[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:31

Pretty, heb je voor mij foto's van je palomino als veulen en in zomervacht op één en twee jaar? Dan kan ik vergelijken met Ti :D
Lekker bol buikje heeft ze hè? :)
Ze is heus wel te dik, maar niet alleen maar vet. Inderdaad ook zwangerbol. Ik hoop dat haar veel dikkere buik dan twee jaar gelden komt omdat het nu een merrie is.Maar ik denk dat het ook niet onmogelihj is dat ze nu dikmer is, omdat het nu pas twee jaar geleden is en de vorige keer er vijf jaar tussen zat.

Polleman, ik heb je merrie natuurlijk niet in het echt gezien, dus ik kan niet goed oordelen en de dierenarts weet het vast beter, maar ik zou me geen zorgen maken over de grootte van haar buik hoor.
Uiteraard hoop ik wel op goed nieuws voor je :)
En wat klopt er niet aan het veel bewegen van het veulen? Juist in het begin kunnen ze veel beter bewegen dan wanneer ze groter worden.

Lindy, fijn dat Amaretto minder pijn lijkt te hebben :)

En ik zie echt geen buikje bij die bonte.. Zou het door haar vlekken komen? ;)

polleman

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:42

het veulen beweegt heel veel aan de linker kant en echt uitsteken ik weet niet wat je dan ziet maar echt een bobbel, je kan normaal wel begwegingen zien maar niet een hele uitsteksel en ook soms licht het te slapen dan steekt er ook een hele bult uit aan de zijkant
filmpje staat op mijn telefoon en krijg het niet op de pc daarom ben ik ook langs de kliniek gegaan

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:54

ik hoop dat het niks ernstigs is polleman, zal mee duimen
vandaag lekker 'apekooi' met roosje gedaan
zal straks proberen filmpje te plaatsen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:59

polleman schreef:
het veulen beweegt heel veel aan de linker kant en echt uitsteken ik weet niet wat je dan ziet maar echt een bobbel, je kan normaal wel begwegingen zien maar niet een hele uitsteksel en ook soms licht het te slapen dan steekt er ook een hele bult uit aan de zijkant
filmpje staat op mijn telefoon en krijg het niet op de pc daarom ben ik ook langs de kliniek gegaan

Dat gebeurt hier ook wel vaker. Je kunt soms de hoefjes zien trappelen al of het neusje uit zien duwen. En indd of naar links of juist naar rechts uitsteken. Dan ligt het veulen meer aan 1 kant. En soms is ineens de hele buik weg, dan ligt het veulen tegen de nieren en de middenrif aan waardoor ze ineens heel slank lijken. Vanaf halverwege de dracht kun je ze normaal al behoorlijk goed voelen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:00

Kijk nog naar mijn vorige bericht op de vorige pagina, de foto van passia, kijk maar naar haar linkerkant, de vorm van haar buik daar, voor ons is dat rechts trouwens ;)
en haar andere kant, daar zie je een rare deuk zitten. Het veulen ligt dwars op die foto.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:06

ik zou me ook ongerust maken, dus helemaal niet verkeerd om ff te overleggen met de DA, maar denk dat je je niet echt druk hoeft te maken (althans dat hoop ik voor je)

hier roosje:
http://www.youtube.com/watch?v=ZYn5pmR8BTE

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:10

extra check-ups zijn nooit weg nee ;) en sommige oude rotten hier weten ook nog wel hoe het was met een eerste veulen :Y) Die arme merrie van me heeft nog nooit zo vaak voor mijn geruststelling een DA gezien als in het eerste en tweede jaar :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:27

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:28

lief

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:48

Dustinlover schreef:
Leuke pony Inge.. En inderdaad een chique ding.. had je nou enig idee waardoor ze gedekt is? En kwam ze van een handelaar af of een bloedtaperij?

Volgens de vorige eigenaar door een d-pony, zegt lekker veel ;)
We gaan haar zo eens bellen bij welke handelaar ze vandaan komt, als ze dit wil zeggen, kunnen we misschien eens daarmee contact opnemen, als die haar nog kent natuurlijk.

Polleman, ze is echt behoorlijk dik , wel spannend zo, hopen dat ze geen tweelingdracht of teveel vruchtwater heeft...

SA, bij jou gaat het al snel, heb natuurlijk niet het hele topic gelezen, maar een aantal van je merries's zi vroeg uitgerekend, is dit bewust? Ik ben nog een redelijke leek erin maar al wat ik weet is dat de ideale tijd voorjaar/zomer is?

Lindy, sneu voor Ameretto , gelukkig knapt hij al wat op.

