[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:40

Annash schreef:
Zijn er hier nog mensen die selenium/vitamine E bijvoeren?

Ja, ik begin ongeveer 3 weken voor uitgerekende datum met bijvoeren.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:53

Ik voer naast merriebrok niks extra bij

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:25

kiko schreef:
[ [url=m/S4Gp2r.png]Afbeelding[/url] ]
Ik voer dit al standaard aan mijn merrie. Hier zit dus vitamine E en selenium in. Is de Subli Omega 369

Ik ook.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:59

Als ze niet op gras staan is vitamine E bijvoeren altijd wel een goed idee. Ik was er ook al mee begonnen, maar blijf het ook wel doen.

Quinta had vorige week donderdag het doodgeboren veulentje en nu is ze hengstig, is dat normaal?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:34

Dat kan goed

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:57

Ze staan nu een stuk meer op de paddock, het is ook zo nat geweest! De afgelopen week staan ze wel op de wei, maar gras is nu natuurlijk kort en zal minder voedzaam zijn vergeleken met de zomer. Ik ga denk ik ook bijvoeren, misschien wel standaard. Even kijken hoe en wat. :) Wel interessant om te zien dat er meer zijn die dat doen!

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:59

Mag ik vragen waarom jullie vitamine E, selenium en magnesium bijvoeren?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:59

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:26

runnerfan schreef:

Wat ik begrepen heb bevinden E en Selenium zich te weinig in de grond/ruwvoer, en daardoor zijn er snel tekorten. Een tekort aan selenium kan o.a. white muscle disease veroorzaken.

Ik ben me nu aan het oriënteren wat de beste aanpak en het beste supplement is, dus ben absoluut geen expert. Er zijn er vast hier in het topic die er meer van weten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:29

runnerfan schreef:

Ze raden het bij bijvoorbeeld paarden die lastig van de nageboorte afkomen (en ik heb een Fries en dat gebeurt dus wel regelmatig) ook aan. Dus wij geven het gewoon bij. De vorige keer heb ik dat ook gedaan en toen lag de nageboorte er eerder naast dan dat de baby stond. Dus dat is goed bevallen. Never change a winning team ;)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:40

Ja, inderdaad, nageboorte heb ik ook gehoord!

Welke merken geven jullie? Benieuwd wat jullie voorkeur heeft terwijl ik half internet op z'n kop zet. :')

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:06

Nieky he gets, wat vreselijk zeg! Gelukkig voelt de merrie zich wel weer oke.

Inderdaad op naar wat positieve berichten en voorspoedige bevallingen hier!

Wel weer een boel heerlijke buikjes hier <3

Ik voer ook vitamine E en selenium (en msm) oa ook voor haar problematiek lichamelijk om iets meer comfort te bieden. Maar las ook ergens dat oa een vitamine E tekort ook invloed kan hebben op moeilijk drachtig worden. En noem het toeval of niet maar nadat ik begonnen ben met de vit e was ze eindelijk drachtig. (Ondanks dat het daarvoor iedere x perfect leek, swab niks uit kwam, fertile bijvoeren etc etc)
Ik voer de vitamine E excellent van Pharmahorse.

Hier ziet de merrie er inmiddels gelukkig weer iets beter uit. Ze begint ook weer iets beter ruwvoer te eten. Maakte mij toch wel wat zorgen even hoor pff. Maar heb wel het idee dat ze gewoon wat sneller vol is nu door het veulen ofzo. Ze is nu 172 dagen. :)

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:38

Wat ontzettend verdrietig, sterkte Nieky ;(

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:20

Interessant dat vitamine E / selenium verhaal. Ik ga eens uitpluizen hoeveel Rosa daar nu van krijgt en wat ik nog kan toevoegen aan het dieet. Ben inderdaad benieuwd wat jullie dan zoal bijvoeren!

Rosa blijft heel bescheiden vind ik qua buik. Heb het idee dat ze vooral wat meer breed wordt ipv hangende buik. Nu is ze ook een maiden en heb me laten vertellen dat je het sowieso daar minder goed ziet, kan dat kloppen?

