[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:06

Kheb misschien nog een interessante, volgens DA is de kans dat de merrie nog laat in de dracht verwerpt 2%. En mijn merrie was erbij :( .
Dus duimen want het geluk moet eventjes aan onze kant staan. *\o/*
Maar 2014 wordt vast een schitterend veulenjaar.
Altijd positief denken.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:55

Jibbel, jammer maar idd nieuwe ronde nieuwe kansen

En dames, jullie maken mijn hoop er niet groter op met al jullie cijfers en slechte weerberichten :D (nog 17 daagjes hihi)

Jibbel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:08

Oh, dat is wel heel erg balen Fotsy!

Maar de kans dat nadat de merrie drachtig is gescand (18 dagen) en nog drachtig is op 40 dagen, is ook maar iets van 60-65% toch? Ik meen iig ergens gelezen te hebben dat zo'n 40% afbreekt voor die tijd.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:38

Is dat zo? En hoe groot is dan de kans dat het na die 40 dagen wel goed blijft gaan?
Dat heb ik dan weer meegemaakt met mijn eigen merrie, die was op 42 nog mooi drachtig, kloppend hartje, levendig bewegen en op 11 wkn was ze hartstikke hengstig. Gescand en ze was leeg..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:46

Ik heb het even nagezocht en het is 10-15% wat voor de 40 dagen wordt afgebroken, dus iets minder dan ik dacht. Sowieso zijn de eerste 3 maanden, net als bij mensen, het meest 'kritiek' volgens dat stukje.

Balen dat jouw merrie ineens haar vrucht kwijt was..

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:46

tammiebels schreef:
Jibbel, jammer maar idd nieuwe ronde nieuwe kansen

En dames, jullie maken mijn hoop er niet groter op met al jullie cijfers en slechte weerberichten :D (nog 17 daagjes hihi)

Oef idd, al die negatieve cijfers hier :') (wel interessant hoor :) ). Maakt het natuurlijk wel extra leuk/bijzonder als het wel pakt. Wij mogen woensdag naar de 18 dagen scan, spannend!!!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:54

Tussen dag 0-100 heb je grootste kans op verliezen van de vrucht. Daarna neemt de kans af. Wij hadden in 2011 ook een merrie. Mooi drachtig op 18 dagen, en bij dag 40 was de vrucht niet goed en moest ze hengstig gespoten worden omdat het lichaam nog dacht dat ze drachtig was.

Merrie 1, ei zat er nog. Nu 5,5cm en is afgespoten. Vanavond insemineren en dan maar weer afwachten.

Merrie 2 is nu 18 dagen drachtig. Maar eerst nog maar eens de 40 dagen scan afwachten. Dragend van Metall ( Ferro x Ramiro Z)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:37

Pff! Jullie cijfers geven mij ook niet veel hoop! :')

Mitxa: Ik duim!!

Gisteren de DA bij Pret... Pfff wat een miserie... Ze was fokswild om één of andere reden.. Dus hij sedeert haar, daarna heb ik de praam er op gekregen want ze vocht zich er gewoon probleemloos doorheen. Zo moeiteloos dat de DA, ondanks dat ie het echt wel gecontroleerd had, toch nóg eens ging controleren of hij de sedatie gegeven had en niet het inspuitbare water dat ie mee had om me te tonen hoe ik haar moest prikken... Uit de scan bleek dat ze wel goed hengstig was dus vanaf vandaag mocht ik de prikjes geven. :) Da zijn commentaar "ik had zaterdag al gezien dat het een pittige dame was maar dit heb ik toch nog niet vaak gezien.... := "
Snap het niet.. Zo is Pretty normaal helemaal niet. Ja ik weet wel dat ze behoorlijk kan terug vechten als ze zich bedreigd voelt maar.. De manier waarop ze gisteren deed heb ik toch nog niet vaak gezien in haar.

