[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:57

Die van mij zijn altijd heel braaf, maar ik zie op het hengstenstation ook wel eens merries door de box stuiteren. Soms krijgen ze de praam of een klein roesje.
Laatst bijgewerkt door suffie op 23-04-19 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:58

Mijn merrie is braaf met invoelen en scannen. Maar ik ga wel naar de DAP want dat scheelt me per keer 22,50 aan voorrijkosten. Zoveel ben ik zelf niet kwijt aan het ritje.

Vandaag de merrie laten scannen en ze was niet hengstig. Gewoon helemaal niet.. Vrijdag weer scannen. Ze toont haar hengstigheid niet of nauwelijks dus daarom nu gescand om te zien waar ze in de cyclus zit. Hoop op verandering vrijdag.

Andrea: dat is dan idd aan de late kant. Ik moest er altijd voor zorgen dat het sperma wel binnen 24 tot 48 in de merrie zat om de kwaliteit te kunnen garanderen. Nu had Floris erg goed sperma maar toch.

Mirjam: wat akelig!! Gaan ze nu wel scannen dan in de volgende cyclus?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:10

Sophie ze word nu hengstig gespoten.

Mijn merries zijn braaf met opvoelen/scannen. :)

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:28

Tinniie hopelijk pakt het nog van Mo op Jade! Wel vlot zo :D Mooie combinatie ook!

AndreaB nou.. das toch best aan de "oude" kant vind ik... Hopelijk zat er nog activiteit (genoeg) in...

Yfkelover onze merries worden los in de box aan huis gescand. De pony heeft wat neiging tot knijpen/zitten, maar dat gaat over het algemeen wel goed.

mirjamalvaro hopelijk pakt het spuiten!

Wij moeten nog tot 20-21u wachten tot de DA komt...

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:08

Ik zag het helaas pas toen de dierenarts al weg was. Ik vraag me af wat ik hier nu mee moet aanvangen...

Tiana is gelukkig altijd heel braaf met opvoelen en scannen. De dierenarts staat er in de box gewoon achter, zonder praam, en ze verzet geen pas. In het begin spant ze heel even aan, maar als hij even wacht dan ontspant ze weer.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:13

AndreaB schreef:
KittyDylan, welkom! Heb je ook een foto van de merrie en hengst die je gaat gebruiken?

Mirjamalvaro, das mooi balen zeg :

Tiana is zojuist geïnsemineerd. Het sperma was nog niet bezorgd toen ik thuis kwam, dus ik begon hem een beetje te knijpen, maar 20 minuten later werd ik terug gebeld dat het er was :D morgenavond komt de dierenarts terug om nog eens te scannen en te kijken of het ei weg is.

Op het formulier stond dat het sperma van een sprong van 21 april was. Ik dacht dat vers sperma 24-48 uur houdbaar was? Of gaat dat pas in vanaf het moment dat het weer warm de merrie in gaat?

Nog geen hengst officieel. we gaan deze week wel kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een 4 jarige Welsh Mountain merrie van Islyn Buzz. Moeders vader Rhydyfelin Story

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:19

oh Kittydylan die is erg leuk hoor! Heel benieuwd welke hengst je hiervoor kiest :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:19

AndreaB schreef:
KittyDylan, welkom! Heb je ook een foto van de merrie en hengst die je gaat gebruiken?

Mirjamalvaro, das mooi balen zeg :

Tiana is zojuist geïnsemineerd. Het sperma was nog niet bezorgd toen ik thuis kwam, dus ik begon hem een beetje te knijpen, maar 20 minuten later werd ik terug gebeld dat het er was :D morgenavond komt de dierenarts terug om nog eens te scannen en te kijken of het ei weg is.

Op het formulier stond dat het sperma van een sprong van 21 april was. Ik dacht dat vers sperma 24-48 uur houdbaar was? Of gaat dat pas in vanaf het moment dat het weer warm de merrie in gaat?

Daar zit gewoon ook heel veel verschil in per hengst..

