[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:40

Een vraagje; ik begrijp dat pasgeboren veulentjes in de sneeuw een lekker jasje aankrijgen... maar zoals nu zie ik ook nog veulens met dekentjes voorbij komen. Het is 12 graden buiten. Mij is altijd geleerd dat een paard zich het meest comfortabel voelt bij temperaturen tussen de -10 en +15. Nu begrijp ik ook dat een pasgeboren veulen de -10 niet direct als comfortabel zal ervaren. Maar zijn jullie nu het zo boven het vriespunt blijft, niet bang dat jullie de natuur een beetje verstoren met dekentjes?
Oprechte interesse/vraag, geen aanval op de mensen die dekentjes gebruiken ;) ik ben gewoon benieuwd hoe dat zit en wat je nu het beste kunt doen...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:41

veulentjes liggen meer dus koelen dan meer af via de grond dan oudere paarden, die lekker veel staan.

En het verschilt ook denk ik per ras. Hier nog nooit een dekentje gebruikt en ze ook in de sneeuw gehad.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:47

Hier ook nog nooit een deken, ook niet bij een winterveulen. Wel altijd een droge en warme plek voorzien.

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:54

die van mij heb ook geen dekentje op maar die staat binnen ..

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:56

Ik heb wel dekentjes liggen maar alleen voor op de trailer. Is toch best koud vind ik voor die kleine geschoren ukjes smorgens vroeg

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:52

Ik doe vooral dekentje op omdat het mijn voorkeur heeft veulen zo veel mogelijk naar buiten te laten. :j Ze hebben hier dan de mogelijkheid om op de wei/paddock te lopen met schuilstal welke als ondergrond tegels heeft. Maar heb wel eens gehad dat veulen dus het vertikte om te gaan liggen buiten waarschijnlijk vanwege kou of iets. Zodra het op stal stond lag het constant heel diep te slapen omdat het zo moe was van het blijven staan.
Daarom doe ik vaak de eerste dagen als het koud is, ochtend dekentje, tussen de middag naar binnen zonder dekentje en dan in de middag zonder naar buiten. Zo geef je ze wel de mogelijkheid warm te kunnen liggen en lekker veel buiten te zijn :)
En eventueel krijgen ze een dekentje op na de geboorte als ze het koud hebben.
Maar dat is mijn kijk er op :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:57

ik had nog nooit een veulen een deken opgedaan, maar saphira is toch wat te vroeg geboren en heeft heel weinig vacht, met die nachtvorsten vond ik het best koud en de wind was ook koud, dus toch maar voor een dekentje gekozen, gelukkig had ik zo'n inimini ding klaarliggen haha :+ gisteren is ze gewoon de hele dag buiten geweest zonder jas en vandaag ook, maar nu voorspellen ze weer regen en kouder voor na het weekend, dus tjah, wat zal ik dan doen? dan toch maar weer een dekje op? regen vind ik wel akelig op zo'n klein humpie, of zou ze er dan wel tegen kunnen? ze is goed gezond en levendig, en vandaag precies een week oud

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:15

Zoals nu gaan ze hier einde middag een uurtje naar buiten, maar sochtends met die vrieskou, als ze zo vroeg zijn is dat toch niet ideaal. De grond is dan ijskoud.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:18

jolandje schreef:
ik had nog nooit een veulen een deken opgedaan, maar saphira is toch wat te vroeg geboren en heeft heel weinig vacht, met die nachtvorsten vond ik het best koud en de wind was ook koud, dus toch maar voor een dekentje gekozen, gelukkig had ik zo'n inimini ding klaarliggen haha :+ gisteren is ze gewoon de hele dag buiten geweest zonder jas en vandaag ook, maar nu voorspellen ze weer regen en kouder voor na het weekend, dus tjah, wat zal ik dan doen? dan toch maar weer een dekje op? regen vind ik wel akelig op zo'n klein humpie, of zou ze er dan wel tegen kunnen? ze is goed gezond en levendig, en vandaag precies een week oud

Hier gaan ze de eerste 14 dagen oud, niet met regen naar buiten. Daarna wel.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:33

Hier gaat ook alles overdag naar buiten. Alleen misschien met erge regen niet idd.

Jolanda, als je zegt dat ze zonder dekens naar buiten is geweest, wil ik wel nieuwe foto's zien :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:34

Ik heb ze de eerste 14 dagen liever ook niet in de regen buiten.
Ik heb nog nooit een dekje opgedaan en nu bij Ti Amo ook niet,maar ze geven dus inderdaad vanaf volgende week kouder/minder zon/natter/winderig weer uit.
Dan wil ik hem toch ook graag een paar uur per dag buiten en dan kan dat eventueel met dat dekje aan.
Hij krijgt het absoluut niet aan als ik het nodig vind. Het heeft nu ook al een paar dagen gevroren 's nachts maar ook dan had hij geen aan,omdat hij lekker in het stro ligt binnen. :j
Maar ik heb ze nu dus liggen voor het geval dat.

