[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:53

gefeliciteerd joto!! :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:57

Ja heb je helemaal gelijk in..

Mijn merrie (met de wond) is echt een fantastisch dier, leert nog sneller dan een hond, maar ben niet heel erg weg van haar veulens (Behalve Bikkel) spreken me ook weinig aan, ik hou meer van de grote veulens, lange stelten mooie kop, die van haar zijn allemaal beknopte 4kantjes op 4 benen.

Thanks marrlinde:D, al breek ik me been deze week..Maakt me nu niks meer uit haha

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:58

Neonlight schreef:
Dat zijn de gouden fokmerries Joto. Ik ken meer voorbeelden, merries die niet de mooisten zijn maar ontzettend goed fokken. Looks van de merrie wil dus niet alles zeggen. :P

Daarom gaat Tal ook een heeeele knap veulen maken :D

Joto gefeliciteerd met je rijbewijs!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:11

jammer Mabon en Marrlinde. :(:)

Hmmz inderdaad,vaak zie je van die merries lopen die echt..euhm erbarmlijk zijn zeg maar,en daarnaast een kanjer van een veulen. :D
Maar ik vind Neon niet lelijk hoor,ze is wat schriel,maarja dat komt nog wel eens voor bij appies zeker?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:29

Eigenlijk zie je juist veel klassieke buikige merries bij de appies, met mega onbruikbare dikke speknekken en onderhalsen. Neon is dus totaal niet buikig en heeft juist een te arm gespierde hals. Ook vreemd, gezien de pure appaloosa merrielijn, en een New Forest als vader, die juist ook wat ronder gebouwd zijn en dikkere nekken hebben. En op haar arm gespierde hals staat een hoofd met een lang neusbeen (oftewel, grote kop :+ ), en dat valt dan nog meer op.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:41

ach dat wist ik helemaal niet,ben verder weinig op de hoogte van appies en hun kenmerken,zag er juist een staat bij EEATK hier,en bedacht me dat deze best "voller" gebouwd was.
Heb hier thans één mini-appa staan maar die heb ik verkocht en gaat binnenkort naar Frankrijk. Nu je het zegt,hij is ook veel buikiger dan de rest van onze hengstjes.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:56

Heey, ik meld me ook weer even..

Het is hier slecht weer, en ben een dag vrij.. Helaas niet de tijd om alles door te lezen..

Iedereen met dragende merries van harte!!

Marlinde: Jammer dat het nog steeds niet is gelukt de merrie drachtig te krijgen, maar wie weet pakt deze laatste ronde..

Jule's is al mooi dik aan het worden, ze heeft vandaag dag 85 bereikt!!

Pip is als ze echt drachtig is nu 37 dagen onderweg..
Ze staat nog steeds lekker met haar kerel en dochter in de wei, en heb haar niet meer hengstig gezien.

Eind van het seizoen gaan we met allebei de merries nog een keer scannen, bij Pip op dracht en bij Jule's voor eventuele gust verklaring..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:00

Wat vinden jullie trouwens van de halsteralarms? Gaan die op tijd af? In de zin van..Ben je er dan nog op tijd?

Aangezien de 2 maidens tegelijk zijn uitgerekend, we hebben 1 BA, met die maidens zit ik er zowiezo goed boven op, die andere 2 zijn goed te voorspellen.
Maar als dat ding pas gaat bellen als ze al 10 min onderweg is, heeft het voormij weinig zin en blijf ik gewoon op stal. (Wat ik toch wel doe, maar even voor de sure)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:18

Joto schreef:
Wat vinden jullie trouwens van de halsteralarms? Gaan die op tijd af? In de zin van..Ben je er dan nog op tijd?

