[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:11

Jammer Luna....

Ik heb zelf liever juist wat latere veulens, april vind ik al vroeg wat ik dit jaar had. Mijn veulens daarvoor waren van eind mei en begin juli. Dus in augustus nog gedekt. De keuring is eerste week van september en het juli veulen won in haar rubriek en werd ook nog veulen kampioen.
Nimroos is ook in juli geboren en was op de hengstenkeuring in januari dus pas 2,5 jaar maar niks nadelig.
Ik begrijp dat sommige seizoensgebonden zijn om andere redenen maar persoonlijk vind ik een veulen in juli nog prima kunnen :-)

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:18

Luna: zis er geen minimum leeftijd om te mogen starten bij de mini's? Bij de arabs moeten ze namelijk minimaal 1 maand oud zijn ten tijde van de show

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:22

Luna2006 schreef:
en enkel merriekeuring. Daar zit ook geen leeftijdsverschil in.

Luna2006 schreef:
Dat weet ik dat de merriekeuring verschil is.

Spreken wij een andere taal ofzo? Ik snap jou echt niet!
Ik weet weer waarom ik beter niet kan reageren en kruip weer gauw terug onder die meeleessteen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:24

Ik heb daar ook geen problemen mee, maar wil ze wel het liefste maximaal in november af spenen, zodat ze me de opfok in kunnen. En de meeste veulens zijn er rond die tijd wel.

September bedoel je de NAS keuring hè? Ga ik dit jaar ook heen met mijn veulen. Ik ben blij dat ze dan wat ouder is. Is het haar er wat uit, staan ze wat beter op de benen.

Met het KWPN is de HK al in december. Dan zou je dus met een laat veulen met dik 2 jaar daar al staan. Iets later de verrichting onderzoeken. Dat zou ik echt te vroeg vinden, om een paard al zo fanatiek te trainen, en dan nog niet eens 2,5 jaar oud. Overbouwd, volop in de groei.

Merrie keuring idem. Heb ze liever wat vroeger, dan zijn ze wat mooier uitgegroeid..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:29

Idd liever wat latere veulens hier. Ik ga niet proberen om er een vroeg te krijgen voor een show/keuring alleen. Ik vind een maand leeftijd al zat vroeg. Daarbij zitten ze dan volop in het verharen. Hier komen ze ten vroegste in mei volgend jaar. Prima want april is vaak zo koud en nat nog.

Gister had de merrie weinig interesse meer in de hengst. Niet genoeg om naar de draad te komen dus gok dat ze voldoende gedekt is. De andere was vooral nog boos maar ook erg beschermend naar het veulen. Dus vanavond maar even aanbinden en schouwen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:46

http://horse-journal.com/article/ite280 ... refQuery=/
Kom net dit artikel tegen op facebook, erg interessant en toepasselijk voor ons als (hobby) fokkers hier :)

Vulina: vind het zo grappig dat iedereen moord en brand schreeuwt als je een 'te vroeg' beleerd paard hebt. Terwijl iedereen het stukje lijkt te vergeten dat de HK voor de meeste al met 2-2,5 begint. Wat je zegt, dat is echt wel heftige training voor een paard.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:54

Ik vind het soms juist een nadeel heel vroege veulens op de keuring, met pech zijn het dan al halve jaarlingen en juist niet meer de mooiste om te zien....
Voor de nas keuring scheer ik de veulens altijd, dus hoe ze dan in de vacht zitten maakt niet zoveel uit het gaat er toch af :-p

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:07

Interessant om te lezen Woogy.
Ik ben sws al voor om minimaal te wachten tot 6 mnd, liever zelfs langer

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:10

Ik kom weer wat meer mee kletsen hier :)
Gisteren zijn Khaleesi en Dany terug gekomen van Pjotr :D
Ze zien er weer super uit en over 18 dagen gaan we scannen.
Nogmaals bedankt voor de goede zorgen Manda, ook voor je hubbie!
Nu duimen draaien dat het raak is :D

Dit jaar was voor mij inderdaad ook erg vroeg (en KOUD!). Dany heeft er geen last van gehad, maar waken in de auto met een graden of 4 in de nacht is echt niet tof :+
Voor 2016 heb ik een caravan gelukkig, dat ligt toch wat minder fris.

