[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:13

Over 16 dagen als het goed is zou ze opnieuw hengstig moeten worden dan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:51

Murosch wat enorm kak :( Ik weet niet wat ik zou doen in jouw situatie. Tot nu toe geen enorme dingen meegemaakt. Onze Mas lag wel verkeerd maar kon goed gedraaid worden en met enorme aanmoediging is Pris weer verder gegaan met bevallen.
Ik weet werkelijk niet wat ik zou doen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:58

Hengstenhouder vertelde tegen mij 2 weken na laatste hengstigheid. Dan zit je altijd goed

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:04

CubaLibre, gezond is natuurlijk het allerbelangrijkste!

Woogy, dankje voor je antwoord. Enorm lastig dus met de veulenhengstigheid. Ik had de vee arts net aan de telefoon, en er was bij hem iets tussen gekomen woensdagochtend. Dus ze wordt nu morgenavond gescand. Hopelijk begint de hengstigheid dan en ben ik mooi optijd. En anders gaan we voor de volgende hengstigheid.

Murosch, ik had het gelezen. Wat een nachtmerrie. :(:) Helaas is het zo dat bij elke dracht er natuurlijk risico is dat er iets mis gaat.. Voor jou werkelijk pure pech nu. Maar dat betekent zeker niet dat dat elke dracht zo gaat. Maar snap echt wel dat je twijfelt na zo'n ervaring.

Nynkster waardoor wordt ze gedekt? Hele knappe sportpony zeg!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:22

Normaal komen ze op 16 dagen na de laatste dag van de hengstigheid terug in de hengstige periode die dan vervolgens 5 tot 7 dagen duurt om follikel te rijpen dus op dag 21 zit je dan al soms aan de laatste dag van je volgende cyclus en dan moet je snel zijn want als het follikel sneller springt ben je te laat. Nou verschilt iedere hengstige periode bij iedere merrie of per maand ook soms heel erg. Ik zou ze daarom op dag 16 laten scannen.
Edit duimen dan voor je absque

Ik merk heel duidelijk verschil, Flo heeft eens een lange hengstigheid gehad van 14 dagen omdat het follikel moeilijk wou rijpen en sprong al op 3.2 terwijl ik al gehad heb dat ze op drie dagen naar 4.3 ging en dan follikel sprong. Het is moeilijk te zeggen. Dus op tijd eens scannen dan weet je het zeker.

Murosch hier ook veel sterkte met je verlies maar ik moet zeggen dat jij en je da wel heel goed gehandeld hebben want bij een verkeerde ligging is het heel vaak einde verhaal voor beiden.
Begrijpelijk dat je nu zo zwaar twijfelt.
Das waarom ik Lily nog niet wil inzetten voor de fok, ik durf gewoon niet. :o
Kennissen van ons hadden vorig jaar een geheel misvormd veulen. Merrie is met spoed geopereerd op 350 dagen dracht, ze leeft nog maar is nooit meer dezelfde geworden. Soms matchen twee paarden ook geheel niet en dat kan je nooit voorspellen. Fokken blijft gokken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:33

Kabayo, mooie combinatie hoor. Hoop op een spoedige dracht!

Bij onze Pony was het altijd net anders, bij haar duurde het 21 dagen voor ze echt weer hengstig werd, dan was ze 6 volle dagen hengstig. Elke dag dekbaar en na dag 6 was ze klaar en beide keren werd ze na 21 dagen niet hengstig, liet ik haar scannen en had ze babies bij zich.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:41

absque_dubio schreef:
CubaLibre, gezond is natuurlijk het allerbelangrijkste!

Woogy, dankje voor je antwoord. Enorm lastig dus met de veulenhengstigheid. Ik had de vee arts net aan de telefoon, en er was bij hem iets tussen gekomen woensdagochtend. Dus ze wordt nu morgenavond gescand. Hopelijk begint de hengstigheid dan en ben ik mooi optijd. En anders gaan we voor de volgende hengstigheid.

