[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:23

Mijn KWPN merrie is ook overgeschreven naar NRPS. Ze was bij het KWPN te klein om ster oid te mogen worden.
Nu afgelopen jaar naar de keuring gebracht en direct eerste premie en ster geworden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:45

oke, duidelijk. Het maakt mij echt niet uit verder, ik ga niet voor predicaten.. (en ik geloof zeker dat er vriendjespolitiek is binnen kwpn) Maar wordt nrps dan niet juist een 2e keuspaard? als ze bij het kwpn er niet doorkomen dan maar naar nrps, want dat is minder kritisch?
Ik krijg nog steeds wel de indruk dan in de handel meer waarde wordt gehecht aan een KWPN papier dan aan een NRPS, ongeacht hoe het paard erbij staat.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:29

Marije, gefeliciteerd met je eerste drachtige merries!
Hopelijk is het met Amy nu ook raak :)

Ik dacht dat ik Fiore op haar eerste en tweede verjaardag hengstig heb gezien. Maar beide keren was ze ook net weer van stal verhuisd en kwam ze in aanraking met nieuwe paarden en het was ook maar 1 a 2 dagen, vage tekenen, dus zeker weten deed ik het niet. Tot ze 18 maart zo verschrikkelijk, vreselijk, onwijs hengstig werd! Pissen, gillen, ruin opzoeken, stampen, gillen, staart zwaaien, pissen, niet normaal.. En dat heeft 3 weken geduurd!
De veearts die er gisteren was, zei dat dit waarschijnlijk haar eerste echte hengstigheid is (ze wordt volgende maand 3) en dat misschien de ene hengstigheid direct over is gegaan in de volgende en dat het zomaar kan dat ze vanaf nu een nette cyclus krijgt. Nou, dat hoop ik dan maar :')
Ze gaat sowieso 1 mei naar de hengst en dan is het daar afwachten wanneer ze hengstig wordt, dus ik hoop dat ze niet ineens wéér op haar verjaardag hengstig wordt (20 april), want dan komt ze net na haar hengstigheid bij de hengst aan, lijkt me niet handig :)

En, Setteli, hoe is het gesnuffel gegaan gisteren?
edit; goed nieuws!! Hoe is het insemineren gegaan?

Appelazijn.. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van jullie onderzoekje volgend jaar :D

Murosch, ik wacht ook nog een maand hoor :) Ik merk het nu in het DBT2016 ook, er wordt van alles geboren (en de vorige twee keer was Daisy 8 en 27 april uitgerekend, dus zat ik nu ook al in de eindfase) maar nu is ze pas 9 mei uitgerekend en ze draagt ook nog eens graag 10-15 dagen langer -O-

Memere, wat een gaaf hengstje is Peek a Boo!

Gezellig, polleman! In het DBT2013 zijn onze merries geboren waarmee we nu in het DBT2017 zitten :)
Heb je een recente foto van Wings (en de hengst)? Ik ben heel benieuwd!
Je maakt inderdaad geen kans op vos met een vosvrije hengst.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:52

juval schreef:
oke, duidelijk. Het maakt mij echt niet uit verder, ik ga niet voor predicaten.. (en ik geloof zeker dat er vriendjespolitiek is binnen kwpn) Maar wordt nrps dan niet juist een 2e keuspaard? als ze bij het kwpn er niet doorkomen dan maar naar nrps, want dat is minder kritisch?
Ik krijg nog steeds wel de indruk dan in de handel meer waarde wordt gehecht aan een KWPN papier dan aan een NRPS, ongeacht hoe het paard erbij staat.

Minder kritisch.. durf ik niet te zeggen. Ik heb bijvoorbeeld best een goede merrie. Maar bijnhet kwpn is de verplichting dat ze voor het sterpredicaat minstens 1.60 zijn. Die van mij is 1.58 maar verder wel goed dus.

