken we.

Martinev, dat is echt balen...ik helaas geen tips voor je aangezien ik nieuw erin ben.

Pretty, ah wat een schatje, mooi kleurtje :j

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:16

goed nieuws Inge! Altijd leuk als je nu meer weet over je pony.! En nu heb je ook een dekdatum!

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:58

MarijeR, arme merrie! Wat gaat dat veulen tekeer. Wat voor veulen is daar uit gekomen haha?

Martinev, wat balen zeg! Ik zou me idd wel afvragen of je al die onderzoeken wil doen.

Pretty, wat een leukerd! Bijpassende naam :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:09

martinev schreef:
LiiNd_Y schreef:

Daar gaan we over nadenken. Ze heeft in ieder geval 7 cystes en is inmiddels 17, maar ze wordt wel heel erg makkelijk drachtig, alletwee de keren in 1 keer, we hebben beide keren op 30 dagen het hartje zien kloppen. We weten dus ook niet wanneer ze het vruchtje kwijt is geraakt.

We kunnen evt een biopt laten nemen van de baarmoederwand, en de baarmoeder zelf laten controleren op bacteriën etc. Ook zouden we kunnen denken over het verwijderen van de cystes. Ik weet het niet. Moet je dit de merrie allemaal aan willen doen omdat wij zo graag een veulentje willen? Ik ga in ieder geval straks even contact opnemen met Emmeloord, mijn dierenarts heeft veel contacten daar en Nikay is er ook regelmatig geweest. Gewoon even kijken wat de mogelijkheden zijn, dan kan ik een weloverwogen beslissing nemen.

Iemand hier die nog tips heeft wat te doen?

@cemlys, bedoel je met progesteron Regumate?

Doe even een CEM-test. Aan de cystes ligt het niet. Njadien heeft er meer dan 20 sowieso, haar eierstokken en baarmoeder zijn zelfs vergroot erdoor... En toch pakt ze aan en draagt uit.
De CEM-test is normaal vrij duur, maar je kunt even met je DA overleggen om het op 1 staafje te doen, dan krijg je het goedkoper. Normaal voor officiele dingen mag dat niet, maar als het voor jezelf is dan kan dat wel. Zo deden wij dat ook met firenza.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:41

martinev dat is balen,
gewoon naar denken wat je wil en een onderzoek kan altijd!
en dan kan je zelf beslissen hoe ver je wil gaan!!

inge super dat je nu meer weet!

Bonita is vandaag verhuist naar haar nieuwe stal en begon meteen te eten,
alleen paste ze niet meer in een 2 paard trailer met want er tussen
ze ging voor de klep staan van ja en nu hahahhaha

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:55

Martine balen zeg!!

Zo inge dat is goed nieuws :) Ik hoop voor je dat het van die palo hengst is die is echt geweldig! maar het zal denk ik wel van de vos zijn. Wel fijn dat je nu een dekdatum hebt hoef je niet zo te gissen.. Ik had al zo'n vermoeden toen je vertelde een handelaar die al zijn pony's drachtig verkoop omdat ze dan rustiger zijn dat het bullsh*t was :P

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:17

jammer martinev
bij mij is dat ook 2 jaar aan de hand geweest, makkelijk dragend, maar telkens eraf
bleek ze schimmel in der baarmoeder te hebben,
dus even laten checken op bacterieen en schinnles
na een behandeling was het bij mijn merrie weg en ze is nu 157 dagen

voor de rest met de nieuwelingen enzo, fijn dat alles goed gaat

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:44

@Quibje, ik heb lang nagedacht vandaag en ik denk ook dat dat is wat ik ga doen. Checken op bacteriën of schimmels. Mocht dat aan de hand zijn, dan is het redelijk makkelijk te behandelen. Mocht dat niet aan de hand zijn dan ga ik ook niet verder zoeken, dan is het of hormonaal, of het heeft met haar baarmoederwand of de cystes (wat ik zelf ook echt niet denk) te maken en dan vind ik de eventuele behandeling te veel en niet fair naar mijn merrie.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:50

Martinev, wat ontzettend kl*te voor je! ;(
Je kijkt er zo naar uit en dan gaat het twee keer mis!
Als je echt graag een veulentje van haar wil, zou ik haar ook laten onderzoeken. 17 jaar is ook nog niet zo vreselijk oud.

