[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:47

Dag 340 en we hebben een ph daling. 7.3 was hij zonet! Ze wilde niet graag naar binnen, bleef met haar lip door het zand graven terwijl de rest al binnen was.
Afbeelding

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:57

Heel veel sterkte Astrid!

Hier vandaag 366 dagen drachtig foto's van vandaag
Ik vind het lijken of haar buik eindelijk wat begint uit te zakken en er lijkt iets ontwikkeling te zitten in het uier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto van het uier is aan het eind van de dag genomen en is al weer wat terug gelopen..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:09

Lauraa, ik denk dat je nog een ietsje geduld moet hebben!

Jeniej, pff ja lijkt nu toch wel te veranderen, wat voer je, ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:11

Ach arme jaycey.... :(:) hopelijk knapt ze snel op

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:13

Astridklomp, ach, arme Jaycey! Ik hoop ontzettend voor je dat het nu goed blijft en ze snel gaat mesten. Arme uk..

Sara, dikke luna :D er was ook een mogelijkheid dat ze later was gedekt toch? 340 was in het "gunstigste" geval meende ik?

Laura, ze maakt het vandaag nog niet heel spannend he? Hopen dat daar snel verandering in komt!

Jeniej, 366 dagen :wow: die mag heel snel gaan nu! Heeft nog niet eens een heel vol uier naar mijn idee?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:14

ook ik duim voor kleine Jaycey

jeniej

Ik voer een kilo merrie brok per dag. Verdeeld over 2 keer. En ze krijgt onbeperkt kuilgras wat al aan de droge kant is.

Meer brok kab ik niet voeren dan ontploft ze denk ik :+

Diane_Basje

Wow wat is Pico gaaf getekend zeg

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:20

Nu het over merriebrok gaat.. Hoe doen jullie dat met de sobere rassen of de paarden die aan lucht al genoeg hebben? Ik gaf mijn merrie ongeveer 100 gram merriebrok per dag (shetlander) maar ik voel nergens een rib :') en agz ze de afgelopen dagen 24/7 buiten hebben gelopen ben ik even gestopt met het voeren van de merriebrok. Is het raadzaam om toch iets te blijven voeren of kan ik er ook pas mee beginnen zodra ze bevallen is? Wil haar namelijk niet bevangen voeren...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:25

Ik kijk naar het paard en voer naar behoefte. Ze kreeg anderhalve kilo merriebrok per dag, maar nu het veulen er is zie ik haar schraal worden, dus ze krijgt nu in opbouw 2 kg en dit bouw ik nog verder op naar 2,5-3 kg.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:27

Diane_Basje fijn dat de laatste nu ook veilig zit kwa dagen!

cp112 wat een uier, hopelijk komt kleintje snel maar kan toch niet anders met zon test en uier.

Setteli misschien ontwormen of zandweg kuurtje geven,
maar kan ook goed zijn dat veulen darmen van mama aan het pesten is.

R.X. alsjeblieft, en als je nog x leuk filmpje wil delen stuur gerust een whatsapp bericht!

Urielle ik denk dat buik gewoon aan zakken is,

Euforie hier bouw ik ook altijd weidegang op, wil ze al op weiland hebben voor veulen komt,

astridklomp beterschap met Jaycey hopelijk gaat het nu de goede kant op!
gelukkig drinkt Jaycey wel weer.

__Lauraa gefelicteerd met je mijlpaal!

MDJ sorry kan je niet helpen maar eventueel kan je ook supplement geven met alle voedingstoffen voor drachtige merries.

pretty dankjewel, inderdaad kikkie nog x pendelen!

Bonita lijkt beter te gaan, smid was er vrijdag,
ze liep al week kreupel ik hoopte op een hoefzweer maar was al bang dat het iets anders was.
En het was geen hoefzweer, maar lijkt op banden/bekken problemen.
ze heeft ook zon dikke buik en is gewoon best zwaar, rechte achterbeen kan ze amper optillen.
maar had een erg fijne smid deed gewoon 10 cm van de grond en ging zelf erg bukken om te kunnen bekappen
ze word nu pas weer gedaan als veulen er is.
En vermoeden is dat als veulen straks geboren is dat dan ook beter gaat met haar
Laatst bijgewerkt door polleman op 13-04-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:32

Uier is inderdaad flink teruggelopen, vooral vergeleken met hoe hij was...

