[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:02

Hier zit ik vooral met het showseizoen. Wou het veulen graag oud genoeg hebben voor keuring

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:08

AZ, hahaha nee joh, bijna niet te zien! Nou mijn merrie's kan je op 36 en 47 dagen dracht al heel best zien dat ze drachtig zijn hoor :j :j (blijven volhouden O:) )
Valt me trouwens wel op dat ik Lies tegenwoordig eigenlijk elke keer als ik er ben wel minimaal één keer zie plassen, vaak genoeg ook twee keer. Meer mensen die dit kennen van hun (net) drachtige merrie's?

En dat soort grapjes met door elkaar halen moet je inderdaad niet hebben als het om verschillende hengsten ging. Ging gelukkig om dezelfde, daarom waarschijnlijk ook een beetje uit gemakzucht niet op het papier gekeken en doordat ik zei te vermoeden dat Roos nog zou kunnen, niet er vanuit gaan dat het dan juist de andere is die die avond nog geïnsemineerd kan worden :P

Wanneer het nou een hengstje of een merrietje wordt hou ik me ook nog niet mee bezig hoor. Gewoon heel blij dat beide merrie's drachtig zijn en we zien wel wat er volgend jaar uit komt rollen!

Patrick, fijn dat alles er nog goed uit ziet op de scan. Maar sterkte met je lichaam. Ben helaas ook te bekend met een niet meewerkend lichaam, dus doe maar lekker rustig aan even :(:) En geniet van je drachtige merrie!

Luna, wat balen! Hopelijk meer succes bij de volgende ronde. Als ze nu gedekt wordt, heb je nog mooi midden in mei een veulentje!

EF ook welkom. Vol spanning dus tot de 28ste. Hoop voor je op goed nieuws. Mooi combinatie ook!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:10

Luna2006 schreef:
Hier zit ik vooral met het showseizoen. Wou het veulen graag oud genoeg hebben voor keuring

Wanneer hebben ze de shows dan?
Bij de Welsh hebben ze de veulenrubrieken mooi opgesplitst in geboren t/m 30 april en vanaf 1 mei, dat is altijd wel erg mooi, met name voor de jonge veulens die nog niet zo op kunnen boksen tegen dat geweld van al een paar maanden oud. Laatste regionale keuring is dit jaar ook op 1 augustus, dus een mei-veulen is dan ook al 2,5 maand ofzo

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:15

AniekR Dank je :D Ja word even een spannend momentje.

Dat hebben ze bij de welshen wel mooi opgesplitst indd.
Onze vorige veulen was laat, in juli geboren, maar wij moesten bij de arabieren gewoon tegen de veulens van feb/maart, kon zo gewoon 6 maanden schelen. Een goed veulen is sowieso een goed veulen ongeacht hoe oud maar het is wel fijn dat ze daar bij de welshen eerlijk een lijn in trekken.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:21

Welkom Francien! Leuk dat jullie Floor weer gaan dekken, ik hoop dat jullie de tweede poging meer geluk hebben!

Ik heb ook eens met een juni veulen mee gedaan aan de Nationale eind augustus, maar ik moet zeggen dat ik vind dat de veulens van 2,5-3 maanden vaak in het voordeel zijn tegenover de veulens van een maand of 6. De oudere veulens staan vaak al een stuk meer overbouwt, en moeten soms al zonder hun moeder de ring in, wat ze erg onzeker maakt. En als ze al afgespeend zijn, zijn ze soms ook net wat minder in conditie dan een veulen dat nog bij de moeder loopt. Dat was in die rubriek toen in ieder geval wel heel duidelijk.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:28

Mag ik mij hier ook melden? Mijn ijslander merrie staat op dit moment bij de hengst. Ze is ongeveer twee weken geleden gedekt en nu alweer hengstig geworden. Wel een beetje vreemd dus, maar goed hopelijk lukt het deze keer wel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:29

Vorig jaar was op st Oedenrode een klein popje in de jaarling klasse. Bij inzien bleek ze van september en dus nog geen 12 maanden ten tijden van de show. Ze won...met overtuiging. Vervolgens won ze goud met overmacht in de junior merries rubriek(merries van 1 2 en 3 jaar) gevolgd door het worden van 'Best of show'....Ik geloof als je een goed paard hebt, je een goed paard hebt. In elk geval op show. :)

