[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:28

Twinklebel schreef:
Vraagje, hier op stal komt in september de paardentandarts. Deze vijlt de paarden gesedeert. Kan dit gewoon of beter een jaartje overslaan?

In hoeverre is een sedatie slecht voor een drachtige merrie?

Mijn merrie moet eerdaags geopereerd worden en de narcose schijnt niet schadelijk te zijn voor het vruchtje. Maar ga nu twijfelen door deze vraag...

LinSa

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:33

Mijn dierenarts zei zo min mogelijk sederen en narcose etc ook zoveel mogelijk vermijden. De sterkste wormenkuur (ivermectine?) mag ze ook niet tijdens de dracht.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 00:00

Kobayo, wat ongelovelijk naar zeg. Het was je zo gegunt.

Sedatie kan gewoon. Mijn dierenarts zegt dat dit gewoon kan. Merrie is nu ivm rontgenfoto's gesedeert geweest en vorige dracht gewoon meg de tanden. Nog geen problemen ondervonden.
Wel even aangeven dat ze drachtig is natuurlijk, neem aan dat je arts dan zelf wel aan geeft hoe en wat.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:10

Sedatie is inderdaad geen probleem. Vaak doet men het het liefst niet heel vroeg in de dracht, maar ook dat kan mocht het nodig zijn. Denk maar aan merries die gesedeerd worden voor het scannen..

Ontwormen mag gewoon. Ivermectine mag je zelfs aan 10 dagen oude veulens geven LinSa ;) Ik gebruik liever moxidectine om ook de ingekapselde larven/eitjes te pakken. Ivermectine gebruik ik alleen voor veulens. Het is trouwens juist mega belangrijk je merrie goed te ontwormen, scheelt je veel voer (en ellende).

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:58

jeetje wat gaan jullie weer hard, dat hou ik inderdaad niet bij !

Neonlight schreef:
Bonnie, leuk, nog een Cassanova veulen! Jouw merrie is een paard begrijp ik (in je profiel gespiekt)?

Nouja paard, dat valt ook wel weer mee :p ze is 1.58 ingemeten op de stamboekopname. Inmiddels wel wat voller geworden dus ik denk dat ze nu de 1.60 net haalt

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:00

Als alles goed gaat is mevrouw vandaag een maand drachtig. Heb zelfs het idee dat ze wat afgevallen is, wat ook wel mocht eigenlijk :=
Verder was ze vandaag echt heerlijk om mee te werken. Als het zo verder blijft gaan laat ik haar ieder jaar dekken :D . Normaal als ze hengstig is, is er geen land mee te bezeilen. Vandaag eerst wat grondwerk gedaan, maar door de vliegen was dat geen succes. Dan er maar op. En ondanks dat ik er sinds maart niet meer mee gereden had was het opstappen en wegrijden. Wel nog steeds met de nodige koppigheid van altijd :D

De fotootjes van vandaag
Afbeelding

Afbeelding

En haar nieuw touwhalsterje showen

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:25

Kabayo, wat naar zeg, het was je zo gegund :(:)

Hier verdoven de dierenartsen ook niet tijdens de dracht.
Vorig jaar gehad met Aziza, doodziek op ongeveer 10 maanden dracht, bleek uiteindelijk aan haar gebit te liggen (en ja, er kwam minimaal jaarlijks een tandarts bij |o ), maar de DA wilde haar niet verdoven vanwege de dracht. Uiteindelijk heeft hij toen het gebit compleet gereinigd, dat ging gelukkig bij Aziza heel goed zonder verdoving. 2 weken nadat ze bevallen is, is ze toen behandeld aan haar gebit, onder verdoving.

Murosch, wat een leuk stel zeg, leuk dat ze zo fanatiek bezig is met Suzie.

Twinklebel, ze ziet er top uit!

femskie, welkom! Leuke combi!
Mijn eerste pony was ook een shabrakbonte Appaloosa, leuk om er hier ook eens één voorbij te zien komen.

Carmuh, gefeliciteerd met de dracht!

