Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:12

Ik ben het daar dus niet mee eens Bloos ach ja, ieder zn mening natuurlijk Knipoog
ik heb gezien wat sober voeren met angel kan doen, heb niet opnieuw zin in een lusteloos en slap paard Knipoog

ik kijk ook naar mijn paard(en) vandaar dat ze zoveel krijgen...anders zou ik goed gek zijn ze bij te voederen Tong uitsteken

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:39

heb weer even bijgelezen maar geen tijd om te reageren...
Chubby: wat een scheetje, en een mooie naam!

Hier niet veel nieuws, cuba eet weer gewoon en is lekker chagrijnig... mn andere paard heeft waarschijnlijk streptococce (of hoe je het ook schrijft) en de VA hoopt dat t met een dag of 10 weg is... betekent voor mij dat ik alles mag gaan steriliseren (wil niet dat cuba ook deze bacterie krijgt).

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:43

Tjee wat kleppen jullie weer een hoop pagina's vol zeg Haha!

@ Chubby: bombardeer ons maar lekker met foto's hoor, ik vind het geweldig leuk weer veulentjes te zien Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:44

frenia schreef:
Ik ben het daar dus niet mee eens Bloos ach ja, ieder zn mening natuurlijk Knipoog
ik heb gezien wat sober voeren met angel kan doen, heb niet opnieuw zin in een lusteloos en slap paard Knipoog

ik kijk ook naar mijn paard(en) vandaar dat ze zoveel krijgen...anders zou ik goed gek zijn ze bij te voederen Tong uitsteken

Frenia, ze adviseerde niet sober voeren, maar kijken naar je merrie, bij hun was het dus sober voeren. Jij kijkt naar je merrie en vind dat ze het nu goed doet en er goed uit ziet. Je laat nu een reading doen en volgens dat zou het niet goed zijn, maar volgens je eigen observatie wel??? Bovendien zegt die reading dat je paard zegt iets extra's nodig te hebben, het spijt me zeer, maar is je paard een dokter of een diëtiste? Kun jij het van jezelf ook zeggen wat je nodig hebt, op medische gronden, wat 100% klopt? Denk daar maar eens over na. Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:57

pfff had weer eens een hele reactie getypt, blokkeert mn pc weer.
heb nu geen zin meer om te gaan reageren.

alleen even dit: ik ben geen dokter of dietiste, maar wel biologe en ja, als ik slappe spieren of spierkrampen heb, dan weet ik dat ik daar wat aan moet doen en een eerste aanhoudingspunt is dan de voeding als ik verder geen aanhoudingspunten heb.

verder heb ik me in mijn vorige reactie verkeerd uitgedrukt Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:01

En is heeft je paard ook gestudeerd als bioloog? Knipoog Ik doe dit niet om je te pesten, maar om eens goed en helder na te denken over zo'n reading.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:03

Chubby, wat een prachtveulen! Van harte gefeliciteerd! En echt een hele gave naam Cool !

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:03

nou, denk niet dat je daar bioloog voor moet zijn, en ik acht mijn paard wel tot denken in staat en dus...

*ik doe dit ook niet om tegendraads te zijn, en ik geloof niet klakkeloos, maar voor mijn gevoel... nouja, laat ook maar *

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:42

Tja, ik geef ook maar meteen toe dat ik niet in readings geloof, maar ik denk dat je daar wel achter was. Nagelbijten / Gniffelen Clown

Ik vind Angel er op de foto's goed uit zien, en ik vind dat ze meer krijgt aan bijvoer dan welk paard dan ook, ook meer dan dragende sportpaarden. Ik zou het dus echt niet in het voer zoeken, teveel is ook niet goed. Wil je meer spieropbouw? Misschien zul je ze dan toch eens aan het werk moeten zetten. Hoe minder wij doen, hoe strammer wij worden. Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:47

Even zodat ik misschien ook mijn mening kan geven.
Wat is er dan aan de hand met Angel, Frenia?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:48

Sjoert, staat op de vorige pagina. Knipoog

frenia schreef:
zo, nu eerst even raad vragen, daarna ga ik me misschien toch aan een inhaalslag wagen Clown (eigenlijk als uitvlucht om niks voor school te doen Bloos )

weet niet meer of jullie het je nog herinneren Knipoog maar ik heb een reading laten doen van mijn paardjes door iemand hier op bokt Lachen
Nu weet ik best wel dat het zweverig klinkt en dat niet iedereen ervoor openstaat, maar toch even een algemene vraag om raad Knipoog ik heb extra gelet op mijn woordkeus Tong uitsteken

Angel zou iets ter ondersteuning van de spieren nodig hebben.

