[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:30

_Lente schreef:
Cynthia82 schreef:
O wat balen -O-
Andere hengst nu?

Ja, ook weer een andere hengst. Die van het diepvries zijn niet vers verkrijgbaar (buitenland en overleden).

Voor welke hengst heb je nu gekozen?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:34

Mer1980 wat jammer na 60 dagen.

Gelukkig ook veel merries drachtig, gefeliciteerd

Hier minder nieuws , door de zeer moeizame bevalling van Baukje, zijn er veel kneuzingen aan de baarmoederbanden en rond om de baarmoeder. Vandaag gespoeld en er kwam een liter meer vocht uit dan dat er in gegaan was. Troebel vocht, de kans om drachtig te worden is nihil. De vervangende dierenarts had dat niet gezien.

Voor de shetland pony’s heb ik een Mushroom bont hengstje gehuurd. Hij heeft mijn mushroom merrie al gedekt.

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:28

Ik kon vandaag niet meer terecht bij de DA. Minneke was ook best chagrijnig naar de hengst. Ik hoop dat ze nog te vrieg in de cyclus is en niet dat we al te laat zijn. Morgen 15u scan en naargelang die uitkomst meteen doorrijden naar de hengst.

Wat jammer van Baukje, Moner...
Wel benieuws naar je mushroom combi! Zik zou heel graag ooit een mushroom hebben <3

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:51

Hier maandag pas scannen al dacht ik dat ze drachtig was want ze was echt een bitch naar andere paarden.
Maar zie haar nu afentoe met haar staart omhoog staan.... >;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:52

Bertje 32 dagen drachtig 8-)
Joey kreeg ik niet te pakken :n niet geheel verrassend... Dus euh, dat zien we vant najaar met de laatste scan wel of daar wat in zit ofniet. Tegne die tijd staat alles weer thuis en niet in 2.5 hectare wei :+

Ze zal vast wel drachtig zijn dan. Maar wanneer uitgerekend wordt dan weer wat gokken. Maargoed, dat was dit jaar niet anders :') het is een figuur die merrie :roll:

Bertje iig wel netjes dragend :D
Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:23

Knolselder schreef:
Ik kon vandaag niet meer terecht bij de DA. Minneke was ook best chagrijnig naar de hengst. Ik hoop dat ze nog te vrieg in de cyclus is en niet dat we al te laat zijn. Morgen 15u scan en naargelang die uitkomst meteen doorrijden naar de hengst.

Wat jammer van Baukje, Moner...
Wel benieuws naar je mushroom combi! Zik zou heel graag ooit een mushroom hebben <3

Afbeelding
Zo mooi, mushroom

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:53

Ik wilde net vragen hoe een mushroom er dan uitziet :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:56

Wat balen Moner. Ga je het nog wel proberen?

Spannend Charm.. Ik ben benieuwd maandag!

Bij Bertje en Joey denk ik niet meteen aan merries, haha :=

Hier ook rot nieuws helaas. Yinthe is in de sloot gevallen en heeft het veulen vergooid na 50 dagen.. Scan was leeg vandaag. Ik zit zo te twijfelen om nog weer te gaan dekken of het maar te laten.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:02

Jeetje icecrystal dat is balen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:09

Icecrystal schreef:
Wat balen Moner. Ga je het nog wel proberen?

Spannend Charm.. Ik ben benieuwd maandag!

Bij Bertje en Joey denk ik niet meteen aan merries, haha :=

Hier ook rot nieuws helaas. Yinthe is in de sloot gevallen en heeft het veulen vergooid na 50 dagen.. Scan was leeg vandaag. Ik zit zo te twijfelen om nog weer te gaan dekken of het maar te laten.

Oooh oliebol zeg :oo opzich qua tijd vh jaar kan het nog prima zou ik zeggen. Is het sloot avontuur al even geleden cq is ze er alweer een beetje van bekomen?

Bertje heeft officieel Big Bertha :+ die noemen we dus Bertje of Bertinus als ik boos op d'r ben :')

Joey heet Jolene. Afgekort Jojo of Joey dus :D

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:30

Jeetje wat balen Icecrystal, was die val ook de reden dat je haar nog eens hebt laten scannen? Of dacht je gezien te hebben dat ze verworpen had?
Wat een pech toch allemaal -O-

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:17

oh wat balen Icecrystal. :(:) Is je merrie verder oke, want dan zou je het nog een keer kunnen proberen.

gefeliciteerd CP! *\o/*

Dat vind ik ook een mooie kleur, die mushroom <3

Morgenochtend gaan wij weer scannen. Ik heb April nog niet hengstig gezien. Aankomend weekend heb ik een best druk programma, dus zou mooi zijn als ze na het weekend pas kwam. We zullen het zien.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:30

Oh mushroom geweldig mooie kleur. Ben ik best fan van. Alleen jammer dat het enkele toont in homozygote vorm maar mushroomxmushroom geeft dan ook enkel mushroom.

Wat een pech zeg bij sommige.

Bauke lijkt me ook beter ze jaar leeg te laten dan.

Diepvries is altijd wat lastiger dan vers natuurlijk.
Ik zou volgend jaar ook eentje diepvries willen proberen. Is het een jonge merrie?

Setteli het zit jullie ook niet mee zeg

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:38

Hier de merrie al bijna 2 maand drachtig. Ik volg nog steeds mee en hoop dat voor sommige de laatste rondes slagen. Heel veel succes!