Tooske, echt leuk zo naar je veulentje kunnen kijken :D

En verder nog mooie bolle buikjes gezien :D

Hier gaat het erg goed. eigenlijk, Pasja is erg lief en nu al enorm gek op mijn ruin, straks gaan we ze op de weide laten, ben benieuwd.
De andere twee stonden normaal gezien 24/7 buiten maar dit hebben we nu aangepast op Pasja, ze gaan nu gewoon s'nachts binnen.
Top en Seren samen in de schuilstal plus paddock en Pasja in een grote stal, beter nu gewend maken dan dat we dat straks ineens moeten doen.

Wat doen jullie trouwens met dekens?
Mijn ruin laat. ik zonder deken , hooguit als het te slecht wordt een regendeken, Seren krijgt wel een deken op maar dat is vooral omdat ze al ouder is en echt wel moeite heeft met zich wam te houden.
Maar Pasja zit nog in een enorm dun vachtje, vraag me af of ze nog voldoende vacht aanmaakt om zonder deken te laten, zeker aangezien het van de week minder dan 10 graden wordt..
dus ja beetje moeilijk wat ermee te doen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:55

Inge: Het ging mij erom omdat ze een D pony is.. Bij bloedtapperijen worden merries constant gedekt en word er een bepaalde tijd bloed van getrokken en daarna worden ze vaak verkocht. Als ze bijvoorbeeld bij vd rakt vandaan komen staat er ergens in het paspoort een nummertje geschreven.

Ben benieuwd wat je vind :)

Polleman vind de buik ook nog niet echt zorgwekkend.. Maar extra controle kan geen kwaad.. Weet nog wel toen het bij fab mis was gegaan de 1e x hoe stresskip ik was bij haar volgende dracht 2 jaar later.. Menn heb haar wel 4x laten opvoelen omdat ik dacht aahhhh iets klopt er niet en vanaf 285 dagen(daarop was het eerste veulen geboren) zat ik mezelf helemaal op te vreten.. Dit jaar werd iedereen gek van mij dus ben blij dat ze voor volgend jaar leeg is :P Met die mini's ben ik toch iets rustiger(nog wel erg, maar toch fab is echt mijn kindje haha :P )

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:23

_Inge schreef:
SA, bij jou gaat het al snel, heb natuurlijk niet het hele topic gelezen, maar een aantal van je merries's zi vroeg uitgerekend, is dit bewust? Ik ben nog een redelijke leek erin maar al wat ik weet is dat de ideale tijd voorjaar/zomer is?

We spenen af tussen 8 en 12 maanden leeftijd. Net voor de winter of pas in het voorjaar, maar nooit in de winter (kouder dan +/- +7 graden) als het te voorkomen is ivm de terugslag en vatbaarheid van net afgespeende veulens (vorig jaar dus net een paar weken voor het koud werdt rond kerst). Dus reken maar uit...

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:34

apenkooi mooi zo springen en een goed ide met stro balen!
shamalarabs ik ga je link bekijken,

ik ben gewoon heel bang sorry heb 2 merries en 2 veulens verloren,
dus heb ook zo iets extra check up kan geen kwaat en ook mooi om mee te maken

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:49

polleman schreef:
apenkooi mooi zo springen en een goed ide met stro balen!
shamalarabs ik ga je link bekijken,

ik ben gewoon heel bang sorry heb 2 merries en 2 veulens verloren,
dus heb ook zo iets extra check up kan geen kwaat en ook mooi om mee te maken

Dat is ook heel erg vervelend en begrijpelijk ook dat je erg bang bent. Ik heb heel wat pittige momenten gehad waarbij het gruwelijk mis had kunnen gaan en soms door het oog van de naald maar gelukkig tot nu toe alle 27x alles gezond en wel :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:02

ja ik denk dat iedereen zon periode mee maakt,

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:19

polleman, je zal veel meer rust hebben als je inderdaad een extra checkt doet. Gewoon doen als jij je daar beter bij voelt. Zou ik ook doen als ik me zorgen maak!

Wanneer weet je meer?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:21

en het kan geen kwaat voor het veulen want is via buiten kant dus hoef niet op te voelen niks,
ze bellen mij als ze weten wanneer die dierenarts kan die met verlof is,

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:32

ShamalArabs schreef:
We spenen af tussen 8 en 12 maanden leeftijd. Net voor de winter of pas in het voorjaar, maar nooit in de winter (kouder dan +/- +7 graden) als het te voorkomen is ivm de terugslag en vatbaarheid van net afgespeende veulens (vorig jaar dus net een paar weken voor het koud werdt rond kerst). Dus reken maar uit...

Ok , thnx voor de uitleg , was vooral nieuwschierig, ben echt een leek erin eigenlijk dus is zo net maar wat ik opgevangen had :D .

