[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:22

Ik heb geleerd proefdraaien ongeveer een week voor geboorte. Ik weet niet wanneer die van mij is gaan proefdraaien maar ik weet wel dat ze op woensdag heeeeel onrustig was (extreem veel liggen enz.) en het is op zaterdagavond geboren...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:24

Urielle schreef:
Tigear schreef:
Is het veulen niet gedraaid? Ik weet dat vlak voordat ze geboren worden een draai maken om in de goede positie te zijn voor de bevalling en de buik dus weg is. :)

Ik ben gaan zoeken maar vond alleen proefdraaien 2-4 weken vooraf ( en dat zagen we idd) . Draaien ze echt kort voor de geboorte, want op internet staat pas tijdens de bevalling?

hier kun je heel mooi zien hoe het veulen ligt en hoe het draait en wanneer :j

http://www.paarden-info.be/fokken-paard ... ie-deel-2/

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:34

Zie weet een aantal knappe veulens voorbij komen!

Ook weer lekker veel merries op knappen. Maar ze rollen er nu echt heerlijk uit. Hoop dat de mijne nog een weekje wacht :+
uiertje lijkt wel weer voller maar ph blijft hoog.
Begin wel meer te twijfelen dat ze echt nog geen 21 dagen drachtig was op de scandag. Dan zou ze nu 337 dagen zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:16

-O- Gefeliciteerd met de veulentjes die er weer geboren zijn! En degene die op knappen staan, succes!!!

Ik heb even een vraagje.

Op school heb ik destijds geleerd dat, zogende merries prima op een volle, jonge wei kunnen en ze niet bevangen raken, doordat ze alle ingenomen en opgenomen voedingstoffen zo snel omzetten, om het veulen te zogen....
Nu vraag ik me af.. Is dat een fabel of een feit?
En hoe werkt dat dan precies?
En wanneer gaat het veulen daadwerkelijk al echt wat meegrazen?
En moet dit opgebouwd worden?
Je ziet namelijk vaak merries met veulens, die huplakee de wei op worden gegooid. Nadat mijn bijrijdster daar gister naar vroeg, houd het me bezig en ben ik wel eens benieuwd hoe het daadwerkelijk zit!
Iemand het antwoord?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:28

Jobamara, dankje en inderdaad we hebben geen rijstplantage meer :D
Fotsy fijn dat er meer duidelijkheid is kwa ontwormen betreft!

Pretty we houden haar zekers aan ha ha.

Setteli rainbow had ook een periode diarree, heeft zandkuur gehad en uiteindelijk is het overgegaan, komt vaker voor bij drachtige merries.
Heeft ze geen koorts?
Anders ka ze mogelijk een infectie hebben.

urlielle de vorm van de buik veranderd inderdaad.

Mdj vervelend dat met die camera.

Linda knap ventje hoor :j

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:29

Euforie schreef:
-O- Gefeliciteerd met de veulentjes die er weer geboren zijn! En degene die op knappen staan, succes!!!

Ik heb even een vraagje.

Op school heb ik destijds geleerd dat, zogende merries prima op een volle, jonge wei kunnen en ze niet bevangen raken, doordat ze alle ingenomen en opgenomen voedingstoffen zo snel omzetten, om het veulen te zogen....
Nu vraag ik me af.. Is dat een fabel of een feit?
En hoe werkt dat dan precies?
En wanneer gaat het veulen daadwerkelijk al echt wat meegrazen?
En moet dit opgebouwd worden?
Je ziet namelijk vaak merries met veulens, die huplakee de wei op worden gegooid. Nadat mijn bijrijdster daar gister naar vroeg, houd het me bezig en ben ik wel eens benieuwd hoe het daadwerkelijk zit!
Iemand het antwoord?

hier ben ik ook wel benieuwd naar.

onze paarden staan sinds vrijdag weer op de wei.

hoe bouwen jullie dat op?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:30

* Edit, verkeerde topic
Laatst bijgewerkt door cp112 op 13-04-15 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:31

Euforie, zijn veel meningen over, kan toch nog gebeuren hoor hoefbevangen ondanks dat er een vrulen bijloopt wel minder snel. Zou wel altijd langzaam laten wennen iedere dag uurtje langer max. Ivm gasvorming in darmen. Hier afgelopen jaar de merrie te hard gevoerd en ondanks dat het veulen er 10 maanden bijgelopen heeft staat ze nu echt op dieet en conditie weer wat bijwerken.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:36

