[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:15

Wij moeten zondag Prganza scannen op dracht, maar ik kwam net met de hengst de hoek om op zo'n 30 meter afstand en ze heeft de hele tijd ontzettend boos naar hem staan kijken tot ze hem niet meer kon zien omdat hij op stal stond _O- Nu is Prganza überhaupt niet een paard wat graag vrolijk kijkt, maar zo boos heb ik haar nog niet eerder naar hem zien kijken. Zou ze drachtig zijn? :+

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:42

Ik meld me ook voor dit topic.
Mijn Friese merrie Sterre(van Jasper) is ook een probleem merrie met drachtig worden, maar ik ga het nog 1 jaar proberen. Het eerste jaar dat ik haar drachtig wilde krijgen had ze een vreemde plek in haar baarmoeder en werd niet drachtig. We hebben een biopt genomen en bloed afgenomen. ze bleek een ontsteking te hebben. Vorig jaar met een schone baarmoeder gestart. Ze was in maart hengstig, die hebben we overgeslagen, de tweede hengstigheid was in juli, ze is toen natuurlijk gedekt. Helaas geen dracht en geen hengstigheid meer, maar alleen trossen met kleine eitjes, die niet ontwikkelde. Derde hengstigheid eind augustus, toch nog een keer geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Ik hoop zo op een veulen van haar dat ik het dit jaar(misschien tegen beter weten in) dus weer ga proberen. Nu werd ze twee weken geleden hengstig, mooi ei, 5,4 geen tros met eitjes meer, en toch nog weer een biopt afgenomen.

Ik heb haar naar de Nieuwe Heuvel gebracht, zodat ze daar onder begeleiding van een dierenarts gaan proberen haar drachtig te krijgen. De dag erop geïnsemineerd en dag erna ei weg. Helaas een baarmoeder vol vocht, dus gespoeld en op de regumate gezet.

Uitslag biopt
Chronische endometritis met lymfangiectasie.
Gebaseerd op de toestand van het hier onderzochte endometrium komen de veranderingen
overeen met een graad IIA chronische endometritis (volgens het scoringssysteem van Kenney en
Doig: gereduceerde fertiliteit, geschatte kans op voldragen veulen 50-80%, te interpreteren samen
met de bevindingen van de overige onderzoeken).

Daar word ik dan weer niet vrolijk van. Nu dus op het wachtbankje in de hoop op toch een drachtige merrie

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:18

Ben je niet bang voor dracht en uiteindelijk toch verwerping oid? Met een baarmoeder die niet mooi schoon is bedoel ik

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:15

Knolselder, ze wordt maar half half hengstig deze keer. Net alsof ze aan het begin blijft hangen, uitgaande van hoe ze reageert/doet.
Maar de da zei gisteren al, er zijn nu zoveel merries waarbij het niet doorzet. Eitjes rijpen traag tot zelfs weer verdwijnen zonder duidelijk hengstig te zijn geweest. Ze linkte het wel aan het weer van nu.

Nobel01, spannend nobel. Hopelijk zet het door.

baudyh, Spannend, wanneer moet je weer scannen?

goldenarrow, heerlijk zulke duidelijke duidelijke signalen. Hopelijk klopt het!

moner, welkom. Poeh best spannend dus. Maar wat Cioccolato ook al vraagt, ben je dan niet bang voor verwerping of vroeggeboorte?
Maar goed aan de andere kant, kan het natuurlijk ook gewoon goed gaan.

Gisteren wezen scannen. Zat nu wel wat verandering is, maar ontwikkeld traag. Nu een ei van 2.
De da zei al wel, kunnen Bo ook hengstig spuiten. Maar gaan we voor nu nog niet doen. Naar mijn mening is het nog vroeg genoeg in het seizoen, we hebben geen haast.
Zaterdag/zondag weer scannen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:22

Inderdaad, hier ook maar een kwakkel-hengstigheid. Begon in het goede weer en toen ineens 15 graden kouder en blijven hangen.. ik heb er ook geen goed oog op, maar toch geïnsemineerd..

