[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmuh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:26

Kabayo......Het zit jouw echt niet mee.... had je wel nog op 30 dagen gescand?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:28

Carmuh schreef:
Kabayo......Het zit jouw echt niet mee.... had je wel nog op 30 dagen gescand?

Nee. Hadden we niet gedaan

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:32

Kabayo, sterkte! Niks aan..

Linda2008: kijk eens hier naar:

57,42% Bruin appaloosa
19,14% Bruin
9,38% Vos appaloosa
8,20% Zwart appaloosa
3,13% Vos
2,73% Zwart
Roos is heterozygoot appaloosa (LPlp), heterozygoot agouti (Aa, door zwartbasis vader) en vosfactor is onbekend (E-). Yismerai is vanuit afstamming gezien heterozygoot appaloosa (LPlp), heeft minimaal 1 keer agouti (A-) en is heterozygoot zwart (Ee). Dan kom je op de bovenstaande kansen uit. Als Roos geen vos draagt is vos (appaloosa) geen optie, als Yismerai homozygoot zou zijn voor agouti is zwart (appaloosa) geen optie. Vandaar dat die kansen lager liggen.
Het veulentje zou in principe homozygoot voor appaloosa kunnen worden, fewspot of snowcap dus.

Jaja, een hele berekening is er gemaakt! :D Absoluut ook een grote kans op een effen nakomeling hoor. *D Maar als het maar gezond is he!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:41

Ik had het je zo gegund Kabayo, jammer dat het niet zo mag zijn.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:34

femskie: van harte! Leuk, stippels. In het verleden kwam dat volgens bronnen ook binnen "mijn" paardenras voor. :j Tegenwoordig sowieso niet meer, maar er is de laatste 150 jaar sowieso eea uitgefokt, helaas.
Als het maar gezond is roep ik ook steeds, haha, maar waar hoop je op/droom je van? Stippels? :Y)

Carmuh: ook jij van harte proficiat met de dracht! Wanneer is je merrie dan ong. uitgerekend?

Kabayo: ik kan me voorstellen dat het heel zuur is, na alles wat je al hebt moeten verwerken met je andere merrie. Kijk, natuurlijk is er risico op verwerpen, zeker tot ca. 6 weken, maar het was je zo gegund... dan is dit extra zuur. Je had je er zo op verheugd. :(:)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:10

Carmuh. Fijn dat het nog gelukt is. Gefeliciteerd!

Kabayo. Wat jammer, en wat een pech!

Femskie. Welkom! Leuk, stippels :D

AZ. Duimen dat het met de andere verdunner wel pakt.

Wij zaten met Wild Thing ook echt in dubio. Nog dekken ja of nee? Ligt het aan de combinatie of aan verdunner? Na 6 pogingen zakt echt de moed in je schoenen. Ze is meerdere keren gespoeld. Na een niet goed vruchtje, hormonaal niet meer goed? Het zou toch bijzonder zijn dat het nu wel pakt met haar oude liefde :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:22

Kabayo, wauw, het geluk is je wat je beesten betreft echt niet gegund op dit moment :(:) Sterkte ermee, ik hoop dat het je volgend jaar beter vergaat.

Femskie, wat een prachtige merrie!! Ben zeer benieuwd naar wat ze gaat produceren.

Carmuh, gefeliciteerd!!

Met wat voor middelen ontwormen jullie de drachtige merrie? Ik zie namelijk op bijna elke verpakking of bijsluiter staan dat deze mogelijk niet geschikt is voor drachtige of lacterende merries.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:23

Kabayo ik had het in je eigen topic al genoemd, maar sjonge wat een pech dit. Ik hoop dat je het volgend jaar nog eens gaat proberen en dan meer geluk hebt.

Carmuh wat fijn dat het nu toch is gelukt! En ik denk dat je een heel mooi vaderdier hebt uitgekozen met Just Wimphof ook, dus ik ben heel benieuwd naar je veulentje van volgend jaar.

femskie wat een leuke combinatie! Ga jij voor het XXL-stippelveulen en ik voor het mini exemplaartje? Is je merrie al drachtig gescand?

AM_horses ik hoop dat in jouw geval oude liefde inderdaad niet roest :D

Ik moet even iets met jullie delen hoor.. Suzie heeft een verzorgster van 11 jaar en die is zo fanatiek met haar bezig om wat vrijheidsdressuur te leren, ik vind het gewoon te schattig. Suzie is best een eigenwijs schepseltje maar dit meisje is zo geduldig en keurig consequent naar haar toe dat het nog lijkt te gaan lukken ook! Zo zie je maar dat leeftijd niks hoeft te zeggen. Deze foto's maakte ik deze week van ze:

flehmen
Afbeelding
voetje optillen
Afbeelding
gapen
Afbeelding

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:47

JoSaV..... Mijne is dan 25 juni uitgerekend als ik op 11 maanden tel.....Dit jaar is ze bevallen en 11 maanden en 3 dagen.

Murosch.....Dankjewel! Heerlijk toch zo een meisje die zo doorzet en lekker met de pony bezig is!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:52

Femskie, ik bedoelde het ook niet verkeerd hoor, maar opdat je zo zei "stippels dus"... dat HOEFT natuurlijk niet met 2 heterozygote, maar inderdaad grote kans ;) ben gek op stippels! Ooit wil ik ook nog een kleintje met stippels :j

Murosch, leuke foto's! :j

Kabayo, had je bewust gekozen om rond 30 dagen niet nog eens te scannen? :(:) blijft zuur!

