[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:22

bij het welsh stamboek maakt het niets uit. Mijn namen moeten beginnen met mijn stalnaam dus Cemlys...
Vaak wordt de voorletter van moeders naam aangehouden om een naam te kiezen, maar de B vind ik moeilijk. Ik ga wel in de lijn van moeders naam verder. Zij heet Beyonce, en de echte Beyonce heeft een dochter, dusssssss... maar goed hengstennaam heb ik nog niet. maar ik heb wel nog een aantal namen van vorig jaar die ik zou kunnen gebruiken, maar zoals hierboven, daar moet het veulen dan ook bijpassen. Want het zijn uiterlijk gerelateerde namen.

Ik heb 2 mogelijke kandidaat hengsten voor mijn andere merrie (welsh sectie A) volgend jaar. De ene is een duitse rijpony (wel dubbel welsh B) in de afstamming, maar kan geweldig bewegen, palomino (al heeft dat weinig succes op een schimmel), maar echt een gaaf dier, 1.37 terwijl mijn merrie 1.20 is, en merrie heeft er ook een onwijze draf inzitten. Mijn idee wel leuk tegenwoordig om een goed bewegende B- misschien zelfs C pony te fokken. erg fijn karakter heeft de merrie en de hengst schijnbaar ook. Veulen zou dan een part-bred worden.
Andere optie is een sectie A hengst, zwart, ongeveer zelfde bloedlijntjes als mijn jaarling merrie nu. niet dezelfde hengst als 2 jaar terug, maar zowel in vader als moederlijn komen zelfde voorouders voor, dus zou weer een fijn stukje lijnteelt zijn, wat niet lelijk uitpakt bij die merrie. Hier houd ik wel een sectie A veulen mee.
Maar dilemma dilemma. wat moet je doen in zo'n geval haha. of wat zouden jullie doen?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:22

Bij Quarters is de beginletter vrij, maar ik wil graag een naam die een combinatie is van moeder en vader. Omdat de naam maar 1 keer in het stamboek mag voorkomen, wordt er sterk aangeraden om bij de registratie meerdere namen door te geven. Ik moet er dus minimaal 3 bedenken. Én een naam voor alledag.
Twee opties voor stamboeknamen heb ik al, en een korte naam voor een merrie. Hengstje is een stuk lastiger :')

ffnessence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:04

Voor de friezen zitten we op P,Q,R en S.
Maar we hebben nog even te gaan, dus alle tijd om te bedenken.

Weet iemand ook toevallig zo'n countdown voor in de onderschrift?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:12

Las hier over aftel-apps, ticker factory heeft ook een app :P
Moet hem ook weer eens instellen, je kan daar een heel rijtje merries in kwijt.

Met namen ben ik altijd heel erg, ze lopen hier rustig een week naamloos rond :o
Vind het ook een van de lastigste dingen van fokken, de namen verzinnen.

Hengstenkeuze voor volgend jaar ben ik al uit, over een week of 3 komt mijn nieuwe hengst uit Amerika :):)
Die gaat het druk krijgen zoals het er nu uit ziet.
Verder nog een paar bij een van mijn andere hengsten.

Ik weet niet of het iemand hier uit het topic was die vroeg of de cams weer aan gaan? Maar vanaf december denk ik dat de eerste merries online komen ja.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:44

marije welke hengst? let me see!! gaat die ook voor nmprs mee 6 april?

Over namen.. Hier wachten we bijna altijd tot het veulen er is.. Ik probeer wel te bedenken maar heb meestal geen inspiratie.. Voor sunny bijvoorbeeld heb ik echt lang de tijd gehad om te bedenken.. maar pas toen ze er was na een regenachtige periode en lekker in het zonnetje werd geboren was het Maro's(stalnaam) Waiting for the sun to shine.. En lange namen hou ik wel van :)
Hengstveulen van Bo dit jaar heette Maro's Gomezz, nederlands elftal had toen net verloren van duitsland en daar scoorde Gomez 2x tegen nederland.. En die die Gomez was toch best wel knap :P

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:59

DL, ik heb de hengst Fallen Ash Eagles Dark Deputy gekocht.
Meervoudig world champion en hij heeft ook al meerdere world champion kinderen en begin deze maand werd zelfs een dochter world grand champion junior mares.

Afbeelding
Afbeelding

Een dochter van Deputy: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4980_n.jpg
En ik heb zelf ook al een veulen van hem, vorig jaar heb ik namelijk een merrie gekocht die door hem gedekt was en daar is mijn Classy uit gekomen:
Afbeelding

Of hij ook naar de nmprs HK gaat weet ik nog niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:02

Poeh namen verzinnen is dramatisch, we hebben bijna 10 jaar als hobby abessijnen (katten) gefokt. Dan kun je dus al snel 8 tot 10 namen per jaar verzinnen. Wat een hel elk kitten tig keer een nieuwe naam voor je de juiste hebt gevonden. We zijn niet voor niets op een gegeven moment begonnen met gewoon de namen door de nieuwe eigenaren te laten verzinnen. Als je met een wachtlijst werkt hebben de mensen daar ook alle tijd voor.