Manda schreef:
Ik vind het soms juist een nadeel heel vroege veulens op de keuring, met pech zijn het dan al halve jaarlingen en juist niet meer de mooiste om te zien....
Voor de nas keuring scheer ik de veulens altijd, dus hoe ze dan in de vacht zitten maakt niet zoveel uit het gaat er toch af :-p

Dan zie je er inderdaad niks van hihi! Ik heb alleen een scheerapparaat die op stroom werkt, dus voor mij zou dat geen optie zijn.

Verder iedereen heeel veel succes voor de aankomende scans en dekkingen!

Mooi artikel Woogy :j

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:26

interessant artikel woogy, heb het helemaal gelezen, dus als ik het goed gezien heb, mag ik mijn veulens bij mijn merrie's laten staan zelfs al zijn ze drachtig, op de leeftijd van 10 maand spenen ze hen zelf af, ik neem de proef op de som. Ben benieuwd maar geloof er eigenlijk wel in, heb ooit eens een real life filmpje gezien van wilde mustangs die ze vijf jaar lang gevolgd hadden, heel leerrijk, kwam ongeveer hetzelfde uit dan geschreven werd in het artikel.

Zijn jullie niet bang voor ziektes op die keuringen met zo vroege veulens?

Lily is geboren op 29 maart en was heel koud, ze heeft de eerste week zelfs meer moeten binnen staan dan buiten. Maar pas het allemaal een beetje, je moet je merrie ook drachtig krijgen en dat is onvoorspelbaar.

Duimen draaien Robyn.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:54

Bijleespost van 10 pagina's :D

Fijn dat je merrie weer thuis is, xApple! Nu nog wachten op de scan, spannend!

Wat een leuke bles heeft jouw merrie, Suffie!

Robynn, fijn dat de dekking goed is gegaan, ik ben nu al benieuwd naar dit veulen :j

Gefeliciteerd, Ubimone, eindelijk goed nieuws!!! *\o/* *\o/*

Fijne vakantie, Vientje!

Ik hoop zo dat ik mee mag doen aan de veulenboom in mei! :j

Fotsy schreef:
een mens met paarden is toch snel tevreden :+ , met een groot mooi zacht eitje, en als de veulens geboren worden met mest :')

:') Echt hè?

Welkom, Caesar!

Oooooooohhhhh......... Woogy, wat enorm balen van Pony! -O-

Fijn hè, die merrie, Amyz? :')

Manda schreef:
\
Grappig is dat de drachtige merrie van Nimroos nu een veulentje aan de voet heeft van Pjotr hihi, dus eigenlijk zag het veulen haar halfbroer haar moeder dekken, ook zoiets vreemds als je erover nadenkt :+

Hahaha, het zou verboden moeten worden :+

Daisy is sinds ze thuis is ook een zeikerd. Alles is eng en ze is druk, precies wat ze doet als ze hengstig is. Heel irritant ;) Ik hoop natuurlijk dat het wat zegt, maar ik wil er niet te veel betekenis aan geven.

Fijn dat de scan goed was, Aniek! Dat is weer een geruststelling :)

Mijnlieverd, jij scant dus ook komende maandag? Of de 24e?

Het spannende wachten is voor jou ook weer begonnen, Venthe :)

Welkom, Lauura!

Woogy, zei je echt 'klapperdoos'? _O- _O-
Ik snap dat je er heel, heel erg van baalt! :(:)

Beterschap, Marije! :(:)

Wat een bijleespost, Tinniie!! :wow:

Dat klinkt als een hele spannende scan, Ivy_power :)

Dat zijn geen positieve berichten, tammiebels, hopelijk komt het de komende ronde nog goed!

jammer dat de merrie van je schoonvader niet drachtig is, Cemlys..

amyz schreef:
Ik zie je al staan met een glas eronder manda _O-

Inclusief parasolletje :')

Gefeliciteerd, Jolandje!

Knappe bijleespost, Starwien! En fijn dat je merrie nog hengstig is!

Luna, als ze niet drachtig was, zou je toch niet verder gaan, omdat je nog naar shows wilde?

Wat een schattig buikkie, AZ <3

Welkom, Elmars :) Mooie paarden :j

Welkom, pluklief!

Ik ga zo je artikel even lezen, Woogy.

Zoooooooooooo.......... ik ben weer bij :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:29

Dat gaat hier zo vlug!

Cynthia respect dat je nog aan die bijleespost begonnen bent! _/-\o_

Leuk Jolandje dat je straks hier komt inpikken!