Gister morgen nog zo:
Afbeelding

En net zo:
Afbeelding

Maar de spenen zijn wel een stuk groter én de ph is dus gezakt van 7.7 naar 7.3. Ik ben benieuwd wanneer ze gaat... Ik denk niet vannacht zoals ze er nu bij loopt qua uier, maar haar gedrag is wel anders. We zullen zien! Morgen overdag zou perfecte timing zijn, dan ben ik vrij! :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:34

Khaleesi krijgt in de ochtend 1 kilo merriebrok en een halve kilo slobber en in de avond een halve kilo merriebrok en een kilo slobber. Ze kreeg op aanraden van de DA al een jaar merriebrok. Ze verbrand haar eten supersnel en heeft het echt nodig, ook als ze niet drachtig is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:42

MDJ schreef:
Nu het over merriebrok gaat.. Hoe doen jullie dat met de sobere rassen of de paarden die aan lucht al genoeg hebben? Ik gaf mijn merrie ongeveer 100 gram merriebrok per dag (shetlander) maar ik voel nergens een rib :') en agz ze de afgelopen dagen 24/7 buiten hebben gelopen ben ik even gestopt met het voeren van de merriebrok. Is het raadzaam om toch iets te blijven voeren of kan ik er ook pas mee beginnen zodra ze bevallen is? Wil haar namelijk niet bevangen voeren...

Ik heb tinkers, sober dus, en voer absoluut geen merriebrok. Niet zozeer omdat ze er dik van worden maar ze gaan er allemaal enorm van schuren. Hebben dan geen manen meer over. En nee ze hebben echt geen eczeem :).

Ik voer cavalor Fibre Force en dat bevalt echt super :j. Daarnaast natuurlijk goede kwaliteit hooi/voordroog.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:44

Asteidklomp wat naar voor jaycay!!!
Hoe reageerde de moeder errop?
Ik hoop dat ze goed en snel opknapt!

Mdj ik gaf geen merriebrok in overleg met de va.

Polleman super, ik zou aan je denken. :D

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:52

Ferrie krijgt enkel hooi, verder niets.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:08

Hier fokkerijmuesli met handje force.

Ik vertrouw mijn merrie niet zo. Kleur lijkt lichter dan 7 maar nog niet ligt genoeg voor een 6,5. Banden zijn flinker losser geworden. Is nu echt drilpudding. Staart kan bijna plat op de rug... haar moeder toonde ook weinig vooraf dus ik weet het niet. Uier is behoorlijk vol alleen de tepels nog niet. Ik ga er vanacht wel even uit denk ik.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:09

Jeniej, ik vroeg dat omdat er wel eens gezegt wordt dat merriebrok uiervorming geeft, misschien dat er hier zijn die daar ervaring mee hebben.En meer voeren heeft ze zo te zien echt niet nodig hoor ze ziet er top uit. Hoop echt dat ze nu toch lekker voortgaat en dat jij zekerheid krijgt. Maar langer dan een jaar dragen komt heus wel eens vaker voor.
Sterkte met wachten. :(:)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:13

tjonge, wat gaat dat allemaal hard hier! door omstandigheden niet zoveel kunnen reageren, maar als het goed is kan ik nu weer actief meedoen.

over wat betreft het in de wei zetten, dat bouwen we ieder jaar een beetje op. we hebben nu nog geen gras helaas, dus wanneer het veulentje nu geboren wordt moeten ze nog even in de paddock. wel ga ik vaak met onze merrie wat wandelen en mag ze gras eten in de berm. vindt ze heerlijk en zo krijgt ze toch al wat binnen.

ook hier gaat de stroom er meteen op. op de stal waar ik heb gewerkt zetten ze de veulens meteen de eerste dag even tegen de stroomdraad aan, zodat ze meteen wisten waar die draad voor was. niet leuk, maar beter dan dat de veulens de weg oprennen oid.

prachtig filmpje R.X. dat was even genieten!

ik vind je veulentje wel grappig getekend pretty, het heeft ook wel weer wat toch? ik zie daar over een paar jaar wel een schattig klein kindje een bixieproefje mee rijden hoor! kom je wel met wat aparts in de ring.

fijn diane basje alles over de 320 dagen, dat is toch een hele opluchting...veilige zone!!

hoe is het met je veulen fotsy? merk je verschil nu na de wormenkuur?

en hoe is het met jou merrie setteli? diarree al wat minder? ik kan me voorstellen dat ze het zelf ook niet prettig vindt

onze fokkers, wat fijn dat het bloed weg is, tja over de 10 dagen draai, ik heb geen idee. oefen draaien heb ik wel van gehoord. onze merrie was 3,5 weken geleden ineens vreselijk aan het harsen en vorige week alweer, dus die draait dan wat af zou je denken. ik had hier ook gehoopt dan toch na een dag of 10 het veulen te zien maar helaas.

urielle, misschien is de baarmoeder al naar beneden gezakt, dan lijkt het dicht bij te komen.

astrid klomp hoe is het ondertussen met jaycey? ik hoop al wat beter?, arm kleintje!!

