[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:10

Als ik der zo op de foto zie staan lijkt ze nog steeds o verbouwd. Ze staat nu extreem met de achterbenen naar achter opgesteld. Ook lijkt ze me iets steil in het achterbeen. Voorbeen staat ook wat raar opgesteld. Ze hangt behoorlijk door die kogels waardoor koot ook niet steil genoeg lijkt. Hals aanzet is voor de meeste stamboeken wel belangrijk. Maargoed ik gok dat die dingen wel meespelen in die derde premie...
Maar nogmaals zolang je er zelf maar 365 dagen op kunt kijken

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:21

Over keuringen kan ik niet meepraten, nog nooit naar toe geweest en zolang ik niet hoef, hoef ik niet ;)

Is sowieso maar net waar n jury naar kijkt maar dat is met alle takken van de sport wel :)

Tja, ik heb het veulen zien bewegen en in beweging zag je botstructuur, orgaan ontwikkeling (alleen omdat de va t zei) en n hoofdje dus het zit goed en groeit gewoon lekker door :D

Ik terug van show, 4e,5e en 2x 1e gehaald dus meer dan tevreden! Nu doe ik helemaal niets meer behalve genieten van het weer en straks even douchen. Mss vanavond naar de bios maar dat weet ik nog niet zeker. Ach, heb nog wel even om daar over na te denken ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:21

Ik kan echt nooit inschatten wat voor premie een paardje zal krijgen, ik zie hele mooie die lage krijgen en ook paardjes die ik niet mooi vind een hoge krijgen.
Zelfs mijn eigen heb ik geen idee, natuurlijk vind ik mijn eigen mooi maar ik ben best heel kritisch ook bij mijn eigen paardjes, zo dacht ik bijvoorbeeld dat dat appaloosa veulen van de foto wat te slungelig en beetje frans achter was en dat het vast helemaal niks zou worden haha, zelfs kampioen geworden dus!
Ben altijd blij verrast als ze hoog halen, ben eerder wat te kritisch dan te positief haha

Ik heb echt geen idee dus wat ik kan verwachten met mijn paardjes, anders had ik wel jurylid kunnen zijn :P, ik zou ook nooit zeggen dat een van mijn paardjes echt 1ste of 2de premie waardig is, dat weet ik gewoon niet... Pas als ze het gehaald hebben vind ik dat ik dat kan zeggen.
En of je nou echt zoveel waarde moet hechten aan wat voor premie een paardjes eens een keer haalt, terwijl het dus ook echt een momentopname kan zijn he.... geef het nog meer kansen als je echt denkt dat het hoger kan zijn.... Mijn jonge appaloosa liep geweldig op de nas keuring, terwijl ze op de welsh show dit jaar als een sloompie liep, zonde, maar is niet anders, soms zijn ze moe of vervelend, soms actief en showerig, het blijven levende wezentjes he, geen machine's die precies doen wat je wilt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:26

Inderdaad manda. Veulen premies hecht ik zowiezo niet zoveel belang aan. Vanaf 3 jaar vind ik belangrijker. Nu is mijn 4 jarige een laatbloeier. Ik ben overtuigd dat ze een sterpredikaat krijgt maar vorig jaar was te vroeg voor haar. Wel een eerste premie. Helaas is ze ook einde in de maat. Dus weinig keus vorige jaar als ik haar in de sec A wou laten opnemen. Ze is flink doorontwikkeld maar ik geef haar denk ik nog een a twee jaar.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:27

linda2008 schreef:
Annelies, i'm back ;) :D die meeleessteen is zo zwaar :') haha

Ik las nog iets over veulens dag en nacht buiten hebben, zou ik ook zo graag willen!! maar hoe doen jullie dat met merries die naar de keuring moeten? Ook dag en nacht buiten met veulen? Mijn merrie staat nu 12 uur per dag buiten, maar die word nu echt al moddervet :o

Last van je schouders toch? :p

En Lies probeer ik dit jaar nog klaar te maken voor de keuring (heb nog een week om in te schrijven := ), maar die loopt nu ook zonder veulen nog 24/7 buiten. Niet super dik in het gras, maar ze mocht ook nog wel iets groeien een aantal weken terug, al is ze nu dik zat. Misschien laatste week o.i.d. op stal, maar gaan daar niet nu al mee beginnen. Staat hier niets op stal, dus een hoop extra werk dan ;)
Maar wat betreft met veulen, meestal blijven de merrie's dan ook wel iets schraler, omdat het veulen ook wat vergt. Misschien gewoon wat proberen met kleiner stuk gras afzetten?

