[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:24

Ik heb net ook heerlijk staan knuffelen met de hengst, ongekend zo braaf. Ik ging een dekentje wisselen en uiteindelijk stond hij met zijn snuit in de deken op mijn arm te hangen terwijl ik zijn hals krabbelde en masseerde en er zat gewoon een hele kwijlplek op de deken hahahaha. Ik vind hem gewoon zó lievvvvvv. Wordt er helemaal penny van!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:41

Ik voer pepper nu 1,5 kilo ponybrokken, doet ze het goed op.
Pepper moet nu juist wat vetter worden omdat ze het anders niet red met zogen.
en ze moet komend jaar ook naar de keuring dus de reserve is hard nodig.

Aagje mag ook wat extra hebben want die staat gewoon in sportconditie en kun je heel licht de ribben van zien.
Die krijgt nu een kwart schep brokken per dag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:44

Wainonia zit nu nog op 1 1/4 kg basisbrok per dag. Daarnaast vrijwel onbeperkt ruwvoer. Tot nu toe valt ze niet in en doet ze het er goed op. Ze zit nu op 192 dagen en ik denk vanaf dag 240 overstappen op merriebrok?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:45

Urielle schreef:
Ik heb net ook heerlijk staan knuffelen met de hengst, ongekend zo braaf. Ik ging een dekentje wisselen en uiteindelijk stond hij met zijn snuit in de deken op mijn arm te hangen terwijl ik zijn hals krabbelde en masseerde en er zat gewoon een hele kwijlplek op de deken hahahaha. Ik vind hem gewoon zó lievvvvvv. Wordt er helemaal penny van!

ja identiek die zwarte pennyhengst van mij hahah, het is eigelijk zo n duts

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:48

hier krijgen ze nog een schepje cavalor ponystruco op dit moment, maar ook meer voor de lekker en omdat de zak op moet, nog een half zakje marstall compleet opvoeren en dan heb ik mijn force klaarstaan.
ah hier staan ze in goede conditie, merries hoeven niet geshowd volgend jaar, dus het kan me niet veel schelen of ze er in showconditie bijlopen of niet. en dat veulen zogen doen ze straks ook netjes op merriebrok en derg.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:52

Scheelt als je merries het goed doen.

Pepper haar veulens zijn altijd moddervet omdat
Pepper echt alles aan ze geeft.
ze word er zelf mager van en aangezien ik eigenlijk het veulen niet wil spenen voor januari 2016 moet ik nu alvast een goed begin hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:54

maar dan nog naar mijn idee kun je er nog zoveel voer instoppen, je merrie wordt er gemiddeld niet dikker van, integendeel, veulen wordt vetter.

de 3jarige merrie wordt nog afwachten hoe ze het gaat doen, die andere, tja die is niet zo dik als zonder veulen, maar ook nooit mager

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:18

Wish krijgt op dit moment nog maar 1/4 - 1/2 basisbrok. Daarnaast ongeveer een kilo Fibra en genoeg hooi en kuil erbij. Ze ziet er op dit moment nog super uit. Ik zal langerzamerhand overgaan naar wat meer biks/fibra en dan vanaf de 9e maand overstappen op merriebrok. Fairy mag van mij nog wat bijkomen. Zij krijgt 1 - 1 1/2 kilo basisbrok, 2 kilo Fibra en onbeperkt hooi/kuil. Ook bij haar zal ik vanaf de 9e maand overstappen op de merriebrok. Misschien al iets eerder omdat ik haar nog wat dikker wil hebben. Vanaf wanneer beginnen jullie met de merriebrok?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:49

Staan jullie paarden allemaal weer op stal?

Ik ben in de zeer luxe positie dat ik nu nog steeds méér dan genoeg gras heb, en alles nog op het gras loopt. Het weiland is verbonden met de paddock's, en van daaruit kunnen ze de schuilstallen in (ideaal systeem!).
De 3 veulentjes krijgen 2x daags veulenbrokjes erbij.
De volwassen paarden een pavo-summerfit-koek, ook de fokmerrie krijgt enkel nog maar dat. Wanneer het gras op is en de laatste maanden van de dracht in gaan krijgt ze wel merriebrok, maar nu doet ze het hier nog prima op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:00

ik heb thuis zat gras hoor nog, maar helaas ook wel esdoorns, dit weekend maar harken. De wei van mijn d-pony en hengst was op (en ook jonge esdoorntjes langs), ik heb wel nog 2 jaarlingmerries buiten lopen, die kunnen nog wel even, zolang het maar droog blijft want het is en blijft kleigrond en dat lopen ze zo kapot. de rest komt wel gewoon buiten in de paddock.Ik heb een tijdje terug zo n palletbox kunnen overkopen van iemand waar ik overdag in voer, heel fijn dit

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:20

Hier staan ze sowieso buiten, niet altijd op weide maar wel paddock, vind het niet leuk om ze op stal te houden.