Ze krijgt momenteel: 2 hele dikke plakken voordroog per dag, mooie kwaliteit
en verder aan krachtvoer: 1kg merriemuesli per dag met dus verhoogd vit/min gehalte en verhoogde eiwitten. 1kg gerstemix (soort normale muesli) en 1kg quattro-muesli (verrijkt met selenium en choline, arm aan eiwitten).
Daarbovenop nog ongeveer 750gr optiform (kruidenmix, eiwitrijk, vit en min rijk) en een schepje van 120gr vitaminen/mineralen supplement voor drachtige en zogende merries en veulens (aanbevolen hoeveelheid is 100gr naast voeder van hetzelfde merk, 200gr naast granen)

Ten eerste: zouden jullie iets bij gaan geven dat een spierstimulerende/opbouwende werking heeft?
Ik ben eigenlijk ook bang dat ik teveel ga geven, das dan ook niet goed natuurlijk... Scheve mond

Ten tweede: wat moet ik in godsnaam nemen? er zijn ontzettend veel producten op de markt in allerlei prijscategorieën Scheve mond gaande van 10 euro per pot tot 160 euro per pot Gestoord
ik weet dat bv lysine, selenium, vitamine E, choline in mindere mate de belangrijkste ingrediënten moeten zijn.
Nu heb ik dus in de winkel alle potten vierhonderd keer omgedraaid. In de ene zit fenegriek in, wat ik dus niet wil gebruiken.
Dan zijn er een stel duurdere potten waar gewoon geen info gegeven wordt Rolleyes dus die heb ik dan maar gauw teruggezet.
*zucht* Ach gut

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:54

Citaat:

Dat zegt dus degene die de reading gedaan heeft?
Hmm... hab je zelf ook het idee dat Angel het nodig heeft dan?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:01

Jullie praten erg veel zeg poe. Ik typ verder even niet allemaal meer bij dat kan ik allemaal even niet opbrengen ben onwijs moe en net gehoord dat Luna verkocht is.. ligt me erg zwaar op de maag. Maar het heeft een fijne kant dan kan ik de andere dames straks heerlijk 's nachts op stal zetten en gewoon de aandacht geven die ze verdienen.. dat lukt me gewoon nu niet met haar steeds op mijn lippen zo'n schooimonster.

Hier gaat alles goed verder. Alleen 1 van de konijnen die nog geen jongen had moeten hebben had ze plotseling wel en heeft waarschijnlijk een avontuurtje elders gemaakt Clown

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:18

@ chubby, wat een geweldig lekker ding is het joh.

@ KootMiraDrum : wat is die merrie dik jonge,als ik er een had die zo dik was had ik nog een keer de veearts erbij gehaald.

ik kan weer een klein beetje melden over de pony,s die ik verzorg van iemand,hij was ermee naar duitsland gegaan maar heb hem opgebeld over hoe het ging met de dames.

dus.....het gaat super met alle drachtige mutsen,ze groeien nog steeds erg veel door in de breedte.

jullie klagen allemaal dat jullie zo lang moeten wachtten.,.....ik moet nog wachtten tot volgend jaar,mijn merrie word dit voorjaar pas voor het eerst gedekt....dat is pas lang wachtten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:28

Citaat:

