[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyRol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:41

Zouden jullie mij ook in het lijstje willen zetten ? Leuk idee :)
Mijn merrie is vandaag 325 dagen drachtig maar gezien de uier blijft het denk ik helaas nog wel even zitten.

@Rianne grappig dat je door haar gedrag denkt dat het een merrie wordt. Ik heb dit ook alleen denk ik dan een hengst. Mijn merrie is altijd lief en nu heeft ze af en toe gekke hengsten streken als in heel veel hinneken, happen en soms lijkt het of ze een ander paard wit bespringen. Na wat research blijkt dat dus ook vaker voor te komen haha.

Ik heb helaas geen birth alarm, kon er nergens een vinden om te huren en vond 600 euro uitgegeven voor een eenmalig veulen wat veel dus ik kijk continu op de camera. Ook heb ik pH strips en dan wordt het waken :)

Ik zal nog een foto toevoegen van haar uier. Helemaal nog niet vol en veranderd ook niet echt. Wel zit er een soort hars ofzo aan.Afbeelding

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:59

Hier zijn ze vandaag het birth alarm komen brengen , we hebben nog een maand vooraleer veilig dus we hebben nog tijd genoeg om het te testen e.d.
Enkel jammer dat het eentje is zonder gsm verbinding. Het is nog een oud model, dus enkel met vaste lijn.
Maar we mogen het gratis gebruiken, dus doen we het er maar gewoon mee !

Dag 289
Afbeelding

Afbeelding

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:27

DL van harte gefeliciteerd met je veulen.

Ik ben helemaal verliefd op Rossini. Hij is echt perfect. Heb ook reacties of ik hem wil verkopen maar daar ben ik nog niet over uit. Ik zei eerst dat alles te koop is mits goed thuis en goed geld maar toch....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:42

Mag ik hier heel brutaal binnen vallen met een vraag? Mijn moeder heeft een drachtige merrie waarbij we het veulen nog nooit gezien of gevoeld hebben. Dat is voor ons voor het eerst. Merrie is voor het laatst drachtig gescand op 46 dagen, daarna niet meer. Hebben jullie ooit meegemaakt dat een merrie een gezond veulen kreeg, maar je het nooit hebt gezien/gevoeld aan de buik? Ik zou zelf gaan scannen voor de zekerheid, mijn moeder is meer van de 'merrie is fit en blij, we merken vanzelf of er nog iets (levends) in zit of niet'.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:53

Lorette Op hoeveel dagen dracht zit ze nu dan? Zie ook nog niets veranderen aan gedrag, uier, buikomvang etc.?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:56

Bij Carlijn zie het veulen regelmatig bewegen, bij Happy heb ik het ook nog niet gezien of gevoeld. Beiden 318 dagen vandaag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:59

_Lorette_, ik heb dit meermaals gehad, bij mijn huidige merrie voel of zie ik het veulen eigenlijk nooit. Zo voelden en zagen we bij een andere merrie gedurende de dracht wel het veulen, maar mooi dat het wat anders was, want ze bleek slechts drachtig te zijn van een hoop stront. :+
Moraal van het verhaal: wel of niet voelen hoeft niet zoveel te zeggen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:27

Nou hier is het veulen zeer duidelijk te zien en te voelen.
Merrie wordt soms echt door elkaar gestampt haha.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:37

Ik heb ook regelmatig merries waarbij ik het veulen praktisch nooit zie bewegen tot helemaal op het eind.

Hier was ons dametje Hayley binnen een paar uur al ovb verkocht. Ideaal :).

Even wat afwezig geweest. Druk met de voorbereidingen voor de hengsten keuring. Onze knappe jonge hengst is goedgekeurd met een mooie 1e premie.

Volgende week zit de eerste merrie die door hem gedekt is veilig. Ik ben zo benieuwd naar zijn veulens!

Afbeelding

Not amused met z'n pyjama :')
Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:04

Gefeliciteerd met de goedkeuring cp112!

AfroAnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:05

Gefeliciteerd CP! Mooi een eerste premie, hij was ook wel echt blinkend schoon!!

Mijn merrie is lekker boos aan het happen naar haar buik, aan het schudden met haar hoofd, staart zwiepen en een stuk minder aan het eten dan de afgelopen weken!

Zou het dan toch dat er iets in gang is gezet? <<)

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:24

Gefeliciteerd cp!

Wat een prachtveulens komen er weer voorbij, kan niet wachten op die van mij

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:26

@suffie: oh wat erg voor die ree. Verschrikkelijk..lijkt me voor de eigenaar ook echt shock maar neem dan direct je verantwoording ipv te vluchten. Ik hoop dat de ree niet sterft door stress of verwondingen maar met de schrik vrij gekomen is.

@ijongema: mijn merrie is 338 dagen maar heeft ook amper uier. Terwijl ik maand geleden nog heb laten scannen of het veulen niet in stuit lag en alles was toen goed met het veulen.

@fokfanaat: oh wat balen zeg. Ik had ook echt verwacht dat die beide snel zouden bevallen. Zijn de uiers nog steeds zo vol met hars ook?

@cp112: wat gaaf! Gefeliciteerd :)

@kis1990: leuke fotos en echt een knap veulen :)

April is vandaag 338 dagen.
Al 2 weken birth alarm om maar nog minimaal uier..ze is ineens wel flink aan het groeien weer want ik doe ze nu overdag op de wei toch maar regendeken op , alleen op de dagen dat er regen voorspeld word, maar de buikriemen zitten al op uiteinde maar ik moest vanochtend bijna trekken om de buikriemen dicht te krijgen :o
Ik hoop toch echt dat het snel beter maar vooral droger weer word.
Sinds gisteren is April trouwens wel erg bitch naar andere paarden als ik er langs af loop..Gisteravond met aan de hand stappen in de binnenbak wilde ze de andere paarden die gereden werden echt aanvallen :( Dat gedrag ken ik helemaal niet van haar.
Ik heb haar al 11,5 jaar en is altijd super vriendelijk en super sociaal naar andere paarden. Maar gisteren ontblote tanden, oren plat, opgetrokken neusvleugels en ze wilde er op af.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:29

Gefeliciteerd met de goedkeuring cp112 *\o/* , wat heb je hem mooi schoon gekregen :wow: Wat gebruik jij daarvoor? Bij een Haflinger kom je nooit tips tekort :D

tamaramt schreef:
@suffie: oh wat erg voor die ree. Verschrikkelijk..lijkt me voor de eigenaar ook echt shock maar neem dan direct je verantwoording ipv te vluchten. Ik hoop dat de ree niet sterft door stress of verwondingen maar met de schrik vrij gekomen is.

De jager belde mij vanmiddag terug. Hij had 'haar' gevonden samen met de bok. Ze zat onder de modder en had een vleeswond op haar bil. Verder liep ze goed, dus de komende week houdt hij haar in de gaten.
Hier in onze omgeving loopt een koppel van 16 en een koppel van 9 en het is nu gewoon heel druk in de weekenden met wandelaars en loslopende honden.
Ben alleen zo bang dat zo'n hond de volgende keer mijn veulen ook aanziet voor een leuk speeltje |(

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:44

CP gefeliciteerd met de goedkeuring!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:46

Gefeliciteerd. :D

Net Richo bij KWPN geregistreerd. Moet ik een DA laten komen voor schetsen, haren trekken etc. Wordt duur geintje dan. :=
Ook maar even kijken of de chipper dit ook mag doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:51

Dat zal wel anders gaan als je in het buitenland zit of niet?
Moet je alles opsturen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:56

Ja :=

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:05

Gefeliciteerd CP! Knap paard zeg!

Weer een heleboel berichten gemist, maar het is nog rustig zo te lezen. Hoop inderdaad op een babyboom binnenkort! En met een beetje geluk doet Anne dan mee, vandaag dag 317.

