[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:26

Ik snap je molfre, normaal doe ik het ook liever niet uit handen. Het gaat hier alleen niet om mijzelf, maar 2 levens die afhankelijk zijn van o.a. mijn keuzes.

Ik sta op een stal die erg rustig is, een koeienboer als staleigenaar die zich nergens mee bemoeit en geen internet verbinding.

Dan breng ik haar liever naar een plek waar meer drachtige merries staan en iemand haar in de gaten houdt en weet waar je op moet letten. Ik mis liever de geboorte maar dat ze in goeie handen zijn, dan alles zelf doe met de risico's die ik niet herken.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:50

Ik ben het ook helemaal eens met Molfre. Falke gaat volgend jaar ook gewoon op hetzelfde dekstation bevallen als waar ze geïnsemineerd is. Dan krijgt ze een soort magneet ingenaaid in haar vulva. Als het veulen er aan komt gaan die magneten van elkaar en dan krijgt de dierenarts die daar woont alarm. Zo is er echt 100% garantie dat er altijd iemand bij is. Ik zou het mezelf nooit vergeten dat ik zelf de bevalling mis en er is iets mis gaat waardoor het veulen en/ of merrie sterft.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:21

Als jezelf niet de middelen hebt en misschien heel stuk ervaring mist zou ik dat ook zeker doen. Ik heb zelf nu zo'n 20 bevallingen gedaan denk ik, maar toch toen het dit jaar bij eentje niet zo lekker ging dan word je toch zenuwachtig. Gelukkig alles goed gekomen en tot nu toe nog geen een veulen verloren bij de bevalling. Ik heer volgend jaar 7 of misschien 8 dus weer een hoop spanning straks. Zeker als het me Harley fout durft te gaan (momenteel weer in de 39 graden..) dan wil ik er alles aan doen om zijn veulens levend en gezond ter wereld te brengen.. dat zou ik mezelf niet vergeven anders als ik niet alles eraan gedaan zou hebben. Sowieso niet maar toch beetje extra druk.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:51

Ik bedoel zeker niet te zeggen dat je een aantal maanden moet wachten en op je lauweren moet rusten :+

Ik wil alleen zeggen dat je vooral niet in paniek moet raken en je opties eens rustig moet bekijken. Naar mijn ervaring is een paard altijd het meest op zijn gemak in zijn eigen omgeving en dat zou reden voor mij zijn om hulp aan huis te zoeken.

- Een dierenarts
- Een camera
- Een birthcontrol alarm
- Eventuele andere mensen met ervaring

Ik zou zelf in de aanloop naar de bevalling toe ook graag dierenartsbegeleiding willen, maar wel in een voor het paard bekende omgeving.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:13

Ik denk dat het belangrijk is om iemand met ervaring bij de bevalling te hebben. Ook met alarm en camera, moet je wel in kunnen schatten wanneer je moet helpen.

Wij doen aan merrie begeleiding (en zitten vol voor aankomend seizoen). De meeste merries staan hier vanaf de inseminatie, anderen komen minimaal een maand voor de uitgerekende datum. Beide geeft geen problemen, ze zijn eigenlijk altijd vrijwel meteen op hun gemak.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:25

Als je niet over de juiste middelen beschikt zou ik inderdaad de geboorte/laatste loodjes uit handen geven, wel niet vlak voor de uitgerekende datum wegbrengen want die stress is niet gezond voor een hoogdrachtige merrie. :)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:15

Ik breng Falke ruim een maand voordien weg :) Ze is uitgerekend begin/ half juni, maar denk haar begin mei weg brengen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:24

Een maand van te voren is om meerdere redenen aan te raden; 1/ het afweer systeem van de merrie heeft dan genoeg tijd om anti stoffen aan te maken aan de omgeving.
2/ de begeleider kan het gewone gedrag van de merrie bekijken, zodat ze ook weten wanneer het gedrag abnormaal is.

Stress is nooit gezond voor een (drachtige) merrie. Ook niet bij 1 maand, 8 maanden of 11 maanden dracht.. Ik denk dat het vooral de omgeving is die zorgt voor stress. Zo is het bij ons op stal eigenlijk altijd rustig. Geen op en af lopende paarden/mensen, weinig veranderingen. Ze beginnen vrijwel allemaal meteen te eten..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:29

Bedankt allemaal!
Had inderdaad al gezien dat jij het ook aanbiedt Vulina, weet jij toevallig nog andere stallen die het doen?

Eerst wilde ik de merrie dan laten staan op het adres waar ze bevalt, totdat het veulen wordt afgespeend. Zo staat ze tussen andere merries met veulen. Maar zit eraan te denken om na de bevalling ze toch weer mee naar huis te nemen, heb ik alles lekker in eigen handen. Staat ze dus alleen niet met anderen meer.

