Stoere hengst!! Heb even op jullie site gegluurd mooi stel paarden.
Eilinora
Geplaatst: 02-11-14 21:19
fotsy schreef:
mooi aagje net een mini al is ze wel haar knuffelgehalte kwijt was ze wat braaf tijdens het scheren?
Voor een pony die nog nooit is geschoren en bijna niks gewend was was ze erg braaf. Heb niet verdoofd maar gewoon in alle rust gaan scheren. Ze vond het op een gegeven moment echt heerlijk.
Ik vind dat ze op zich best snel leert, de ki kinderen zitten er al op en stappen rondjes.
oja, ik ben er inmiddels achter dat de 7,5 jarige aagje nu haar 6de veulen krijgt. Ze was dus 2 toen ze voor het eerst drachtig was.
haar conditie is momenteel sportconditie, ribben Goed voelbaar en een enorme buik eronder. Zelfs gisteren het veulen zien bewegen dus kan zomaar dat ze al langer drachtig is. komende tijd maar wel vetmesten, in deze conditie wil ik haar niet laten bevallen.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 03-11-14 11:34
Waarom dacht je aan appaloosa Inowa?
Mooie merries zie ik weer voorbij komen, allemaal in blakende drachtige conditie. Mooi dat ze ook zo blinken in de zon. Heeft mijn merrie nooit in wintervacht, die heeft zo'n gekke witte haren die nooit blinken (bovendien blinkt het zand wat er nu op ligt sowieso niet ). Gisteren Neon nog maar eens gechecked, en tot de conclusie gekomen dat ze geen ribben meer heeft. De altijd schrale Neon is nu voor de verandering moddervet, en krijgt nog niet een kwart te eten van wat ze eerst kreeg. In ieder geval wel een buikje, maar die komt niet bepaald van een veulen af. Sterker nog, ze is nu ronder op de buik dan de eerste drachten op het einde.
Mijn merrie is voor 12 april op 340 dagen, eerste veulen dus ik weet niet of ze korter of langer zal dragen. Nu van de eerste keer drachtig en ik vind mei ook wel ideaal om te dekken. Alleen heb ik vroeger altijd meegekregen dat ze bij de eerste hengstigheid op hun vruchtbaarst zijn (en erna blijft ze minstens een jaar leeg)
Voor mij is het voorlopig een eenmalige zaak. Misschien over een jaar of twee nog een keer, maar het gaat mij erom dat ik graag een waardige toekomstige opvolgster van mijn merrie wil en hopelijk is dat ons aanstaande veulen. Ik wil dan eerst graag verder in de sport met de merrie.
Eilinora
Geplaatst: 03-11-14 12:24
Neonlight schreef:
Waarom dacht je aan appaloosa inowa?
Omdat ik na het scheren hier en daar witte vlekjes op haar lijf vond die in de vacht niet zichtbaar waren.
Hier idem hoor maar ik doe graag aan risicospreiding. Als het eerste niet goed is, of verongelukt, of gewoon een mottige onrijdbare geit wordt dan heb ik nog een back-up
Is in ieder geval geen appaloosa, een appaloosa heeft meer kenmerken als alleen vlekjes, en die heeft de merrie niet.
Ik heb eerder wel teruggedekt op veulenhengstigheid, en kans zit erin dat ik het dit jaar weer doe. Ligt aan de tijd van het jaar inderdaad, ik wil graag een begin mei veulen hebben. Bovendien is veulenhengstigheid een fijne hengstigheid om in te dekken, vaak gaat dit erg goed. Neon is zichtbaar hengstig dan en goed hengstig, hoef er dan geen hormonen bij te gebruiken.
Mierela gaat gelukkig weer goed, ze heeft naar alle waarschijnlijkheid 1 van die helikoptertjes gegeten en door haar dracht is dit getrickerd tot een acute spierbevangenheid want aan de arbeid en voer lag het niet volgens de DA. Afgelopen woensdag waren haar spierwaardes rond de 25.000 ze knapte opmerkelijk goed op de dagen erna, ze kwamen donderdag weer langs eerst bloed testen en kijken hoe ze doet en dan aan infuus indien nodig, het leek eerst echt niet nodig ze toonde goed, was niet gevoelig en erg wakker bloed afgenomen en weer wachten tot de kliniek belde, helaas toch nog dik 20.000 dus infuus erin dik 4 uur voor der stalletje gezeten en 9 liter water naar binnen gekregen. Toen moesten we het maar afwachten, ze moest op stal blijven en haar om de zoveel tijd temperaturen kijken of ze koorts krijgt dit gelukkig niet meer geweest, afgesproken dat ze maandag weer langs zouden komen voor verdere bespreking en weer bloed afnemen *Mierela vind de dierenarts op dit moment echt niet meer leuk * en zojuist gebeld dat het nu goed zit!! Nog iets hoger als ''normaal'' maar ze loopt niet stijf en is helemaal der zelf, vandaag en morgen nog even binnen blijven en dan mag ze weer naar buiten en vanaf volgende week weer opbouwen onder zadel. Maar ik ben zo blij!! Ik dacht echt woensdag nu raak ik ze beide kwijt, maar thank god leeft het veulen ook nog DA had voor de zekerheid even opgevoeld.
Gekukkig nu wat positief nieuws Nicole. Hopelijk gaat en blijft alles goed gaan nu. Ik ga ook niet dekken op veulen hengstigheid. Wil inderdaad ook graag een opvolger en dan straks eerst verder de sport in
Hier is nog niet bekend of ze in 2015 opnieuw gedekt wordt. In haar veulenengstigheid, weet ik niet. Ik heb haar drachtig gekocht dus ik moet ook maar afwachten of ik haar hengstigheid herken... Eerst maar afwachten of alles goed gaat. Het is haar eerste veulen.
Veulen hengstigheid is bij de meeste merries tussen 7 tot 10 dagen na de geboorte. Hier zijn ze echter nooit in de veulen hengstigheid drachtig geworden dus laat ze niet dekken dan.