Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hopelijk knapt ze snel op
er was ook een mogelijkheid dat ze later was gedekt toch? 340 was in het "gunstigste" geval meende ik?
die mag heel snel gaan nu! Heeft nog niet eens een heel vol uier naar mijn idee?
en agz ze de afgelopen dagen 24/7 buiten hebben gelopen ben ik even gestopt met het voeren van de merriebrok. Is het raadzaam om toch iets te blijven voeren of kan ik er ook pas mee beginnen zodra ze bevallen is? Wil haar namelijk niet bevangen voeren... 

MDJ schreef:Nu het over merriebrok gaat.. Hoe doen jullie dat met de sobere rassen of de paarden die aan lucht al genoeg hebben? Ik gaf mijn merrie ongeveer 100 gram merriebrok per dag (shetlander) maar ik voel nergens een riben agz ze de afgelopen dagen 24/7 buiten hebben gelopen ben ik even gestopt met het voeren van de merriebrok. Is het raadzaam om toch iets te blijven voeren of kan ik er ook pas mee beginnen zodra ze bevallen is? Wil haar namelijk niet bevangen voeren...
.
. Daarnaast natuurlijk goede kwaliteit hooi/voordroog.
Leuk! Volgens mij nieuwe schattige veulentjes (sorry, moest heel veel pagina's bijlessen dus heb er een beetje doorheen gebladerd en heb uiteraard eea over het hoofd gezien
Ben een beetje moe zeg maar.
). Rond 21.30u ging m'n vriend naar huis. Ik zei nog, ik bel wel als er iets verandert. Om 21.50 uur de eerste melkdruppel gespot, om 22.02 uur m'n hulptroepen gebeld omdat ze was gestart met bevallen... Hoezo snel?! Helaas kwam er maar 1 pootje (wel een voorpootje en in de goede richting). Staleigenaar (grote man met lange armen) heeft opgevoeld maar kon geen tweede pootje en/of hoofd vinden. Oké, stress. Terwijl ik de dierenarts belde gaan wandelen in de binnenbak met behulp van longeerzweep. Gelukkig had ik Wapper's hoofd vast en liep een hele goed vriendin met zweep achter Wapper. Elke keer kwam weer dat ene been eruit, helemaal tot aan de voorknie. En dat zakte dan ook weer terug naar binnen. De dierenarts heeft 20-25min nodig gehad om naar ons te komen. Op het moment dat zij uit de auto stapte perste Wapper terwijl ze liep (ze liep echt heel braaf mee terwijl ze zichtbaar veel pijn had). Twee pootjes!!! Oké, terug naar stal want in de binnenbak bevallen en dan het veulen naar stal dragen leek geen goed plan. Geen jee dus hoe het veulen heeft gelegen, hoogstwaarschijnlijk met een been naar achteren en het hoofd naar achteren gedraaid. Echt niet oke dus, ben zoooooo blij dat ik er direct bij was...
Nageboorte kwam vlot af en was mooi (altijd handig dat de dierenarts er dan is
), melk getest op samenstelling en dat was helemaal prima. Kiss heeft nogal enorme stelten dus het duurde ongeveer een half uurtje voordat hij opstond. Maar toen hij eenmaal stond bleef hij ook meteen een uur staan! Bikkel. Drinken was nog wat lastig, hij is echt best hoog. Hij snapte niet dat hij moest bukken om bij het uier te kunnen en stond dus op de liesplooi van Wapper te sabbelen. Gelukkig vindt Wapper dat allemaal prima en is ze voor Kiss heeeeeeeel lief.
Om 01.15 uur dus een verhuizing ingezet. Nu staat Wapper met dank aan een lieve stalgenoot in een stal met alleen een zichtbare overbuurman. Dat kan ze net handelen. Mensen zijn ook niet al te welkom. Het halster durf ik nog niet af te doen, dan krijg ik haar niet meer te pakken (heb ik gisteravond voor de verhuizing gemerkt...). Uiteindelijk lag ik om 3 uur in m'n bed. En vanmorgen weer om 6.30 uur naar stal om te checken of moeder&kind er goed bij staan. Gelukkig wel!
daarna heeft Wapper nog heerlijk even in de zon staan grazen. Ik heb haar wel aan een touw vastgehouden, durfde haar nog niet los te laten aangezien ik denk dat ik haar dan niet meer kan vangen (zonder veulen heeft ze ook weleens vang-issues). Daarna weer terug naar stal waar Kiss onmiddellijk neerstortte en in diepe slaap viel 
) terwijl ze normaal zelfs hengstig bijna zijn strot afbijt als hij ook maar kijkt.