[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:45

Gefeliciteerd fokfanaat eindelijk en dan idd op je eerste werkdag. Gelukkig goed gegaan. Beetje raar hè zo een staande bevalling. Mijne ging ook pas liggen als ik halve veulen op men kreeg :')

Baarmoederdraaiing komt toch ieder jaar voor in het dbt dus zo zeldzaam zou ik het toch niet durven noemen. Is iets wat je altijd wat in je achterhoofd moet houden zodat je symptomen kan zien. Komt vooral voor rond de 200 dagen dracht.
Want ook bij de meeste dbt draaiingen komt het wel goed hoor. Kliniek en operatie is dan wel nodig en dan draaien ze de baarmoeder weer.
Laleentje wat erg om mee te maken. En nu zeker extra spannend met je andere merrie.
Ik moet zeggen dat ik toch altijd huiver bij het horen van melklekken op dat aantal dagen dracht. Begrijp niet dat sommige da daar zo rustig kunnen onder blijven. Rhino, tweelingen, placentitis, komt toch vaak voor en is snel te onderzoeken en met medicatie kan het alsnog allemaal goed komen.
Maar fokfanaat kan je dus geruststellen dat het best kan zonder dat er iets aan de hand is.
Ik duim sowieso mee.

Welkom nieuwelingen

Oh Cynthia interessant toch hè. Dan gaat idris zeker de 1.50 aantikken. Ik ga hem af en toe ook eens meten als jij meet.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb even niet meegelezen, ik krijg slapeloze nachten als ik lees wat er allemaal kan gebeuren en zo tegen het einde van de dracht wil ik eigenlijk niet meer weten wat er allemaal mis kan gaan. We hebben in vorige jaren teveel meegemaakt.
Maar ons veulen is vanochtend gezond geboren!!

AM-Horses wat een vervelend einde na zo'n zenuwslopende dracht sterkte! Hopelijk kan Wild Thing en jij het zelf een beetje verwerken.

Knolselder jij ook sterkte met het verlies van je allereerste grote liefde! Mooie leeftijd voor een pony.
Laleentje wat een verdrietig verhaal, veel sterkte met de drachtige merrie, hopelijk houdt ze het vol tot het einde.

Ceasar wat jammer dat je merrie niet meer drachtig blijkt te zijn.
Fokfanaat gefeliciteerd met je veulentje

Alle paarden met veulentjes Gefeliciteerd

Onze Fries Tess had sinds zaterdag de temperatuurmeting om, omdat ze zaterdag heel onrustig was. Gisteren eigenlijk niets aan de hand, wel een mooi uier, PH 7,5 , geen slappe banden, veulen nog hoog in de buik. Gisterenavond daalde haar temperatuur opeens met een 0,5 graad, een paar keer de sensor goed ingedaan, houders gecontroleerd, niks te zien. Geen veranderingen bij Tess. De hele nacht een lage temperatuur en een Tess die rustig staat te eten. Dan om 7:00 belt de Radco omdat haar temperatuur nu 0,8 gedaald is, dan 1,2 en dan 2,0. Ik zeg tegen mijn man die sensor is kapot, zoveel dalen kan niet. Tess staat nog steeds rustig te eten.

Ik ga naar de stal om de sensor er uit te halen. Kom ik in de stal breekt het vruchtwater en Tess bevalt staand van een mooi merrieveulen. Wat ben ik blij!
De DA heeft de placenta los moeten maken en het veulen heeft zijn veulenprik. Nu nog een naam.
Laatst bijgewerkt door moner op 12-04-21 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:00

Gefeliciteerd Fokfanaat, gelukkig was je er bij en kan je (na het werk) van een mooi veulen erbij genieten!

En jij ook gefeliciteerd Moner! Gelukkig toch de sensor erbij, als je alleen camera had, dan had je het misschien niet zo snel gezien als ik je verhaal lees. Benieuwd naar foto's!

Miekies0710

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:08

Gefeliciteerd moner!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:22

Gefeliciteerd Monet. Fijn dat het goed is gegaan.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:23

Vulina schreef:
"Men" zegt met ivermectine te ontwormen net voor de uitgerekende datum Jacky. Ik doe de groene equest, ik gebruik eigenlijk nooit ivermectine bij mijn volwassen merries.

DL, wij ontwormen onze opfok tot ze 3 jaar zijn 2x per jaar pyrantel een 2x per jaar equest..