Goldenarrow, hoeveel dagen is ze? Ik merk hier altijd pas echt rond de 18 dagen veranderingen in het gedrag..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:33

Tinniie vervelend de kwakkelende hengstigheid... Het weer werkt ook niet bepaald mee

Kiki1976 ook al een rare hengstigheid. Vanaf volgende week weer warmer. Misschien zit er dan schot in de zaak

Moner spannend om nog eens te proberen. Lijkt mij wel een gokje met zulke uitslagen. Duim dat het gaat pakken en ze mooi drachtig wordt. Welke hengst heb je uitgezocht?

Goldenarrow wat een schatje :') Spannend hoor! Zou mooi zijn, drachtig!

Baudyh op het bankie voor henkie :+ Wanneer moet je scannen? McClaren wel het een en ander over gehoord. Ken hem niet zo goed

Muronia mooie foto met beide heren. Hoop voor je dat Wainonia drachtig mag worden! Snap wel dat je de hoop op Veronia zet. Zou wel mooi zijn, 2 veulens. Wil je ze dan houden?

Nobel altijd fijn als het er van binnen verder goed uit ziet! Scheeld weer de helft. Beterschap gewenst nog!

Knolselder hopelijk zijn die van jou ook snel hengstig. Balen dat ze dat doen als je graag wilt beginnen :P

Amhorses nog een ritje. Wel voor een goed doel. Struisvogel ei _O-

Zilver was zaterdag/zondag goed hengstig. Heb het idee dat het nu over is. Dit was de veulenhengstigheid. Zondag haal ik de hengst op. Hopelijk kunnen we einde deze maand beginnen met dekken :):) Baby champagne fries <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:34

Hier 1 hengstig gezien maar geen zin in de hengst dus ook nog niet dat. Over 2 weken heeft vriend vrij weekend dus hoop dat ze ons gunstig gezind zijn...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:55

Tinniie schreef:
Goldenarrow, hoeveel dagen is ze? Ik merk hier altijd pas echt rond de 18 dagen veranderingen in het gedrag..

Ze is nu 15 dagen. Ze toont wel altijd heel erg duidelijk. Dan gaat ze de staldeur uit zijn voegen duwen enzo := Als je de betekenis van pismerrie opzoekt staat er een foto van haar bij zeg maar :')

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:06

Vanmorgen de frederiksborger gescand. Beginnend hengstig met een ei van 3.6. zaterdag weer scannen

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:07

Cioccolato schreef:
Ben je niet bang voor dracht en uiteindelijk toch verwerping oid? Met een baarmoeder die niet mooi schoon is bedoel ik

Ik vertrouw maar op de dierenartsen, die mij hoop hebben gegeven.

Kayabo ik heb voor Tiede 501 gekozen. Sterre is echt geweldig mooi, ze had bij de stamboekopname een 7,46 gemiddeld dus net geen 1e premie
Laatst bijgewerkt door moner op 07-04-22 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:17

Moner. Dat is een mindere uitslag. Hopen ondanks dit op een voldragen veulen

Ik hoor het heel veel, dat de merries niet doorzetten en blijven hangen. Ik hoop met het zonnetje van aankomende week dat de dames een beetje wakker worden

Goldenarrow klinkt veelbelovend.

Bij Nigrante wist ik het met een paar dagen dat ze drachtig was. Heel duidelijk verschil

Kabayo ik ben benieuwd naar de hengst als hij bij jullie is.

Corinadrenth. Dat begint er op te lijken.

Liezella is vanochtend gescand. Struisvogel ei is weg :+ mooi geel lichaam. Baarmoeder zag er goed uit. Nu duimen draaien

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:11

Hier ook niks hengstig weer. Ik had er nochtans hoop in ze begonnen precies muronia zoals de jouwe en dan die temperaturen en weg was alles. Dus we wachten maar af en na 14 dagen opnieuw kijken. Hengstig spuiten doe ik niet aan. Het seizoen moet nog beginnen. Eerst maar eens beter weer worden.