lizze 12 hier oook zo'n merrie, heel frustrerend!!

oei Laura, ze wordt eigenwijs...misschien wil ze liever buiten bevallen...

tjonge jeneij, wat houdt die van jou het lang vol. ik las gister een artikel over een dracht van 402 dagen en nog was het een klein veulentje, kun je nagaan, die had die tijd dus echt wel nodig. ik hoop dat jou merrie eerder het veulen op de wereld zet.

ach polleman, wat vervelend, tja een soort van bekkeninstabiliteit dus... fijn dat je smid er zo geduldig mee was en nu maar hopen dat ze niet al te lang met haar veulen door loopt, al moet ze nog wel een tijdje zie ik.

buenootje hoe is het met jou?en met je merrie?

hier nog steeds een merrie die mij aardig veel stress bezorgt, gister nacht ging ze liggen en hele hoge hinnikjes maken, dacht echt dat het toen begonnen was, maar nee hoor, half uur later is het weer over en gaat ze staan eten. en gister deed onze pony ruin erg vreemd. ging bij onze merrie onder de staart met zijn neus, daarna schrapen met zijn voorbeen en daarna haar in haar bil bijten???? als je zoiets ziet zou je denken dat onze dame hengstig is, maar er zit toch echt een veulen in, dus waar komt dit gedrag dan vandaan? iemand een idee???? ook heeft ze het best zwaar, liggen gaat niet meer lekker en het lopen ziet er van achter best vreemd uit, alles klotst zeg maar en ze loopt wat wijdbeens. ik wilde echt dat merries wat meer voorspelbaar waren wat het veulenen betreft, dat zou het allemaal wat makkelijker maken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:20

Polleman gelukkig dat je zo'n goede smid hebt.

Emmy och arme merrie, hopelijk duurt het niet lang meer.

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:21

Pffff wat een hoop berichten... Mooie berichten over premiehengsten :) Leuk! Volgens mij nieuwe schattige veulentjes (sorry, moest heel veel pagina's bijlessen dus heb er een beetje doorheen gebladerd en heb uiteraard eea over het hoofd gezien :( Ben een beetje moe zeg maar.

Wapper was zaterdagmiddag al onrustig, heb haar in de nacht van zaterdag op zondag via de camera en met de birth alert in de gaten gehouden. Zondagochtend om 6.30u naar stal, singel af gedaan. Door naar m'n werk, er was spelletjes-/behendigheidswedstrijd (ik werk op een manege waar ruiters met een beperking komen rijden en ruiters zonder beperking). Tot 14u gewerkt, terug naar Wapper. Bij vlagen onrustig. Lekker buiten in de paddock gezet. Leek een beter plan dan uiteindelijk bleek, Wapper ging alles en iedereen door het draad heen aanvallen en wegjagen. Galopperen met dat dikke uier. Overigens zondagmiddag voor het eerst een klein harsje gespot. Uit de paddock gehaald, aan de hand grazen dan maar. Was een beter plan vond ze. Rond een uur of 18 naar huis gegaan, spullen pakken voor de eerste nacht slapen bij Wapper. Rond 19u weer terug op stal, even eten bij de naastgelegen snackbar en op stal rustig de auto klaarmaken (we hebben een grote auto zonder achterbank dus ik had m'n matras en alles daarin gegooid, lekker tochtvrij ;)). Rond 21.30u ging m'n vriend naar huis. Ik zei nog, ik bel wel als er iets verandert. Om 21.50 uur de eerste melkdruppel gespot, om 22.02 uur m'n hulptroepen gebeld omdat ze was gestart met bevallen... Hoezo snel?! Helaas kwam er maar 1 pootje (wel een voorpootje en in de goede richting). Staleigenaar (grote man met lange armen) heeft opgevoeld maar kon geen tweede pootje en/of hoofd vinden. Oké, stress. Terwijl ik de dierenarts belde gaan wandelen in de binnenbak met behulp van longeerzweep. Gelukkig had ik Wapper's hoofd vast en liep een hele goed vriendin met zweep achter Wapper. Elke keer kwam weer dat ene been eruit, helemaal tot aan de voorknie. En dat zakte dan ook weer terug naar binnen. De dierenarts heeft 20-25min nodig gehad om naar ons te komen. Op het moment dat zij uit de auto stapte perste Wapper terwijl ze liep (ze liep echt heel braaf mee terwijl ze zichtbaar veel pijn had). Twee pootjes!!! Oké, terug naar stal want in de binnenbak bevallen en dan het veulen naar stal dragen leek geen goed plan. Geen jee dus hoe het veulen heeft gelegen, hoogstwaarschijnlijk met een been naar achteren en het hoofd naar achteren gedraaid. Echt niet oke dus, ben zoooooo blij dat ik er direct bij was...