Murosch, ik had het gelezen. Wat een nachtmerrie. :(:) Helaas is het zo dat bij elke dracht er natuurlijk risico is dat er iets mis gaat.. Voor jou werkelijk pure pech nu. Maar dat betekent zeker niet dat dat elke dracht zo gaat. Maar snap echt wel dat je twijfelt na zo'n ervaring.

Nynkster waardoor wordt ze gedekt? Hele knappe sportpony zeg!

Dankjewel!! ik vind haar zelf ook heel charmant hahah, en ze heeft zon heerlijk karakter <3

Door Twisthoeves (G) Rhydaman :D
Afbeelding

Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:45

Twisthoeves (G) Rhydaman ken ik uiteraard. Hele gave combi met jouw merrie. Ben erg benieuwd! Ga je het veulen zelf houden? (Je zat ook in het welsh topic toch?)

Oh klinkt lekker allemaal met zulke verschillende manieren van hengstig worden/zijn. Jammer dat ze niet een soort lichtje ergens hebben wat gaat branden als ze gedekt/geïnsemineerd kunnen worden. :+

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:48

Ja het is idd de bedoeling om het veulen zelf te houden. Ik hoop heel erg op een bruine zodat ik een begin heb gemaakt met mijn span wat hopelijk ooit een 4span bruintjes mag worden :D Dromen mag toch?

Het geslacht maakt me in principe niet heel veel uit, merrie heeft meer kans om te blijven dan een hengst. Maar als het een hengst is maar staat me wel aan dan hou ik het alsnog denk ik :) Ik zit ook (sinds kort) in het welsh topic ja dus daar heb je haar vast ook gezien :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:51

Zo eentje als de hengst, maar dan in het bruin, dat is om te kwijlen denk ik! :~
Ben benieuwd of je het dan nog weg kan doen. _O-

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:53

Ik denk het niet :o :o :o Denk dat ik al helemaal euforisch ben met het feit dat dat lina haar kindje is }:0 }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:10

Dan gaan we vanaf volgende week beginnen met schouwen. :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:39

Je kunt best lang doorrijden, maar ligt natuurlijk aan diverse factoren.
Nadat mijn merrie 2 jaar geleden bevallen was, ging ik er met 2 weken weer opzitten. Moet natuurlijk allemaal rustig opgebouwd. En ligt ook zeker aan de merrie :j

Voor mij hoeven Wild en Esmeralda niet tot het laatste gereden worden. Mijn doel is om met Wild nog proberen Z te starten in dit buiten seizoen. Maar staat nergens druk achter.

Spannend allemaal weer de hengstige merries en de scans afwachten.

Esmeralda is nu 18 dagen geleden bevallen, dus over 2 dagen worden ze gespoten.
Wild Thing word deze week ook nog gescand, even kijken of het er goed uit ziet :P

Murosch. Wat kan ik dit goed begrijpen! Er zit helaas altijd een risico aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:09

AM, heb jij geen problemen met spuiten? Dat de cyclus ontregeld wordt enzo?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:01

Wat een knap hengstje die Rhydaman. <3 Ik ben fan van welschjes!

Murosch ik snap dat je nu twijfelt hoor. Wou je Suzy nog herdekken? In elk geval,met mini's is het risico op complicaties groter dan bij grotere paarden. Dus ik zou het zeker nog eens proberen met jouw geldersen hoor. Met Suzy misschien niet zo meteen,dit ging wel goed fout,wellicht had hij geen ruimte meer genoeg gehad om te draaien of misschien was hij al gestorven in de buik door een niet nader gevonden reden... Het kan aan zoveel schelen,het is dikke pech. :(:)

Hihi Penny hier durven de merries ook wel eens zo staan bij elkaar als er 1 of meer hengstig zijn.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:42

Rijden tijdens de dracht gebeurt hier gewoon bijna nooit :P maar ik heb me voorgenomen van de zomer Satinka toch eindelijk eens te ‘testen’. Ik heb haar nu bijna 2 jaar en heb er nog nooit mee gereden :o

Zij wordt zo dadelijk hengstig gespoten. Jade morgen of overmorgen denk ik. In het weekend zal het zaad vanuit Italië zoiezo wel problematisch zijn.. en ik moet 5 dagen op voorhand bestellen.. dus maar meteen als ze hengstig wordt gespoten denk ik.. tis een gok he :/