Arany zn zaad is echt super, dat blijft 5 dagen in dezelfde staat onder de microscoop. Hebben we bij onze eigen merries ook al mee geëxperimenteerd, Jade was eens drachtig van zaad van 5 dagen oud.

De veearts heeft het ook eens (gewoon om te kijken) een hele dag laten liggen in de warmte aan de opvoelbox en dan savonds gecheckt en daar zat nog steeds leven in :')

Bij Mo hebben we nog niet geëxperimenteerd, hij geeft veel kleinere volumes dan Arany, dus nooit veel overschot om te testen :P van 1 sprong van Arany kunnen we 5 dosissen maken, bij Mo maar 2, max 3. Hij geeft erg geconcentreerd, bijna puur zaadcellen, bijna geen vocht/gel.

Dus er zit zoiezo verschil in hengst, normaal wordt het uitvoerig gecheckt voor het verzonden wordt.. en het blijft idd 24 a 48 u leven in de merrie.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:45

Tinniie. Spannend!

Het sperma van Formidable blijft ook gerust 5 dagen goed.

Welkom kittydylan!

Andreab. Hopen dat er nog genoeg leven in het sperma zit!

Mirjamalvaro. Dat is lekker dan, not...

Fotsy. Welkom, mooi kleurtje <3

Hier helaas minder nieuws ;(

Het vruchtje bij Wild Thing is dus geen vruchtje, maar zijn kiestes... daarom werd ze ook gewoon hengstig. |o

Esmeralda ook niet drachtig... Zij was vorige keer gespoten terwijl ei nog maar 3.5 was. Het dekstation was hier ook niet zo blij mee.

Op naar de nieuwe poging!
Zijn beide hengstig aan het worden. Esmeralda ei van 3.5 maar baarmoeder voelde nog niet goed.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:06

Oh wat jammer AM_Horses :(:)
Echt zwaar lastig die cystes. Heeft onze pony ook...

Hopelijk nu wel raak, met allebei!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:09

Evelien__ schreef:
Oh wat jammer AM_Horses :(:)
Echt zwaar lastig die cystes. Heeft onze pony ook...

Hopelijk nu wel raak, met allebei!

Deze had ze dus voorheen niet. Daarom ook de verwarring met dracht. Ik hoop het ook!

Het lijkt net of we geen andere hengst mogen gebruiken bij Wild Thing. Vorige keer met andere hengst ook drama. Met Formidable gelijk in één keer :? Misschien wilt ze niet vreemd gaan...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:51

AndreaB schreef:
Ik zag het helaas pas toen de dierenarts al weg was. Ik vraag me af wat ik hier nu mee moet aanvangen...

Ik zou zeker contact opnemen met de HH. Stel dat het klopt, laat hun dan maar de verzendkosten betalen als je merrie niet drachtig blijkt te zijn.
Normaal springt de hengst 's morgens en wordt het verzonden, zodat je het 's avonds in huis hebt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:07

KittyDylan, wat een lieve en mooie pony om te zien <3 succes met het maken van een keuze. Ik ben benieuwd welke hengst je voor haar uit zult zoeken!

Tinnie, bedankt voor de informatie! Ik ben er gelijk een stuk geruster op :o het komt weg bij een EU-station, dus er zal vast over nagedacht zijn, maar ik schrok er wel een beetje van. Hopelijk valt het mee en komt het allemaal goed.

AMHorses, wat een tegenvaller zeg! Hoe behandel je zo'n cyste nu verder? Moet je daar nog wat mee? Of laat je die gewoon zitten?

Suffie, ik zal het even bij de hh voorleggen. Misschien hebben ze er een goede verklaring voor en valt het allemaal wel mee.

Ik kon het nog niet terug vinden, maar heb jij dit jaar ook weer wat merries drachtig? Ik kan me herinneren dat Lara van jou is toch? Zo'n leuke merrie om te zien! En haar nakomelingen vond ik ook erg goed gelukt.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:18

Mag ik hier ook meepraten? We hebben deze middag onze quarter merrie weggebracht naar de hengstenhouder om te laten insemineren door BA Superjac.