Qua papier vind ik het voornamelijk belangrijk dat het papier compleet is.
Voor mijn nrps veulen van afgelopen jaar heb ik vaak de vraag gekregen of hij te koop is oid. Dus 2e keus.. hoeft niet perse.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:07

@Myrthee_: kan je haar niet hoger op de hoeven zetten dat ze die meter 60 wel haalt? Vermoed dat ze daar meten ter plekke? weet dat ze dit doen bij dressuurpaarden soms die anders bij de pony's moeten lopen door hun hoogte.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:28

Luna dat had wellicht gekunt. Papier maakt voor mij niks uit verder. Ze is bij KWPN wel stamboek opgenomen. Inmiddels is ze overigens ook 1.56 ipv 1.58 dus hoe dan ook zullen we de 1.60 niet meer halen :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:33

Hahaha dan haal je het niet meer idd.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:58

Nog mensen naar de vdl hengstenshow geweest vandaag?
Ik heb nu dakar en dallas gezien, kon al niet goed kiezen tussen die 2 maar begin toch sterk te twijfelen of ik toch wel met dakar wil fokken.
Wist niet dat dallas zo'n gaaf beest was, manman wat een show zette hij neer :wow:

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:21

Jazzy gaat deze zomer ook naar de keuring bij het NRPS. Ik wil ook proberen of ze ster wil worden.

En Jazzy is vanmiddag geinsemineerd. Maandagochtend terugkomen en dan 2,5 week flink duimen!
Tijdens insemineren was ze heel braaf, maar daarvoor bij stal was ze wel een duivel }:) ! Ze brak op de wasplaats uit, halster kapot. Ze was niet te houden. Normaal als ze hengstig is is ze juist heel rustig en lief. Kon d'r wel wat doen -:(-

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:25

Setteli lastig hoor die cystes, snap dat je na een tweelingdracht liever geen cystes hebt :( Hoplijk dit jaar niet! Fijn dat ze alweer geïnsemineerd is! Spannend moment altijd weer om te wachten of het gepakt heeft :):)

Murosch ik breng Fairy waarschijnlijk ook pas eind april weg. Als het goed is heeft ze precies haar hengstigheid in de week dat ik op vakantie ben :D beter kan niet. Hoewel ik wel twijfel hoor om haar niet volgende week al te brengen... mocht het niet pakken de eerste keer zit ik bij een tweede poging alsnog vroeg in het seizoen.

Memere mooie combi's!

Eva ik ben er ook geweest vandaag! We hebben gelijk Wish meegenomen, die staat daar nu. Voor haar hebben we de keus dan ook gemaakt! Zij gaat bij Zirocco Blue, wat een beest!
Voor Fairy twijfelen we nog tussen een paar wat jongere hengsten. Vond Dallas trouwens echt prachtig!! _/-\o_ Sprong er voor mij meer uit dan Dakar. Alleen heel jammer dat Dallas niet KWPN gekeurd is, anders had ik het echt wel geweten! :~

Leuke discussie trouwens over KWPN/NRPS. Ik denk ook dat er wel sprake is van vriendjes politiek, maar toch denk ik dat dit in de fokkerij niet de overhand heeft. Jaarlijks worden er van dezelfde hengstenhouder een aantal paarden wel, en een aantal paarden niet goedgekeurd/aangewezen. Dan zal er toch kwaliteitsverschil zijn. Dat is dan voor mij toch een reden om nu nog niet met een paard als Dallas, die wel NRSP en niet KWPN gekeurd is, te fokken. Ik vraag me dan af waarom hij niet is goedgekeurd voor het KWPN en een Dakar bijvoorbeeld wel (terwijl Dallas er voor mij persoonlijk meer uitsprong dan Dakar!).

Bij deze dan dus mijn eerste combi!

One Wish
20 jarige merrie van Indoctro x Daimler
Afbeelding
Afbeelding

x

Zirocco Blue vdl (Mr. Blue x Voltaire)
Afbeelding

Nu alleen nog even drachtig worden :P

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:29

Wauw, is die 2e foto nog recent Sultan? Ziet er super uit voor haar leeftijd! Sowieso een mooie merrie!

