[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:38

Nieky oh dat zijn andere bedragen :Y).
Dan nog vind ik het wel weinig.
Maar is lastig, zeker als het meestal goed gaat.

Vulina; waarom zou je het terug moeten betalen eigenlijk? De koper komt de afspraak niet na, dat is toch zijn of haar eigen risico?
Ik heb wel gezegd; wanneer ze ervan af zien is het voorschot verloren.
Wanneer er wat met het veulen gebeurd is dat mijn risico.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:42

Dat is gewoonlijk ook zo hoor, maar ik weet niet hoe dat wettelijk zit. Als je dan bv aan iemand anders verkoopt, kan de eerste koper nog wel eens lastig gaan doen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:41

Ik doe altijd gewoon 10% aanbetalen. Maar nu ik dit lees denk ik dat er een uiterste datum in het contract moet, ofzo, iets waardoor je in zo’n situatie het veulen niet oneindig lang vast moet houden. Ik heb er iets in staan van op een bepaalde datum (als veulen 6 maanden is) moet het volledige bedrag betaald zijn als veulen niet opgehaald is, anders vervalt het contract en kan ik ‘m aan een ander verkopen.

Als ik het zo lees vraag ik me af of ze in het ziekenhuis ligt ofzo? Als er niks gelezen word ook?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:54

Ik zou inderdaad een uiterste datum in het contract zetten. Dat heb ik ook al gedaan en zo heb ik ook al gekocht.
Je kan op voorhand wel weten tot wanneer een veulen maximum kan blijven. Dat ze hem uiterlijk die datum komen halen. Door een goede reden later ophalen maar nog wel willen kopen, kan je dat er ook in opnemen dat dit per situatie besproken kan worden, maar dat het veulen dan volledig betaald moet zijn voor de uiterlijke datum en verkocht, en er stalgeld betaald moet worden. En dat in andere gevallen je na bvb 2 weken na de datum het voorschot inhoudt en vrij bent om verder te verkopen.

Want ookal hou je je voorschot, je hebt maanden uitegegaan van verkoop en miet dan plots andere kopers gaan zoeken wat ook niet altijd evident is.

Ik volg jullie nog trouw. Ik heb de ellende van het afgelopen jaar al een beetje achter me kunnen laten. De schrik zal er blijven inzitten, maar het is niet anders en we gaan verder.
Het drachtig raken ging niet zo vlot. Uiteindelijk heb ik 5 van de 8 combinaties drachtig. 2 hebben hun nooit willen laten dekken met een veulen aan de voet en 1 dacht ik dat ze drachtig was, maar blijkbaar dus niet. Was wel een nieuwe DA en die was duidelijk nog niet zo goed. Maar ik denk ook niet dat ze een vrucht van bijna 70 dagen had kunnen missen toch? Ik heb haar verder niet meer hengstig gezien. Zonde, want het was een van de combinaties waar ik erg naar uitkeek. Eigenlijk juist die 3 lege merries :roll: :')

Maar ik heb het opgegeven. Met die merries zal ik dan vroeg starten volgend jaar. Uiteindelijk is dat maar een dik half jaar wachten.

Gefeliciteerd aan iedereen die zijn merries drachtig heeft.
Ik zie dat een enkeling nog aan het proberen is, succes!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:38

Wel fijn dat er in ieder geval 5 drachtig zijn Knolselder! En idd duurt niet eens zo heel lang meer tot het volgende dekseizoen weer begint. Hopen dat volgend jaar alles volgens het boekje gaat bij idereen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:44

Werken jullie allemaal met contracten? Het komende veulen is de eerste voor mij die echt voor verkoop is en ik hoop in de toekomst meer veulens te gaan verkopen. Zou iemand mij een voorbeeld van zo'n contract willen laten zien? Mag ook via pb hoor, maar dan heb ik een idee hoe ik zoiets moet opstellen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:42

Nee hoor wij werken niet met contracten.
Nog lekker ouderwets gewoon op vertrouwen. Nog nooit mis gegaan.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:01

Normaal verkoop ik ook niet met een contract.
Maar deze keer wel gedaan, omdat het veulen nog maar 1 week oud was toen hij werd verkocht.
En dacht laat ik maar ook een keer een contract opmaken en dat de koper een aanbetaling van 15 % van de verkoopwaarde betaald.
Voelt toch wel fijn omdat te doen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:09

Ik verkoop altijd met contract. Zeker als het niet direct ophalen mogelijk is.
De veulens lopen nog een paar maanden thuis dus dan is het fijn als je duidelijk afspraken maakt en op papier hebt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:14

Hier ook contract, wel Tinkers die 3 keer zo duur zijn als bedrag wat hier genoemd is. Maar vooral contract voor die nieuwe eigenaar. Helemaal paarden op stalling, dan is een koopcontract eigendoms bewijs, een paspoort niet. Die ligt vaak bij de stalhouder.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 04:49