Elmars_Floor: spannend hoor, inderdaad wel een hele andere hengst, erg benieuwd wat ze ermee gaat maken. Dikke duimen draaien dus :)

Roma: ik snap het sperma verhaal :) Toch wel echte mazzel dat Mausi wel drachtig is geraakt. Jammer van zo'n paard en zijn kwaliteit. Nou hopen dat het niet erfelijk is :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:32

Snap ik hoor. En dan ook nog eens sperma van ver. Dacht dat ik het al van ver moest hebben ;)

En het is inderdaad gewoon een beetje appels met peren vergelijken. Maar inderdaad met zo 2/3 maanden zijn ze vaak wel op hun mooist. Hier zie je ook vaak dat de oude veulens op de centrale keuring eind augustus dan ook al uit verhouding zijn enzo.
Oh en voor kampioenschap komen ze dan toch weer bij elkaar. Maar de mooisten van de jonge veulens en van de oudste veulens, 2x merrie en 2x hengst kunnen dan toch ook wel weer aardig aan elkaar gewaagd soms ;)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:33

Pluklief, ook welkom! En dan is snel inderdaad. Maar hopelijk lukt het deze keer wel!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:33

Is bij het nmprs (waar Sara het over heeft) ook opgesplitst (voor en na 1 juni) ;)

*kruipt weer onder haar meeleessteen*

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:34

pluklief welkom!

Ja, enorme mazzel idd, en goed aangepakt denk ik ook. Hij had daarvoor weken niet meer gedekt, dus het magazijn zat goed vol zeg maar :') Toen op dag 5 gescand, ei afgespoten en 's ochtends op dag 6 gedekt, dus veel beter kon je het niet hebben. Maar toch nog een enorm geluk met matig sperma! Het is zeker heel jammer van de hengst, anders had ik hem zeker nog eens een jaar geleast (als het veulen ook voldoet), maar nu zou ik dat niet zo snel weer doen ;) Maar ja, het is niet dat hij geen merries drachtig kan krijgen, het is alleen veel lastiger.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 18-06-15 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:34

linda2008 schreef:
*kruipt weer onder haar meeleessteen*

:(:) hahaha

Maar wel de mooiste regeling voor veulens denk ik inderdaad!

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:35

Absoluut waar Woogy.. Een goed paard is een goed paard, ongeacht leeftijd. Maar toch zijn ze dan zo verschillend.

Spannend Puklief.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:43

25juli is er ook al eentje. En dan 29 augustus. 25 juli is geen leeftijdssplitsing

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:44

welkom pluklief, kan best hoor, heb hier ook al gehad, dat komt omdat de eerste hengstigheid eigenlijk geen goeie was en ook niet lang genoeg had geduurd (eitje te vlug gesprongen), allez hier toch
Spannend afwachten dan.

mooie combi EF, diepvries, extra spannend dan, duim voor je mee, mogen al eens in dit topic meer drachtige merrie's komen :D

Ubimone is altijd leuker natuurlijk als je merrie's samen lopen maar soms wil de natuur niet mee

AZ begrijpelijk inderdaad dat de leasers daar voor kiezen, zij hebben er het werk niet aan en zo kunnen ze toch nog een veulen hebben

AniekR, meer plassen is normaal hoor mijn merrie had dit ook heel vroeg, is bij mensen ook zo
Hebben ze wel goed opgesplitst bij de Welsh.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:01

Ik kom ook eens even een update geven, al is er nog niet veel te melden :)

Poon is nu voor de tweede keer geinsemineerd. De eerste keer had ze een aparte cyclus, die een week achterliep op normaal. Uiteindelijk geinsemineerd op een mooi ei van bijna 5 cm, toen dat er af was zat er ineens nog een van bijna 3,5 naast. Niet drachtig geworden.
Tweede poging duurde het weer langer dan anders, beetje bijgespoten en zowel links als rechts een serieus ei. Na insemineren was er 1 af en het andere zat er nog maar was 4,5 cm en zacht, zal er wsl ook nog wel af zijn gegaan.
Nu dus op 16 dgn scannen of het er geen twee zijn. Normaal nooit last van bij haar.

