[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:19

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:38

marjoleinft schreef:
hoi,

mijn merrie is morgen 3 maanden drachtig.
maar het lijkt er op of ze nog maar een maandje moet.
hebben alle merries dit dat ze zo snel een buikje krijgen als ze drachtig zijn?

haha dat vraag ik me dus ook af, of zou het toch door het goede leven komen!

Kappiegirl wat een akelig verhaal zeg! Hopelijk komt de merrie er iets beter vanaf dan die uit de link van marrlinde, heb dat beetje gevolgd echt zo sneu voor dat beestje!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:39

kappiegirl schreef:
pff vandaag een nare ervaring opgedaan.
Pony van de buurvrouw was erg hengstig dus de hengst was langs geweest en dat ging er op zijn zachts gezegt hard aan toe.
Eerst toonde de hengst helemaal geen intresse in haar terwijl ze zo ongeveer zijn neus vol pieste en dan ook echt 'jus de orange pies' toen we ze even los hadden gelaten en ze even waren wezen rond snuffelen kwamen ze elkaar weer tegen toen toonde hij wat meer intresse en heeft hij haar na rustig benaderen netjes gedekt. Toen wilde we de merrie pakken en dat liet hij eerst niet echt toe tussen ons in gaan staan en snuiven dus de eigenaar van de hengst zeg ach niets aan de hand pak de merrie maar. Als een hengst (hoe klein dan ook) zo staat te blazen en te snuiven dan vertrouw ik het niet zo best maar goed hij kent zijn beestje het beste denk je dan.
Na dat hij 3x probeerde aan te vallen heb ik hem toch maar eens een lel gegeven met het touw en toen was er niets meer aan de hand.
Dus ik pak de merrie en toen sloegen de stoppen door, hij liet me niet de merrie mee nemen maar slachte haar zowat af. Hij beet haar in haar manen kam en drukte haar tegen de grond en trok haar de hele paddock door en onder het rennen hield hij haar maar vast en liet haar met geen mogelijkheid los. Als ze los was kwam ze heel hard op ons afgerend en stoof hij er weer voor en pakte haar vervolgend weer beet waar hij maar kon en het leek wel of hij haar echt wilde pijn doen zo reageerde hij.
Toen hij haar weer tepakken had heb ik een zweep gepakt en heb hem er letterlijk vanaf geslagen (normaal ben ik niet zo maar dit was echt zielig gewoon) en de eigenaar van de hengst maar zeggen wat doet hij nou dit doet hij anders nooit hij lijkt wel vals...
Ja zo leek het ook echt want toen ik de merrie weer vast had en het touw had gegeven aan de eigenaar van de merrie konde ze haar uit de paddock halen en heb ik maar de hengst tegen gehouden hij had wel wat meer respect voor me met die zweep in mijn hand. De eigenaar van de hengst vroeg of we hem nog een aantal dagen wilde houden om haar nog eens te dekken dus daar heb ik voor de eigenaar van de merrie maar even geantwoord dat ze dat niet wil. (hij zou bij mij op stal komen voor die paar dagen en dan zouden we ze elke dag even een uurtje samen laten zodat hij kon dekken) en zo'n hengst wil ik niet op stal hebben wie weet wat er met hem is gebeurd dat hij zo door sloeg, de merrie heeft hem niet geslagen die was zo gewilleg dat ze steeds met haar kont voor hem ging staan als hij eraan kwam.
Hij heeft haar 1x gedekt ik hoop dat het genoeg was maar hij komt niet weer terug op mijn erf.
Sorry voor het lange verhaal maar moest het effe kwijt, het was echt heel zielig en hoop dat ze er niets schadelijks aan overhoud al is het nieteens mijn eigen pony het heeft me heel erg aan getrokken. Ze zit onder de bijtwonden.

Met mijn eigen merrie gaat het gelukkig heel goed Juwel krijgt een beetje een buikje in het flank zeg maar en O'marisa is vandaag geloof ik weer geincemineerd dat zal dan wel 1 van de laatste keren zijn deze hengstigheid en kan ik gaan aftellen tot over 16 dagen om te scannen.

Nou groot gelijk!