Naja ,vandaag met een klein hartje met het eerste spuitje naar haar toe maar kon het probleemloos geven. Ze stond gewoon rustig langs me, er na nog even zitten kroelen... Pret zal denken "gaat zij nu ook al beginnen..." :+

Enfin, 1 down, 2 to go... Is misschien heel stom, maar ben stiekem toch een beetje trots op mezelf dat ik mezelf overwonnen heb. :+ Liefst wilde ik mijn lief bellen en zeggen dat hij maar moest komen prikken. _O- Allemaal zorgen om niks!
Vandaag was ze trouwens weer zichzelf. Rustig en ontspannen, zoals ik haar ken.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:40

Ik denk altijd maar zo liever in het begin het vruchtje verliezen dan later waneer het echt een bevalling is. Waar het in zit dat het soms niet lukt? Wij hebben ook jaren gehad ik had op een gegeven moment gewoon scan vrees :D . Moet zeggen dat (laat ik het afkloppen) sins we met onze eigen hengst(ten) dekken natuurlijk en gewoon lekker thuis ze in een keer altijd drachtig zijn of dat dan toch rustige is voor de merrie? Ik hoop voor jullie dat het nog gaat lukken en dan op naar de gezonde baby,s en moeders is 2014 nog maar een maand of tien te gaan :o ;) .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:05

Even een wellicht domme vraag, maar.. mijn merrie was hengstig vanaf 17 mei en de hengstigheid eindigde op 23 mei. Vanaf wanneer kan ik haar nu ongeveer weer hengstig verwachten? Tel je dan 3 weken bij de eerste dag van de hengstigheid of van de laatste dag van de hengstigheid? De komende hengstigheid gaat ze naar de hengst namelijk :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:16

De laatste denk ik gezien dan de cyclus opnieuw begint?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:17

Ik denk dat het verschilt per merrie hoe lang de cyclus duurt. Volgens mij kan het variëren tussen de 18 en 24 dagen (gem. 21 dagen). Waarvan 5-7 dagen hengstigheid. Ehm..ff tellen..na ovulatie begint zo'n 16-18 dagen na weer een nieuwe hengstigheid, dan zit je rond 9/10 juni zo'n beetje.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:21

Gemiddelde merrie wordt elke 21 dagen hengstig en heeft op 2/3 tot 3/4 van de tijd van de hengstigheid haar eisprong. Uitzonderingen nagelaten natuurlijk.
Dit voorjaar is vooral te merken dat de hengstigheden aanzienlijk langer zijn (zelfs tot 10 dagen).

Heb zelf 3 hengsten en dek alleen natuurlijk, eigenlijk is bijna alles in 1 cyclus drachtig en heb zelf ook nog nooit een afstoting/resorbering meegemaakt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:46

Bedankt! Dan weet ik ongeveer wanneer ik dr weer goed in de gaten mag gaan houden :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:50

Way to go, Ayasha! +:)+

Ayasha schreef:
Helaas, Pretty is niet drachtig... Ze heeft een infectie in haar baarmoeder, die moet nu eerst weg, dus 1 hengstigheid over slaan en ze krijgt prikjes (die ik donderdag zelf moet zetten :x ) en dan de volgende hengstigheid terug dekken.. :)

Maar is ze dan wel ook gespoeld nu? Als het een infectie is, hebben alleen prikjes geen zin.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:55

Ik mag me voor de aller, allereerste keer ook gaan melden in een DBT! Mijn 3 jarige merrie, Zambuka x Houston laten dekken door Vivaldi :D

25 mei is ze geinsemineerd en 12 juni mogen we terug voor controle. Superspannend zo een eerste veulentje fokken!

Leuk om alle verhalen hier mee te lezen en hopelijk gauw nog wat meer merries drachtig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:03

Nicole288 schreef:
Way to go, Ayasha! +:)+

Ayasha schreef:
Helaas, Pretty is niet drachtig... Ze heeft een infectie in haar baarmoeder, die moet nu eerst weg, dus 1 hengstigheid over slaan en ze krijgt prikjes (die ik donderdag zelf moet zetten :x ) en dan de volgende hengstigheid terug dekken.. :)

Maar is ze dan wel ook gespoeld nu? Als het een infectie is, hebben alleen prikjes geen zin.

Nee maar ik denk dat hij dat gaat doen als hij terug komt?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:08

Wanneer komt hij terug dan? De prikjes zijn normaal om het spoelmiddel weer naar buiten te werken.
Als ze echt een infectie heeft, dan moet die toch aangepakt worden?