In de kliniek zeiden ze ook dat zovele merries niet doorzetten.

Am is het dan gelukt met insemineren? Oh ik lees dat follikel gesprongen is en je duimt dus dan zal het wel gelukt zijn.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:57

Wat een drama he, merries komen maar niet op gang. Gelukkig is het nog vroeg genoeg.

Fotsy. De 2e keer insimineren ging heel goed. Ze was mooi ontspannen. De eerste keer vondt ze het duidelijk heel spannend

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:00

Fotsy, hengstig spuiten kan inderdaad altijd nog. Begonnen ze wel al hengstig te worden? Of ook nog niet? Hopelijk snel beter weer, dan komt de cyclus vaak ook een stuk beter op gang!

AM, mooi dat het struisvogel ei weg is. _/-\o_
Hopelijk ook mooi raak en drachtig! Wordt het haar eerste veulen?

Moner, hopelijk krijg je haar toch nog mooi drachtig en komt er een gezond veulen ondanks deze uitslag. Heb ervaring met dezelfde uitslagen en wisselt heel erg per merrie, sommige met een hele slechte uitslag toch makkelijk drachtig en een gezond veulen, maar ook andersom. Merries met een vrij gunstige uitslag niet drachtig willen worden. Dus het zegt niet altijd wat. Dierenarts zal inderdaad wel goed weten hoe en wat, het is ook niet alleen de uitslag die kans van slagen bepaald. Wanneer ga je beginnen?

Corinadrenth, spannend! Hopelijk morgen mooi ei. :D

Kabayo, wat leuk dat je de hengst op gaat halen! Blijft de hengst bij jou staan en gaat hij nog meer merries dekken dan alleen Zilver?

Veel merries die niet goed op gang willen komen. Zo vroeg in het jaar en veel weerswisselingen hoor je dat wel vaak dat merries niet doorzetten. Andere kant is het ook nog vroeg, dus de kans dat het nog goed komt is wel groot!

Maar hopelijk komen de merries snel mooi op gang voor degene die nu al graag willen beginnen!

Hier is vandaag wel weer duidelijk geworden waarom ik geen april (en al helemaal geen maart) veulen wil. _O-

Afbeelding

Afgelopen nacht 65cm sneeuw gevallen en het sneeuwt nog steeds. :brr:
Maar goed, heel normaal in Zweden dat het in april (en soms zelfs mei) nog sneeuwt. Dus ik ga toch maar braaf de merries pas half/eind mei weg brengen, ook al was het de laatste weken met lente weer wel lastig. :=

1 paarden kind was wel heel blij met de sneeuw. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze niet echt en de merries ook niet. _O-
Afbeelding

Hopelijk is het snel weer weg en komt er nu echt lente...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:20

Hier Jade net drachtig gescand *\o/*

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:23

Gefeliciteerd Tinniie!

Brrr Quir, kkkkoud. Hier was het vooral nat, nat, heel nat afgelopen dagen. Hopelijk wordt de het nu wat lekkerder, dan komen die merries ook wel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:35

AM is het reuzenei weg?

Fotsy het weer werkt niet mee. Lees ik nou dat je Lily ook mee wilt nemen?

Quir brrr, ik moet er niet aan denken eigenlijk! Ik zou liever naar warmer oorden verhuizen dan kouder haha.

Tinniie gefeliciteerd!

Wainonia is nog mooi hengstig, morgenochtend scannen (en ik vermoed zondag insemineren). Veronia toont nog steeds niet hengstig, al heeft de ruin wel interesse in haar.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:00

tinnie: gefeliciteerd!

moner: hopelijk wordt ze drachtig en gaat het goed

muronia: toch weer proberen, hopelijk beide drachtig straks!

am: haha een struisvogelei! Hopelijk is hij gesprongen na de laatste inseminatie

kabayo: je krijgt vast een hele knappe baby volgend jaar!