Starwien wat een mooie scan,super dat alles nog goed zit!

Luna spijtig dat het niet gelukt is ook. Je bent één van de zovelen :(:)

AZ ze is echt schattig zo!

Elmars welkom!!

Pluklief ook aan jou,welkom!

Mijn merrie die moest hengstig worden is héél flink want ze was gisterenavond netjes hengstig.
Ik heb ze laten dekken uit de hand en dat ging prima.

Alleen...

Afbeelding

-O- -O- -O-

:')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:29

Wij hebben de regel; beslist niet onder de 5 maanden de opfok in. Tenzij met reden (bv moederloos veulen). Zie ze zelf ook liever wat later, maar sommige mama's zijn hun veulen dan wel echt zat.

Ik ga verder niet met veulens naar shows, alleen de NAS keuring. Of het moet een heel best KWPN veulen zijn voor een veiling.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:47

Luna2006 schreef:
25juli is er ook al eentje. En dan 29 augustus. 25 juli is geen leeftijdssplitsing

En verder ga ik er niet verder op in.

Wou idd eigenlijk niet meer proberen maar had dan ook gehoopt dat ze ook gewoon drachtig was. En doordat volgend jaar de prijs weer omhoog gaat wss. toch nog maar eens proberen...

Gefeliciteerd met de merries die wel drachtig zijn!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:09

Wat zijn de dekvoorwaarden dan Luna? Hoef je niks te betalen bij geen dracht dan?
Ik heb die voorwaarde enkel bij mijn hengst die zich nog niet bewezen heeft.
Bij Pjotr is dekken gewoon dekgeld betalen, einde seizoen gust is volgend seizoen wel korting. Wij hebben er ook alle dagen werk aan natuurlijk :-). Als ik in prijs omhoog zou gaan volgend jaar zou ik natuurlijk voor degene waar het dit jaar niet gelukt is dezelfde prijs als dit jaar aanhouden (en met de korting), maar tot nu toe nog niet voorgehad dat er een niet drachtig geworden is van Pjotr.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:18

Heb tot nu toe niets betaald, dus dat is wel in mijn voordeel. Heb ook een gezond levend veulen garantie. Dus dood veulen is opnieuw gaan.

Hier had ik zelf levend veulen garantie en 3 weken verblijf. Als ze niet drachtig was is enkel verblijfskosten dan

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:46

Welkom francien, mooie combi! Duim dat het gelukt is, ook al bijna scannen!

Ik heb bewust gekozen om wat later te beginnen dit jaar met het idee dat de natuur dan intussen mooi op gang is. Ik wil in elk geval heel graag met veulen naar het Egyptian event maar dat is pas in augustus. Verder zien we het wel. En inderdaad een goed veulen is een goed veulen!

Met parasolletje _O- zie het nu echt helemaal voor me :')

Ik ben verder alles alweer vergeten :') hier mega druk, vanavond weer op show en had 3 dagen om een voorraad aan te leggen van mini halsters voor aan je autospiegel. Kan even geen kraaltje meer zien :')
Nas is niet meer zo snel over de zeik, heb wel het idee dat ze nu juist iets terughoudender is in haar ontploffingen. Ik houd maar weer gewoon goede moed...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:58

Dat zijn voordelige dekvoorwaarden dan.

Levend veulengarantie op volledig dekgeld heb ik bij Pjotr niet, wel dus een korting als het niet lukt of het veulen dood gaat. Maar daarvoor vragen we ook niet veel aan onderhoudskosten als je dit vergelijkt met andere pensionstallen en zit er een bepaalde periode aan onderhoudskosten bij het dekgeld in.
We hebben 24/7 toezicht omdat het allemaal aan huis is van mijn gepensioneerde schoonouders waar er dus altijd iemand is, weides, paddocks, grote binnen stallen, voor merrie met veulen privé weitjes en/of privé paddock en in de nacht bij slecht weer of op verzoek op stal.
Als we enkel de onderhoudskosten zouden vragen zoals we ze nu rekenen en niet het dekgeld is het voor ons allemaal wel erg veel werk voor heel weinig, dan zouden we de onderhoudskosten flink omhoog moeten doen als we het risico niet willen lopen dat we geen dekgeld ontvangen en dan komen mensen alsnog duurder uit waarschijnlijk, aangezien het wel erg omslachtig is om verschil te maken in onderhoudskosten bij dracht en onderhoudskosten bij geen dracht...Maar zoals ik al zie, tot dusver nog geen merrie's die niet drachtig waren van Pjotr gehad dus het gelukkig voor de eigenaren ook nog niet voor gehad.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:02

Cynthia82 maandag wordt Noumea gescant, Parnasse zou de 24e gescant worden, maar dierenarts wil maandag Parnasse ook scannen, wie weet dat ze t wel al kan zien, zo niet dan wordt Parnasse de 24e nog een keer gescant.