Is het eigendom en risico dan gelijk naar koper gegaan bij het ondertekenen van het contract? Dus mocht veulen iets gaan markeren dan is DA voor koper?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 05:05

Wat Caily zegt, met de bedragen die er in om gaan wil ik niet dat het fout gaat, dus altijd met contract. Koper is in principe dan ook aansprakelijk en miet het veulen verzekeren. Als ze hier na het afspenen nog blijven sluit ik ook een stallings contract af.
Naast dat ik het fijn vind om alles precies op papier te hebben staan is het idd ook een aankoopbewijs voor de koper om paard in hun naam te zetten enzo :)
Muronia wil het contract best plaatsen/sturen maar heb je denk ik weinig aan want in het Engels en gebaseerd op Amerikaanse wet… als je googled staan er denk ik ook wel wat voorbeelden?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:34

Balko, Caily wat zetten jullie dan in zo'n contract? Libera ik denk dat er inderdaad verschillen zullen zijn met NL dus ik zou graag een NL versie zien.

Op de site van de KNHS staat wel een overzicht voor een koopovereenkomst paard, maar hoe doe je dat bij een veulen die eerst nog bij moeder blijft:

In het koopcontract vermeld je de volgende punten:

De juiste tenaamstelling van de koper en verkoper
De koopsom
Een goede beschrijving van het doel waarmee je het paard koopt en de eisen die daarbij horen. Een omschrijving als "recreatief rijden of mennen" is onvoldoende.
Het chipnummer en paspoortnummer en eventueel de behaalde sportresultaten
De ontbindende voorwaarden van de keuring.
Welke partij de keuring betaalt (koper of verkoper).
Wanneer en onder welke voorwaarden het paard wordt geleverd
Foto’s van het paard vóór de aflevering
Mogelijke proeftijd en voorwaarden van de proeftijd.
Mogelijke garanties die de verkoper geeft of opmerkingen die de verkoper over het paard doet.

Gisteravond heb ik Wainonia nog eens laten scannen. Het vocht is gelukkig toch uit haar baarmoeder gegaan en we zijn geen gekke dingen tegengekomen (ook geen dracht). Ze lijkt in ruststand te staan, waarschijnlijk toch door de regumate van mei. Geen nieuwe eitjes in aanwas. Daarom ook sinds mei niet meer hengstig gezien. Ik ben blij dat er niks ergs is, want ik maakte me een beetje zorgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:08

Wat fijn Muronia, toch een geruststelling.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:00

Vulina Ze heeft het voorschot cash gegeven dus terugstorten gaat niet :+

JennyK Kun je de paspoort aanvraag niet mee geven en dan het paspoort nasturen? Doen wij hier ook soms. In belgie is de paspoort instantie soms verschrikkelijk. Ik moet soms een half jaar wachten op een paspoort -O- Leen ( mijn partner in de fokkerij) heeft een aantal jaar geleden een trekpaard merrieveulen gekocht. In december mochten we haar toen halen. Uiteindelijk kwam het paspoort in april erna pas aan.

Libera Dat is idd een goede om een uiterste datum erin te zetten. Ik had ook het idee dat ze mss een ongeluk gehad had ofzo en ze in het ziekenhuis lag. Alleen haar gsm blijft wel opgeladen al meer als een week want berichten komen nog steeds wel aan. Dus haar man of zij moet die gsm toch opladen dan lijkt mij en zien dat er oproepen zijn. Maar misschien denk ik dan te veel door erover :o :+

Knolselder Ik heb jou verhalen dit jaar gevolgd en ooh wat vond ik het zo verschrikkelijk erg voor je (en nog steeds). Ik duim driedubbel mee dat je een zorgeloos seizoen hebt volgend jaar. Vind het wel super leuk dat je terug reageert en we weer kunnen meevolgen. Welke combinaties heb je nu gemaakt? Als die ene merrie niet hengstig wordt of toch dikker zou ik nog eens laten scannen. Hier al meegemaakt met een Tinker dat het toch gemist werd op 2-3 maanden. Verkocht als leeg en bij de nieuwe eigenaar het jaar ineens wel heel dik en ja hoor toch drachtig.
Slim idd om het zo ongeveer in een contract te zetten. Ik ga ze voor volgend jaar toch weer aanpassen na deze ervaring.

Muronia Als je mij een pb stuurt met je email dan mail ik een voorbeeld van ons contract door. Heel fijn dat alles inorde is met je merrie. Toch een hele geruststelling.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:19

Kan mijn bericht niet meer aanpassen. Maar iemand met een nederlands nr heeft net naar die vrouw gebeld en ze pakt niet op. Haar mailbox zit ook vol dus ik gok dat er meerdere mensen haar proberen te bereiken zonder succes. Dus ik ga maandag maar een aangetekende brief schrijven, dat is het laatste wat ik kan proberen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:27

Nieky wat een vreemde situatie. Het lijkt wel of ze met de Noorderzon vertrokken is, of dat er iets vreselijks gebeurd is inderdaad.