Vandaag had hij geen nodig in elk geval. :D

Afbeelding

Afbeelding

En Nikita haar melkbar vanmiddag. Ik begin te vrezen dat ze voor het eerst het hele riedeltje zal doorlopen qua uieren.

Afbeelding

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:49

Met regen wil ik inderdaad ook wel een dekentje opdoen zodat ze zo lang mogelijk buiten kunnen spelen :j Maar dat hangt ook een beetje van de temperatuur af, moet niet te warm zijn natuurlijk.
Plus de ene is een koukleum en de andere wat minder.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:39

oke Annelies, hier een paar zonder jas aan :D net gemaakt, maar ik had er gisteren ook al wat geplaatst toch? zo zonder jasje?
wil ook nog zeggen hoe trots ik op camille ben, jonge merrie , eerste veulen, en ze doet het zó goed, erge lieve en zorgzame moeder, beschermend maar niet overdreven, ben gek op allebei <3 <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:04

Lekker naar buiten vandaag, genieten van t zonnetje, hij is zo zo en zo leuk en zo zo en zo knap <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:07

wow, mijn lieverd, hij is zeker knap, mooi kleurtje ook :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:17

Wat een knapperd ML! Hij droogt al mooi op! Heerlijk in het zonnetje!

Saphira ook. <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:28

Wat een heerlijke veulen spam weer <3 <3 <3 <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:28

Ik ben verliefd op dat aalstreepje. <3

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:38

Ik word spontaan vrolijk van die veulen spam

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:39

Wat een knapperds weer op de foto's zeg *-:)

Echt genieten zeg die schattige pluisjes. <3

Enige minpuntje van al die mooie foto's is dat ik zelf steeds ongeduldiger wordt om mijn kleine Spaanse toppers te ontmoeten <3
Zelfs mijn vader begint ongeduldig te worden nu: "Die uier begint al goed te vullen hé, dat zal wel niet lang meer duren nu". Hij is zelfs gisteren speciaal naar de weide getrokken om nog wat weidepalen te gaan zetten :D
Hij is er ook rotsvast van overtuigd dat de VA (die zaterdag komt) zal kunnen voorspellen wanneer die kleine eruit komt :+
...Ik laat hem maar enthousiast wezen, durf hem echt niet te zeggen dat er hier al merries zijn waar de melk eruit liep en die nog steeds het veulen koppig binnen hielden :o

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:56

Wat een raar gezicht, zijn misplaatste zwilwrat hihi := . Prachtig kereltje hoor.

Mijn baby's krijgen met vorst een dek op in de eerste weken. Daarna heeft het lichaam al genoeg spek, spieren en haar aangemaakt om het goed te kunnen redden.

Luna2006(geloof ik) een zogende merrie moet ook meer eiwitten eten om goede melk aan te kunnen maken. Als je zegt dat je haar arm hooi voert en dat niets uithaalt, en vervolgens aankaart dat ze baggervet is...Zit je het verkeerde probleem aan te pakken.
Ze zou dus veel meer beweging/training moeten krijgen...maar dat kan niet want ze is stokkreupel. Dan weet je toch wat je te doen staat?
Laatst vroeg je om advies, en had je een half verhaal, steeds komen er meer stukjes bij en komt het erop neer dat je merrie klaar is...sorry dat ik het zo 'hard' zeg.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:11

Wie had er nu n dikke buiken lijstje gemaakt? Ik heb Jill d'r buik opgemeten (en thuis nagemeten) maar weet niet of ik het hier neer durf te zetten :=

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:16

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:16

ML hij is leuk hoor, mooi kleurtje

Pretty hihi Ti Amo heeft het duidelijk naar zijn zin :D

Jolanda met recht trots hoor, onwijs mooi veulen!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:19

Luna2006 schreef:
Een veulen zogen is toch juist goed voor een hb merrie?
Ja heb eraan gedacht der in te slapen omdat die hb haar al zo lang zoveel pijn deed en ze eigenlijk alleen maar oud hooi kreeg en het niets beterde. Ze krijgt nog steeds alleen maar hooi en ze is echt nog steeds moddervet, dus leek het mij geen dom idee... blijkbaar wel dus aan de reacties te lezen

Hier kwam ook kort na het de bevalling de vraag of ik eventueel een pleegveulen kon opnemen. Mijn DA heeft er zelf een stokje voor gestoken en zei dat Luna de energie beter kon gebruiken om te herstellen dan een veulen te zogen.

Toen 7 jaar geleden mijn eigen Shet overleed kort na de bevalling, heeft mijn Haflingermerrie het veulen geaccepteerd, terwijl ze ook al haar eigen veulen zoogde. We hebben heel wat kranten gehaald.

Wat zijn er weer een prachtige veulens geboren en fijn dat het allemaal goed is gegaan +:)+ Ik heb de laatste tijd wel alles meegelezen, maar jullie gaan echt zo snel, alleen gisteren al 13 pagina's :wow:

Knotselder; Fijn dat jij met je dochter weer thuis bent, hopelijk gaat het nu de goede kant op en kunnen jullie gaan genieten van het mooie meisje!