Merrie is bijna 8, het wordt haar eerste veulen. Voor ons ook de eerste keer dat we fokken, dus vind het heel spannend allemaal :D We hebben haar een paar weken geleden al eens laten scannen om te checken of alles goed zit, en de dierenarts zag geen enkel beletsel om haar drachtig te krijgen. We hebben gewoon thuis gescand, even de praam erbij moeten nemen maar toen was ze superbraaf.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:40

Wij scannen thuis, in de box of in de opvoelbox. Meesten gewoon in de box. Ik betaal 200 euro voor een scanpakket, dat is inclusief voorijdkosten. Je kunt dan 3 cyclussen scannen op eisprong, en het is incl 18 dagen, 35 dagen en oktober gust verklaring scan.

AndreaB, Lara is sinds vorig jaar van ons :)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:45

Vulina schreef:
AndreaB, Lara is sinds vorig jaar van ons :)

Wat een bofkont! :D hele leuke merrie! Krijgt ze dit/komend jaar nog een veulentje?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:48

Andrea, dit jaar voor het eerst sinds 15 jaar geen veulen en het is maar raar...
Lara is vorig jaar naar Vulina gegaan en zal daar als fok/draagmerrie worden ingezet. Haar hengstveulen is toen meegegaan en staat bij Vulina in de op fok.

Alle kinders van Lara heb ik dus nog, waarvan Carlijn de knapste is. Zij is nu 2 en mag volgend jaar onder de hengst. Nog 1 jaartje veulenloos, dat zal ik wel overleven.
Laatst bijgewerkt door suffie op 23-04-19 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:50

Draagmerrie hè Suffie O:)

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:56

Aan alle nieuwkomers: welkom!
Leuk een BA Superjack veulen <3

AM_Horses, wat een trouwe meid die Wild :D
Ga je nogmaals proberen?

Eindelijk goed nieuws hier. Prisca (pony) wordt morgen geïnsemineerd. Die stond met een ei van 3,5.
Domino maakt haast en staat met een ei van 2,8. Die wordt morgen na het insemineren van de pony even gecheckt. :))
DA zegt dat het hebben van een hengst hier zeker helpt nu. Loopt hier al 2 jaar en nu gaat hij helpen :')
Laatst bijgewerkt door Evelien__ op 23-04-19 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:56

Jep tinniie niet geschoten is een gemiste kans :')
Spannend met mo.

Idd zaad kan soms best lang leven. Dus zou nog niet panikeren, je da test het ook altijd wel. Vraag hem eens.

Cowgirl oh superjacske in de maak.
Heb er zelf ook al twee dochters van staan. Leuke paarden, heel goeie stoppers.

Wat jammer am, ja cystes zijn heel vervelend. Maar belet niet dat er toch wel drachtig kunnen worden. Op de kliniek brengen ze alles in kaart voor inseminatie om zeker te zijn dat er een vruchtje zit of niet.

Ja suffie we missen je wel hoor

Ik rij altijd naar kliniek om te scannen.

Leuk Evelien al aan het insemineren

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:02

AM_Horses schreef:
Tinniie. Spannend!

Het sperma van Formidable blijft ook gerust 5 dagen goed.

Welkom kittydylan!

Andreab. Hopen dat er nog genoeg leven in het sperma zit!

Mirjamalvaro. Dat is lekker dan, not...

Fotsy. Welkom, mooi kleurtje <3

Hier helaas minder nieuws ;(

Het vruchtje bij Wild Thing is dus geen vruchtje, maar zijn kiestes... daarom werd ze ook gewoon hengstig. |o

Esmeralda ook niet drachtig... Zij was vorige keer gespoten terwijl ei nog maar 3.5 was. Het dekstation was hier ook niet zo blij mee.

Op naar de nieuwe poging!
Zijn beide hengstig aan het worden. Esmeralda ei van 3.5 maar baarmoeder voelde nog niet goed.

