[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:04

Wat een mooie pony heb je zeg! heb een stiekeme liefde voor valkjes ;)

Heb zojuist m'n hele verhaal voorgelegd bij een goede kennis die homeopathie en kruidenleer heeft gedaan, haar kring is ook heel groot dus kan ook dingen bij anderen voorleggen. Ben benieuwd wat ze bedenkt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:11

Tja jkonden we het maar zo precies regelen, dan zou mijn voorkeur ook uitgaan naar april, maar mei is ook nog heel prima.
Las met verbazing de overweging de merrie leeg te laten omdat het met keuringen niet perfect uit zou komen,

Liever een veulen wat iets te jong zou zijn voor de keuring dan geen veulen.

Net als ik echt een keer met een eind juni/juli veulen zit zou ik een jaar leeg laten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:22

Ik mag eigenlijk morgen scannen, maar ivm ponyles en familiedag is dat echt niet te doen, ga maandagavond wel, zie dr nog niet hengstig. Dinsdagavond met haar dochter scannen, hoop zo dat ze beide gepakt hebben, ben ik klaar met het geklep met scannen en dekken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:40

Cynthia, ja een van de ouders van Mellow is palomino dus vos basis :D. Ze is dus hetrozygoot zwart (met agouti en creme). Maar kwa kleur is er toch geen verschil tussen hetrozygoot zwart en homozygoot zwart, beide zien er hetzelfde uit (al zeggen ze wel eens dat zwart intenser is als ze homozygoot zijn, maar dat zie je sowieso niet als er meer kleurgenen meespelen), dus ik weet niet of dat witte dan echt ermee te maken heeft dat ze hetrozygoot zijn. Het vosgen wat ze dragen heeft in ieder geval niks te zeggen over de kleur van hun.
Is het misschien zo dat rabicano dat wit zou kunnen veroorzaken? Daar heb ik namelijk wel eens wat over gehoord. Daar weet ik nog niet zoveel over, ik zal het eens opzoeken.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:41

ik ben ook niet van het principe dat ik perse een veulen moet hebben. Dus persoonlijk heb ik liever leeg en een goed ontwikkeld veulen tegen de keuring, een 3de premie doet de waarde zo hard naar beneden gaan terwijl het een super veulen kan zijn.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:43

In mijn kleurgeneticaboek staat dat valkjes met een vosouder vaak wit hebben in hun manen. Ik zal het nog eens opzoeken morgen.

Fi komt uit een vos (Haflinger) een een perlino en is dus ook heterozygoot zwart. Zou dat de reden kunnen zijn dat haar benen niet zo intens zwart zijn?

Rabicano zorgt volgens mij vooral voor wit bovenin de staart, toch?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:47

Een veulen van twee maanden is toch wel best mooi ontwikkeld over het algemeen... van nog wat jonger zou ik zelfs nog wel meenemen ook maar je kan toch zelf zien hoe het veulen eruit ziet tegen keuringstijd.
Ik had een NMPRS veulen die was van begin april en toch echt al te flink tegen de tijd van de keuring, was zo'n mooi rank poppetje de eerste paar weken en tegen de keuring zo'n stevig overbouwd bolletje wat ook niet heel gunstig was voor de beoordeling....

Dit was mijn juli appaloosa veulen op de keuring begin september: stond 1A en werd veulenkampioen.

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:48

Mijn rabicano hengst heeft vooral wit onderin de staart en stekelvacht :)
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:53

Manda schreef:
Cynthia, ja een van de ouders van Mellow is palomino dus vos basis :D. Ze is dus hetrozygoot zwart (met agouti en creme). Maar kwa kleur is er toch geen verschil tussen hetrozygoot zwart en homozygoot zwart, beide zien er hetzelfde uit (al zeggen ze wel eens dat zwart intenser is als ze homozygoot zijn, maar dat zie je sowieso niet als er meer kleurgenen meespelen), dus ik weet niet of dat witte dan echt ermee te maken heeft dat ze hetrozygoot zijn. Het vosgen wat ze dragen heeft in ieder geval niks te zeggen over de kleur van hun.
Is het misschien zo dat rabicano dat wit zou kunnen veroorzaken? Daar heb ik namelijk wel eens wat over gehoord. Daar weet ik nog niet zoveel over, ik zal het eens opzoeken.

Wij hebben een rabicano in de wei staan, dat lijkt weer net wat ander. Die heeft onder haar manen halverwege de manenkam een witte vlek, ook deels in de manen. In haar staart bovenin dat strepenpatroon. Over haar lichaam en hoofd witte haartjes.

Mijn hengst die heeft wat witte haartjes in een lies/flank. Benieuwd of dat wat sabino kan zijn.

Morgen nog even merrie controleren of hengstigheid echt over is. Vandaag twijfelde ik weer. Andere merrie wil nog niks van de hengst weten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:54

Ik heb ze niet graag leeg staan, als ze verder niet gereden worden. Vind ik echt zonde.

