[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:11

Wat fijn dat het niet direct negatief nieuws is DL. Je bent er nog niet, maar er is weer hoop. Ik blijf doorgaan met duimen!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:25

prosecco gefeliciteerd met je drachtige dames
rowan voorzichtig toch een beetje optimistisch, ik duim nog even door voor je kanjertje
AZ ik hoop dat het gaat lukken nu
tiwi ik hoop dat het lukt morgen
kabayo wat jammer van je mooie merrie

pff, ik kan het niet helemaal bijbenen hier hoor, ik lees wel alles maar kan niet overal op reageren ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:40

jolandje schreef:
pff, ik kan het niet helemaal bijbenen hier hoor, ik lees wel alles maar kan niet overal op reageren ;)

Hier hetzelfde!

Lees hele leuke verhalen, maar ook hele verdrietige.. Voor die laatste heel veel sterkte en voor anderen: balen dat het niet lukt qua drachtig worden.

@ Rowan: sterkte, hoop dat het gauw wat beter gaat. Fijn dat je de uitslag van het bloedonderzoek hebt en nu hopelijk door in een stijgende lijn!

Even vraagje hier.. Er zijn toch ook websites om te kunnen berekenen welke kleuren je veulen kan krijgen en hoeveel kans? Gebruiken jullie zoiets en zo ja, welke?
Is er vanuit de pedigree te achterhalen welke kleur chromosomen je paard heeft en welke de hengst heeft? Blijft denk dan alsnog een gok, tenzij je het laat testen. Maar het gaat om deze combi:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1570030

Hengst: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1687594

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:49

Jouw paard is Vos met een grote kans op Agouty, twee bruine ouders.

De hengst is zwart en geen vos ouders, dat maakt de kans kleiner maar niet uitgesloten dat hij een "verstopt" vos gen heeft. Weer je of er al eerder vossen van deze hengst geboren zijn?

Jouw kansen zijn dus zwart bruin of vos, maar als de hengst geen vos draagt altijd zwart of bruin.
Als jouw paard 2x Agouty (van allebei de ouders meegekregen) draagt nooit zwart, altijd bruin als het geen vos is

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:06

tiwi1969 schreef:
Jouw paard is Vos met een grote kans op Agouty, twee bruine ouders.

De hengst is zwart en geen vos ouders, dat maakt de kans kleiner maar niet uitgesloten dat hij een "verstopt" vos gen heeft. Weer je of er al eerder vossen van deze hengst geboren zijn?

Jouw kansen zijn dus zwart bruin of vos, maar als de hengst geen vos draagt altijd zwart of bruin.
Als jouw paard 2x Agouty (van allebei de ouders meegekregen) draagt nooit zwart, altijd bruin als het geen vos is

Dankjewel! Heb even gekeken en heb al 3 nakomelingen van hem gevonden die vos zijn:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1907372

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1920732

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1907370

Nu dus nog de vraag wat mijn merrie doorgekregen heeft en dat kan waarschijnlijk alleen d.m.v. laten testen haha. haar half broer en -zussen zijn allemaal bruin overigens.
Ik hoop zelf iets liefst op zwart en anders vos, maar geen bruin (dus al blij dat de hengst ook vos doorgeeft, want anders zou ik bij een merrie met misschien 2x Agouty alleen nog maar een bruine kunnen krijgen :') .

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:29

Dan nu dus 50% kans op vos.
25% of 50% zwart
25% of 50% bruin

E.a.a. op afhankelijk van het wel of niet en een of twee keer agouty in jouw merrie.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:33

tiwi1969 schreef:
Dan nu dus 50% kans op vos.
25% of 50% zwart
25% of 50% bruin

E.a.a. op afhankelijk van het wel of niet en een of twee keer agouty in jouw merrie.

Dacht inderdaad al 50% kans op vos, dat is mooi haha.
Is het zeker dat mijn merrie sowieso 1 agouty gen heeft?