Drachtige merries kunnen wel een verhoogde behoefte aan vitE en selenium hebben dus zou best kunnen, maar zit dat toevallig al niet in je suppelementen?
Een teveel is namelijk juist schadelijk.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:31

neonlight: dat had ik al door ja, en is ook niks mis mee Knipoog ik geloof het ook niet allemaal klakkeloos Clown maar als degene die de reading doet over angels diarree van 2 dagen geleden kan beginnen terwijl niemand daar wat van weet en heel raak kan halen waar ik en mijn paard het meest van genieten, en weet met welke problemen ik momenteel it die ik doorgeef aan mijn paard, ja dan geloof ik die persoon wel Ja nog steeds niet klakkeloos, maar ik denk daar dan wel over na.
als ik gewoon de reading zou volgen, had ik vandaag al een pot supplement gaan halen Tong uitsteken
maar de reden dat ik een reading aanvraag is om er uiteindelijk iets mee te doen en niet zomaar te zeggen: oke mooi en nu verder met de orde van de dag Knipoog

sjoert: niet altijd is datgene wat de eigenaar denkt, ook datgene wat goed is voor het paard Knipoog ikzelf voel wel dat ze niet helemaal in de haak is, maar om daar nu meteen iets ivm met spieren op te plakken denk ik dat dat wat ver boven mijn capaciteiten gaat Lachen
ik dacht richting winterdip, lusteloosheid,... wat ook weer met vitaminetekort kan te maken hebben (ik noem nu even vitamine, maar dan zit ik eerder richting selenium te denken enzo, wat eigenlijk geen vitamine is Clown )

ik spreek ook niet van spieropbouw, anders is idd bewegen het begin van de kwestie neonlight Ja
tijdens een zwangerschap gaan je spieren nu eenmaal wat anders doen dan anders (denk maar eens aan slappe banden etc bij de merries dan) ondanks een misschien opperbeste conditie.

heb het overigens net even uitgerekend. voor een paard is een vitamine E gift van circa 2500mg (is een statistisch gemiddelde uiteraard, en voor drachtige merries) goed, boven 5000mg per dag is overdosis.
Voor angel (en tinkerbell) kom ik hooguit met veel krabben en naar boven afronden op 1000mg per dag Clown incl supplementen etc
Ik zou haast 1kg supplement moeten voeren en dan bereik ik de overdosis nog niet Nagelbijten / Gniffelen
selenium: 2,5mg is goed, 8mg is overdosis; Paard krijgt hooguit 1mg naar binnen per dag.

Heb het bij deze twee even uitgerekend, het gaat uiteraard om wisselende behoeften naargelang training, leeftijd, dracht,...
en voor mijn waarden heb ik rekening gehouden met het feit dat ze momenteel op blubber staan en dus niet op gras Tong uitsteken
Ook met deze meer "wetenschappelijk aanvaardbare" argumenten, ben ik nog niet zinnes meteen naar de winkel te hollen en een pot supplement te kopen Clown
aanbevolen hoeveelheden krijg ik als mens namelijk ook niet binnen, dus dat zijn eigenlijk nastreefbare waarden die niet zo nauw genomen hoeven te worden Knipoog
ben er dus nog niet uit wat ik ga doen: komt tijd, komt raad Lachen
Laatst bijgewerkt door frenia op 09-01-07 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:35

@ Inowa, en dan? Ze is 2x gescand, met 8 mnd dracht kun je toch niet anders dan afwachten. Komt bij dat ze altijd erg buikig is. Hier was ze net die dag bij ons gearriveerd, 16 oktober 2005 en niet drachtig. http://www.pbase.com/fjordkootje/image/50829854
't Is een zware merrie, die duidelijk al meerdere veulens heeft gehad.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:41

ik bedoelde het niet negatief hoor,gewoon meer een opmerking van bewondering voor de merrie

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:43

@ Kootmiradrum: oh hemel Wow!