Molfre, ik ontworm mijn drachtige merries gewoon zoals ik altijd doe, met de middelen die ik altijd gebruik. Wat dat betreft veranderd er hier zo min mogelijk. Enten gebeurd ook gewoon wanneer ze aan de beurt zijn, word niet ineens anders omdat ze dragend zijn en ook eten, shows, blijft gewoon zo normaal mogelijk. Merriebrok word pas einde dracht toegevoegd aan het menu :j

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:50

Josav: gaat dat dan over akhal teke's? Daarvan heb ik echt nooit geweten dat er ook spikkels van zijn geweest! Bijzonder hoor!
Ik droom van een gestippeld merrieveulentje.. maar mijn moeder en ik grappen over een compleet bruine hengst :D

Molfre: dank je wel! Ik ben zelf ook heel erg blij met haar <3

Murosch: dat is een mooie deal! Ja en ze is nu 56 dagen drachtig. Hopelijk blijft het goed zitten allemaal.. spannend hoor!

Linda2008: nee, zo vatte ik het niet op hoor! :D Ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat de vader en moeder stippels zijn maar de nakomeling..je hebt er bij deze toverballen niks echt van te zeggen. Ik zie wel eens leuke kleine stippeltjes voorbij komen! Het heeft toch wel wat he, beetje anders dan anders. *D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:30

kabayo dikke knuffel, het zit je echt niet mee met fokken

en ik heb ook niet meer gescand op 30 dagen, bewust geen tijd gehad :o en was ook niet echt nodig volgens kliniek, ze hadden gezegd om op 45 dagen misschien nog eens te komen maar die zijn eigenlijk gewoon gepasseerd zonder dat ik er bij stil stond.
als blijkt dat ze nu toch leeg zou zijn bij de scan binnenkort, tja dan is het maar zo, al denk ik nog steeds dat het goed zit.
Ergens goed en niet goed, ze begint nu erg af te vallen, ik heb Flo nog nooit zoveel moeten voeren, ik denk dat ik ze zelfs op merriebrokken ga zetten nu, tja drachtig en een veulen zogen en de leeftijd, het begint zijn tol te eisen. Ze is er ook eigenlijk al wat klaar mee maar haar veulen is nog maar 3maand. := haar veulen van twee jaar geleden was ze na 14 maand nog niet klaar mee >;)

murosch wat leuk en inderdaad zo zie je maar, de juiste match is belangrijker dan de leeftijd

femskie leuke combi, stippels

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:37

Ik scan wel altijd op 30/35 dagen. 10% van de drachten met 18 dagen is met 35 dagen afgebroken, ik wil daar niet op zitten wachten.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:58

Vraagje, hier op stal komt in september de paardentandarts. Deze vijlt de paarden gesedeert. Kan dit gewoon of beter een jaartje overslaan?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:59

Twinklebel schreef:
Vraagje, hier op stal komt in september de paardentandarts. Deze vijlt de paarden gesedeert. Kan dit gewoon of beter een jaartje overslaan?

Ben ik ook wel benieuwd naar. ....Die van mij moet eigenlijk ook naar de tandarts namelijk...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:39

Molfre, ik gebruik gewoon equest. Kan prima :)

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:50

Twinklebel schreef:

Mijn tandarts/dierenarts sedeert normaal ook altijd, maar toen mijn merrie 2 maanden drachtig was deed ze het liever zonder sedatie. We hebben het dus zonder geprobeerd en ze liet alles toe, dus we hebben alles zonder sedatie gedaan..

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:59

Hier vorig jaar laten controleren door de dierenarts voor haar tanden aangezien ze veel brok liet vallen uit haar mond. Waarschijnlijk kwam dat omdat de andere weide was geopend en ze veel gras had gegeten dus niet meer zo'n honger had voor de brok. :+
Tanden waren toen gewoon in orde.

Ik zou ook zonder sedatie doen.
En mochten de tanden nog een ronde mee kunnen zou ik ermee wachten.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:32

Kabayo, dit is echt *** nieuws ... :( Als ik het iemand had gegund was jij het wel..

Verder de bokkers die erbij zijn gekomen met hun drachtige merries, proficiat!

Femskie, hoe doe je dat met de kleurbepaling? :D
Ik snap er namelijk nog helemaal niks van haha.
Mijn merrie is donkerbruin/zwarte benen, hengst is vos.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:35

xPenny, als je niet weet wat voor kleurgenen de paarden dragen zijn dit je kansen:

65.63% - Bruin
25.00% - Vos
9.38% - Zwart

Hier kan je dat uitrekenen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:38

Dankje Molfre!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:44

Kabayo, wat jammer, het was je zo gegund!

Femskie die grote maat stippel, Murosch de minimaat en ik dan die kleine maat?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:59

Haha, afgesproken Neonlight, gaan we het zo doen :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:29

Nee heb niet gescand op 30 dagen. Doen wij nooit

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:28

Moet even showen. Hier een foto toen ik mijn merrie ophaalde in het paardenrusthuis in januari en van nu....wat een beetje dubbellonge werk niet kan doen.
Afbeelding
Afbeelding