Ook heb ik liever veel nakomelingen die in sport en keuring kunnen presteren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:55

Knap veulen manda!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:56

Luna2006 schreef:
ik ben ook niet van het principe dat ik perse een veulen moet hebben. Dus persoonlijk heb ik liever leeg en een goed ontwikkeld veulen tegen de keuring, een 3de premie doet de waarde zo hard naar beneden gaan terwijl het een super veulen kan zijn.

Je krijgt echt geen 3de premie omdat je een jong veulen hebt. Die premies geven kwaliteit weer. Niet ontwikkeling. Een goed mooi jong veulen haalt evenwel eerste premie. Echt nog nooit problemen mee gehad. Ik heb zowel jonge als oudere gehad op de keuring eentje was al heel flink ontwikkeld en niet heel mooi op dat moment maar wel een rassen bottig veulen. Die had evenwel een eerste premie.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:16

Dat zal van veulen tot veulen zeker afhangen, daar ben ik zeker van. Maar snap ook soms niet wat het nmprs wilt. Ze zijn zo verschillend in beoordelen...
Nu kreeg ik van mensen te horen "joh waarom is die nog niet op keuring geweest?" ja dan kan je antwoorden dat ze wel is geweest en maar een 3de premie heeft gehaald. En dan geloven ze je niet.

@Fokfanaat; mijn paardjes doen sowieso bijna niets. Is ook het verschil tussen mini en een groot paard.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:18

Beetje jury zou daar doorheen moeten kunnen kijken..

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:19

tblijft ook nog altijd een jurysport. En als dat type paardje je nu echt niet aanstaat krijgt het ook een lage premie. Binnen het nmprs is er ook gewoon nog enorm veel verschil in goedgekeurde hengsten etc...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:24

Tja als ze maar aan de rasstandaard voldoen toch. Zeker bij stamboek keuringen. Bij het nwpcs heb je altijd minimaal 2 jury's per ring. Bij Engelse jury's wel maar een en daar is smaak ook meer bepalend.
Maar een 3 de premie heeft toch niks meer met smaak te maken. Plaatsing in de eerste premies wel. Geen idee of het erg verschilt met onze keuringen. Ik heb ook gemiddeld iets andere types maar toch altijd eerste premies. 3de premie moet je ook niet mee fokken in mijn ogen. Een enkele keer kan een 3de premie weer omhoog gaan naar een eerste maar eerder dan dat zou ik zo n pony/paard niet gebruiken voor de fok.
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 20-06-15 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:25

Dat is binnen het NAS ook, daar lopen elk ras/ kruising met stippen en die in dezelfde stokmaatklasse vallen tegen elkaar.

Pjotr moet bij het nas bijvoorbeeld in dezelfde rubriek als Clever, totaal verschillende types.... beide wel 1ste premie.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:30

Je haalt het nmprs nu wel erg naar beneden. Wat het nmprs wil is wel duidelijk, maar gezien het nog een erg jong (registratie)stamboek is, is alles nog in ontwikkeling, evenals de paardjes. Maar dat ze steeds hogere eisen stellen aan de luxe en beweging van de paardjes, is wel duidelijk.

Een jonger veulen word niet anders beoordeeld dan een ouder veulen, er zijn rubrieken voor veulens die voor juni geboren zijn, en veulens die na juni geboren zijn. Dus daar word prima rekening mee gehouden. Maar het kan natuurlijk een prima excuus zijn als je veulen een 3e premie krijgt om het gewoon op leeftijd te gooien :')

Anna, wat een beauty!!! (Die spikkel hier boven :~ )

Annelies, i'm back ;) :D die meeleessteen is zo zwaar :') haha

Ik las nog iets over veulens dag en nacht buiten hebben, zou ik ook zo graag willen!! maar hoe doen jullie dat met merries die naar de keuring moeten? Ook dag en nacht buiten met veulen? Mijn merrie staat nu 12 uur per dag buiten, maar die word nu echt al moddervet :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:35

Sorry maar vind mijn merrie gewoon echt geen 3de premie... Ze heeft van nmprs jury's enorm hoge scores gehaald op show. ja dat is niet te vergelijken maar een 18/20 voor beweging en een 17/20 voor totaalbeeld... Dan stel ik mij vragen waar die 3de premie vandaan komt. En dit heeft ze als veulen gehaald. Als ze er echt door kijken dan had ze die niet gehaald denk ik.
Afbeelding

Ik zeg gewoon dat het nmprs gewoon nog heel verschillende types heeft rondlopen en dat ik daarom gewoon echt niet snap wat ze soms willen. Zelfs in de nieuwe jaargang zijn er hengsten die meer waart waren dan dat ze kregen en hengsten met een 1ste die er helemaal geen waardig waren. Komen amper door de veterinair en worden dan vervolgens beloond met een 1ste premie.