@ frenia: je kan ook een bloedonderzoekje laten doen ? Dan weet je precies wat ze tekort komt Lachen

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:53

@kootmiradrum : OMG ! wat een buik haha ,en ik dacht dat Amanda dik was Knipoog
@Frenia : heb hier ook een merrie (Iris) die volgens de veearts te vet is en op dieet moet ,ze krijgt onbeperkt hooi nu ,6 tal wortels en 1/2 kilo merriebrok....maar ze is ook zoooo sloom en lui en hangt steeds met der hoofd richting grond Boos!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 23:15

@ Sjoert: Welkom! Painted Black? Oehh.. Niet verkeerd! Knipoog

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:18

Een merrie maakt zelf eiwitten aan na ongeveer 5 maanden dracht. Mijn merrie is heel gevoelig voor eiwitten, dus staat ze nu op alleen hooi, stro en een paar wortels. Krachtvoer heeft ze in de 3 jaar dat we haar hebben nog nooit gehad. Als ze iets kreeg was het een klein handje voor het idee. Ze kreeg elke dag 1 pavokoek en daarmee moest ik nu mee stoppen van de DA. Ze staat nu op 2 plakken hooi en een paar wortels per dag. Van de DA heb ik vit. E met selenium gekregen. Dit moet ze voorlopig krijgen. Verder mag ik alleen wat meer geven als ik echt denk dat ze mager wordt. Famosa kan van de lucht leven. Het is een fokmerrie en ze is niet zadelmak. Ze is nu 15 jaar en nu nog zadelmak maken lijkt me geen goed idee. Voor haar is bewegen heel belangrijk.

Ik denk dat heel veel overvoeren en bang zijn dat hun paard iets te kort komt. Jouw ogen geven de waarheid over de voedingstoestand van je paard. Heb je twijffel, laat dan het bloed onderzoeken.
Vit.E met selenium van de DA kan je altijd geven tijdens de dracht tegen stijve spieren. Het zorgt er ook voor dat de gifstoffen snel wordt afgevoert.

Vergeet ook niet dat het nu erg warm is en dat de natuur, ook de dieren, van slag zijn!!!!!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:06

@Chubby: Wat een heerlijke droogfoto's! Flink kereltje!
@Frenia: Als je twijfelt zou ik (zoals Katrienh ook al aangeeft) een bloedonderzoek laten doen. Ik geloof zelf niet in readings maar ieder zijn ding. Wel apart dat zij/ hij wist van angels diarree. Ik heb wel vaker readings meegemaakt (niet bij mijn eigen paarden) maar daar kwam meestal onzin uit of juist de dingen die de eigenaren zelf al aangaven. Maar goed, dat is een hele andere discussie.
@CubaLibre: Balen zeg, het zit je ook niet mee Ach gut . Wel fijn dat Cuba weer normaal eet.

Hier niet veel nieuws. Gisteren wel weer het veulen gevoeld, die was aan het discodansen geloof ik Haha! .

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:06

Hallo iedereen.
Ik moet nog alles ff bijlezen want jullie babbelen wel erg veel.
Monnie is vandaag 180 dagen Go jij! Go jij! dus het begint wat teworden.
Ze wordt wel steeds meer van de knuffels en beetje spelen met ons,maar als je bij der buik komt dan vindt ze dat toch niet echt prettig.
Rijden doen we niet meer alleen nog aan de lange teugel beetje stappen en verder genieten we van alles,helaas is onze longeerbak dicht vanwege regenval Rolleyes en de paddock dat is nu een zwembak.
Ik zal vanaf even foto,s maken als ik tyd heb en zal ze dan plaatsen.

Groetjes

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:21

@ Chubby VAN HARTE HOOR!! Jouw wachten is al voorbij en wat een prachtig ventje heb je!!!

Capriola is gevraagd voor een fotoshoot voor een autoreclame. Ze moet dan buigen omdat ze respect heeft voor die auto zogenaamd Clown . Dat buigen kan ze nog wel maar ja ze heeft wel een dikke buik natuurlijk, dus ik moest gister even buigfoto's maken om te laten zien hoe dat er nu met buik uit zou zien... Heb ze net doorgemaild, ik ben benieuwd of het doorgaat maar buiten allemaal dat wilde ik jullie de foto's ook ff showen natuurlijk!!

Lekker buikje toch?!
Afbeelding

Afbeelding

ze kan nog best diep...

Afbeelding