Bedankt nog voor de adviezen wat betreft ontworming! Ik skip 10 dagen en houd vanaf dan het schema aan.

Hier ook 1 buik waar enorm veel beweging te zien was (en dat vind ik sinds Sams geboorte helemaal niet raar :+ ) en 1 die af en toe minimaal beweegt. Fijn om te lezen dat dat normaal is, want met het verhaal van AM in mijn hoofd vind ik dat af en toe best spannend.

Nog een andere vraag, merken jullie met de veulenhengstigheid iets aan gedrag merrie naar het veulen toe, of kan het aan de melkproductie liggen? Bo is sinds gisteren af en toe behoorlijk nukkig naar Sam. Vanmorgen werd hij weggeschopt bij haar voerbak en soms mag hij ook niet drinken. Nou moet ik zeggen dat hij ook als een onbehouwen boer aan die tepels sjort en trekt, het me niks zou verbazen als hij er soms zijn tanden in zet en hij haar ook nog schopt als het niet snel genoeg gaat. Op andere momenten is ze weer heel beschermend, en als hij drinkt, wat ook regelmatig wél gewoon mag, hoor ik hem flink slikken. Dus hormonaal humeurig, pijnlijke tepels of opvoedbootcamp zou allemaal een mogelijkheid zijn, maar nog niks heel duidelijks. Vandaar dat ik me afvraag of jullie het herkennen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:13

Bedankt voor jullie reacties. Toch nog wel wisselend dus! Dat geeft me wat hoop.

*edit: merrie is 261 dagen drachtig, einde seizoen pas geïnsemineerd
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 11-04-21 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:27

mirjamalvaro schreef:
Gefeliciteerd. :D

Net Richo bij KWPN geregistreerd. Moet ik een DA laten komen voor schetsen, haren trekken etc. Wordt duur geintje dan. :=
Ook maar even kijken of de chipper dit ook mag doen.

De chipper doet dat normaal gesproken gewoon
Oh ja je zit in het buitenland. Vergeten

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:42

Aangezien dit zo'n leerzaam (en voor een paranoïde hypochoder zoals ik soms ook beangstigend :=) topic is, wil ik een vraag stellen.

Mijn maiden merrie, dag 265 vandaag, is in een paar dagen ineens behoorlijk uier aan het ontwikkelen, terwijl het hiervoor heel langzaam ging. Ik twijfel ook of het wel echt terugloopt na een dag buiten lopen.

Wanneer moet ik me zorgen gaan maken?

Dit was 9 april, in de ochtend
Afbeelding

Vanochtend was haar uier zo
Afbeelding

En vanavond zag het er zo uit
Afbeelding

Nu krijgt ze ook merriebrok en hebben ze sinds afgelopen donderdag een strookje gras erbij als ze buiten staan. Kan het hier ook mee te maken hebben?

Haar buik ziet er zo uit
Afbeelding

Edit: Foto's verkeerdom :')

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:50

@suffie: wat fijn dat ze de ree gevonden hebben. Wat sneu dat ze gewond is. Hopelijk valt het allemaal mee en knapt ze op.
Ik denk dat een hond niet zomaar een veulen aanvalt. Wild is toch andere geur en schiet ineens weg in het bos.
Maar ik snap je ongerustheid.

@mirjamalvero: oh dat is idd vervelend. Is inschrijven in een ander stamboek dan niet fijner?
Of is het veulen ook voor evt verkoop?

@rose_sonny: op die laatste foto lijkt uier toch helemaal teruggelopen te zijn.
Ik heb er verder geen ervaring mee want mijn merrie is ook maiden en voor mij zelf is dit ook de 1e keer dat ik een veulen fok

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:07

Tamarant hij is voor de verkoop :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:34

Hier begint er nu ook eentje aan haar uier.
Dinsdag zitten we op de 300 dagen :D

Afbeelding

Afbeelding