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:49

AM: waarom laat je haar hengstig spuiten als ze net 2,5 week geleden bevallen is?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:52

Joan staat ineens knetterhengstig te zijn...Toch twijfel ik nog. Zal ik het nu doen of wachten op de volgende ronde? Het is diepvrieszaad en ik zal of haar naar Wolvega moeten brengen, of naar de Lingehoeve en dan zelf op en neer naar Wolvega om het op te halen...Twijfel, twijfel..AAAAAAAARGH!!! |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:57

Het hengstig spuiten blijf ik een apart iets vinden. Zitten daar geen risico's enzo aan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:59

3 jaar geleden hebben we de hele cyclus van mijn merrie om zeep geholpen door hengstig spuiten. Ik doe dat nooit meer.. Maar als andere mensen er wel positieve ervaringen mee hebben, en een reden waarom dit nodig is, dan kan ik het wel begrijpen.

Tinniie wat een gedoe zeg met zaad uit Italië, wanneer gok je dan dat je gaat insemineren?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:15

Noisy schreef:
Joan staat ineens knetterhengstig te zijn...Toch twijfel ik nog. Zal ik het nu doen of wachten op de volgende ronde? Het is diepvrieszaad en ik zal of haar naar Wolvega moeten brengen, of naar de Lingehoeve en dan zelf op en neer naar Wolvega om het op te halen...Twijfel, twijfel..AAAAAAAARGH!!! |o

In de kar en op naar Wolvega?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:25

Woogy schreef:
Noisy schreef:

In de kar en op naar Wolvega?

Inderdaad hup inladen!

Ik zou nog even vertellen met welke hengst ik dit jaar ga dekken. Heb dit jaar na de verschrikkelijke dood van Harley toch een nieuwe hengst gekocht.

Fabregas vd Heesbeekhoeve, kampioen 2015 en sinds zaterdag nu ook superster. Vader van meerdere kampioenen met de kleur valk appaloosa.

Afbeelding

Moet nog even op goede foto's wachten, die zal ik dan wel plaatsen :D Heb ook nog 1 buitenaf dekking dus ook nog wat ander bloed.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:57

Knappe hengst DL. <3
Zou nog wat zijn voor mijn Smiley. Hoe groot is hij?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:29

Ik heb enkel opgevangen dat Harley er niet meer is, maar wat is er gebeurd met hem? Je was zo fier op die kleine kanjer ;(
Deze bink is wel echt zot knap, worden vast mooie paardjes!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:36

Woogy schreef:
AM: waarom laat je haar hengstig spuiten als ze net 2,5 week geleden bevallen is?

Hier ook hengstig spuiten op 20 dagen na bevalling.. das heel normaal :) veulenhengstigheid is rond 10 dagen en de volgende zit je dikwijls rond 35-40 dagen pas eisprong.

absque_dubio schreef:
3 jaar geleden hebben we de hele cyclus van mijn merrie om zeep geholpen door hengstig spuiten. Ik doe dat nooit meer.. Maar als andere mensen er wel positieve ervaringen mee hebben, en een reden waarom dit nodig is, dan kan ik het wel begrijpen.

Tinniie wat een gedoe zeg met zaad uit Italië, wanneer gok je dan dat je gaat insemineren?

Idd :( Ik doe het normaal ook niet graag.. Maar het is super lastig afspraken te maken en zaad vast te krijgen van deze hengsten in Duitsland en Italie. Veulenhengstigheid was met het paasweekend en kon geen zaad krijgen toen, en de volgende zal tijdens het 1 mei weekend vallen... dus zelfde probleem..

Ik ga haar morgen of overmorgen hengstig spuiten en ik denk voor dinsdag/woensdag zaad bestellen ... zaterdag gaat ze naar het dekstation en dan even zien hoe haar ei ervoor staat. Gemiddeld ovuleren ze 7 dagen na hengstig spuiten. (Hoewel er ook merries al op 5 of pas op 10 dagen ovuleren... )