Ligt net als bij singel BA aan je merrie, als ze plat gaat liggen gaat hij af, doet ze dat netjes voor het water breekt dan ben je overal bij (als je er dicht genoeg bij bent ;) )

Ik heb nu 2 jaar een halsteralarm gebruikt en ik ben er super over te spreken, ben er nog iedere keer bij geweest (6 bevallingen)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:37

Ja oke.. Dat is dus mijn struikelblok.. Wat gaan de maidens doen?.. Ik hoop dat ze in het land gaan lekker over dag..
Mijn merrie lag dit jaar ook niet plat en veulen lag niet goed, mag in mn handen knijpen dat ik op stal was..

Mochten we er allebei tegelijk echt op gaan lijken gaan we maar in overleg hoe of wat, maar mezelf kennende zal ik op stal slapen.

Wij hebben 1 merrie op stal die gaat niet liggen als ze BA om heeft, ook niet tijdens bevalling, En aangezien de maidens nog niks kennen (qua werken) Lijkt een BA mij niks. Maar goed, eerst maar zorgen dat de andere 2 dames eerst gaan.

Ik woon 2 min fietsen van stal af, nu met rijbewijs :D :D :D 50 sec haha 2 straten dus dat is geen probleem

Maar goed, ik sla mezelf dood als dr wel wat gebeurd natuurlijk..Tis wel dubbele zekerheid

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:45

Grappig Joto, die advertentie die je gevonden hebt. Dit paard komt dus uit dezelfde lijn als Neon. De vader van deze ruin, Michael, is een oom van Neon, halfbroer (van moeders kant) van de moeder van Neon.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:46

marrlinde, sorry dacht dat je merrie al eerder een veulen had gehad... dichtzetten kan op 2 marieren, aan de binnenkant en aan de buitenkant. Bij een kennis van mij deden ze het aan de binnenkant (baarmoeder) en bij mij aan de buitenkant zodat ze geen lucht naar binnen trok. Dan blijft t .. lekker in de baarmoeder en floept t er niet weer uit. Tsja als je paard geen eerder veulen heeft gehad weet ik t eigenlijk niet zo goed. Misschien weet Saffier er meer van... die heeft een handige (dierenarts) vriend.

Joto, gefeli met je rijbewijs.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:09

Een merrie die nog geen veulen heeft gehad kan ook wat losser zijn van achter, en dus eventueel wat lucht zuigen. Dat luchtzuigen kan een ontsteking en vuil veroorzaken.
Dichtzetten kan gewoon met nietjes, of echt met hecht draad.
Met henchtdraad wordt er een stukje huid van de vulva weg gesneden / geknipt vervolgens wordt eerst aan de binnenkant de huid weer aan elkaar gehecht en daarna de buitenkant (wat wij kunnen zien) op zich is het hechten beter omdat door deze manier van werken de huid ook echt aan elkaar groeit. Bij de nietjes hou je het alleen maar dicht, en zal de huid nooit vast groeien.
Na de behandeling een aantal weken schoon houden en eventueel blauwspray er op spuiten.
Ongeveer twee weken a tien dagen voor de bevalling weer open laten maken, en dan een a twee keer per dag schoon en open houden. Anders heb je kans dat het weer aan elkaar groeit.
Ik heb de vulvoplastie (hechten) nu al zo vaak gezien, kan het ook al bijna :+

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:43

vandaag wet look weer voor het eerst gelongeerd naar een paar maanden revalideren.
Ze liep echt goed......... zo spectaculair gewoon! :~
Ben echt weer helemaal blij!
Mag nog maar 3 x per week 10 minuutjes longeren in zachte bodem, en als dat goed gaat mag ik volgende week gaan proberen voorzichtig te gaan rijden. ikke is weer helemaal gelukkig met mijn super merrie! :D
Mijn streven is om haar dit jaar nog naar de M1 te rijden, dus dat wordt straks flink trainen, maar dan mag ze daarna wel weer welverdiend met zwangerschapsverlof :D

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:36

Dat streven hebben wij ook :D

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:44

Joto schreef:

Aangezien de 2 maidens tegelijk zijn uitgerekend, we hebben 1 BA, met die maidens zit ik er zowiezo goed boven op, die andere 2 zijn goed te voorspellen.
Maar als dat ding pas gaat bellen als ze al 10 min onderweg is, heeft het voormij weinig zin en blijf ik gewoon op stal. (Wat ik toch wel doe, maar even voor de sure)

Ik zat zelf ook al aan die halsteralarmen te denken ipv een birth alarm.