Hier kwam uit eht slijmmonster dat er een bacterie zat, nu komt de veearts (in ons geval na het ovuleren) vr, za en zo spoelen, die brengt dan antibiotica in de baarmoeder en ik moet smiddags oxytocine spuiten, waardoor het vocht weer naar buiten wordt gewerkt. Na de laatste keer zondag moeten het wsl 2 of 3 prikjes zijn.
Alleen prikken hebben we ook wel eens gedaan, maar dan stond er alleen een beetje vocht in de baarmoeder, geen infectie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:46

Is er hier ook nog iemand die hun merrie speciaal iets voert voor betere vruchtbaarheid / grotere kans op bevruchting/ kleinere kans op afstoten van de vrucht? Zoiets als PAVO fertile bijvoorbeeld?

Ik vind het nu nog niet nodig om mijn merrie wat te gaan bijvoeren, omdat we pas 1 poging hebben gewaagd en alles er goed uit zag, zowel het ei als de baarmoeder, maar stel dat het de 2e x ook niet raak is, zou iets dergelijks dan ook nog meehelpen of is het vooral commercieel en doet het verder niet echt wat? (ik verwacht eerlijk gezegd het laatste..)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:57

Nou, een stalgenootje van mij heeft een merrie die ook lastig drachtig werd, die voerde toen een paar keer bepaalde korrels. Was volgens mij niet speciaal voor paarden maar nadat ze dat voerden werd de merrie wel goed drachtig. Weet even niet meer hoe ze heten maar bij interesse kan ik het wel even vragen.. :)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:06

Dat is Pavo Fertile denk ik Casca. Ik heb het bij mijn oude merrie gevoerd en die is er elke keer drachtig van geworden nadat ik het spul een tijdje gaf.

Het bevat vitamine E, bêta-caroteen, foliumzuur en sporenelementen. het bevordert de hengstigheid en verlaagt de kans op vroeg embryonale sterfte.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 30-05-13 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:07

Dus misschien toch het overwegen waard?
Alleen voor deze ronde zou ik dan wel te laat zijn met voeren gok ik zo, aangezien ze al weer hengstig aan het worden is.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:10

Volgens mij geef je het 3 weken voor het begin van de hengstigheid tot 3 weken na de dekking.

Als je het wil proberen zou ik gewoon nu beginnen. Niet geschoten is altijd mis niet waar?

Het lijkt me niet commercieel Jibbel. Mijn merrie wou niet drachtig worden (2 pogingen) en toen ben ik Fertile gaan voeren. De volgende dekking direct drachtig. Vorig jaar wou ze weer niet pakken, weer Fertile bijgevoerd en direct weer drachtig. De jongere merrie had de vrucht niet goed en moest hengstig gespoten worden om het lichaam uit de dracht te krijgen. Normaal gesproken worden ze dan niet makkelijk weer drachtig. Ook de korrels bijgegeven en in een keer drachtig.

Dus ik weet niet of het toeval is, maar wij hebben de merries er wel drachtig van gekregen. Heb ook al van meerdere mensen gehoord dat de supplementenlijn van Pavo erg goed is. Mij hebben ze in ieder geval wel overtuigd :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:44

Thnx voor je ervaring paard 89. Ik twijfel altijd over dergelijke producten, omdat ze 'de onwetende paardengekke meiskes' vanalles aan hun verstand proberen te peuteren en dan het liefst de kosten ook zo hoog mogelijk maken omdat ze toch het beste voor hun paard willen.

Voor deze ronde heeft het voor mij dan sowieso geen zin. Maar zou er dan wel mee moeten starten, voor 'stel dat' het deze keer ook niet raak zou zijn. Anders zou ik weer niet uitkomen met de 3 weken voor de hengstigheid. Ik zal pavo ook eens benaderen voor advies.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:08

Ik ben gewoon 1 week voor het dekken begonnen met de oudere merrie tot dat de zak op was. En die was daarna ook drachtig en is het ook gebleven. Je zou idd altijd Pavo kunnen contacteren voor advies.

Heb overigens niet alle merries het gegeven. Alleen de "probleemgevallen" en dat is allemaal goedgekomen.