Vulina mag ik nog wat hierover vragen, was namelijk net de groene equest halen bij de DA en die adviseren pas vanaf 4 maanden de eerste ontworming van het veulen (zo staat het in de bijsluiter , dus zo moest de assistent dat adviseren)
Cass zit vandaag op dag 357, wanneer geef ik de equest, gewoon vqndaag doen, of vlak voor de bevalling, als ze dus meer uier heeft als die theezakjes die ze nu nog heeft?
En als ik dan Cass ontwormd heb, kan ik dan de veulenontworming van 10 dagen overslaan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:32

Gefeliciteerd moner!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:35

Gefeliciteerd moner !
Gelukkig waren jullie erbij.
Een fries met een kol?
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 12-04-21 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Laleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:35

AM; wat verdrietig. Had ze buiten haar uier nog andere symptomen? Als je geen medicatie was gaan geven, had ze dan al eerder geaborteerd? Hopelijk knapt Wild Thing snel op. Met je andere veulen alles goed?

Fokfanaat; laten we het hopen..

Fotsy; dan komt het toch vaker voor dan ik dacht. Bij de laatste voerronden om 23.00 was er niets te zien, 's morgens om 6.30 vonden we haar in de stal. We hebben 's nachts niets gehoord helaas...
Ik heb ook al heel wat slapeloze nachten gehad en heel de merrie binnenste buiten gekeerd, bloed, echo enz. maar niks te vinden. We hebben alles zo ver we kunnen uitgesloten. Ze is verder top fit, vrolijk en energiek dus daar vertrouw ik dan maar op. Gelukkig al een maand geen lekkende uier meer en we houden haar nauwlettend in de gaten met camera, birth melder en ze staan aan huis dus we zien haar heel de dag en nacht...

Moner; yeah gefeliciteerd! Fijn dat alles goed is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Laleentje op 12-04-21 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:36

Equest zou 6 weken moeten beschermen, ik ga er vanuit dat je dan allang een veulen hebt :D ik zou dus nu ontwormen.

Pas op 4 maand ontwormen :'( Ik kan er niet over uit dat dat nog steeds wel geadviseerd wordt..

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:38

Gefeliciteerd moner

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:38

Moner, gefeliciteerd *\o/* Fijn dat Radco en de camera zijn werk hebben gedaan! Bijzonder dat de temperatuur zover is gedaald, ik begrijp je verwarring dan.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:46

Gefeliciteerd Fokfanaat en Moner! Toevallig, twee staande bevallingen achter elkaar. Wat een lange benen heeft ze Fokfanaat, ben benieuwd naar de droogfoto's!

Laleentje, wat ontzettend naar om mee te maken zeg. Hoop dat het met je andere merrie allemaal goed gaat!

Caesar, wat jammer zeg, niet meer drachtig.

Cynthia, het was inderdaad wel echt diarree. Geen normale veulenhoopjes. Billetjes ook goed ingevet want het bijt lekker uit. Het leek vanmorgen iets minder dus hoop dat het snel over is. Hij is nu 10 dagen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:52

Gefeliciteerd moner! Zie een kolletje, is deze nog toegestaan voor het stamboek?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:53

Gefeliciteerd moner!

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:57

Gefeliciteerd moner!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:01

Gefeliciteerd Moner!

Kyrkelover, heb je haar nu bij jezelf staan?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:03

KahluaB schreef:
Gefeliciteerd moner !
Gelukkig waren jullie erbij.
Een fries met een kol?

Helaas een kolletje, hopelijk klein genoeg om in het stamboek ingeschreven te worden

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:05

Gefeliciteerd Moner!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:05

Dennenboom schreef:
Gefeliciteerd moner! Zie een kolletje, is deze nog toegestaan voor het stamboek?

Ik hoop dat het net niet te groot is, maar hopelijk wordt het iets kleiner tijdens de groei.

Ik lees in het stamboek, dat een aftekening boven de ooglijn met een doorsnede van max 3 cm is toegestaan.
Laatst bijgewerkt door moner op 12-04-21 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:07

Fokfanaat gefeliciteerd, eindelijk een van het lijstje, nu de ander nog!

Moner, ook gefeliciteerd! Ook toevallig zeg, twee staande bevallingen zo vroeg in de ochtend vandaag.

Laleentje, wat een ellende zeg. Hopelijk gaat de ander de dracht wel goed volbrengen.

Ceasar, wat zuur zeg, toch een lege merrie

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:08

moner schreef:
Dennenboom schreef:

Ik hoop dat het net niet te groot is, maar hopelijk wordt het iets kleiner tijdens de groei

Ja inderdaad, gelukkig is alles verder goed gegaan en gezond! :D

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:19

Even een compilatie van vannacht gemaakt, vriendlief snapte niet waarom ik amper geslapen had en een tijd bij de stal gezet heb, want er is toch geen veulen geboren >;) {:)-:(

Misschien kunnen we een nieuwe verkiezing in het leven roepen.

*Wie word de fopmerrie van 2021*

Ik nomineer Wirolieta _O-

Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:25

Gefeliciteerd Moner :)

Olga89 wat "leuk" zo'n fopmerrie :')

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:30

@moner: gefeliciteerd *\o/*