Maar zoals ik las werken ze allebei een beetje het zelfde..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:46

He Belin... jij bent toch al M1

Ik mag me hier ook melden :D

Mijn merrie is inmiddels 39 dagen drachtig :D
Afbeelding

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:53

oh ik las door de M1 :+
Gaat met Perla nog steeds goed?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:56

Sjelle schreef:
@ Mabon hopelijk wil het nu wel in 1 keer!! Wel fijn dat ze daar nog stond.
Liet je haar daar zowieso staan om te scannen op 18 dagen?

Ja ze blijft daar staan tot ze drachtig gescand is.
Dit omdat ik niet mijn E rijbewijs heb en afhankelijk ben van anderen om haar te brengen en te halen.
Maar als nood aan de man is kan ik altijd aan mijn vader vragen of hij haar op wil halen. Ook 2 meiden van stal willen wel voor mij rijden als het nodig is en de vader van 1 van de verzorgsters heeft het ook aangeboden maar ik vind het zelf niet leuk als iedere keer de merrie verplaatst wordt.
Lijkt mij namelijk niet gezellig voor haar, voordat ze bij mij kwam in april heeft ze bij 3 verschillende handelaren gestaan. Dus er is al heel wat rond gesjouwd met haar. Nu hoeft dat niet meer als ze drachtig is komt ze weer thuis en wordt er voorlopig niet meer met haar gereisd :D .
Ik wilde haar eerst leeg laten staan maar het lijkt mij leuker om volgend jaar 2 veulentje in de wei te hebben lopen, vorig jaar heb ik ook zo genoten van Brigit en Angel die samen aan het spelen waren op de wei.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:58

Ik hoop dat Tal ook bij een ander merrie met veulen kan volgend jaar, is wel het leukste!

Blijft Perla op enthoven staan Kel?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:03

Gefeliciteerd met je rijbewijs Joto!!!

Ik had bij Vief het BA vorige keer, dat ging prima :) Dat wel :+ De rest van de bevalling wat minder helaas....
Hebben jullie ervaring met merries die aan de nageboorte blijven staan? Wat deden die bij een volgend veulen?

Gefeliciteerd Kelly!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:07

Kelly, welkom hier, leuk dat je haar hebt laten dekken. Als ik het goed zie een gra merrie met een gra hengst?

Mabon, ik wist niet dat je haar nog maar zo kort had en wat haar verleden was. Ze lijkt het aardig naar haar zin te hebben bij de hengstenhouders, zo op de foto's te zien, zelfs met stalker. :P

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:08

Leuk hoor Mabon, twee veulentjes :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:13

Richtje daar heb ik helaas geen ervaring mee.

Met Perla gaat alles nog erg goed gelukkig.
Ben nog wel een beetje bang dat ze weer zal verwerpen dus laat haar voor de zekerheid nog een keer scannen op 90 dagen dracht.
Verder doet ze het prima. Ze is super levending..

Belin, ze blijft inderdaad gewoon op Enthoven staan.
Ze is met een paar dagen verschil uitgerekend met Kaatje dus dan kunnen ze mooi samen buiten staan!

Neonlight, ja inderdaad door een grahengst. Maar heb hem niet om de kleur gekozen.
Hij is mooi groot en heeft een fijn en stabiel karakter, bij beide dingen ontbreekt het Perla iets :+
En hij kan erg goed bewegen.
Wilde er persee 1 die beter bewoon dan mijn mijn merrie en dan kan je al een hoop hengsten schrappen.
Laatst bijgewerkt door Kelly_Taco op 07-07-09 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:15

Kan je beter geen ervaring mee hebben hoor Kelly ;) :D

Perla heeft eerder verworpen begrijp ik? Weet je waar dat door kwam toen?