[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:08

jolmer20, in principe is de eisprong aan het eind van de hengstigheid. Op welke dag dit precies is, is inderdaad lastig in te schatten en je dierenarts kan inderdaad komen scannen om te kijken waar ze in haar cyclus zit. Ik heb mijn merrie naar de hengstenhouder gebracht zodra ze hengstig toonde en 3 dagen later hebben ze haar geinsemineerd, maar dit wil de hengstenhouder in jou geval niet?

Chimello, viel mij ook al op inderdaad, het zijn er erg veel dit jaar.

Moest ook aan jou en Cookie denken Marije, heb al jou paardjes ook stilletjes gevolgd.

Jazz toont bijna altijd hengstig, bijna 10 maanden per jaar, dat maakt het ook erg lastig moet ik zeggen hoor. Dus ben blij dat de DA een mooi groot ei zag, kan ik toch nog een klein beetje schatten.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:37

Dit wilden ze liever niet inderdaad Vesceron, geloof ik hoor. Heb geen telefonisch contact gehad, misschien dat er dan wat meer duidelijk wordt.
Pep toont wel hengstig, maar ik weet inderdaad niet precies wanneer de eisprong is.
Denk dat ik het inderdaad hetzelfde wil als jou, gewoon merrie naar de hengstenhouder brengen zodra ze hengstig is. Bedankt in ieder geval :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:41

Ja mij is het ook echt al opgevallen hoeveel het fout loopt dit jaar... :( Ik hoop dat we vanaf nu enkel nog gezonde veulentjes en merries kunnen verwachten.

Ik heb gisteren mijn booking fee betaald, dus nu nog even wachten tot Jade haar veulen er uit poept :D , dan kan ze tijdens de veulenhengstigheid terug gedekt worden van deze knappe jongen:

Afbeelding
Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:34

<3

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:45

Zo..... hadden jullie niets te doen vandaag? :')

Jolmer20, als ik zou mogen kiezen, wil ik het liefst een valkhengst. Valkjes vind ik nou eenmaal prachtig en hengstjes zijn vaak wat liever en aanhankelijker en mensgerichter dan merries. Fi kan best lastig zijn en daar wil ik graag voldoende tijd aan kunnen besteden. Een tweede 'lastige' merrie zou kunnen betekenen dat ik voor beiden niet genoeg tijd heb om de band te optimaliseren.
En ik mis Ti zijn knuffels enorm!

Ik denk dat een palomino (hengst) me te veel aan Ti zal doen denken (zeker als hij ook zo veel wit krijgt) en dat lijkt me erg confronterend. Maar tegen die tijd is Ti ook alweer 1,5 jaar dood, dus vind ik het misschien minder lastig dan nu en juist wel heel erg mooi.

Toen Dais naar de hengst ging voor Ti en voor Fi was mijn grootste droom een valkmerrie, die heb ik nu. Dus ik heb nu wel een lichte voorkeur voor een valkhengst, maar niet zo erg als toen. En inderdaad, nu ik Ti ben verloren, is een gezonde merrie en veulen inderdaad het enige dat écht telt!

Wat bedoel je precies met dat je het dekken op een laag pitje hebt gezet nu?

Enne, Pretty, bij Ti heb ik dat ook heel hard geroepen, sterker nog, er hing een schets in haar stal van een valkmerrie, zowel bij Sublime als toen ze weer thuis was (zelfs tijdens het dekken hielden de hengstenhouders de schets voor haar neus _O- ) maar of hij was doof, of eigenwijs <3
Dus of het dit keer gaat werken...

Waarom ben je er nog niet klaar voor, Pretty?
Enne, nee, je hebt helemaal niet zo veel eisen, nee :+

Fijn dat haar baarmoeder goed is, Vesceron!

Tinniie, wát een vreselijk knap dier!! <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:59

Is logisch Cynthia! Gezond is het belangrijkste, maar okee, een valk hengst dus haha. Merries zijn nou eenmaal lastig inderdaad.

En met op een laag pitje bedoelde ik dat ik eigenlijk voor mezelf van de week de hemgstenhouder nog wilde bellen en dingen wilde regelen maar dat is er niet van gekomen door omstandigheden. Dus vandaar bedoel ik op een laag pitje. Kan helaas moeilijk mijn merrie even op pauze zetten haha.