Ze is vandaag 221 dagen.
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:43

Luna2006 aan het veulen zelf was niks te zien maar de navelstreng was op sommige plekken enorm donker dus gok dat daar de oorzaak zit. Wat fijn dat je andere merrie toch nog dragend is *\o/*

Am_horse ik herinner mij idd nog dat nigrante jou vorig jaar zo bezig hield := . Hopelijk doet ze het dit jaar wel volgens het boekje. Wild thing ziet er top uit. Haar buik lijkt al wat meer te hangen of valt dat mee in het echt?

Sanet wat grappig dat de zussen ook drachtig zijn en zo kort op elkaar. Dat wordt idd een race :D

Knolselder geen vooruitgang meer bij je dames? :D . Ik vind ook wel dat je dit jaar een vlekkeloos veulen seizoen mag hebben na alle. Het is je van harte gegund.

Annash Wij voeren vitamine e bij vanaf 300 dagen. Vorig jaar aan alles gevoerd en bij alles kwam de nageboorte netjes eraf. Zelfs bij de merries die bijna standaard eraan blijven staan. Hielp dus zeker wel bij ons.

DaisDat is idd normaal dat ze terug hengstig staat nu.

Kiko sommige merries zijn hier knuffelig en sommige super chagerijnig :+ je merrie ziet er goed uit :j

Lonniejj Het hangt echt per merrie af vind ik kwa buik.
Dit is Abby vandaag 200 dagen drachtig en ziet amper buik ( ze had geen zin om stil te staan dus beetje oncharmante foto). Veulen is echter goed actief. Abby heeft al minstens 4 veulens gehad en mogelijk meer in Ierland voor ze van ons was. Onze 2 maidens zijn dikker als haar zelfs :+ maar ik vind wel dat je duidelijk een groeiend buikje ziet bij jou merrie.

Afbeelding

Hier gaat het met Jessie gelukkig goed. D'r temperatuur blijft stabiel en ze is lekker alert en vrolijk. Altijd een opluchting als ze erna niet ziek worden.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Queen - 329 dagen
Knolselder - Lexie - 326 dagen
Knolselder - Desi - 324 dagen

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:07

Je merrie ziet er mooi uit, Kiko.

Ik heb op 216 dagen nog een foto gemaakt. Ze maakt het goed.
Afbeelding

Wat fijn dat je merrie goed gezond is gebleven, Nieky. En wat een mooi droog stuk hebben jullie. Abby ziet er gezond uit.

En ze verandert duidelijk, Lonniejj. De diepte en breedte van de merrie bepaalt ook hoe de merrie draagt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:31

Ach Nieky wat naar |( Wel 'mooi' om te zien dat het al zo af is op dat aantal dagen. Fijn dat de merrie het naar omstandigheden goed doet.

Ik zie al een lijstje met veilige merries :wow: Zo ver is het in mijn hoofd nog helemaal niet. Knolselder wat zijn ze vroeg uitgerekend allemaal, hopelijk mag alles bij jou eens mee zitten dit jaar.

Mooie buikjes komen er al voorbij!

Phileine, wat glimt jouw merrie!

Ik heb vandaag ook wat foto's van mijn dames gemaakt, allemaal ruim over de helft inmiddels. Nog krap 3 maanden te gaan tot de eerste.

Afbeelding

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 01:13

Aaaah AZ! Ik vroeg me al af waar je was :D
Ja een paar zijn er vroeg bij :=

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:38

nieky1993: o niecky was jammer zeg! Wel heel leuk om te zien hoe het er al zo volmaakt eruit zie. Heb ik nu zo een beetje een idee hoe het veulen er uit ziet nu. Maar veel sterkte. Wel fijn dat ze het goed doet

Muronia: wat ziet ze er goed uit!

MallyBelly: jeetje dat wil je nu toch ook niet hebben. Hopelijk vind je snel iemand nieuws. Maar dit is natuurlijk echt niet handig

Luna2006: Leuk dat er nog een merrie drachtig is!

Knolselder: laat ze maar komen die eerste veulens!! We hebben er nood aan

kiko: o wat lief ze ziet er goed uit!

lonniejj: Ze ziet er ook heel goed uit hoor. hangt idd van merrie tot merrie.

