[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:59

Bij veulenhengstigheid zeggen ze toch dat er meer kans is dat het aanslaat??

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:01

Wil Luna wel in haar veulenhengstigheid laten dekken, heb ik de meeste kans dat ze drachtig raakt van een vreemde hengst als ze überhaupt drachtig raakt, dat gaan we afwachten maar heb een heel goed gevoel bij Yuma. Is qua karakter erg aansluitend bij Casper.

Is er hier iemand die ervaring heeft met Totilas veulens of Gribraldi?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:13

Aziza zal sowieso niet in de veulenhengstigheid geïnsemineerd worden. Ze is 11 februari uitgerekend, nog eerder hoeft van mij niet. Dus wij slaan de veulenhengstigheid over en beginnen dan de hengstigheid erna weer.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:14

Ik weet het nog niet :) hangt ook een beetje af of Khaleesi een merrieveulen of hengstveulen krijgt :j bij een merrieveulen laat ik haar denk ik een jaartje leeg. Of er moet zo'n geweldige hengst voorbij komen :P

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:16

Ik laat ook niet dekken in de veulenhengstigheid. Mijn merrie is in maart al uitgerekend, dus als ik dan direct weer dek krijg ik wel een heeeel vroeg veulen volgend jaar. Eigenlijk vind ik maart al best vroeg. April / mei vind ik fijner om een veulen te krijgen.

Diepvries in de veulenhengstigheid word sowieso vaak afgeraden.

Hebben jullie al ideeen met welke hengst je volgend jaar gaat dekken?
Zelf wacht ik eerst dit Eye Catcher veulen af en ga ik wat hengstenshows af, maar ik weet het echt nog niet. Ik heb zelf ook een NRPS erkende hengst op stal staan, wellicht dat ik haar door mijn eigen hengst laat dekken maar daar ben ik nog niet uit.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:53

Hier nog geeeeen idee.... Eigenlijk is het idee om haar in 2016 nog 1x te laten dekken, 2015 dan dus niet... Maar ligt heel erg aan hoe alles gaat en of ik het veulen kan houden (laat haar alleen dekken als ik het veulen kan houden :) )

Luna, ik ken wel een hoop Gribaldi's, wat wil je weten? Mag ook via pb

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:23

Voor Aziza heb ik 2 hengsten op het oog, is ook afhankelijk van of ze nu een merrie of een hengstveulen krijgt. Als ze een hengstveulen krijgt wat aan mijn eisen voldoet zal ik waarschijnlijk terug dekken met dezelfde hengst waar ze nu drachtig van is. Wordt het een merrieveulen, dan heb ik een hele gave, jonge hengst op het oog, waar ik al vanaf dat hij veulen was fan van ben.

Voor Mausi wacht ik eerst deze week nog even af, ik verwacht niet dat ze drachtig is, maar aangezien ze nog niet echt hengstig geweest is sinds de laatste dekking, laat ik donderdag voor de zekerheid toch nog maar even scannen (als ze niet nog hengstig wordt morgen of overmorgen). Mocht ze (zoals ik verwacht) leeg zijn, dan ga ik haar waarschijnlijk begin volgend jaar met mijn eigen, jonge hengst dekken. Eens zien of hij haar drachtig krijgt, en dan wat hij vererfd.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:38

Luna2006 schreef:
Wil Luna wel in haar veulenhengstigheid laten dekken, heb ik de meeste kans dat ze drachtig raakt van een vreemde hengst als ze überhaupt drachtig raakt, dat gaan we afwachten maar heb een heel goed gevoel bij Yuma. Is qua karakter erg aansluitend bij Casper.

Is er hier iemand die ervaring heeft met Totilas veulens of Gribraldi?

Hier gribaldi nakomeling.
Nu 8 jaar niet heel makkelijk in omgang. Heel eenkennig (het is een echte gribaldi)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:43

Veel gribaldi s zijn vrij prima te rijden tot ze serieus aan het werk moeten zegt men. Ik heb er nog geen een zelf gereden dus ik weet het niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:47

carola schreef:

Een hoop opties in mijn hoofd maar ik wil eerst kijken wat er uit komt.

Zijn er nog dressuur gefokte schimmelhengsten trouwens, volgens mij geen of bar weinig hè?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:20

Ik dek volgend jaar met diepvries dus ook niet in de veulenhengstigheid.
Dan is de baarmoeder nog te groot en pakt diepvries nog veel moeilijker volgens mijn veearts..

Ik dek volgend jaar met Dun Gotta Gun, maar voor de niet western-mensen zegt dat niet veel he :D net zoals ik me helemaal niks kan voorstellen bij al die warmbloed etc namen :)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:44

Zo even een weekje weg geweest en gelijk veel gemist zo te zien! Heb niet alles bijgelezen dus sorry al ik niet op iedereen reageer! :)

Gefeliciteerd Inowa met aagje! Wat een schatje zeg! En Pepper begint dus toch lekker te groeien! gelukkig maar! Dustinlover nog gefeliciteerd dat Empty toch nog drachtig is geworden! Was je adnere merrie (de moeder van Rum) nog drachtig geworden van je nieuwe hengst? En Nicole wat fijn dat het beter gaat met Mierela! Wat een schrik zeg.

Hier nog even een foto van (een sleepy) Wish op 116 dagen dracht. morgen 120 dagen *\o/* Vinden jullie dat ze al dikker word?