Voor alle drachtigen, gefeliciteerd!!

Wat voor kleur is mushroom genetisch dan eigenlijk? Zwarte basiskleur lijkt het?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:43

Nee, mushroom heeft als basiskleur vos.
Verkoop je het veulen niet Moner? :=

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:09

Knolselder, haha, zat er goed naast. Maar wat is het verder, een soort verdunning als crème gen? Of meer zoals pearl (zie je ook alleen homozygote vorm of met crème gen erbij)
Heb er nog nooit van gehoord.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:29

Mushroom minis vind ik altijd een heel hoog schattigheidsfactor hebben haha :').

Meneer Thor vandaag bij Cherry gezet. Die zit nu 7 dagen na geboorte veulen en wordt beginnend hengstig.

Het is zo'n beer deze man. Kan niet wachten tot hij een jaar of 8 is en uitgegroeid/uitgezwaard.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Big momma was eerst even in bitch mode natuurlijk :Y) Thor heeft heilig ontzag voor de dames dus bleef mooi op afstand.

Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:18

Ik heb een mushroom gehad. Genetisch helemaal vos.
Homozygoot is het volgens mij niet. Mijn merrie kwam uit een bruinbonte vader.

Ik scan nu nog niet. Ik heb een eigen hengst. Dan kan ik beter daar bij schouwen. Als ze dan hengstig worden kunnen ze er gelijk weer onder, of naar de juiste hengst.
Tweelingdracht scan heb ik wel eens naar gevraagd. Als ze normaal altijd 1 ei hebben is de kans op meerdere eitjes bij die merrie niet groot. (volgens mijn da. Ik heb dat haar eens gevraagd). Maar mocht ik daarmee mis mee zijn, dan ben ik uiteraard bereid om te scannen hoor.
In het najaar scan ik eigenlijk altijd wel ivm de dekbon en insturen. Maar omdat ze zo klein zijn en mijn oudste merrie het scannen niet fijn vind, probeer ik het scannen tot het minimum te laten.

He balen van de niet drachtig en de verwerping.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:54

wat mooi die Mushroom kleur. Dat kende ik helemaal niet!

Wat een plaatje CP! <3

De merrie is verder oké gelukkig. Ze had ook rode bloedworm en ik heb ontwormt met equest. Volgens de dierenarts kon dat voor drachtige merries maar volgens een stalgenoot niet..

Ik denk dat ze het door de val heeft verworpen. Ze heeft lang in de sloot gelegen dus vandaar dat ik even wilde scannen voor de zekerheid ;( .

Echt even balen op dag 53 van de dracht. Toch wel besloten om voor nog een rondje te gaan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:05

Icecrystal schreef:
wat mooi die Mushroom kleur. Dat kende ik helemaal niet!

Wat een plaatje CP! <3

De merrie is verder oké gelukkig. Ze had ook rode bloedworm en ik heb ontwormt met equest. Volgens de dierenarts kon dat voor drachtige merries maar volgens een stalgenoot niet..

Ik denk dat ze het door de val heeft verworpen. Ze heeft lang in de sloot gelegen dus vandaar dat ik even wilde scannen voor de zekerheid ;( .

Echt even balen op dag 53 van de dracht. Toch wel besloten om voor nog een rondje te gaan.

Het is niet getest voor drachtige merries dus ze mogen het niet als "veilig" meegeven. Maar ik hoor van alle DA's altijd dat ze gewoon ontwormen. Je moet alleen niet bizar over gaan doseren ofzo.
Maar rode bloedworm zelf geeft meer schade dus het ieniemieniescule risico wel waard imo.
Lijkt mij idd puur stress geweest te zijn. Gut wat een avontuur zeg... Gelukkig weer opgeknapt.

Fijn dat je toch nog een poging doet. Als ze verder fit is is er verder weinig reden om het niet te doen toch?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:14

Ik ontworm al 15 jaar al mijn drachtige merries met equest :)

Balen zeg IceCrystal.. :\

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:38

Balen IceCrystal. ALs het kan, zou ik nog een poging wagen, zo laat is het ook weer niet in het jaar.

Equest mag volgens de bijsluiter gewoon bij drachtige merries gegeven worden. Toevallig gisteren nog gelezen (en vandaag de dames ontwormd)

Moner wat balen van de merrie.

GEfeliciteerd met de goede echo's.

Ik heb mijn setje nog niet terug, vandaag niks gehoord, als ik morgen nog niks heb gehoord maar even appen hoe het er voor staat.
CP wát een kerel zeg!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:17

stal_HD schreef:
Ik heb een mushroom gehad. Genetisch helemaal vos.
Homozygoot is het volgens mij niet. Mijn merrie kwam uit een bruinbonte vader.

Een bruin bonte kan mushroom dragen. Alleen zie je het dan niet zo. Net zoals zilver niet zichtbaar is op vos.
Mushroom zie je wel degelijk alleen in homozygote vorm.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:24

Annelies zijn daar onderzoeken naar geweest? Want toen ik rozalie had was er nog erg weinig over bekent. En kun je inmiddels ook testen op mushroom?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:26

Vanmorgen om 5.00 is de shire dame gedekt. Vanavond om 21.30 met scannen was het ei net af. Perfect :). Morgen pikken we haar weer op en kunnen we weer op het wachtbankje plaats nemen :j