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:36

Die eerste foto is van 18 mei 2014, op de dag dat ze naar de hengst ging voor Kayden. Die tweede foto is van iets daarvoor. Ik zal wel even een foto van gister opzoeken, ze ziet er ook super uit voor haar leeftijd. Ze geloofde vanmiddag bij vdl niet dat ze al 20 was :D Zelfs de dierenarts bij ons op stal dacht dat ze nog maar 8 of 9 was _/-\o_

Ah gevonden, deze foto is van gister :)
iets minder strakke buik, maar wat wil je na twee veulens en als je al met pensioen bent :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sultan15 op 02-04-16 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:39

Sultan, dat is idd jammer. Maar hij trok mijn interesse veel meer dan dakar! En dat terwijl ik mijn keuze eigenlijk al gemaakt had haha.
Vond dakar maar wat gewoontjes vandaag

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:46

ja ik had precies hetzelfde.... Zegt natuurlijk ook niet alles. Zo staat Cohinoor voor Fairy bovenaan bij mij, maar die vond ik vandaag ook wat braafjes.. Deed eigenlijk alles heel netjes, en ik vond hem super springen alleen wat gewoon. Maarja als ik dan kijk naar zijn afstamming _/-\o_

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:50

*\o/* ik doe vanaf vandaag ook mee met dat appelazijngebeuren :+.
Maare voor Biscuit geen merrie volgend jaar, rook eraan en gooide meteen dr bak met voer om :D _O- , Belle en Hope vonden t ook niks, maar Hope dacht toch maar alles wel op te eten, ook bijna alles van Belle, dus Hope volgend jaar zekers te weten een merrie dan? :D _O- en Belle niet :P. Bibi vond t ook niet direct wat, maar at t wel op, dus ook een merrie dan haha :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 06:52

Sultan ze ziet er inderdaad wel heel goed uit voor haar leeftijd

Mijnlieverd, wat grappig, paarden zijn toch kieskeurige wezens pfff, wordt spannend dan, ik ben benieuwd

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:40

Die ziet er echt super uit voor haar leeftijd zeg!

Gisteren mijn 2017 hengst nog eens gezien en hij blijft toch echt wauw hoor. Ik kan niet stoppen met kijken naar hem.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:45

bedankt voor de complimenten over wish :o :) Ik zal ze doorgeven aan Kelly, haar eigenaresse :D

Luna Marley ging bij Bentley toch? mooie hengst!

mijnlieverd ben benieuwd of het werkt! :D
Ik zou het best willen proberen met appelazijn, alleen denk niet dat het heel veel zin heeft als ze het ten tijde van de inseminatie dan niet meer krijgt. Ik breng haar weg na vdl en denk niet dat ze er daar op zitten te wachten om elke dag een scheut appelazijn te geven :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:10

Gisteren op bezoek geweest bij Ceasar ter linden en nu staat mijn keuze helemaal vast.
Bij de eerstvolgende hengstigheid gaat ze geïnsemineerd worden :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:53

Ja ze gaat idd bij bentley dit jaar :D heb gisteren nog even staan kwijlen haha

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:59

Eva, dus nu is de keuze maken nog lastiger? ;)

Spannend, Setteli, worden spannende weekjes voor je!

Gezellig dat je er ook weer bij bent, ML! 4 merries voor volgend jaar?

Fijn dat je uit je keuze bent, Silly! :)

Fotootje van Fiore vandaag <3

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:00

Ze is toch echt knap hoor en met die appeltjes :9

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:14

Dank je Cynthia.

Fiore is echt prachtig!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:27

Cynthia, Fi is prachtig <3

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:29

Fiore knappe dame!!!

Spannend Silly, hopelijk lukt t in 1x! :)

Hahaha Sultan, nee denk idd niet dat ze er daar op zitten te wachten idd :').

Bibi en Biscuit worden donderdag gescant op hengstigheid, ben benieuwd :P.

Belle en Hope laat ik rond de 13e scannen :).