Phileine83: o ook zo mooie dikke buik

Al_Zawraa: Ik miste je ook al. Ze zien er zoo leuk uit met die dikke buikjes

Hier dag 242 ofzo. niets speciaals te melden. Wel weer heel haar buik zien bewegen. Was wel grappig ik was aan het babbelen met een stal genoot en keek plots naar Mira en ik zag net die buik te keer gaan

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:33

Magic_lover mijn merrie heeft soms ook dat ze wat minder hooi eet. Maar ik prop het net gewoon helemaal vol en de ene keer is hij bijna leeg en de andere keer voor de helft.

Lonniejj lijkt een beetje op die van mij. Gaat ook meer de breedte in dan hangbuik.

Nieky1993 dank je wel. Ik doe het op gevoel. Is de eerste keer voor mij dus ben heel blij met dit topic.
Je zou inderdaad niet echt zeggen dat Abbey al op 200 dagen zit. Binnenkort zal dat vast wel veranderen. Ik merkte bij Naku dat de buik ook pas later ging groeien.

Phileine83 dank je wel en jouw merrie ziet er ook super uit en glimt lekker in het zonnetje.

AZ; wat een mooie buikjes hebben die van jou. Kun je goed zien dat ze drachtig zijn. Zo ver steekt die van mij nog niet uit.

AnsoDM jaaa ze is gek op aandacht. Als het aan haar ligt kriebel je haar de hele dag
Sinds ze drachtig is wil ze in de avond alleen maar knuffelen en geen hooi eten. Ze gaat dan pas eten als ik binnen ben.
Jouw merrie heeft ook al een mooie buik.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:36

Hier hebben we ook de eerste uierfoto op 274 dagen, nog 26 tot de veilige 300. Aangezien mees een maiden is en mama altijd graag vroeg bevalt toch maar een beetje voor het uier geschoren al en eens een vergelijkingsfoto voor over een paar weken.
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:43

Anso, dat wordt ook al een mooi buikje.

Haha wat lief dat jullie me gemist hadden. Ik heb het altijd al druk, maar de laatste tijd nog ff meer. Het bedrijf waar ik werk is overgenomen, dus een hoop extra drukte nu. Daarnaast wilde ik wat minderen qua paarden, dus ik heb mijn rijpaard verkocht (hij staat nu op proef). Maar nu heb ik vanaf 1 januari voor nood 2 merries van een vriendin op stal, dus nu heb ik er nog meer dan eerst _O- Gelukkig is dat tijdelijk en gaan ze als het goed is 3 februari weer verhuizen.

kiko, mijn merries zijn Arabieren, en dus vrij kort in de rug, daardoor dragen ze vrij snel breed. Vooral de eerste en de laatste, de middelste is wat langer in de rug en draagt ook iets minder breed. Daarnaast draagt zij ook vrij laag, de laatste merrie draagt dan juist weer hoog en breed.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:26

Phileine83 Je merrie ziet er top uit :j dat land op de foto is het veld langs onze stal ( van de buren). Ons land ziet er een stuk natter uit helaas :+

Al_zawraa Nou jouw merries worden ook al flink rond zo te zien :D <3

AnsoDM blijft altijd leuk om te zien hé die bewegingen. Lijkt ook al een beste buik zo van opzij.

Luna2006 Dat ziet er toch al uit alsof er een verandering inzit. Althans het ziet er een stuk minder strak uit als bij onze maidens.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Queen - 330 dagen
Knolselder - Lexie - 327dagen
Knolselder - Desi - 325 dagen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:44

Queen had vandaag zichtbaar moeilijk. Onrustig, staart opzij houden, buik stampen,.,,

Ze heeft het dan ook geflikt mij voor het eerst vals alarm te geven daarnet.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:49

Knolselder schreef:
Queen had vandaag zichtbaar moeilijk. Onrustig, staart opzij houden, buik stampen,.,,

Ze heeft het dan ook geflikt mij voor het eerst vals alarm te geven daarnet.

Oehhhh…duimen draaien :o