Moeten wel iets gaan doen aan de paddocks volgend jaar, zijn nu bijna allemaal modder :( dus staan ze overdag op weide nu er nog gras is. Volgend jaar draineren

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:22

Waar mijn merrie nu staat staan ze overdag nog op het land.
Wat nu met het veulen nog aan de voet wel prettig is ook.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:38

Mijn merrie stond nog dag en nacht buiten maar merkte dat ze niet genoeg uit het gras haalde en dat ze ook minder energiek werd. Als ik haar even naar stal haalde ging ze direct liggen en slapen. Die staat dus weer snachts op stal. En ze krijgt nu ook extra eten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:45

Luna2006 waar laat jij je merrie veulenen? Op stal of buiten?

ik heb een beetje hetzelfde principe. Wanneer het weer het toelaat staan ze overdag op de wei en wanneer niet, staan ze in de paddock, ook s nachts. We hebben wel stallen, dus als het echt ijskoud of vies weer wordt, komen ze wel op stal voor de nacht straks, maar zolang het niet nodig is, liever niet.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:47

Khaleesi staat het hele jaar rond op de wei met een schuilstal :j ze krijgt wel onbeperkt hooi en ook 1x per dag merriebrok :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:21

mijne staan altijd, winter en zomer s'nachts binnen, zo probeer ik het grasland wat te sparen met minder mest en beloop :) , en zo slaap ik zelf ook geruster. :o

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:02

Sorry, druk met projectweek, ben meer meelezer en ken iedereen nog niet zo goed dus observeer nu even. Schimmels vind ik trouwens wel mooi hoor! :j

@ponyparadijs Sterkte hoor! Is altijd moeilijk :( Ik was wel heel trots toen Redbull weg ging en binnen vijf minuutjes dapper op de trailer stapte als een held. En ik krijg leuke berichtjes van z'n nieuwe baasje en dat hij zo lief is zo dapper is. Dat fleurt me echt op. Castiel is van vorig jaar en ik ga zo veel moeite hebben als hij weg gaat. (gelukkig) hij is nog niet verkocht dus ik heb nog even van hem.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:27

Hier staat ook nog alles buiten, land zat :P
Ik voer nog niet standaard muslie bij, alleen als ik ze toevalig even naar stal haal om te borstelen ofzo.
Alle drachtige merries zien er goed uit.
Bij 2 merries, amber en chanel lopen ook nog de veulens van dit jaar.
En hun zijn ook eerder te dik als te dun :o

Ik laat mijn merries het liefst in de stal bevallen.
Ik vind dit beter in de gaten te houden, en veiliger als bv tussen stroomdraaden of sloot.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom?

Ponyparadijs: sterkte met je veulentje!

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:02

bij ons staan ze overdag nog buiten en 's nachts lekker binnen. Ondanks dat ze zomers meestal wel 24 uur buiten staan, gaan ze nu graag naar binnen toe. Op het land staat momenteel niet zoveel gras meer. We hebben sowieso best geluk dat ze overdag nog naar buiten kunnen, aangezien er hier in de omgeving vrijwel geen stallen zijn waar ze overdag in de winter buiten staan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:12

Hier lekker dag en nacht op het land.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:34

Hier niet meer op de wei maar wel overdag buiten en de nacht binnen. Stippel krijgt in totaal drie kilo brok maar daar eet het veulen ook van mee

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:54

Dag en nacht op het land met schuilstal.
Krijgen hooi bij wat ze niet eten omdat ze liever gras hebben en allemaal een paar habdjes brok (mini's)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:57

Alles blijft hier buiten en bevalt hier buiten in de kudde (tenzij het weer echt vreselijk zou zijn). In de stal zijn de merries niet zichzelf of er moet al een paard mee naar binnen en dan weet ik dat ze toch echt liever buiten stonden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:11

Bij mij staan ze in de rijbaan.
Zomers alleen binnen als ik ga rijden, in de winter ook in de nacht op stal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:23

Hier staan ze overdag de hele dag in de wei. Dit jaar hebben we heel lux enorm veel wei. Net aan een nieuwe wei begonnen waar het gras nog heel hoog staat. De zomerwei is ook nog compleet bijgetrokken, dankzij het warme weer staat daar ook weer lekker gras op. Daar gaan ze over 1,5 maand waarschijnlijk in. Dat is een hele droge wei, ligt vrij hoog en aan een bosrand.

Neon krijgt nu 2 keer een halve schep paardenmeel, en is moddervet. Voorheen kreeg ze rond deze periode 2 keer 1 schep brok en 2 keer 1 schep paardenmeel, en was ze schraal. Op het einde van de dracht en in de zoogperiode zal ze wel een stuk meer krijgen.