Onee balen zeg -O-
Gaan jullie nu gewoon proberen haar toch drachtig te krijgen met de cystes of laat je die eerst weghalen?

Alle nieuwkomers welkom!

Vanavond de valdez laten scannen en die was goed beginnend hengstig met al een mooi ei.

Morgen de zhivago insemineren en Donderdag de valdez weer laten scannen.
En dan vrijdag in ieder geval de Zhivago scannen en misschien de Valdez ook mee.

Heb mijn avonden vol deze week :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:05

Suffie mag Lara wel lenen voor de updates in dit topic hoor :D

AMH, wat balen zeg!! Gelukkig weet je nu dat het een cyste is.. Avalon heeft ook zo'n cyste, lijkt precies op een 18 dagen dracht. Heel verwarrend..

Ik zou ook niet blij zijn met sperma van 2 dagen oud. Deens sperma is vaak een dikke dag oud, dat vind ik soms al vervelend.. Maar het kan natuurlijk wel..

Morgen Dollie insemineren met Totilas, als ze kunnen leveren. Avalon met Don Cremello..

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:05

Pfoe even een dag gemist en mocht gelijk ff bijlezen haha
Welkom voor de nieuwe!
Wat balen zeg mirjamalvaro!
@yfkelover ik heb alleen nog op laten voelen in de opvoelbox en ga voor de scans straks ook naar de kliniek toe
@kittydylan leuk pony zeg! Benieuwd welke hengst je daarvoor gaat gebruiken
@AM neeee wat klote zeg! Moeten die cystes nu weggehaald worden? Hoe ontstaan cystes eigenlijk, heeft een merrie daar aanleg voor? Ze zal wel heel monogaam zijn inderdaad..
@vulina dat is wel een mooie deal zeg! Ik heb het eerste deel bij de hengstenhouder gehad dus zo’n pakket gaat al niet werken denk ik, de 18 en 35 dagen scan doe ik bij m’n dierenarts thuis..
@suffie nou ik vind het maar lastig hoor zo’n veulenloos jaar haha :+
@evelien oh wat een goede timing, hopelijk pakt het gelijk!
@ajesca druk weekje zo ja! Haha

Nou hier ook goed nieuws, Bel is weer thuis! Maandag ei afgespoten en gisteren nog is gescand en het ei is weg dus ze mocht weer naar huis gelukkig :D
Nu nog even de precieze dekdatum horen en dan aftellen naar de 18 dagen scan..

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:28

Hoihoi!
Mag ik mij ook melden? *\o/*

Ik heb een gelderse merrie <3
Aronica I
Zilverappel zwart
14 jaar
Saffraan x Droomwals
Ze is keur sport

Afgelopen zaterdag is ze geinsemineerd.. Dus nu duimen :P
Vind het allemaal super leuk en spannend.. Voor haar de eerste als het allemaal mag slagen en ook voor mij als eigenaar.. :):)
Hoop natuurlijk ook op een mooie zilveren maar alles is welkom en het is ook de bedoeling dat we het veulen gaan aanhouden!

Afbeelding

Afbeelding

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:33

lovejouuuIB schreef:
Hoihoi!
Mag ik mij ook melden? *\o/*

Ik heb een gelderse merrie <3
Aronica I
Zilverappel zwart
14 jaar
Saffraan x Droomwals
Ze is keur sport

Afgelopen zaterdag is ze geinsemineerd.. Dus nu duimen :P
Vind het allemaal super leuk en spannend.. Voor haar de eerste als het allemaal mag slagen en ook voor mij als eigenaar.. :):)
Hoop natuurlijk ook op een mooie zilveren maar alles is welkom en het is ook de bedoeling dat we het veulen gaan aanhouden!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Welkom! Wat leuk nog een gedekt met For Ferrero :D
Die van mij wordt vandaag geinsemineerd met For Ferrero en de andere hoop ik een dezer dagen ook.