Pretty, wat is Dotje een dotje zeg!!! Net een knuffelbeertje toen hij 5 maanden was.
Hij lijkt met twee jaar inderdaad wel donkerder dan met één jaar. Al was hij met één jaar al donkerder dan Ti :)

Inge, wat een goed nieuws! Ik denk ook dat het van de vos is, maar je weet maar nooit! :)

Ik had net de schrik van mijn leven!
Ik kom bij de wei aan en tel vier paarden. Geen Dais..
De andere vier stonden redelijk dichtbij elkaar vooraan, geen Dais.
Ik de wei in, direct naar de sloot (de wei is zo'n gladde baggerzooi en ik stond op een bepaald moment ook tot mijn enkel in het water, maar nou én! Het enige dat ik dacht was 'Waar is Kees?'
Zoeken, zoeken, verder naar achteren lopen. Waar is ze toch?
En ineens, zie ik, een klein goud stipje met een hele bolle buik staan. Pfffffffffffff...... Stond ze helemaal in haar eentje achteraan.. Gek paard!
Ik riep haar en ze kijkt om en denkt "O, de baas, ik kom er wel aan, op mijn dooooooooie gemakje..."
Wat was ik opgelucht! Mijn bolle, lieve Kees! :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:39

_/-\o_ wat een gemene streek van der

@martinev
een bacterie is redelijk makkelijk te behandelen, een schimmel kan wat moeilijker zijn
de merrie moet dan tijdens haar hengstigheid gespoeld worden( 4 dagen achter elkaar), maar het kan zijn dat het na een behandeling nog niet weg is
aan de andere kant, bij de mijne was het ook meteen weg :j
succes met haar, hopen dat het zo iets 'simpels' is

dotje is echt een dotje <3

en inge, wat leuk joh

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:04

Martine, veel sterkte! Wat ontzettend balen..

Lief Dotje

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:16

martinev wat balen!
Ik heb het hier ook een jaar gehad met Isis (15 jaar en had al heel wat veulens gehad). In 1x drachtig maar rond de 100 dagen weer hengstig. Opnieuw gedekt, weer in 1x drachtig en rond de 120 dagen weer hengstig.
Jaar erop was ze weer in 1x drachtig en heeft ze gewoon uitgedragen en nu zit ze ook al weer over de 200 dagen en lijkt alles prima.
Er was bij haar niet echt wat afwijkends te zien met scannen dus ik heb het gewoon weer geprobeerd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:29

Mijn drachtige muts heeft weer eens in alle mogelijke stroomdraden gehangen (met als resultaat waslijntjes overal en een minder stabiele omheining), omdat de batterij bijna leeg was. *zucht*, nieuwe ingedaan, paddock weer open, daar ging ze weer, met een flinke klapper als gevolg. Dom dier soms een beetje.
verder alles okidoki hier. ze heeft nog steeds onverzadigbare honger :), meer merries last van?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 01:06

Ik meld me dit jaar ook weer!
Mijn Welsh A merrie Cuppers Daliana is drachtig van Zomerdijk's Willie Wortel, uitgerekend 29 april 2013

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:25

martinev schreef:

Jee wat ontzettend balen..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:25

Cemlys schreef:
Mijn drachtige muts heeft weer eens in alle mogelijke stroomdraden gehangen (met als resultaat waslijntjes overal en een minder stabiele omheining), omdat de batterij bijna leeg was. *zucht*, nieuwe ingedaan, paddock weer open, daar ging ze weer, met een flinke klapper als gevolg. Dom dier soms een beetje.
verder alles okidoki hier. ze heeft nog steeds onverzadigbare honger :), meer merries last van?

Ja de mijne! Eet alles wat los en vast zit.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:33

Hier gaan de eerste 2 juist minder eten :+
Hooi gaat 's nachts niet meer op. Isis krijgt al wat meer krachtvoer want ze viel wat af en ik denk dat ik haar binnenkort over zet op merrie muesli.
Overdag gaan ze nog steeds de wei op met veel gras maar daar zit nu ook niet veel meer in.

Wat is Dotje trouwens leuk! Heerlijk koppie <3

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:38

Hier heeft fewie echt tot aan de bevalling gebunkerd.. en zelfs tijdens de bevalling at ze nog.. En het eerste wat ze deed na haar bevalling was gewoon weer eten :P Het werd wel minder natuurlijk want ze kon minder kwijt.. Voor de rest eten ze hier allemaal stevig door.. Van de merries die nu drachtig zijn weet ik het niet.. is de eerste keer :)