Dustinlover, we hebben gebeld en contact gehad met de handelaar, die echt eerst niks kwijt wilde ;) maar even een l*l verhaaltje opgehangen dat de vorige eigenaaresse een muts was en hij heeft toch wa gezegd.
Ze komt inderdaad van een bloedtaperij in Nederland, volgens hem zaten er meerdere in Nederland en hij wilde de naam niet kwijt, ze zou door een New forest gedekt zijn en de dekdatum zou in haar paspoort staan wat niet zo is...
Verder wilde hij eigenlijk niks kwijt, hij wilde zelfs zijn naam niet zeggen, volgens dat vrouwtje heette hij Jan van Gloerk.
Ze heeft overigens een Duits paspoort, is dat niet vreemd? en geboortedatum staat op 01-01-2005 ook zo vaag..

We hebben ze daarnet even samen in de weide gezet, ging eigenlijk super goed, nu staan ze wel terug op stal .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:32

Polleman, in wat voor conditie is de merrie? Eentje die flink getraind wordt, dus flinke buikspieren heeft en geen grammetje vet, is niet te vergelijken met een merrie die weinig werkt en rijk in conditie is.
Zo van de foto's lijkt jouw merrie ook stevig op plekken waar geen veulen zit (schouder/boeg bv) :o
Een paar jaar geleden had ik hier een oudere fokmerrie die ieder jaar een veulen kreeg en nooit wat hoefde te doen. Die zag er altijd uit of ze ieder moment kon bevallen. Tot ze drachtig was én getraind werd, toen heb ik tot 9 maanden getwijfeld of er wel een veulen in zat :+
Nu ook met Isis, laatst voor de zekerheid laten scannen omdat je haar echt niet over de 200 dagen dracht zou geven. Puur door bespiering.
Dus een stevige merrie die niet getraind wordt, dan zou ik me niet zo'n zorgen maken als die al vroeg buikig is...

En beweging van het veulen? Ik had er hier vorig jaar eentje die voor het eerst drachtig was en volgens mij de laatste 5 maanden van de dracht bont en blauw was van binnen:

Af en toe was ze ook wanhopig, rollen en tegen de muur aan laten vallen, alles om dat monster te laten stoppen. En toen het geboren was, was het ook echt een ADHD storm in de wei. Nog steeds trouwens :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:50

Inge weet je zeker dat er nergens iets geschreven staat in het paspoort.. Als ze door een NF gedekt zou zijn dan zou het van van de rakt af kunnen kopen dat is een bloedtaperij maar hier staan ook goedgekeurde NF hengsten zoals oosterbroek francois en Kantjes Ronaldo komt er vandaan Dus ook een grote fokkerij :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:23

marijer bedankt voor je uitleg je zo gaat mijn veulen ook de hele dag te keer en hij blijft ook gewoon liggen zo als die van jou meteen weer terug gaat,
ze is altijd al breed geweest in haar schouder en nek,
toen ze 4 was had ze kwa schouder breedte al 205 nodig en was pas 161,
en is toen in half jaar 9 cm gegroeid maar nooit echt een dikke buik gehad,
altijd kon je de ribben zien niet dik te krijgen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:39

polleman schreef:
en het kan geen kwaat voor het veulen want is via buiten kant dus hoef niet op te voelen niks,
ze bellen mij als ze weten wanneer die dierenarts kan die met verlof is,

Mijn dierenarts heeft me gisteren verteld dat scannen geen kwaad kan ook niet met op voelen van binnen.
Alleen op het eind schijnt het de bevalling op te kunnen wekken maar dat heeft ze bij merries die over tijd waren geprobeerd maar zelfs dat hielp niet.
Ik dacht ook altijd dat het een risico was maar dat valt dus mee net of er een drol voorbij komt zei ze..

Keertje controle kan zeker geen kwaad dan weet je het maar toch?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:47

DL, Nee er staat echt niks ingeschreven, zie wel dat er en sticktertje afgeprutst is.
Zal anders morgen eens bellen naar v/d Rakt, misschien weten die meer, heb wel haar levensnummer en chipnummer.
Maar zijn er echt meerdere bloedtaperijen zoals die man zei?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:50

Tooske, er is niet veel risico voor het veulen maar wel voor de merrie.
Merrie's die rustig blijven lopen weinig risico, maar merrie's die onrustig zijn lopen het risico op een gescheurde darm.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:53

Daar zei mijn dierenarts niks over want heb het speciaal gevraagd omdat Utica eigenlijk niet meer hoefde maar ik het toch graag wilde voor de zekerheid. Nu staat mijn merrie wel fijn stil dus misschien heeft ze het daarom niet genoemd.