Zulke hengsten zijn niets anders dan gevaarlijk :\
Arme merrie (en jij natuurlijk, zul je geschrokken zijn!)

Hengsten zijn soms rare dieren :j

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:40

Hengsten of mannen in het algemeen ;)

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:46

_O- _O-

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:03

hengsten moeten goed opgevoed zijn, ik vind dat een onopgevoede hengst eigenlijk niet eens goedgekeurd mag worden voor hij wel opgevoed is.. dat is toch levensgevaarlijk, en dit is dan nog een pony, laat staan als je een paardenhengst hebt...

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:35

Vandaag wordt mijn merrie weer opnieuw gescand. Bij 40 dagen drachtig maar nu twijfelen we. Ze heeft slijm verloren en haar gedrag is veranderd. Ook heeft ze deze week van die hengstigheidpiesjes laten zien. Hopelijk is ze nog drachtig. We weten het vanmiddag.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:37

dat zou wel balen zijn...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:52

Merken jullie veel in het gedrag, dat ze anders zijn?
Ik weet bij Tal niet of het door drachtig zijn komt of gewoon dat ze nu een hele kudde te baas is, maar ze is behoorlijk de bitch/koninging aan het uithangen! Naar mensen toe uit zich dat tot nu toe alleen in het niet direct willen laden dus daar kan ik nog mee leven :D

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:55

ja ik heb het gelezen van die merrie die is echt mega afgetuigt ik had het gelezen en dat was alweer een poosje terug inderdaad.

De eigenaar van de hengst heeft vanmorgen vroeg gebeld hoe het met de merrie is en of er dierenartskosten verhaald gaan worden op hem, ik heb gezegt dat we zo ie zo de dierenarts laten komen om haar te laten na kijken en hij wilde graag mee betalen in de koste, dat vind ik heel nobel van de man en hij vroeg of hij vrijdag nog moest langs komen om hem nog maals te laten dekken aan de hand met een muilkorf om maar we hebben bedankt als het niet op de gezonde manier kan dan liever niet. De hengst word vrijdag geruint en daarna word hij beleerd voor de kar. Anders zou hij dit jaar worden aangeboden voor de keuring maar hij wil niet dat deze hengst nog een merrie dekt.
Moet ik wel zeggen dat ik dit echt heel goed vind van de beste man hij zegt als een hengst dit 1x doet dan kun je verwachten dat hij dit vaker zal doen en mocht hij goed gekeurd worden dan zit dit karakter erin en dat gaat er niet uit over het algemeen.

We hopen dat deze dekking gelukt is dan komt er nog wel een mooi veulentje want het was een schitterende hengst en de combi was een leuk experimend. De merrie is Fewspot en de hengst een koffievos met witte manen. Dus wat eruit zou kunnen komen zal zeker zijn van een appart kleurtje.

dianalamboo succes ik duim met je mee dat je merrie nog wel drachtig is.

dank jullie wel nog voor jullie lieve woorden

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:14

Allemaal bedankt voor de felicitaties!

kappiegirl: wat een achterlijk gedrag zeg van die hengst! Gelukkig reageert deze hengstenhouder goed en laat ie hem ruinen!

dianalamboo: duimen dat alles nog goed is!

mabon: ja alle 3 zijn nu drachtig, worden weer aparte kleurtjes volgend jaar!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:19

Zo dat is zeker netjes van de man zeg, wel even een ander verhaal dan uit dat andere topic. Hoe is het met de merrie?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:22

kappiegirl, kan die hengst niet voordat hij geruint wordt nog wat buisjes vullen, dan kan je nog insemineren als het niet is gelukt :P