Kan ze niet ook zonder zijn:

Non-Agouty (aa)
Heterozygoot Agouty (Aa)
Homozygoot Agouty (AA)

edit: aan je antwoord te zien wel haha
Laatst bijgewerkt door Cardy op 10-08-17 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:38

Nee ze hoeft geen Agouty te dragen, maar de kans is met twee bruinen wel groot dat ze het van een ouder heeft meegekregen. 2x 50% kans. = 25% kans geen, 50% kans een, 25% twee

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:40

tiwi1969 schreef:
Nee ze hoeft geen Agouty te dragen, maar de kans is met twee bruinen wel groot dat ze het van een ouder heeft meegekregen. 2x 50% kans. = 25% kans geen, 50% kans een, 25% twee

Nee precies, ik begrijp het nu. Heel duidelijk, dankjewel!
Ik weet iig dat we 50% kans hebben op een vos hebben en bruin of zwart heeft ook nog de mogelijkheid.
Ben zelf te nieuwsgierig, zouden jullie het laten testen of wel eens gedaan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:57

Ik heb wel eens laten testen of mijn merrie vos droeg, na 3 bruine veulens wist ik het nog altijd niet en dna moest toch getrokken worden in verband met goedkeuring voor dekdienst van haar eerste veulen. Van de merrie die ik nu heb weet ik het al. Vanwege haar ouders wist ik al dat ze 1 keer agouti had (zwarte moeder dus 2 jeer kan niet en ze is bruin), maar niet of ze vos droeg. Maar met een palomino veulen is die vraag ook beantwoord. Ik hoef dus niet te testen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:23

Vind dat altijd wel interessant, die kleurgenetica.

Kreeg net de rekening van de veearts voor alle scans, inseminaties, stalling enz.enz.
Denk dat ik dit veulen maar Golden Feet ga noemen...al heeft de veearts me nog flink gespekt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:29

Erg interessant de kleurtjes :) ik heb het uitgerekend met de color calculator.
http://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

Voorzichtig positief nieuws DL! Hoop echt dat ie gewoon goed en gezond opknapt!!

Tiwi spannend!! Hoelaat ga je scannen?

Welkom prosecco . Leuke combinaties :)

Linda ik duim voor je dat ze snel hengstig is

Mijn duimen draaien op volle toeren AZ!! Ik gun het je zo

Bedankt iedereen. Lady mis ik wel zo ontzettend ;(
Abby laten we zaterdag scannen aangezien we toch twijfelen aan dracht. Ik hoop wel zo dat er gewoon een mooie baby in zit

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:40

*\o/* Yes we verwachten Mini-Polo! *\o/*

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:40

Gefeliciteerd!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:52

Nikitaxx ik zie toch wel al een buikje groeien. Dat is snel zeg! Geslachtsbepalende echo heb ik geen ervaring mee, ik dacht dat ze dit rond de 100 dagen deden. ik vind het veel te leuk om in spanning af te wachten :)

pretty wat jammer dat ze heeft verworpen :( . Wel heel mooi om te zien hoe zo'n vruchtje van die leeftijd eruit ziet en hoe compleet het dan al is. Maar toch wel heel zuur voor jou dit.

JoSav fijn dat ze ondanks alles nog netjes drachtig is. Nu hopelijk een periode van rust en genieten van je merrie voor jou.

Bonnieaw welkom, leuke combinatie heb je daar!

paardje2013 18 augustus gewoon een drachtige merrie scannen hoor! Ik gun het je van harte.

AZ gelukkig Mausi tenminste hengstig geworden! Hoe staat het inmiddels met Aziza?

Fotsy ik ben heel benieuwd of er verkocht of verbouwd gaat worden bij jou op stal straks :D :Y)

Linda ik heb in dit topic toch wel een aantal positieve verhalen gelezen over dracht na hengstig spuiten dus hopelijk ook voor jouw merrie!

Prosecco welkom! Gelukkig is het tweede vruchtje nog ontdekt, anders had je ze straks drachtig laten hengstig spuiten of iets..