Pica is maandag met enige moeite aangekomen bij de kliniek, mw had geen zin om de trailer in te gaan terwijl het plenste! Mw stond er uiteindelijk bibberend van de kou op en mijn vriend en ik als verzopen katjes in de auto. Eitje was 2.5cm, dus we mochten a.s maandag weer komen scannen. Dat gaan we niet doen. Nee, a.s maandag gaat ze naar Herwen en daar gaan ze haar verder begeleiden. Vorig jaar werd ze ook pas daar goed hengstig met al die knappe mannen op ruik afstand :~ Ook Goldy gaan we proberen volgende week in Herwen te krijgen. Op naar 2 cassanova baby's volgend jaar!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:28

Maandag wordt onze Sterre gescand, ben benieuwd of met de slechte biopt uitslag er toch een baby is ontstaan.

Tnnie gefeliciteerd

Zoveel sneeuw, brr moet er niet aan denken

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:52

Gefeliciteerd Tinnie!

Ik vind het prachtig al die sneeuw, maar ik ben wel heel blij dat het bij jullie ligt :')

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:08

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:39

Gefeliciteerd Tiniiiee!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:02

Quir, brrrrr. Maar wel heel erg mooi <3

Tinniie, gefeliciteerd *\o/*

Muronia, spannend. Hopelijk zet het goed door.

jennyk, altijd balen als ze zo lastig laden. Zeker met vieze regen.

Nobel01, sorry ben ik ook een leek in hoor. Maar als het niet zacht wordt, raakt ze dan evengoed wel makkelijk drachtig? Of konden de oude eigenaren je daar niets over zeggen?
Hier de eerste keer nu dekken met ki, vorige keer was natuurlijk.

Bo vond de trailer wat minder leuk worden, steeds de ritjes naar enkel de kliniek. Vanavond maar even lekker naar bos geweest. Staan ook verschillende cross hindernissen, ze kwam echt met een blij opgewekt koppie het bos weer uit.
Gelijk weer een blij paardje en daar liep ze gelijk blij de trailer weer op.
Zondagochtend weer te scannen en voor de middag met een groepje een strandrit gepland staan.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 01:15

Quir. Brr :brr: ik snap dat maart of april te vroeg is. Het is een prachtig zicht, maar zo onhandig en vooral koud.
Liezella heeft idd nog geen veulens gehad. Nu dus voor het eerst geinsemineerd

Tinniie gefeliciteerd *\o/*
Hoe gaat het met de andere merrie. Was ei eraf?

Muronia. Donderdag is Liezella gescand en ei was weg.
Spannend, gaat nu ook echt beginnen bij jullie. Veronia gaat vast volgen.

Jennyk. Begin is gemaakt. Makkelijk dat ze naar de hengst toe kunnen

Moner. Spannend hoor. Lijkt mij zenuwslopend als je deze uitslag erbij weet

Nobel. Voor de eerste keer is het helemaal spannend. Tegenwoordig zie ik nog maar weinig dierenartsen die voelen of ei zacht is. Kijken eerder naar de grote en vorm.

Kiki. Dat is vervelend als ze trailer gaan associëren met kliniek. Goed opgelost zo. Kunnen ze niet bij jullie op stal scannen?

Ik ben zo benieuwd of het gelukt is bij Liezella.
Odilia zie ik nog vrij weinig tekenen van hengstigheid. Even goed in de gaten houden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:11

AM, ja hoor kan ook, komt dan wel bijna € 50 per keer bij voor visite. Maar op deze manier blijft het te doen voor d'r. Maar de 2 keren ervoor was het met de avond geen weer meer (ene keer sneeuw andere keer windkracht 7) om met de trailer op pad te gaan jammer genoeg.
Maar bij haar vorige dracht hadden we ook gescand op ei (wel in combi met een natuurlijke dekking) en toen is de da wel iedere keer op stal wezen scannen. Alleen scannen op dracht moest toen in de kliniek.