Bij het rocky mountain horse stamboek zit je niet vast aan letters en dergelijke en dat maakt het eigenlijk nog lastiger. Wat voor stalnaam ga ik kiezen voor het aanstaande veulen er is. Zet ik die in de naam of niet.
Kies ik voor een Oostenrijks tintje in de naam of past dat weer echt niet bij een Amerikaans ras. Gedoe...haha.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:02

Wauw marije mooi paardje zeg! en prachtig die nakomeling.. kwam die uit misty dit jaar toch of zit ik nu fout?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:40

marije wat een mooi hengst,
bij nrps heb je niet zo lang bedenk tijd of het moet op vrijdag avond geboren worden dan wel,
want geboorte melding moet met 5 werkdagen binnen zijn

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:45

wow marije wat een prachtige hengst!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:34

Ik meld me hier ook maar eens.
Mijn merrie zit nu op 153 dagen dracht (Net even uitgerekend).
Ze is drachtig van Karolus van Wittenstein. (NRPS)

Het wordt voor haar 2e veulen, bij mij haar eerste. En aangezien zij mijn oogappeltje is.. ben ik nu al zenuwachtig.
Afbeelding
Het is de vos.
Helaas is zij door een peesblessure niet meer inzetbaar voor de sport.

Daarbij krijgen we in april en juni nog 2 welsh a veulens, en misschien nog een welsh c veulen. Maar deze moet nog even opgevoeld worden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:13

Welkom rooslover :)

Marije gefeliciteerd met je aanwinst, wat een plaatje van een hengst, jee die dames van jou zijn wel geluksvogels dat ze daarmee mogen daten :wow:

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:17

Ik hoef geen naam te verzinnen, mijn veulen is al "verkocht" en de eigenaar geeft een naam :-)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:17

Clemsys lastig inderdaad... Hoe zit het met fokken naderhand met een part-bred?
Hier hadden we de namen al net na de eerste inseminatie van Casa, na de eerste keer was ze niet drachtig, dus we hadden ongeveer 2 weken voor de werkelijke dracht de namen al.
Hier verwachten we een Westfalen, merrie naam is vrij (maar wil ik graag met "Cas" laten beginnen), hengsten naam met de eerste letter van de vader, is dit geval ook een C.
De merrie en hengsten naam die ik heb schelen aan het einde maar een letter, lekker makkelijk dus.
Voor de geboorte van Cascade konden lief en ik het niet eens worden qua namen, dus Cascade heeft nog iets van twee dagen zonder naam rond gelopen.
Verder wil ik dat de namen een stad/streek/wijk zijn, dit is namelijk bij de merrie lijn van Casa (bij bijna alle merrie's) het geval.

Rooslover welkom en gefeliciteerd met de dracht!
Marije wat een gave hengst zeg!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:18

welkom nieuwelingen :D
hier moet de naam met een C beginnen, barock pinto stamboek
heb al een rijtje namen, maar wacht met kiezen tot het geboren is

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:25

welkom rooslover,
wat een verschil van stamboeken zeg kwa namen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:11

Briesje 5 maanden drachtig
Afbeelding

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:32

Mag ik me ook hier melden :D ,

Sinds gisteren zijn we n het bezit van een 7jarige d-pony , afstamming onbekend en ze zou drachtig zijn.
De vorige eigenaars hadden haar van een handelaar gekocht die alleen in drachtige pony's deden...omdat volgens de manege waar ze stonden drachtige merries rustiger met rijden waren...heb er maar niks op gezegd..
Maar hun 8 jarige dochter kon er niet mee weg, ze was te pittig ervoor,nichtje van 10 reed er toen later wel op maar je kan moeilijk een pony voor een ander houden, zeker aangezien ze al een andere pony voor de dochter gekocht hadden.
Dus zo is ze op ons pad gekomen, en ze is leuk, erg leuk zelfs :D

Maar terug over waarom ik hier kom typen, ze is dus drachtig, dierenarts van hun zou haar gescand hebben een paar maanden terug, en het bevestigd hebben.
Nu geloof ik het zeker wel want haar buikje is al goed dik, alleen of de uitgerekende datum klopt is maar de vraag.
Ze hadden voor deze pony een andere bij dezelfde handelaar gekocht die ook drachtig was en volgend de handelaar uitgerekend was voor november maar in september bevallen, dus vraag me af hoe serieus ik de datum moet nemen.