Op dat gebied ben ik grote voorstander van het NAS en hun nakomelingen onderzoek. Daar wordt ook beoordeeld op wat de hengst geeft. Is dat slecht dan wordt je gewoon vriendelijk bedankt en mag je vertrekken met je hengst.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:41

Ben het (weer eens) totaal niet met je eens!! (Wel over het NAS stukje wat je schreef. Ik vind het nas ook streng doch rechtvaardig) Maar ik ga de discussie niet aanhalen!

maar Sara, een veulen kan bloedmooi zijn, maar niet zo mooi uitgroeien en als volwassen paardje dan helemaal niet meer opvallen. Maar andersom kan natuurlijk ook! Het kan toch zijn dat Marley als veulen niet zo knap was, maar goed is "opgedroogd"? Of misschien stond ze er op dat moment gewoon niet zo goed bij? Er kan nog zo veel veranderen aan een veulen... Of aan de manier waarop ze er bij staan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:45

linda2008 schreef:
Je haalt het nmprs nu wel erg naar beneden. Wat het nmprs wil is wel duidelijk, maar gezien het nog een erg jong (registratie)stamboek is, is alles nog in ontwikkeling, evenals de paardjes. Maar dat ze steeds hogere eisen stellen aan de luxe en beweging van de paardjes, is wel duidelijk.

Een jonger veulen word niet anders beoordeeld dan een ouder veulen, er zijn rubrieken voor veulens die voor juni geboren zijn, en veulens die na juni geboren zijn. Dus daar word prima rekening mee gehouden. Maar het kan natuurlijk een prima excuus zijn als je veulen een 3e premie krijgt om het gewoon op leeftijd te gooien :')

Anna, wat een beauty!!! (Die spikkel hier boven :~ )

Annelies, i'm back ;) :D die meeleessteen is zo zwaar :') haha

Ik las nog iets over veulens dag en nacht buiten hebben, zou ik ook zo graag willen!! maar hoe doen jullie dat met merries die naar de keuring moeten? Ook dag en nacht buiten met veulen? Mijn merrie staat nu 12 uur per dag buiten, maar die word nu echt al moddervet :o

Ja hier dag en nacht buiten. Ik schrijf mn ene merrie niet in, de ander twijfel ik nog over

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:48

Luna, ik denk dat veel merriehouders hun eigen merries hoger hebben dan een jury :)
de foto die je hierboven toont, vind ik dan persoonlijk niet erg aansprekend. (Had hier een aanvulling staan, verwijderd)

Ik heb zelf nu een erg beste merrie staan, die gaat 2 Juli naar de keuring (KWPN). Maar ik zie wel dat ze iets frans staat, iets strak in de lendenen is, maar verder zeer aansprekend. Ze kan bewegen als een kanon. Het is maar net waar de jury voor gaat..

Mijn mening is wel: Ik ben geen jury en ik ga er van uit dat zij er zeker meer verstand van hebben dan ik ;)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:53

Daarom dat het een jurysport is en er altijd dieren zullen zijn die je totaal niet aanstaan. Crow van Sophie en tom en wish van ramona, zijn voor mij 2 hengsten die heel mooi presenteren wat het nmprs beschrijft op hun site wat ze willen. en ja die resulteren ook super. Maar zijn ook hengsten die totaal dat niet zijn en die ook een 1ste premie hebben en niet eens zo spectaculair bewegen... Kwestie van smaak dan zeker?

Marley vond ik juist als veulen best knap. Enorm lange stelten, dishy hoofd. Enkel wat lang in de rug. Ze was denk ik ook maar een maand oud tijdens de keuring dus enorm overbouwd, enorm overdonderd waardoor ze rond hupste door de ring. Voor mij persoonlijk een 2de premie veulen. Eerste had ik der ook niet gegeven. Vind dat ze enorm streng zijn geweest op haar.
Vind ze nu dan ook gewoon een hele goede merrie. Ze heeft een relatief slank hoofd, niet te dishy. Niet te lange rug. Aanzet hals mag beter maar zeker geen vreselijke onderhals. Ze is niet te zwaar. En kan best netjes bewegen. Ik vind dan ook dat ze een 2de premie waardig is. 1ste zal al heel moeilijk zijn. Anders had ik ze ook niet gekocht als ik niet meer verwachtte van haar. Want een 3de premie is bij mij niet fokwaardig.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:56

Tsja ik wil ook graag naar de keuring met m'n veulens maar nog veel liever uberhaupt een veulen..
Dus laat ik ze zeker niet leeg omdat het voor de keuring anders rot uitkomt..

Aura net weer gescand, dat ei wil maar niet springen zeg.. Eigenwijs ding! Morgen dus alweer dekken..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:04

Dat heb ik ook, Pauk. Liever een laat veulen dan geen veulen.. Dan presteren ze als volwassen paarden wel :)

Begrijp wat je bedoeld hoor Luna, maar toch denk ik dat een jury genoeg verstand er van heeft om een score/beoordeling te kunnen geven. natuurlijk ben je daar het niet altijd mee eens..
ik zou ook balen als mijn (beide) merries geen ster worden over 2 weken. Maar geloof wel dat zij meer zien dan ik..