Wie moest er ook alweer scannen vandaag? Nog niets van gehoord toch? Of heb ik er overheen gelezen :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:33

Bedankt voor je reactie clemys, ben ik heel wat mee. Hoefjes moeten anders bekapt gaan worden, maar dat wist ik toen al, hoefsmid had ze slecht bekapt hier... heb ook even een bewegingsfoto genomen, overbouwd is ze niet. Of zeker niet fel.
Afbeelding

@Manda; je moet tuurlijk heel kritisch zijn op wat je zelf wilt. Denk dat ik in een jaar tijd ook heel anders ben gaan kijken naar mijn paardjes. Ga ook nooit zeggen dat Marley een topmerrie is, en weet ik veel wat allemaal waard is. Ga daarom dit jaar nog eens kijken wat ze haalt.

Vind het veulen dat je net hebt laten zien ook heel erg netjes. is een diertje dat je direct aanspreekt als je zoiets door de ring ziet gaan denk ik.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:37

Ik ben ook heel blij met Mellow haar 1A premie bij stamboekopname vorig jaar, vind dat ook voldoende zo en ga niet verder proberen voor ster. Ik was echt heel erg blij met de 1ste premie en de jury was ook echt positief over haar, voor Kootwijk had ze wat meer bot mogen hebben en wat zwaarder van type mogen zijn, terwijl ik juist blij ben dat ze wat ranker is omdat dat bij wat ik wil fokken wel wat beter past. Ze was vorig jaar ook nog jong en is dit jaar dan wel wat meer uitgezwaard en als ze weer wat getraind zou worden zou ze misschien nog een ster kans hebben, maar ik hou het hier toch bij, 1ste premie vind ik al top!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:42

Luna2006 schreef:
Bedankt voor je reactie clemys, ben ik heel wat mee. Hoefjes moeten anders bekapt gaan worden, maar dat wist ik toen al, hoefsmid had ze slecht bekapt hier... heb ook even een bewegingsfoto genomen, overbouwd is ze niet. Of zeker niet fel.
[ [url=m/FUVnrn.jpg]Afbeelding[/url] ]

@Manda; je moet tuurlijk heel kritisch zijn op wat je zelf wilt. Denk dat ik in een jaar tijd ook heel anders ben gaan kijken naar mijn paardjes. Ga ook nooit zeggen dat Marley een topmerrie is, en weet ik veel wat allemaal waard is. Ga daarom dit jaar nog eens kijken wat ze haalt.

Vind het veulen dat je net hebt laten zien ook heel erg netjes. is een diertje dat je direct aanspreekt als je zoiets door de ring ziet gaan denk ik.

Beweging kun je niet beoordelen van een foto dus dat doe ik ook niet. Wel zie ik graag evenveel ruimte tussen de voorbenen als tussen de achterbenen. Dus gelijke driehoeken.

Zoals hier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:44

Dat is vooral het moment van fotograferen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:51

dat zal ze ongeveer wel hebben denk ik. Ik vind het belangrijk dat ze in het spoor van hun voorbenen lopen. Vond vooral geen andere foto waar ze normaal op staat :P dus die dan maar als foto voor te laten zien dat ze niet echt overbouwd is (of echt maar heel miniem) vind dat sowieso ook een zwakte bij mini paardjes. Mijn andere mini merrie heeft het wel. Showfoto is ook de enige standfoto die fatsoenlijk is. Andere keren kruipt ze gewoon in de lens. Ze heeft ook een gouden karakter.

Eerste welsh vind ik trouwens prachtig! zou die wel eens in het echt willen zien bewegen...lijkt mij echt een paardje waar je echt van kan genieten als het door de weide draaft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:53

Euh ja maar het geeft wel aan hoe ze de achterhand gebruiken. Er kan wel eem goed voorbeen uitkomen en geen achterhandgebruik. Dat is geen beweging wat IK wil zien, los van wat andere willen zien. Kan ook momentopnames hiervoor en erna tonen en dan nog zijn ze gelijk. Dat bedoel ik dus. Maar maakt mij verder ook niet uit hoor, ik wil alleen maar zeggen dat je beweging niet altijd van foto kan beoordelen en hierboven geen goede bewegingsfoto vind (en mss is dit een momentopname en beweegt die wel goed)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:56

Cemlys dat heeft mijn appaloosa veulen ook niet op de eerste foto die ik plaatste :P, op andere foto's dan weer wel. Lijkt me idd een momentopname van foto maken of ook hoe ze zich op dat moment precies tonen.
Hier het appaloosa veulen met een andere foto.

Afbeelding

De bovenste schimmel van jou vind ik echt erg mooi!
Laatst bijgewerkt door Manda op 20-06-15 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:57

Wel grappig dat iedereen weer graag iets anders ziet... Ik zie graag een extra krachtig achterbeen. Daarmee kunnen ze dragen en stuwen en dan komt het voorbeen vanzelf wel ;)
Een ruim voorbeen ziet er vaak wat leuker uit voor de meeste... Ik zie ook graag iets "knieactie" bij de kleintjes.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:01

ik heb al betere bewegers als haar gezien maar zeker ook slechtere als marley. Ze heeft momenteel nog niet genoeg kracht in de achterhand en ben daar nu ook aan bezig om dat beter te krijgen. Ze moet der achterbenen echt als een motor gaan gebruiken en met haar voorbenen gaan dansen zoals ze dat zeggen. iets wat ik heb over gehouden aan jaren dressuur rijden en uren en uren trainen op die lichtvoetigheid vanvoor en de kracht in het achterbeen. Al mogen ze net niet gaan stuwen want dan gaat het zand vliegen en dat willen ze ook weer niet zien in de dressuur