Afbeelding

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:02

Wat een leuke buikjes weer, ik ga zondag weer nieuwe foto's maken dan is mijn nieuwe dame er ook :D :D (voor juni)

En inmiddels weten we dat er in Januari nog een drachtige dame bij komt voor maart *\o/*

Jan niet wachten op de 4 veulens volgend jaar <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:09

buikje toch *\o/*

Tinniie, Dun gotta gun, das de hengst van dat veulen dat ik eens getoond heb, knap ding <3 wie wordt de gelukkige?

geen verstand van de andere paarden :o

dekken in de veulenhengstigheid -O- nooit zelf kindjes gehad? :+ ik laat ze liever eerst wat bekomen en herstellen vanbinnen en vanbuiten.
Trouwens volgend jaar is het de beurt aan ons Pruts, de shetlandpony, eens zien of we die makkelijk drachtig krijgen. :D
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 03-11-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:11

Urielle schreef:
carola schreef:

Een hoop opties in mijn hoofd maar ik wil eerst kijken wat er uit komt.

Zijn er nog dressuur gefokte schimmelhengsten trouwens, volgens mij geen of bar weinig hè?

Junior STV is de enige die ik me zo kan bedenken.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:23

Mijn dierenarts heeft het afgeraden om te dekken in de veulen hengstigheid. Ik heb haar na 21 dagen hengstig gespoten. Dit heb ik gedaan omdat ze zich niet hengstig toont, ze wordt gedekt met puur sperma, dus moet naar de hengst en ik wilde mijn merrie en veulen niet weer 3 weken kwijt zijn, omdat het moeilijk te gokken is wanneer ze hengstig is.
Ik heb stiekem al wel een beetje zitten kijken naar een volgende hengst. Mij lijkt arezzo vdl wel iets, maar echt zeker ben ik er nog niet van. Ik ga in februari sowieso naar de kwpn hengstenkeuring kijken!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 01:04

Ik ben er zelf ook nog niet uit met de hengstenkeuze van volgend jaar, 3 merries te dekken.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 01:47

Nicole schreef:
Updatetje:

Mierela gaat gelukkig weer goed, ze heeft naar alle waarschijnlijkheid 1 van die helikoptertjes gegeten en door haar dracht is dit getrickerd tot een acute spierbevangenheid want aan de arbeid en voer lag het niet volgens de DA. Afgelopen woensdag waren haar spierwaardes rond de 25.000 ze knapte opmerkelijk goed op de dagen erna, ze kwamen donderdag weer langs eerst bloed testen en kijken hoe ze doet en dan aan infuus indien nodig, het leek eerst echt niet nodig ze toonde goed, was niet gevoelig en erg wakker bloed afgenomen en weer wachten tot de kliniek belde, helaas toch nog dik 20.000 dus infuus erin dik 4 uur voor der stalletje gezeten en 9 liter water naar binnen gekregen. Toen moesten we het maar afwachten, ze moest op stal blijven en haar om de zoveel tijd temperaturen kijken of ze koorts krijgt dit gelukkig niet meer geweest, afgesproken dat ze maandag weer langs zouden komen voor verdere bespreking en weer bloed afnemen *Mierela vind de dierenarts op dit moment echt niet meer leuk :') * en zojuist gebeld dat het nu goed zit!! Nog iets hoger als ''normaal'' maar ze loopt niet stijf en is helemaal der zelf, vandaag en morgen nog even binnen blijven en dan mag ze weer naar buiten en vanaf volgende week weer opbouwen onder zadel. Maar ik ben zo blij!! Ik dacht echt woensdag nu raak ik ze beide kwijt, maar thank god leeft het veulen ook nog DA had voor de zekerheid even opgevoeld.

Nu mag het voor nu wel even gedaan zijn met gedoe :')

Gelukkig Nicole dat het weer beter met 'r gaat!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 01:54

Tinniie, gave hengst is Dun Gotta Gun!!

Vandaag maakte Roxy een flinke smakker in de wei, dat was even schrikken... ze rende de wei in toen ik haar erin zette en maakte een iets te scherpe bocht en schoof onderuit, viel op haar zij en rolde door. Ze was zelf ook geschrokken maar stond na 10 seconden weer te grazen. Zover ik kon zien heeft ze er niets aan over gehouden. Ik was even bang voor het veulen maar dat zit wel goed beschermd in de buik (hoop ik).

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 07:00

Nicole gelukkig gaat het weer beter met haar,

Astridklomp dat is schrikken.
Maar kleintje zit goed beschermd.
Hier vorige dracht ook gehad dat merrie viel en merrie was in het hek gelopen hele snee van voor naar achter over buik/flanken.
En was niks gebeurd met het veulen

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:18

Tara_13 schreef:
Mijn dierenarts heeft het afgeraden om te dekken in de veulen hengstigheid. Ik heb haar na 21 dagen hengstig gespoten. Dit heb ik gedaan omdat ze zich niet hengstig toont, ze wordt gedekt met puur sperma, dus moet naar de hengst en ik wilde mijn merrie en veulen niet weer 3 weken kwijt zijn, omdat het moeilijk te gokken is wanneer ze hengstig is.
Ik heb stiekem al wel een beetje zitten kijken naar een volgende hengst. Mij lijkt arezzo vdl wel iets, maar echt zeker ben ik er nog niet van. Ik ga in februari sowieso naar de kwpn hengstenkeuring kijken!

Arezzo heeft wel echt fijne veulens!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:35

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:37

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:48

Thanks, ga eens kijken wat die hengsten vererven en al opgeleverd hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:51

Tinniie schreef:
Ik dek volgend jaar met diepvries dus ook niet in de veulenhengstigheid.
Dan is de baarmoeder nog te groot en pakt diepvries nog veel moeilijker volgens mijn veearts..

Ik dek volgend jaar met Dun Gotta Gun, maar voor de niet western-mensen zegt dat niet veel he :D net zoals ik me helemaal niks kan voorstellen bij al die warmbloed etc namen :)

Zegt me idd helemaal niks hahaha