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:22

zo kappiegirl idd schoot hier ook meteen dat ene topic door mijn hoofd
wat zul je geschrokken zijn
vind wel dat de eigenaar erg netjes handeld!
hopelijk was het ene kwakkie van de hengst genoeg! ;)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:27

marllinde als het met dit ene kwakkie is gelukt dan zei het zo maar als het niet is gelukt zoeken we een hengst met een goed en bewezen karakter voor deze merrie bij een al bekende fokker ofzo. Dus als iemand nog een goede dekhengst shetlander of A-pony weet in Groningen dan houden wij ons aanbevolen haha.
Nee dit karacter wil je liever niet door fokken.
Shetlanders vullen ook naar mijn idee geen buisjes volgens mij maar kan het mis hebben natuurlijk...
maar inderdaad ik kan niet anders zeggen dan dat deze man echt een hele goed paardenmens is anders had hij nooit gebeld en nooit gezegt dat hij word geruint denk ik.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:30

tja, dat is een gok wat het karakter betreft... maar andere hengst is dan idd wel beter... :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:33

Nou ook ik moest meteen aan dat topic denken over die
hengst die die merrie zo toegetakeld heeft zeg :(:)
Hopen dat de merrie drachtig is en hier geen trauma aan over
gehouden heeft. Maar wel een dikke pluim voor de eigenaar van de
hengst dat hij het dier laat ruinen en verder ellende wil voorkomen +:)+

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:33

idd, eens een hengstenhouder die aan de toestand van de beestjes denkt ipv alleen aan het geld...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:37

Nou idd Marlinde, die man mag echt een hele dikke pluim krijgen wat mij betreft. Ook dat
hij heel netjes belt om te vragen hoe het met de merrie is en dat hij mee wil betalen in de
eventuele dierenartskosten en dat hij eventueel nog wil komen en de hengst dan wil muilkorfen,
ja echt een supervent hoor :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:04

zeker :j

afgelopen weekend met de kleinste op de keuring, hengstenhouder die de hengst had staan en waar ze dus 3x gedekt is, heeft niks gezegd of gekeken naar het veulen, dat vind ik ook zo raar... :n beetje interesse voor je klanten, ook al is het veulen lelijk ofzo, de eigenaar is er toch blij mee.. :P

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:11

marrlinde somige hengstenhouders zijn echt zo en dan voel je toch wel klote...

ik heb het mee gemaakt op de keuring hij vond mijn veulen niets en toen de keuring begon en ik een 1a premie kreeg toen deed hij weer normaal...maar dit jaar 8 aug na de keuring hij zei je veulen is te klein en hij zei ik zou niet na de keuring gaan maar ik ga echt wel want ik ben trots om mijn veulen...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:11

Dat is ook jammer marlinde, jouw hengstenhouder gaat het duidelijk meer om het
geld lijkt het. Beetje interesse in je klanten is toch niet veel gevraagd zou je zeggen :(:)

Edit: gelijk heb je Kitzbi, gewoon gaan, misschien is het wel gewoon jaloezie en is hij
bang dat zijn eigen veulens geen kans maken op de keuring?

Ach geen enkel veulen is lelijk toch, zijn allemaal even vertederend vind ik zelf.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:19

idd.. hengstenhouders zijn net zogoed mensen, echt niet beter omdat hij toevallig die hengst had.. dan kan je toch ook verwachten dat een ander een beter veulen heeft dan jij, nou wees blij voor ze, hij is een andere keer wel weer aan de beurt toch? :)

En kitzbi, gewoon doen hoor! jij bent trots op je veulen (zoals de meeste mensen op hun veulen) en dan moet die hengsten houder maar thuisblijven als ie er niet tegenkan :P

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:23

ja juist ik heb bij kitzbi nu 3 hengstveulens gehad en nando 2007 kreeg een 1a en werd 3e van zowat 60 veulens
noah kreeg een 2a premie en werd 3e..
stauris moet 8 aug en ben echt benieuwd..

dus vindt het dat ik het nog best goed doe met mijn veulens en win dus ook van de topfokkers...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:23

Fijn dat die eigenaar zich zo opstelt. Dit was natuurlijk ook niet wat hij in gedachte had toen hij de hengst liet dekken.

Sperma afnemen en invriezen is niet iets wat je zomaar even doet en in een paar dagen kunt doen. Er moet eerst een CEM test worden gedaan, wordt dit niet gedaan loopt een KI station risico met de licentie, dus ook voor een eenmalig iets moet dat gebeuren. Daarna moet gekeken worden welk verdunningsmiddel geschikt is voor het sperma. Tijdrovend, en kostbaar.