Eenmaal op stal ging ze meteen liggen, dierenarts voelde dat het hoofd goed op de voorbenen lag en ja hoor, vanaf dat moment ging alles zoals het hoort te gaan. Wapper bleef nog mooi liggen zodat Kiss nog veel navelstrengbloed heeft gekregen :) Nageboorte kwam vlot af en was mooi (altijd handig dat de dierenarts er dan is ;)), melk getest op samenstelling en dat was helemaal prima. Kiss heeft nogal enorme stelten dus het duurde ongeveer een half uurtje voordat hij opstond. Maar toen hij eenmaal stond bleef hij ook meteen een uur staan! Bikkel. Drinken was nog wat lastig, hij is echt best hoog. Hij snapte niet dat hij moest bukken om bij het uier te kunnen en stond dus op de liesplooi van Wapper te sabbelen. Gelukkig vindt Wapper dat allemaal prima en is ze voor Kiss heeeeeeeel lief.

Toen kwam de volgende uitdaging: de buurman losmaken. Die hadden we in de andere hoek van zijn stal vastgeknoopt, die is nogal veulenfan. En ja hoor, brullen en slaan en bijten in de tralies. Hij wilde Kiss hebben. Dus snel een deken en een houten schot ertussen gemaakt. Buurman legde zich er uiteindelijk bij neer. Maar toen begon Wapper. Deken eraf trekken, maaien met d'r voorbenen, rondjes draaien door de stal... Ninja-mama... Piranha-mama... Oftewel levensgevaarlijk voor Kiss :( Om 01.15 uur dus een verhuizing ingezet. Nu staat Wapper met dank aan een lieve stalgenoot in een stal met alleen een zichtbare overbuurman. Dat kan ze net handelen. Mensen zijn ook niet al te welkom. Het halster durf ik nog niet af te doen, dan krijg ik haar niet meer te pakken (heb ik gisteravond voor de verhuizing gemerkt...). Uiteindelijk lag ik om 3 uur in m'n bed. En vanmorgen weer om 6.30 uur naar stal om te checken of moeder&kind er goed bij staan. Gelukkig wel!

Vanmiddag de eerste stapjes buiten, Kiss gaat als een malle. Loopt avontuurlijk als hij is rustig voor mams uit op z'n lange benen. Haha, wat een held. Na 10 minuten dook hij al onder het stroomdraad door om erachter te komen dat hij dan ineens niet meer bij mama was. Stress... Hij probeerde terug te komen, neus tegen het draad, hij moest er een beetje van piepen. Arme Kiss. Wapper in stress-modus. Met een stok het stroomdraad opgetild en Kiss er weer onderdoor geduwd. Hij moet maar niet té avontuurlijk zijn ;) daarna heeft Wapper nog heerlijk even in de zon staan grazen. Ik heb haar wel aan een touw vastgehouden, durfde haar nog niet los te laten aangezien ik denk dat ik haar dan niet meer kan vangen (zonder veulen heeft ze ook weleens vang-issues). Daarna weer terug naar stal waar Kiss onmiddellijk neerstortte en in diepe slaap viel :)

Wapper eet nog niet/nauwelijks van d'r krachtvoer en kuilgras, ze heeft echt nog wel napijn. Ze drinkt gelukkig wel goed. Verder lijken moeder en zoon superstoer en oke, ben er erg blij mee.

Sorry voor het lange verslag, het was een behoorlijk evenement gister. Ging ietwat snel. En uiteindelijk gelukkig goed.

Iedereen die wacht... Hang in there!! Er komt echt zomers lenteweer aan de komende dagen... Dat helpt :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:27

smooi natuurlijk gefeliciteerd met je veulentje, wat een verhaal zeg! Maar goed dat je erbij bent geweest. Fijn dat het nu goed gaat met beide en dat ze ook al buiten hebben kunnen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:34

Emmy apart dat je dat noemt, dat hengstig gedrag zag ik ook. Eergisteren ging ze voor de box van de hengst staan en liet zich besnuffelen (hij had natuurlijk niet eens interesse _O- ) terwijl ze normaal zelfs hengstig bijna zijn strot afbijt als hij ook maar kijkt.

En gisteren was ze heel afstandelijk tegenover de andere paarden, begon mijn onderdanige ruin haar steeds op te drijven en te behandelen als ZIJN merrie, tot ze hem uiteindelijk afsnauwde.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:36

Mooi verslag smooi! Uiteindelijk allemaal goedgekomen, mooi!

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:59

Iris heeft witte vlekjes op haar uiers zitten. Ik hoor dat de bevalling dan niet lang meer duurt klopt dat? Het is voor ons de eerste keer dat onze merrie drachtig is dus een leek :')

Afbeelding