Zouden jullie dit een bezwaar vinden voor het veulen?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:53

Stallen die ik ken zitten eigenlijk allemaal in deze omgeving... In principe geen probleem voor het veulen om ze op te halen, maar ik vond het toch altijd wel erg goed voor ze hoor, vriendjes van eigen leeftijd. Ze lopen hier in de wei ook echt in 2 groepen; moeders bij elkaar en veulens bij elkaar :j

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:17

Vulina schreef:
Stallen die ik ken zitten eigenlijk allemaal in deze omgeving... In principe geen probleem voor het veulen om ze op te halen, maar ik vond het toch altijd wel erg goed voor ze hoor, vriendjes van eigen leeftijd. Ze lopen hier in de wei ook echt in 2 groepen; moeders bij elkaar en veulens bij elkaar :j

Dankjewel voor het meedenken.

Je bedoelt na het afspenen? Dan gaat het veulen sowieso naar de opfok.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:29

Ik denk dat Vulina bedoeld dat je toch ziet dat veulens naar elkaar trekken en de moeders dan naar elkaar trekken.
Ik heb dit jaar voor het eerst geen maatje voor mijn veulen van eigen leeftijd en ik vind toch dat je dat merkt... ze lijken banger/afwachtender. Kan natuurlijk ook het karakter van dit veulen zijn, maar hij kan toch niet zo spelen als met leeftijdsgenootjes.... :(

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:09

O je hebt gelijk, snap nu wat ze bedoelt.. we moeten nog maar even goed beide opties doorlopen en kijken wat het handigst is. Liefst zet ik ze bij een kudde met merries en veulens, maar is niet heel praktisch en zit dan met dubbele stalling voor heel wat maanden.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:13

Hier blijft ze thuis onder camera bewaking en ik wil een geboorte alarm gaan huren. Twijfel nog een beetje wat voor soort, en ik moet even uitzoeken of ik die nu al moet gaan reserveren (en voor hoe lang dan :P)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:24

Ik heb mijn merrie inmiddels ook verhuisd.....betere faciliteiten voor nu en ook meer begeleiding richtng de bevalling en erna. Worden daar jaarlijks veulens geboren en dat geeft mij toch een beter gevoel. Niks ten nadelen van de vorige stal overigens.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:25

Falke ziet er wel goed uit, ja die kilo's kunnen ook komen omdat ze wel even op dekstation heeft gestaan maar komt wel goed weer nu.

Nog dikke knuf Kabayo

Ik zou ook dan liever je merrie ergens plaatsen dan geen maatregelen treffen.
Je moet echt alles doen wat in je macht ligt om erbij te zijn en dan kan je zelf al helpen waar nodig, nu niet alles heb je in de hand.
Maar zo heb ik mijn veulen van dit jaar kunnen draaien met da aan telefoon, zonder mij was dit niet echt goed afgelopen.

Ik heb camera, alarm en melkstrips, ik vind de melkstrips goed om het tijdstip meer te bepalen wanneer het gaat komen, op paar dagen na, het alarm om weken ervoor toch nog beetje slaap te hebben en de camera vind ik echt geweldig om mijn merrie te bestuderen en te volgen als het echt zover is.
Da staat ook altijd stand-by als het zover is maar bij alle vier de veulens gebeld naar hem en ondanks de vijf min afstand, heeft hij geenenkel zien geboren worden.
Dus dat je er zelf bij bent en je inleest is toch belangrijk vind ik, het gaat nog echt heel heel vaak mis.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:26

hier blijven de merries thuis om te bevallen, vanaf 300 dagen gaan ze 's nachts onder de camera op stal en krijgen dan dag en nacht een halsteralarm om, tot nu toe ben ik er steeds op tijd bij geweest dankzij het alarm, en de camera.... nou ja , ik ben toch een slechte slaper , ik kijk dan ook geregeld op de monitor . vorig jaar had glowy een dood veulen, helaas, maar dit veulen was niet levensvatbaar, was veel te vroeg, gestikt in mama's buik in zijn eigen navelstreng :( erg jammer

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 00:55

Hey, ik val weer een beetje binnen...

Kabayo, wat verschrikkelijk balen dat ze niet drachtig is. Zit jullie echt niet mee!

Twinklebel wat een verschil nu met toen je haar ophaalde zeg! Heb je haar nu weer dichterbij in pension staan met haar dracht?

AZ spannend nog even! Toch ook weer heel veel pech zeg!