Nu is dit mijn eerste drachtige merrie, dus gelijk hier wat vragen aan jullie..
Ik las dat opvoelen ook wel risico's meebrengt, zouden jullie de dierenarts laten komen om duidelijker te kijken hoever ze is of gewoon afwachten(natuurlijk wil ik zowiezo de dierenarts langs laten komen ter controle) .
Zal vandaag of morgen ook even foto's van haar maken.

De verhuizing gisteren bezorgde me wel flink wat stress, maar ze is gelukkig goed aangekomen en staat nu lekker op stal met een uitloopje.
We zijn wel voorzichtiger om ze bij de andere 2 te zetten omdat ze drachtig is, dus eerst even met draadje ertussen.

Ow ja en verder heet ik Inge, ben 31 jaar, moeder van 2 kinderen, een dochter van 10 en een zoon van 11 jaar. Verder in het bezit van een 11 jarige draverruin Top Victory, hem heb ik nu 8 jaar ong, een welsh a merrie van 22 jaar, Seren(stamboek naam is Crugybar Seren Aur) en dan nu Pasja, een 7 jarige d-pony, denk een Nrps of New Forest, ze is erg chique in ieder geval.
Verder hebben we nog 3 honden, 2 papegaaien, 5 kippen dus genoeg omhanden.
De paarden staan in de gemeente Beveren in belgie en wij wonen net in Nederland op 2,5 km van de paarden af.
Ze staan normaal gezien 24/7 buiten op de weide ruime schuilstal, die we ook kunnen afsluiten.
Pasja hebben wel in een stal staan nog, we hebben namelijk een schuilstal van ong 12 op 3 en een gewone stal van 4 op 3 , waar zij nu n staat dus.

poeh nu heb ik jullie wel verveeld misschien met mijn lange verhaal, als er nog vragen zijn stel ze maar :d

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:56

Inge leuk zeg.. gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.. Ben benieuwd naar foto's. Ik weet niet of ze al kunnen zien hoever ze is.. Mijn Fewie heb ik in februari gekocht en was het veulen toen al te groot om te zien hoever ze was.. nu is het 7 oktober geboren ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:02

hoiii nieuwkomers *\o/*
idd foto s inge! :D

hier beginnen zowel paarden als mijn hond met de I (vorige keer ook mijn hond niet drachtig :( dus nu tot januari wachten en weer opnieuw dekken :) )
voor een veulen heb ik eigenlijk al een naam haha

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:11

Cemlys, wat voor telefoon heb je? Bij de Samsung moet je het knopje onderaan je scherm en het knopje aan de rechterkant van je telefoon tegelijk indrukken.
(en anders maak je toch een foto met een fototoestel :P)

Over de letter waarmee de naam moet beginnen: TiSento's moeder is een Haflinger, zijn vader is een Welsh Cob. Het veulen wordt bij het WPCV ingeschreven als partbred. En zoals Cemlys al zegt: Bij het Welsh stamboek maakt de beginletter niet uit.
De naam van het veulen zal wel beginnen met 'Sublime's' van de papa en eindigen met CR (mijn initialen).
TiSento heet voluit 'Sublime's TiSento CR'.

ffnessence, voor je onderschrift bestaat alleen de 'handmatige' countdown :P

Marije, wát een gaaf hengstje!! :oo

Welkom, rooslover! :)

Briesje heeft een lekker buikje, Dianne! :D

Inge, welkom!
Als het een brave, rustige merrie is, zou je haar kunnen laten opvoelen, maar ik vraag me af hoe precies de dierenarts kan aangeven hoe lang ze drachtig is.
Ik ben benieuwd naar de foto's van je nieuwe aanwinst! :D

Bolle Dais gisteren preies op de helft van haar dracht en blij dat Baassie er is :D
Afbeelding

Daisy is al die foto's van haar bolle buikje zat:\ :+
Afbeelding

Aan de wandel met mijn drie paardjes :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 21-10-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:11

Welkom Inge
Zijn jullie nu ook zo nieuwsgierig naar de namen? :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:20

leuke foto s!! lekker aan de wandel met 2 paardjes :D

haha nou als jullie suggesties hebben voor puppennamen :P (al ben ik nu iets voorzichtiger :( eerst maar afwachten of ze drachtig is (liefst frans en moet met de I )

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:43

hahahah
namen moeten we opwachten tot de kleintjes geboren zijn,
altijd leuk hoor veulen namen,
welkom inge en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst,

cynthia lekker onderweg met je drie toppers,
ben benieuwd naar foto`s
heb vandaag nieuwe foto's gemaakt maar vind echt dat Bonita te snel groeit,
zal zo hier even 2 foto`s neer zetten van de zelfde positie alleen verschilt 2 weken

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:44

6 maanden
Afbeelding

kleine 2 weken later,
Afbeelding

ik denk dat we haar over 4,5 maanden wel kunnen rollen,
(kan denk ik nu ook wel mijn dikkiedik)