Haha Pretty! Laat je dr nou vandaag nog een keer dekken of morgen pas weer?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:53

Pretty, ik vind het ook leuk als mensen op mijn berichtjes reageren, dus dat vind ik het wel zo netjes om ook op anderen te reageren :j

Wil je de volgende keer dat je zo'n ranzige foto plaatst, het eerst in een longdrink glas met parasolletje doen? :')

Dan gaan we maandag samen scannen, mijnlieverd :)
(het is wel een beetje gek om jou 'mijn lieverd' te noemen en dat iedereen jou 'haar lieverd' noemt :+ )

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:00

:') _O- en muntblaadje Pretty
Geweldig, ik heb veel te veel verbeelding en een mojito wordt nooit meer hetzelfde :j

Oh Cynthia spannend dan maandag 'de scan' . Ik ben benieuwd. Mag wel al he ;)

Heb ook levend veulen garantie en twee sprongen inbegrepen, is wel een voordeel, lukt het dit jaar niet dan volgend jaar

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:01

Jamaar Cynthia,ik ben toch jouw lieverd. :P
Volgende keer zuig ik het eerst op met een rietje en spuug het dan weer uit in het longdrink glas,ok? :+
Wat spannend maandag scannen! Gelukkig heb je nog wat afleiding de laatste dagen!

Voor jou ook heel spannend maandag dus mijnlieverd euh ML zal ik noemen.
Ik heb vanavond mijn zoontje bij me op stal dus ik weet niet of ik hem dat wel aandoe om te kijken anders wordt het morgen!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:20

Hahaha Cynthia, die naam heb ik genomen om als iemand me aanspreekt toch t gevoel te hebben dat er mensen zijn die me toch wel lief vinden :+ :')
Neee haha toen ik op bokt ging toen wist ik niks te bedenken en toen bedacht ik me Noumea is mijn lieverd, vandaar mijn lieverd, gaat nergens over ik weet t, mijn inspiratie liet me toen ff in de steek :D. Heb er nooit zo over nagedacht, maar nu je t zegt staat t idd wel gek :').

Ah bah ik kan nu nooit meer normaal een cocktail drinken :r :').

Oké dat had ik ook niet geweten Pretty dat als ik kinderen had ik ze dat aan zou doen :D

Edit Cynthia, ben benieuwd maandag!
Laatst bijgewerkt door mijnlieverd op 19-06-15 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:21

Een muntblaadje _O- _O-

Ja, Fotsy, het wordt nu inderdaad wel een keertje tijd, ja :) Ik hoop het natuurlijk zo! Maar ik probeer er zo blanco mogelijk in te staan, in de hoop dat de eventuele teleurstelling mee zal vallen (zal wel niet :+ )

Daarom juist, Pretty, hoe kan ik mijnlieverd nou MIJN lieverd noemen, terwijl jij dat bent? Dan word je jaloers (en terecht) en moet ik weer bloemen en chocola voor je kopen om het goed te maken... leer mij vrouwen kennen :+

Nou, vanaf morgen heb ik geen vriendjes-afleiding meer, helaas.. Dan moet ik mezelf gaan vermaken, maar dat lukt ook wel met mijn twee pooowny's en achterstallig huisonderhoud.

Ah gossie, ML, ik wil best wel af en toe zeggen dat ik je lief vind, hoor :D O nee, dan krijg ik ruzie met Pretty. Ik doe het dan wel via PB, dan heeft ze het niet door :P

Had ik deze foto van vorige week al geshowd?

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:25

Oh Evelyne ik hou niet van munt,ik drink het wel puur. :+

Vervang die bloemen door nog meer chocola en ik ben weer je vriendinnetje Cynthia.
Ow wat lees ik daar van die PB. Dat wordt nog een doos chocolade extra!! }>

Nog 3 daagjes in spanning zitten dan maar!

Wat gaan ze toch op elkaar lijken Fi en Keesje.