Even ego-post... Jaycey kreeg vanmiddag ineens koliek. Vanmorgen rond 11 uur heeft ze nog gedronken en toen ik ze om 1 uur in de wei gezet had ging Jaycey iedere keer liggen en op een gegeven moment ook rollen. Ik dacht meteen, dit is koliek. De dierenarts meteen gebeld en ze hoorde dat de darmen stil lagen. Ze heeft een pijnstiller en buscopan gehad en ging meteen weer drinken. Nu is het afwachten of ze de komende uren goed blijft anders moet ze naar de kliniek voor verder onderzoek. Ik hoop dat het allemaal goed blijft gaan nu, ik houd 'r in de gaten op de cam. De dierenarts is om 2 uur geweest en tot nu toe gaat het goed. Ik zal blij zijn als ze gepoept heeft. Verschrikkelijk is dit zeg... in september een paard verloren aan koliek dus ik hoop niet dat dat nu weer gaat gebeuren. ;(

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:48

Oei...Sterkte Astridklomp!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:49

Astridklomp, we duimen hier keihard mee voor Jaycey, :(:)

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:49

Sterkte Astrid. Positief blijven. Laat maar horen als je mest heb haha

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:51

oh neen Astridklomp. Sterkte hoor! Ik duim dat het "maar" wat gas is en ze weldra weer rondspringt. :(:)

Over weiden van drachtige merries/bevallen merries. Hier gaan ze al een paar daagjes een uurtje of drie de weide op,de rest is nog paddock. De planning is dat ze na het weekend gewoon een heel dagdeel op de weide kunnen (van 7 tot 16) . Ik bouw toch ook liever op.

Urielle zou mooi zijn als ze van dat veulen in de buik verlost raakt,ze ziet er toch maar sneu uit nu :(:)

RX merde. -O- :')

Luna vind dat zo een onduidelijke testen met al die kleurtjes. :') Hopelijk houdt ze het dus nog een weekje binnen.

Linda <3 <3 Jupi kan duidelijk beter verven dan Lisa. :')

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:52

Ze heeft net weer gedronken dus ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:55

Oh astrid duimen draaien, mijn tikker stond even stil bij het lezen van je bericht. Veel sterkte, hou ons op de hoogte. Was ze net ontwormd?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:56

astridklomp, veel sterkte, hoop echt dat het helemaal over gaat, ik heb anderhalf-twee jaar geleden zelf een veulen verloren aan koliek, zoiets is echt verschrikkelijk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:24

astridklomp ik duim voor je kleine meisje hoor, zo'n prachtig diertje, dat moet gewoon goedkomen :(:)

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:26

astridklomp schreef:
Even ego-post... Jaycey kreeg vanmiddag ineens koliek. Vanmorgen rond 11 uur heeft ze nog gedronken en toen ik ze om 1 uur in de wei gezet had ging Jaycey iedere keer liggen en op een gegeven moment ook rollen. Ik dacht meteen, dit is koliek. De dierenarts meteen gebeld en ze hoorde dat de darmen stil lagen. Ze heeft een pijnstiller en buscopan gehad en ging meteen weer drinken. Nu is het afwachten of ze de komende uren goed blijft anders moet ze naar de kliniek voor verder onderzoek. Ik hoop dat het allemaal goed blijft gaan nu, ik houd 'r in de gaten op de cam. De dierenarts is om 2 uur geweest en tot nu toe gaat het goed. Ik zal blij zijn als ze gepoept heeft. Verschrikkelijk is dit zeg... in september een paard verloren aan koliek dus ik hoop niet dat dat nu weer gaat gebeuren. ;(

Sterkte! Behoorlijk schrikken! Hopelijk gaat het inmiddels beter

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:35

Koliek, verschrikkelijk. Hopelijk was het niet erg.

Noblesse heeft mijn moeder vandaag laten schrikken, ze ging net doen alsof ze ging bevallen. Maarja natuurlijk nu weer rustig. Zoals ik nu al gewend ben van haar weer een fop-actie :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:38

Sterkte astridklomp, gelukkig drinkt ze weer, ik hoop dat het de goede kant op gaat! Wainonia heeft als veulentje ook vreselijke koliek gehad, dus ik weet hoe het voelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:57

Wat een nachtmerrie bij zo'n pukje!
Arme Jaycey

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:16

:( ik duim ook mee voor je, hopelijk is het niet te erg!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:33

Oei Astrid ik duim ook voor je mee. Niet leuk koliek.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:44

Sterkte Astrid, hoe gaat het nu?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:46

astridklomp schreef:

Oh nee toch?! Hoe gaat het nu???