DL toch voorzichtig positieve uitslag. Ik duim verder voor Harley dat hij snel mag opknappen en jij je knappe kerel gewoon lekker kan houden.

jolandje het gaat snel in dit topic inderdaad. Dat is eigenlijk elk jaar zo, je moet het bijhouden anders raak je zo achter dat het niet meer te doen is haha

Cardy je bent er al uit met je kleurkansen lees ik. Ik hoop dat je een mooi zwart of vosveulentje mag krijgen volgend jaar :). Maar ik denk dat als het toch een bruine zou worden, je er net zo gek op zou gaan zijn hoor :D

Tineke, gefeliciteerd!! Eindelijk maar toch, wat fijn!! Veronia krijgt een neefje of nichtje erbij volgend jaar hihi.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:14

Murosch schreef:
Cardy je bent er al uit met je kleurkansen lees ik. Ik hoop dat je een mooi zwart of vosveulentje mag krijgen volgend jaar :). Maar ik denk dat als het toch een bruine zou worden, je er net zo gek op zou gaan zijn hoor :D

Dat weet ik wel zeker! Het liefst wil ik een zwart- of vos-kleurige merrieveulen met 4 witte benen en een mooie grote bles. Maar ga er vanuit dat er een bruin hengstenveulen uitkomt zonder aftekeningen haha.
Zolang het maar gezond is en goed in elkaar steekt, dan ben ik al 100% tevreden <3 .

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:15

het gaat hier echt ongelofelijk hard, zal na deze post het proberen bij te houden. ik lees alles maar heb niet altijd tijd om te reageren als het zo hard gaat.

zag wel dat er weer een drachtige merrie erbij is, gefeliciteerd!!

hier hebben we maandag weer gescand. zaten 2 eitjes, maar waren toen nog net niet groot genoeg.
dinsdag ochtend weer gescand en waren ze groot genoeg. er is toen dinsdag avond geïnsemineerd. woensdag ochtend hebben ze gelijk gekeken of het eitje al weg was, dit was niet het geval dus is ze woensdag avond weer geïnsemineerd. en vandaag gaan ze haar spoelen, want haar baarmoeder bleek klein beetje vuil te zijn. hopelijk mogen we ze vanmiddag weer ophalen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:41

tiwi gefeliciteerd!

Spannend normann, hopelijk is ze nu wel drachtig.

Murosch schreef:
AZ gelukkig Mausi tenminste hengstig geworden! Hoe staat het inmiddels met Aziza?

Aziza was vanochtend niet hengstig, gelukkig, want als ze vandaag hengstig was geworden had ik een probleem. Vanaf morgen mag ze van mij wel hengstig worden. Al verwacht ik, haar kennende, eigenlijk dat ze nu niet zomaar nog hengstig gaat worden dit jaar. Maar hopelijk heb ik het gewoon mis :+

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:54

Gefeliciteerd Tiwi!!!!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:24

gefeliciteerd tiwi *\o/*

in de OP staat ook een link naar kleurenberekening.

:* :* jullie zijn zo lief :') verkopen of verbouwen _O- ik zie mijn man zijn gezicht al zo voor me :?
je zal het zien he, komt er een perfect valkbont merrieveulen uit -:(- misschien al even in therapie gaan :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:03

Fijn Tiwi! Het lange wachten kan beginnen :)

Hier is de vierde merrie vandaag ook drachtig gescand :D Verder alle merries nogmaals laten checken en alles nog mooi drachtig :)

Helaas 1 gust gebleven, volgend jaar maar mooi vroeg mee beginnen :) (ze had eerst een bacterie en daarna een schimmel, dikke pech dit jaar voor haar!)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:29

Gefeliciteerd Vulina!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:35

Wat fijn vulina
Tja die ene komt dan volgend jaar wel goed.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:46

Netjes hoor Vulina, 4 drachtig!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 06:59

Gefeliciteerd Vulina!