Een vierjarige wordt gedekt en Sientje ook weer als het wil lukken (die moet eerst nog bevallen ;) )

Dat is bij buurman waar ik altijd het waken voor mijn rekening neem.

Bij de andere buren (ook daar verzorg ik mee) is er nu 1 drachtig, 2 driejarigen zijn pas geinsemineerd en de merrie met veulen aan de voet staat nu op het dekstation.

Het wil niet zomaar vlotten dit jaar.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:08

Sara; wat is er dan op 25 juli?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:16

Jeetje wat gaan jullie weer hard, kan het even niet bijhouden :o

Alle nieuwe, welkom.
Iedereen die drachtig heeft gescand, gefeliciteerd.
Bij alle andere waar het nog niet wilt lukken of moeten wachten met scannen heel veel succes

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:18

@ Fotsy, fijn om te horen. Ja, bij mensen hoor je ook wel eens zoiets, maar dacht vooral als ze hoog zwanger zijn, dat de boel een beetje bekneld raakt enzo.
Maar het valt me wel echt op sinds ze terug is uit België. Ook al twee keer na het werken aan de longe, normaal zie je het ze toch alleen zelden/bij toeval doen als je er niet de hele dag met je neus bovenop zit ;)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:21

Dan is het equus. Altijd een hele leuke show en wil het veulen dan al graag meenemen. Kan het kleintje al eens ervaring opdoen etc... maar heb liefst dat ze dan toch al ouder zijn als amper 2 weken want dan laat ik ze liever thuis en enkel merriekeuring. Daar zit ook geen leeftijdsverschil in. En jury weet niet wanneer het geboren is. En een maand oud veulen tov een 3maand oud veulen is zo'n verschil al.

Nicole dat zijn er nog een hele hoop zeg!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:30

Sara, ik had vorig jaar Roosje geboren op 3 juni. Dekking was midden juli jaar ervoor. Roosje is meegegaan naar Equus (bijna 2 maanden) en naar de merriekeuring.
Sowieso vind ik dat persoonlijk meer dan genoeg voor een klein veulentje. Die zou ik niet elke zoveel weken mee op show nemen. Tenzij echt heel vroeg in het jaar geboren, maar dan nog. Heel veel shows hebben zelfs geen veulenrubrieken.

Welkom nieuwelingen! Op naar vele drachtige merries deze cyclus!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:18

Luna2006 schreef:
Dan is het equus. Altijd een hele leuke show en wil het veulen dan al graag meenemen. Kan het kleintje al eens ervaring opdoen etc... maar heb liefst dat ze dan toch al ouder zijn als amper 2 weken want dan laat ik ze liever thuis en enkel merriekeuring. Daar zit ook geen leeftijdsverschil in. En jury weet niet wanneer het geboren is. En een maand oud veulen tov een 3maand oud veulen is zo'n verschil al.

Als je een heel laat veulen hebt kun je toch equus een keer overslaan en als eerste show de merriekeuring pakken :?

Merriekeuring zit wel degelijk verschil in! Kijk maar eens naar de rubrieken... Je hebt rubrieken voor veulens die voor 1 juni geboren zijn, en veulens die na 1 juni geboren zijn...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:49

Dat weet ik dat de merriekeuring verschil is. Maar equus zou de perfecte kans zijn voor eens 1 keer te oefenen voor zo'n kleintje. En dan zijn ze hopelijk iets minder overdonderd tijdens de merriekeuring.

Als het een laat veulen is dan slaan we idd equus over. Maar als ik kan kiezen is het vroeg en gaat het mee

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:57

Welkom Elmarsfloor en puklief!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:08

Welkom Elmars_Floor! Spannend! Hopelijk lukt het dit keer wel!

Welkom Pluklief! Heb je een foto van jouw merrie en de hengst?

Spannend Nicole!

Nee als ik mijn merrie's op een ki station zou hebben staan en ze zouden de merries door elkaar halen en ze dan met t verkeerde zaad insemineren, dan zou ik t ook niet meer grappig vinden haha :').