Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Urielle schreef:Tigear schreef:Is het veulen niet gedraaid? Ik weet dat vlak voordat ze geboren worden een draai maken om in de goede positie te zijn voor de bevalling en de buik dus weg is.
Ik ben gaan zoeken maar vond alleen proefdraaien 2-4 weken vooraf ( en dat zagen we idd) . Draaien ze echt kort voor de geboorte, want op internet staat pas tijdens de bevalling?
Euforie schreef:Gefeliciteerd met de veulentjes die er weer geboren zijn! En degene die op knappen staan, succes!!!
Ik heb even een vraagje.
Op school heb ik destijds geleerd dat, zogende merries prima op een volle, jonge wei kunnen en ze niet bevangen raken, doordat ze alle ingenomen en opgenomen voedingstoffen zo snel omzetten, om het veulen te zogen....
Nu vraag ik me af.. Is dat een fabel of een feit?
En hoe werkt dat dan precies?
En wanneer gaat het veulen daadwerkelijk al echt wat meegrazen?
En moet dit opgebouwd worden?
Je ziet namelijk vaak merries met veulens, die huplakee de wei op worden gegooid. Nadat mijn bijrijdster daar gister naar vroeg, houd het me bezig en ben ik wel eens benieuwd hoe het daadwerkelijk zit!
Iemand het antwoord?
astridklomp schreef:Even ego-post... Jaycey kreeg vanmiddag ineens koliek. Vanmorgen rond 11 uur heeft ze nog gedronken en toen ik ze om 1 uur in de wei gezet had ging Jaycey iedere keer liggen en op een gegeven moment ook rollen. Ik dacht meteen, dit is koliek. De dierenarts meteen gebeld en ze hoorde dat de darmen stil lagen. Ze heeft een pijnstiller en buscopan gehad en ging meteen weer drinken. Nu is het afwachten of ze de komende uren goed blijft anders moet ze naar de kliniek voor verder onderzoek. Ik hoop dat het allemaal goed blijft gaan nu, ik houd 'r in de gaten op de cam. De dierenarts is om 2 uur geweest en tot nu toe gaat het goed. Ik zal blij zijn als ze gepoept heeft. Verschrikkelijk is dit zeg... in september een paard verloren aan koliek dus ik hoop niet dat dat nu weer gaat gebeuren.
astridklomp schreef:Even ego-post... Jaycey kreeg vanmiddag ineens koliek. Vanmorgen rond 11 uur heeft ze nog gedronken en toen ik ze om 1 uur in de wei gezet had ging Jaycey iedere keer liggen en op een gegeven moment ook rollen. Ik dacht meteen, dit is koliek. De dierenarts meteen gebeld en ze hoorde dat de darmen stil lagen. Ze heeft een pijnstiller en buscopan gehad en ging meteen weer drinken. Nu is het afwachten of ze de komende uren goed blijft anders moet ze naar de kliniek voor verder onderzoek. Ik hoop dat het allemaal goed blijft gaan nu, ik houd 'r in de gaten op de cam. De dierenarts is om 2 uur geweest en tot nu toe gaat het goed. Ik zal blij zijn als ze gepoept heeft. Verschrikkelijk is dit zeg... in september een paard verloren aan koliek dus ik hoop niet dat dat nu weer gaat gebeuren.