Gaaf beest Tinniie!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:28

is je tekening voor dit jaar dan al klaar Cynthia? :P
Keesje zal met ouder worden wel wat minder eigenwijs zijn en luisteren naar het baasje...of is dat net omgekeerd met ouder worden? Hmmz als ik naar mijn oude merrie kijk helaas wel ja. :')

Tinnie speciaal dier! Ik dacht eerst dat het een tekening was,die eerste foto. :+

Bij mijn grote merrie was het ook altijd gokken op hengstigheid,best lastig,of het was te vroeg,of te laat,...uiteindelijk heb ik ze toch naar het hengstenstation gebracht en zij hebben ze in 1 x drachtig gekregen en terwijl de tweeling afgeknepen. (1 ervan ;) )

Cynthia ik voel me er nog niet klaar voor omdat ik echt ongerust ben dat het ook fout zal aflopen zoals bij Lisa. :o Momenteel is mijn vriend de camera aan het installeren op stal,ik hoop zo dat het werkt!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:55

Cynthia, ik denk dat zelfs het vergelijken bij een palomino hengst nog wel mee gaat vallen, ze hebben toch allemaal een eigen karakter, ook als veulen al.
Ik heb hier vaak volle broers en zussen lopen en toch is het iedere keer al direct een ander paardje met eigen karakter. Al hebben sommigen echt trekjes van hun moeder en anderen juist weer van hun vader.

Vorig jaar had ik bij de meeste merries een roze staartbandage om bij het dekken en dit jaar veel merrieveulens.
Helaas was de rol op en heb ik dit jaar bij de merries de staarten gevlochten omdat er toch nog weinig vliegen zijn. Ben benieuwd wat er nu uit gaat komen :D

Dit is trouwens mijn lijstje van wat er nu gedekt is:
Snazzy x Patton
Misty x Patton
Daisy x Deputy
Party Girl x Deputy
Amy x Deputy

En dan moeten nog hengstig worden en gedekt:
Dynamic x Deputy
Classy x Patton

Daisy en Classy zijn 3 jarigen en Classy is mijn 1e Deputy dochter die nu door Patton gedekt kan worden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:04

Dat begrijp ik, Pretty :(:) , maar ik denk dat je die angst over twee weken ook nog hebt. Dat wordt denk ik pas minder als de eerste gezond geboren is.

Dat is ook zo, Marije. Ti en Fi zijn ook volle broer en zus, maar ook totaal verschillend.
Het gekke is dat Ti twee druppels water Daisy was (vrijwel dezelfde kleur, haflinger en palomino, zelfde bles) en dat Fi ook als twee druppels water op Dais lijkt, maar dan op andere fronten (zelfde motoriek, zelfde oogopslag). Ik zie in Fi ook echt wel Ti terug, maar niet zo sterk als dat ik Dais in Fi terug zie, of Ti in Dais terug zie.

Ach, we gaan het zien over ruim een jaar :)

Mooi rijtje heb je al zo! :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:05

Kijk ook al uit naar volgend jaar, verwacht dan 5 veulens :D

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:40

Oef net een topic gevolgd, veulen compleet onder het bloed is dat altijd zo? :')
Wat hebben jullie veel gepraat zeg.

Cynthia, ik hoop echt dat je een valk hengstje krijgt.

Pretty ik heb het niet gevolgd wat is er vorig jaar gebeurt?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:39

Zo even niet goed bij kunnen houden maar ben weer helemaal bij.

Er kwam nog een zeer apparte hengst voorbij.

Marije gelukkig dat cooky toen zo goed is opgeknapt inderdaat.

Er zijn alweer veel merries gedekt zie ik.

Inowa hoe gaat het eigenlijk met aagje?

Hier het span is nog niet hengstig.
Het is de planning dat ze in mei naar de hengst gaan.
Ze zullen samen in de wei komen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:25

Rianne ik ben een week of 3 terug een veulen verloren,het had de bevalling niet overleefd.

Marije jij krijgt weer je handen vol!

Ik heb nog geen idee hoeveel ik er laat dekken dit jaar. In elk geval al 2 van mezelf en 1 van mijn schoonvader en de rest zien we dan wel.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:41

He bah wat naar :(

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:02

Hee allemaal!

Zou ik me ook nog mogen melden? :o Mijn merrie is eergisteren geinsimineerd, vanmorgen weer laten scannen en het ei was weg. Dus stap 1 is voltooid om zo maar even te zeggen :'). 10 april komt de DA om weer te scannen om te kijken of ze ook daadwerkelijk drachtig is.

Het is voor haar de tweede keer dat ze gedekt is, de eerste keer was als 3 jarige. Toen heeft ze het er helaas uitgegooid na een aantal weken, waarschijnlijk vanwege teveel stress. Ze is toen vertrokken naar een grote stal om daar zadelmak en keuringsklaar gemaakt te worden, niet zo heel handig achteraf aangezien ze nog nooit bij mijn stalbaas (de fokker) vandaan geweest was en het af en toe best een stresskipje kan zijn. Daarom doen we het voorlopig dan ook gewoon even lekker rustig aan en blijven mooi bij stal in de buurt.