Daarom dit jaar ook gekozen voor een hengst met een ABOP-AA certificaat en een score van 96 punten aangespannen. Kan ook enorm goed bewegen en vooral een echte motor als achterhand heeft. ook zijn achterbeen zit beter in elkaar en gaat meer dish in het hoofd geven hopelijk.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:14

Brrr even heel wat anders, staat een nieuwsbericht over een baby die onthoofd werd bij de bevalling, lag in stuit en bij trekken aan het lijfje dat er al uit was werd het onthoofd en bleef het hoofdje dus nog in de baarmoeder en onthoofde lijfje had de arts in zijn hand, ben er ziek van %)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:19

Bij een levende baby? Bizar dat dat kan hoor. (Even iets heel anders maar vroeger op pathologie kreeg ik een kop van een kat er met veel pijn en moeite af). Dan is zo n gynaecoloog toch veel te ver gegaan lijkt mij.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:21

Staat op www.msn.com wel een babytje wat geboren werd bij 25 weken maar leefde wel tot het onthoofd werd ;(

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:32

Pff brr wat een nieuws :(
dan moet je toch wel al heel hard trekken...

Misschien een domme vergelijking maar toen joe (luna's veulen) dood was hebben ze ook een touw rond de hals gedaan en hem er zo proberen uit te trekken. Die heeft niet eens wervels gebroken of niets verrokken...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:38

Wist ook niet dat dat kon.... ben er wel altijd een stiekem beetje bang voor als ik ze zo bij een bevalling dat hoofdje zie vasthouden en wat wrikken en trekken enzo (bij mijn bevallingen was dat gelukkig niet nodig, ging in een keer eruit na een hel van het zover krijgen brrr). Maar hier wordt je toch echt naar van als je dat leest.... je zou het maar meemaken.... arme ouders.... (en arme artsen, is toch echt vreselijk traumatisch lijkt me....)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:47

Denk niet dat je zoiets te boven komt... Pfff...
Mijn nichtje hebben ze tijdens de keizersnede een spier verroken in der armpje. Is nu 2 maandjes en ze moeten om de zoveel dagen naar de kinesist ermee... Houd haar hoofdje nog niet zoals het moet en armpje is duidelijk minder sterk als het andere.
Zou het zelf niet willen zoiets, maar heb dan ook schrik om ooit kinderen te krijgen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:54

ja ik heb dat ook gelezen, dat ziekenhuis moet ik dinsdag nog naartoe, wel voor iets anders natuurlijk, bevallingen doe ik niet meer aan, ik heb drie volwassen kinderen en derde kleinkind op komst , is echt wel vreselijk wat er gebeurd is, maar je weet niet wat en hoe het precies gegaan is , maar neemt niet weg dat het erg traumatisch moet zijn voor zowel de arts als de ouders en familie van de baby

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:14

Zo een dingen lees ik dus liever niet als verse moeder die ook al het een ander recent meegemaakt heeft |(
Daar krijg ik nachtmerries van en slaap ik dus echt niet van.
Heb daaagen rondgelopen met trieste gedachten vanwege dat ongeval waarbij een hoogzwangere vrouw omkwam.

Maar over veulens en keuring, Roosje was ook nog een kleine dondersteen op de keuring, en haalde een nette 1e premie en het compliment dat ze zelden zo een jong dingetje zien met zo een krachtige beweging.
Dus nee, leeftijd doet niets. Ze beoordelen een veulen naar de leeftijdscategorie waar het in zit.
Hopelijk houdt ze haar premie dit jaar vast, want dat wil allemaal nog niets zeggen. Ze moeten zich nog net laten zien op dat moment en ze kunnen hun dag niet hebben.

Ik vind het NMPRS best duidelijk. Ok, er zijn nog veel verschillende types omdat het inderdaad nog aan het ontwikkelen is. Maar er is toch wel een duidelijke basis die ze wensen te zien.
Ok, af en toe trek ik ook eens een oog bij sommige paardjes die volgens mij te hoog of te laag geplaatst worden, maar over het algemeen geeft de jury de premie die ik ook gezien had.
Linda: HOERAAAA! Leuk dat je terug bent :D

Ik wou nog ergens op reageren, maar ik ben het weer kwijt :P

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:52

*\o/* *\o/* *\o/* even een ego post *\o/* *\o/* *\o/*

Merrie is hartstikke drachtig *\%/*

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 03:07

Gefeliciteerd Ivy!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 04:18

Precies mijn gedachte annelies :j en roosje gaat het super doen!! Ze is zoooo knap!! <3

Ivy, jaaaaaa *\o/* gefeliciteerd!!!