JoSav schreef:
AZ, ik duim voor succes. Kan me voorstellen dat je het niet meer weet als dit niet de oplossing gaat zijn, maar het is nu toch weer even afwachten. De rest zie je dan wel weer. Heb je een andere merrie wel drachtig of is begrijpend lezen voor mij heden ochtend een te grote uitdaging? :o

Nee, helaas is mijn andere merrie ook nog steeds niet drachtig -O-
Ze werd steeds in het weekend hengstig, en aangezien ze op hengstig spuiten niet reageert, besloten om haar na de laatste hengstigheid op de Regumate te zetten, zodat ze buiten het weekend hengstig zou worden, maar nu wordt ze helemaal niet meer hengstig tot nu toe |(

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:08

Ik lees nog wel mee, maar ben momenteel niet thuis en erg druk...
Hier ook een merrie die niet hengstig wordt. Of ze is drachtig en de Da heeft het niet gezien, of ze wil gewoon niet hengstig worden met een veulen aan de voet.....De enige keer dat ze gedekt is, is na het hengstig spuiten. En ook daar vraag ik me af of ze wel reageerde op de spuit of toch zelf hengstig werd.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:43

He wat jammer AM_horses, hopelijk wordt ze van de laatste kans toch nog drachtig.

Spannend Al_Zawraa, duimen draaien hier voor je.

He wat naar Kabayo :(

Leuke stippels femskie, zowel papa als mama :)

Hey wat leuk dat het toch nog gelukt is Carmuh!

Wat een leuke foto's van Suzie met verzorgstertje!

Wat een verschil Twinklebel!

Leuke foto's Sjintoo, en super fijn dat ze zo lief was (en toch nog wel haar koppige zelf :P)

Khaleesi was gister 30 dagen drachtig, daar moest natuurlijk even een foto van gemaakt worden :P
Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:48

Draakje: dan zitten onze merries ongeveer gelijk. Heb je ook een volgtopic of ga je er nog eentje aanmaken?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:08

Misschien wel een leuk idee om te doen, ga ik een keer rustig voor zitten :D

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:18

Draakje....wat een knapperd!

Sjintooo...Wat fijn dat het rijden zo goed ging.

W.b.t de tandarts......vind het zelf gewoon spannend om te sederen, bang dat het toch invloed heeft. Zal het even met de dierenarts overleggen aangezien het nu 2 jaar geleden is dat ze is geweest i.v.m dracht vorig jaar en het nu moeilijk drachtig worden. Met rijden hadden we wat last met de rechterteugel waar ze tegenin komt en wild dan toch graag pijn in de mond uitsluiten eigenlijk. Laat haar nu nog 2 weken met rust tot we de 30 dagen scan hebben gehad en wil dr dan weer oppakken.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:20

XPenny: ik heb een heel lief kennisje die de berekening heeft gemaakt. Zij heeft een speciale interesse in kleurengenetica en bij appaloosa's is dat nog net ietsje lastiger maar zij vindt dat prachtig!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:33

Stal_HD niet fijn die onzekerheid, hopen dat ze toch gewoon (stiekem) drachtig is :(:)

AZ. Wat een pech heb je met je merries. Ik duim dat het dit seizoen toch nog lukt met beide merries.

Sjintoo. Fijn dat ze nu zo braaf is. Wat zwangerschaphormonen wel niet allemaal doen :+

Sederen kan naar mijn weten wel. Maar als het niet hoeft zal dat altijd beter zijn.

Gisteren is Wild Thing weer geïnsimineerd met vers sperma. Ze was nu wel duidelijker hengstig als 2 dagen terug. Het is weer afwachten...

Tot wanneer gaan jullie door met dekken? Ik neem aan dat de hengsten ook niet heel lang meer beschikbaar zijn? (Die van ons Tot 1 september)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:20

Als mijn merrie nu niet drachtig is, dan stop ik. Dan proberen we volgend jaar pas weer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:37

Ik moest nog een gustverklaring hebben, dus was nog één keer met mijn merrie naar de kliniek gegaan. Andere arts erbij. Die zegt: hadden jullie er wel rekening mee gehouden dat de merrie lucht zuigt van achteren?
-O- Nee... Met scannen en insemineren juist niet gemerkt. Heb ik expliciet gevraagd. Er zat toch duidelijk lucht volgens deze arts, hoewel het er van de buitenkant strak uitzag.