Wat verdoven betreft is mijn ene merrie in 2015 met de 30 dagen scan gesedeerd door de DA. Was toen net op transport teruggekomen uit België en bij terugkomst op de nieuwe stal gekomen waar ze nu nog staan, daardoor niet fijn/makkelijk te scannen. Dat najaar heb ik nog een keer haar gebit laten controleren ook met wat sedatie. Was wel het advies om het direct te doen en niet te wachten tot heel laat in de dracht.
Drachtig scannen vorig jaar en dit jaar is allemaal zonder gebeurd, als het niet nodig is, is het natuurlijk wel beter.
Andere merrie heb ik nog wel een keer laten controleren vrij laat in de dracht omdat ze opeens erg schraal werd, maar die is toen ook zonder sedatie gedaan.

Pretty (toch?), wat balen dat ze het vruchtje verstoten heeft, maar wat fijn dat je die foto's met ons wilt delen.
Inderdaad heel bijzonder om het zo te vinden en interessant om te zien hoe het er dan uit ziet.

Linda, jij vindt het elk jaar ontzettend langzaam gaan geloof ik! Hahaha
Hier nog zo druk met van alles en nog wat dat ik er amper aan toe kom om er bij stil te staan eigenlijk. Even opgezocht, maar Lies zit op 65 dagen nu. Eerst hebben we tot half september iig de 2017 veulens nog om van te genieten!

Cardy, niet bekend in die omgeving. Maar als je er zelf anders niet bij denkt te kunnen zijn, zeker een slimme beslissing om een stal met begeleiding te zoeken.
Meeste bevallingen gaan goed, maar áls er iets mis gaat, wil je wel dat er iemand bij is om snel te handelen!

Hier trekken de drie veulens dit jaar wat minder naar elkaar toe trouwens. Wordt het nu wel eindelijk wat meer 3-4 maanden oud. Maar vorig jaar waren Raisa en Mabon echt bijna onafscheidelijk. Dit jaar moest Darcy maar weinig van de andere veulens hebben, hij zocht alleen andere adoptie-merrie's. De andere twee ook aardig op zichzelf.
Wel vind ik het fijn om op z'n minst twee te hebben lopen, maar je hebt het niet altijd voor het kiezen natuurlijk.

Hier wel een beetje groot nieuws :o
Afgelopen zaterdag had ik Lies en haar veulen Mr. Darcy meegenomen naar de Internationale Welsh Pony & Cob show, dit jaar in Nederland gehouden. En de buit was iets groter dan ik in m'n stoutste dromen had durven hopen :oo
Afbeelding
Mijn knappe merrie'tje is gewoon adult partbred champion en later ook overall supreme partbred champion geworden! :+:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Darcy werd ook nog eens foal champion partbred en in het overall foal championship (alle sectie) reserve kampioen!
Afbeelding
Afbeelding

Echt wat een ongelofelijke dag was dat!
Afbeelding

Hier ook te zien tussen wat voor internationaal geweld we daar liepen:
[VN] [FOTO]Welsh Pony en Cob Show in beeld
Alleen het feit al om in het overall adult championship tussen alleen maar hengsten te lopen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 06:54

Wat een geweldige prestaties Aniek, daar mag je trots op zijn!

Heb inderdaad Vien naar huis gehaald ivm haar dracht.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 07:06

Wat een super mooi resultaat Aniek! Gefeliciteerd!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:17

Wauw, gaaf Aniek! Gefeliciteerd!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:38

Wauw, Aniek wat een mooie resultaten *\o/* Gefeliciteerd!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:03

Vanaf nu ga ik weer meelezen...2 weken vakantie en je loopt hopeloos achter. Ik heb alles bijgelezen en vanaf nu ga ik het weer bijhouden en reageren.
Tooske was afgelopen maandag precies 100 dagen drachtig dus tijd voor een foto! Ze doet het gelukkig nog super en is fit.

Tineke...ik zag bij jou ook goed nieuws!!! Gefeliciteerd.

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:11

Wauw Aniek, dat is nog eens een geslaagde dag zeg :wow: gefeliciteerd!!! Je hebt ook wel gewoon prachtige paardjes <3 wat ziet ze er daar alweer afgetraind uit en hele mooie fotos ook :j daar mag je trots op zijn!

En ja klopt!! Ik vind elk jaar lang duren... ik kijk er gewoon onwijs naar uit :o :=
Nu valt het nog mee hoor, nu is mijn 2017 baby pas 3 maandjes oud, die loopt er nog wel even, en nog druk met shows/keuringen/vakantie enzovoort... maar ik weet van mezelf dat ik in die ellendige winter de tijd weer zo lang vind duren :') hihi

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:36

Proficiat Aniek!

Proficiat aan iedereen met de mijlpalen :)