En over wie hebben we het dan precies:
Mama: Klasiena G, geb; 2003, 1.68, Winand x Jurjen, STB Sport
Afbeelding

Papa: Beart 411, geb; 2000, 1.68, Jasper x Feitse, Preferent
Afbeelding

Uitgerekende datum volgens de teller in het linkje in de OP (als ze dan ook echt drachtig is):
29 februari 2016 (oh oh :') )

Oh leuke naam suggesties zijn ook al welkom, dan kan ik het hele jaar nog gaan twijfelen := Ik moet iets hebben met de letter A, B of C. Maar waar ik vooral veel over ga twijfelen dit jaar is wat ik achter de naam wil gaan zetten wat terug gelinkt kan worden naar mij. Net als dat Klasiena een G achter haar naam heeft, mijn stalbaas doet dit bij al zijn veulens (ik heb haar dan ook een halfjaar geleden van hem over gekocht).
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 26-03-15 17:13, in het totaal 3 keer bewerkt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:07

Wauw, gave paarden zeg iEmmaaa! :)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:09

Wow wat een plaatjes daar moet wel iets moois uit komen :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:13

Knappe pappa zeg! En succes met drachtig worden :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:03

welkom! Knappe mama en papa hoor!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:42

Knappe pap en mams hoor!

Mijn span dat in mei op date gaat.
Als alles goed gaat.
Afbeelding
Tja de zwart bonte heb ik toegetakeld met het scheerapparaat.
Toen hield het apparaat ermee op......

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:33

wat een 2 ongelooflijk lieve koppies <3
De zwartbonte durft niet meer buiten komen nu. :=

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:57

Nou tis moment opname ha ha.
Deze twee zijn van veulen af aan al samen.
Zijn ook samen uit amerika gekomen.
Nog nooit had ik zelf paarden/pony's gehad die zooo close waren.
Nu is Qween al geruime tijd ook aan het poetsen met Rainbow (komt tevens ook uit amerika).
En smooth vind dat niet altijd leuk.
We hebben rustig aan wel geoefend met er 1 uit de wei meenemen.
Gaat gelukkig wel aardig.
Qween is een heeel gevoelig dametje, Smooth kon meer alleen.
Afbeelding
Foto van een hele tijd geleden.
De drie amha's bij elkaar.
Rain was al drachtig en de andere twee zijn veel te dik bij me gekomen.
Smooth is nu nog te dik.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:25

Dat had ik inderdaad gezien dat Smooth te dik is. Beter wat dieeten voor ze naar de hengst moet,dat pakt makkelijker.
Al moet ik bekennen dat Karin ook weeral te zwaar staat en ik wil ze ook dekken volgende maand. Je hebt er toch altijd weer tussen die met al het eten in de groep aan de haal gaan.. :roll: ,gelukkig staan ze 's nachts nog apart of het kwam zeker niet goed.
Nikita staat goed,die kan prima herdekt worden volgende maand ook. En Clio staat zelfs wat aan de schrale kant,wordt nu echt tijd dat we haar veulen gaan afspenen.(veulen van september)

Ik vind het wel fijn als ze zo goed bevriend zijn,al worden ze hier soms ook gescheiden hoor van elkaar,ik wissel regelmatig af in de zomer wie ik in welk weiland steek. Zo moest Vera vorig jaar apart want zij wordt gauw te dik terwijl haar hartsvriendin Clio net véél gras nodig heeft. Gaat niet zo goed samen op die manier die 2. Clio is dan nog de alphamerrie wat inhoudt dat ook op de paddock swinters Clio altijd een bak voor zich alleen heeft en de enige die daarin mag delen is dus haar vriendin Vera. Terwijl zij net niet te veel voor zichzelf mag hebben. }:0

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:07

Liz is net weggebracht. Mis dr nu stiekem al maar weet dat ze t wel naar dr zin gaat krijgen. Ze is super braaf geweest op de trailer. (Sorry egopost)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:02

Spannend rianne voor liz en jou.

Pretty smooth is gelukkig al heel wat kwijt.
Helaas nu nog geen mogelijkheid om der te trainen maar gelukkig als ze drachtig word help het ook voor der gewicht ha ha.
Ook zijn we met heeeeel veel bezig, er komt een groot stuk grond bij en een longeercircel gaan we aanleggen.
Ze staat nu ook in een betere houding en ze word nu ook steeds luxer.
Komt goed.
Ik doe met der mee ha ha.