Fijn... Had ik deze info eerder gehad, dan had ik haar dicht laten zetten. Ik heb nu het stomme gevoel dat ik dus redelijk zinloos bezig ben geweest en inmiddels is het te laat om wat te proberen.
Het is wel een mogelijke verklaring voor het niet drachtig worden ondanks perfecte hengstigheid en schone baarmoeder (twee keer getest).

Omdat de merrie net begint in de sport en het gunstig is om haar eerst even door te rijden, is het voor de planning mooi dat ze nu niet drachtig is, maar ze is al 10 en ik had natuurlijk ook graag een veulen gehad.

Ik lees dat het voor enkele bokkers nog spannend is of er volgend jaar een veulen komt. Ik duim voor jullie!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:40

Toch nog een hoop met minder leuk nieuws :(

Marley is vandaag 100 dagen. Gaat toch snel hoor! Ze had wel geen zin in de foto haha
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:57

Camille zit vandaag precies op 100 dagen

Afbeelding

Glowy zit op 124 dagen

Afbeelding

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:21

De moeder van mijn aanstaande veulen zit nu op 42 dagen als alles goed gaat! Wat gaat de tijd snel. Als ik er ben ga ik weer eens foto's maken :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:42

Vinden jullie het echt snel gaan?
Wacht maar tot je die lange, ellendige winter door moet :+ dan lijkt het ineens allemaal een eeuwigheid te duren... (althans, dat vind ik :') )
Hier zitten ze vandaag op 65, 70 en 99 dagen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:43

haha, linda dat is wel zo, nu gaat het nog snel en in de winter lijkt er geen eind aan te komen :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:01

Het scheelt dat ik in September weer naar school ga en ik dan veel te druk ben met andere dingen. Die winter is voor mij in een oogwenk voorbij :(:)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:04

Ik vind het ook snel gaan hoor, denk alleen dat de laatste maanden lang gaan duren haha.

Vraagje.. weet iemand hier nog een goeie plek die aan begeleiding doen voor drachtige merries en bevallen?
Wordt voor ons de eerste keer en wil liever dat ze in goede en ervaren handen is. Liefst max. 45 minuten van Beverwijk of Haarlem.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:05

Ik zou haar persoonlijk niet verhuizen, maar eerder opzoek gaan naar iemand die bij je langs kan komen. Je kan natuurlijk gewoon altijd je dierenarts vragen. In principe kan je merrie het zelf, tenzij er complicaties optreden, dus ik zou vooral rustig eens gaan zoeken in je buurt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:15

Molfre, daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Je hebt het veulen er in gestopt dus je moet alles op alles zetten om het er gezond uit te krijgen. Complicaties treden te vaak op om de natuur maar zijn gang te laten gaan. Dus als je zelf niet de juiste middelen hebt (birth alarm, camera, melkstrips enzovoort) om je merrie optimaal in de gaten te houden, vind ik het heel verstandig om het uit handen te geven.
Toen ik zelf nog op 10km afstand van stal woonde, heb ik mijn merrie ook elders laten bevallen, want ik zou nooit op tijd daar kunnen zijn. En blij toe, want het was een redbag bevalling dus veulen was anders nooit levend ter wereld gekomen. (En ja natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, het is niet gezegs dat je met die hulpmiddelen het altijd levend ter wereld krijgt, dat heb ik helaas ook moeten ondervinden. Maar de kans is wel groter dat ik er bij aanwezig kan zijn...)

Natuurlijk heb ik nu ook niet de ervaring met bepaalde liggingen, daarvoor kan ik inderdaad de DA bellen. Maar ik vind zo'n bevalling uit handen geven helemaal niet zo gek. Wel zou ik zorgen dat de merrie tenminste met 300 dagen dracht daar staat. Na 300 dagen zou ik niet meer verhuizen. Ze moet immers nog de juiste antistoffen kunnen aanmaken.