Heeft die pensionstal waar ze eerder al stond geen adresgegevens? Al is het alleen al om uit te sluiten dat er iets mis is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:42

SophievdV schreef:
Nieky wat een vreemde situatie. Het lijkt wel of ze met de Noorderzon vertrokken is, of dat er iets vreselijks gebeurd is inderdaad.

Heeft die pensionstal waar ze eerder al stond geen adresgegevens? Al is het alleen al om uit te sluiten dat er iets mis is.

Ja idd vind het heel vreemd. Adres gegevens heb ik zelf ook op het contract staan. Maar als ik google vind ik niet geen telefoon nr bij dat adres. Dus een vaste huis telefoon zal ze niet hebben. De pensionstal kende haar niet zo persoonlijk helaas dus ze wist ook niet hoe ik haar nog meer kon bereiken.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:18

Muronia fijn dat de scan geen gekke dingen liet zien! Goede geruststelling.

Ik werk niet altijd met contract. Een veulen is vaak gewoon een voorschot. Maar hangt er ook een beetje vanaf of ik de mensen ken of niet. Als ik een volwassen dier verkoop en het moet nog langer dan 2 weken blijven staan wel. Maar vaak wordt er al snel opgehaald.
Een veulen is normaal toch ook verantwoordelijkheid van de verkoper tot de opgestelde datum vind ik. Dat had je ook gehad als je hem niet verkocht had.

Nieky bedankt voor je berichtje. Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid over de koper.

Deze combinaties zijn bevestigd voor volgend jaar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laureas Gold’N Kingdom of Perignon is een silver classic champagne hengstje, dus daar hoop ik op veulens met een gouden randje :+

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:05

nieky: geen idee of je kunt verkopen met een aanvraag voor paspoort. Het zal hopelijk niet heel lang duren voor ik hem heb.

knolselder: ik ben benieuwd naar je veulentjes volgend jaar. Hopelijk gaat het soepel!

muronia: fijn dat je gerust gesteld bent nu

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:49

Jeetje die namen Knolselder, hele mond vol voor die kleintjes :')
Kom ik aan met kortste wat ik kan bedenken :+

Gave kleurtjes en hopen op hele speciale veulentjes!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:51

Hier gaat al jaren alles wat verkocht wordt met contract. Daar staat oa ook in welk bedrag er betaald is als een eventuele aanbetaling en wanneer alles voldaan moet zijn in geval van een veulen.

Dit is ook vooral zodat kopers een "bon" cq bewijs van aankoop hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:51

Nieky je kunt met de adres gegevens de politie bellen en zeggen dat je ongerust bent misschien kunnen ze checken of alles ok is?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:33

Kabayo, het voelt ook wel als redelijke uitdaging hoor, maar ja. Als ze rond dag 40 niet meer drachtig was geweest, had ik het dit jaar toch niet opnieuw geprobeerd.
Minthe is echt heel knap! <3

Welkom terug Knolselder! Gefeliciteerd met je drachtige merries en wat balen dat precies die drie waar je zo naar uitkeek, niet gelukt zijn :(:)

Muronia, ik werk ook met een contract. Vind ik zowel voor mezelf als voor de nieuwe eigenaar fijn. Ik heb hem echt net zitten aanpassen voor Blue, want hij is verkocht :) Sinds vandaag, de aanbetaling moet nog binnenkomen, maar ik vertrouw er bij haar wel op dat dat goedkomt. Nu wel twee andere meiden teleurstellen (waaronder ook de eerste die er vanaf zag, omdat ze er emotioneel nog niet aan toe was. Ze appte een week later dat ze spijt had en nu zeker wist/voelde dat ze hem echt wilde hebben. Helaas was ik toen al met nummer 2 serieus bezig en zij heeft dus vandaag laten weten dat ze hem koopt.)
Ik wil de mijne wel naar je mailen hoor.

Nieky, wat een aparte en lastige situatie. In mijn verkoopcontract heb ik het volgende staan:
Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst, te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.
Dus je kan nog een aangetekende brief sturen met een uiterste datum waarop je reactie wil en dat je anders genoodzaakt bent de koop te ontbinden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:11

Hoe doen jullie dat met merries die actief gereden worden?
Mijn Shire merrie is drachtig van haar eerste veulen en ik vroeg me gewoon af waar ik ongeveer rekening mee moet gaan houden wat betreft het rijden, we rijden 1-2x per week in de bak en voor de rest voornamelijk buitenritten van zo’n 10 km.

Hoeveel cm langere singel ik bijvoorbeeld rekening mee moet gaan houden, wat is eigenlijk “normaal” qua uitdijen voor een groot paard?